Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از کارهاي برنامه عصرانه اين بود که جاي توئيتر را در تلويزيون باز کرد و بعد از ما شبکه‌هاي ديگر هم استفاده کردند و اين باعث شد مردم به صداوسيما اطمينان بيشتري پيدا کنند. گروه سياسي خبرگزاري تسنيم- برنامه «عصرانه» مجله خبري شبکه افق است که هر روز عصر از اين شبکه پخش ميشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عصرانه» شامل مرور مهمترين اخبار و گزارش‌هاي تصويري منتشر شده در روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها و فضاي مجازي است.
برنامه عصرگاهي عصرانه در قالب کارشناسي، تحليلي و نمايشي است که روز شنبه تا چهارشنبه به روي آنتن شبکه افق مي‌رود.
در عصر يک روز تابستاني ميزگردي با عوامل اين برنامه در خبرگزاري تسنيم داشتيم تا از روند توليد و اجراي برنامه‌هايشان براي ما بگويند. محمدرضا باقري، تهيه کننده و سردبير، مهدي خانعلي زاده، دبير تحريريه، مهدي شيخ صراف و مهدي آقاموسي طهراني کارشناس و مجري و محمدرضا شهبازي طنزپرداز در اين ميزگرد ميهمان خبرگزاري تسنيم بودند. مشروح اين ميزگرد را مي‌توانيد در ذيل مشاهده کنيد.
تسنيم: خيلي خوشحاليم که به خبرگزاري تسنيم تشريف آورديد. در ابتدا مي‌خواستيم درباره سازوکار اين برنامه صحبت کنيد. چه شد که برنامه عصرانه را به دست گرفتيد و چه ايده‌اي از اين برنامه در دست داشتيد؟
باقري: با توجه به سابقه خبري که داشتيم، از همان 10 يا 12 سال گذشته، همواره اين فکر در ذهنمان بود که اگر پنج دقيقه آنتن تلويزيون در اختيار ما بود، خيلي کار‌ها خواهيم کرد. يعني کاري مي‌کنيم که مخاطب پاي تلويزيون و برنامه ما بنشيند. با خود مي‌گفتيم سايت و خبرگزاري که جاي ما و روزنامه که محدوده ما نيست و اگر ما فقط 5 دقيقه آنتن تلويزيون را به ما بدهند، ديگر کار تمام است.
بعد گذشت و رسيد به نقطه‌اي که پيشنهاد برنامه عصرانه به ما شد. البته قبل از برنامه عصرانه، برنامه طنز خبري به مدت 5 دقيقه در شبکه خبر داشته باشيم و متوجه شديم که کار چقدر سخت است اما در برنامه عصرانه به معناي واقعي فهميديم که کار خيلي خيلي سخت است.

شايد يکي از دلايل سختي، اين بود که مي‌خواستيم برنامه ما شبيه برنامه‌هاي ديگر نباشد. نکته ديگر هم اين بود که مردم مخاطب اين برنامه باشند، نه گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي.
همچنين سختي ديگر به اين دليل بود که در حالت کلي در حوزه‌هاي خبري با سردر‌گمي متوجه هستيم. در نتيجه ما در برنامه خود يک مبنايي گذاشتيم. مبناي ما اين بود که علاوه بر استفاده از اخباري که در مطبوعات، خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري وجود دارند از اخباري هم که در شبکه‌هاي اجتماعي هستند و در تلويزيون هم اصلا به آنها پرداخته نمي‌شود، استفاده کنيم. اين روش، رويکرد فعلي برنامه است که ما از خودمان خبري را توليد نمي‌کنيم فقط آنچه را که رسانه‌ها توليد مي‌کنند، بازتاب مي‌دهيم.
اين کار، کار بسيار پر زحمتي است چراکه مقيّد هستيم روزانه بالغ بر 20 روزنامه‌ را که حدود 320 صفحه مي‌شود، بخوانيم. همچنين صفحات 10 الي 12 سايت خبري و خبرگزاري را نگاه کرده و شبکه‌هاي اجتماعي را هم به صورت شبانه‌روزي بررسي مي‌کنيم تا مطالب مورد نياز برنامه را پيدا کنيم. اين امور به صورت روزانه انجام مي‌شود که همين روزانه بودنش کار را سخت مي‌کند.هدفمان اين است که مخاطب با ديدن عصرانه از پيگيري اخبار روزنامه ها و فضاي مجازي بي‌نياز شود.
سعي کرده‌ايم در اين برنامه به محروميت‌هاي خبري توجه ويژه‌اي داشته باشيم، يعني در ارزش‌هاي خبري خود يک تفاوتي با بقيه فضا‌ها داشته باشيم. مثلا مرگ دختر 19 ساله سيستاني براي ما بسيار اهميت داشت و در حاليکه برنامه هاي ديگر به اين موضوع نپرداخت و خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها هم به اين موضوع توجه کمي داشتند اما در عصرانه به اين موضوع بسيار پررنگ پرداختيم همچنين بحث اهواز و چا‌بهار هم همين ميزان براي ما مهم بود. يعني با اينکه در تهران هستيم اما اتفاقاتي که در چنين مناطق محرومي به دليل فقدان عدالت رسانه‌اي ديده نمي‌شود، براي ما اهميت دارد.
همچنين ما سعي کرده‌ايم که برنامه عصرانه تخت و يکنواخت نباشد و قسمت طنز هم داشته باشد که تهيه اين بخش بر عهده آقاي شهبازي است. همچنين تلاش خوبي براي سامان دادن به بخش کارشناسان و ميهماناني که روزانه در برنامه شرکت مي‌کنند، داشته باشيم و در بخش اجرا هم که مهمترين بخش کار ما است همواره تلاش کرديم مجريان، خبر‌هايي را که انتخاب کرديم، با يک نگاه ديگري بخوانند، بفهمند و با مخاطب به اشتراک بگذارند. يعني مجريان ما فقط مجري نيستند که تنها به خواندن اخبار بسنده کنند بلکه خود مجريان، افرادي هستند که سابقه روزنامه‌نگاري دارند و جنس خبر را مي‌فهمند و مي‌دانند کدام قسمت خبر به درد مخاطب مي‌خورد و مخاطب انتظار شنيدنش را دارد.
خان‌عليزاده: يک دعواي هميشگي در ميان اهالي رسانه و خبر بوده که ما چگونه خبر را بخوانيم و اينکه روي خبر، تحليل بدهيم يا خير؟ يعني آيا مخاطب تحليل را از ما قبول مي‌کند و آيا اصلا وظيفه ما تحليل دادن است يا خير؟ بنده فکر مي‌کنم اينجا نقطه‌اي است که سبب شده عصرانه بيشتر ديده شود و يا حداقل اهالي رسانه و خبر با اين برنامه ارتباط بر‌قرار کنند.

تفاوت اين است که ما يک متن و يک فرامتن داريم. چيزي که معمولا اشتباه گرفته مي‌شود، اين است که فرا متن را تحليل مي‌بينند در حالي که اين‌گونه نيست. به عنوان مثال در اهواز، کولر خوابگاه دانشجويي دختران در فصل گرما و در ايام امتحانات خراب مي‌شود و سيستم سرمايشي به هيچ عنوان ندارد، مي‌شود، جناح‌هاي سياسي کشور اين اتفاق را بنا به رويکردشان تحليل مي‌کنند اما از آنجا که مبناي ما در برنامه عصرانه اين بوده که تحليل ارائه ندهيم، مجريان برنامه که سابقه روزنامه‌نگاري هم دارند، در اين موارد، يک فرامتني را به خبر اضافه مي‌کنند که برخي از مسئولان که تاب دماي بالاي 18 درجه را ندارند،....
در واقع اين تحليل نيست، حتي طعنه سياسي هم نيست. اين در حقيقت همان فرامتن است. علت اهميت اين خبر براي جامعه خبري اين است که اگر مشابه اين اتفاق براي يک مقام سياسي مي‌افتاد چه واکنش‌هايي نشان مي‌دادند ؟ اين، همان گل طلايي است که فکر مي‌کنم عصرانه توانسته بزند و براي همين حداقل از سوي اهالي خبر مورد استقبال قرار گرفته است.
ما در مورد ميهمانان نيز به اين نکته توجه کرديم که قالب گفت‌وگو‌ها در تلويزيون تلفني انجام مي‌شود اما با توجه به اينکه ما رسانه تصويري و تلويزيون هستيم و برنامه صحبت با ميهمانان ما هم بايد تصويري باشد لذا به اين موضوع فکر کرديم که ارتباط با کارشناسان و ميهمانان به شکل اينترنتي و اسکايپي باشد اما از آنجا که ممکن بود زيرساخت چنين ارتباطي براي بسياري هنوز جا نيفتاده باشد، در نهايت به اين فرم رسيديم که خود ميهمانان ويدئو‌يي براي ما ضبط کرده و ارسال کنند. در ابتدا خيلي عجيب بود و به هر کسي مي‌گفتيم، تعجب مي‌کرد اما به تدريج هرچه جلوتر رفتيم از اين روش استقبال شد تا جايي که وقتي از کارشناسان مي‌خواستيم موضوعي را به صورت تلفني ارسال کنند، تمايل داشتند که به صورت ويدئو‌يي پاسخ را براي بفرستند. يعني خودشان به اين نتيجه رسيده بودند که تاثير اين روش بيشتر است.
در مورد فرايند انتخاب ميهمانان هم بايد بگويم از آنجا که برنامه عصرانه برنامه خبر و متعلق به اهالي رسانه است لذا بيشتر از اينکه سراغ کارشناسان برويم، سراغ خبرنگاران مي‌رويم يعني وقتي يک گزارشي در رسانه‌اي نوشته مي‌شود به سراغ کسي که آن گزارش را نوشته، مي‌رويم تا موضعش را جويا شويم البته در مواقع خاص که نياز به تحليل بوده، به سراغ کارشناسان هم رفته‌ايم اما نگاه ما بيشتر نگاه خبري بوده که علت اهميت اين حادثه از نگاه يک خبرنگار چيست؟
باقري: من نکته‌اي را اينجا اضافه کنم. ما بايد ميهمان حضوري مي‌داشتيم يعني ميهمان در برنامه حضور مي‌يافت. اتفاقي که در برنامه‌هاي ديگر مي‌افتد که ميهماني را دعوت مي‌کنند و چون زمان محدود است، مجري مجبور مي‌شود در خلال صحبت‌هاي ميهمان وارد شود و بگويد که وقت نداريم و سپس با وي خداحافظي کنند که به نظر ما اين کار چندان مؤدبانه نيست و شان ميهمان را پايين مي‌آورد يا اينکه ما بايد يک تيم براي گفت‌وگو با ميهمان مدنظر بفرستيم تا سخنان وي را ضبط کند. اين کار هم مقدار زيادي پرهزينه و و زمان‌بر بود همچنين بنا به دلايلي که پيش از اين عرض کردم، تمايلي هم به استفاده از گفت‌وگوي تلفني نداشتيم لذا به قالب کنوني رسيديم.

همچنين سعي کرديم در انتخاب کارشناسان برنامه تنوع داشته باشيم و خودمان را به دسته‌بندي‌هاي مرسوم سياسي و خط کشي‌هايي که است، مقيد نکنيم. با هر فردي که در کار خود کارشناس است، مصاحبه داشته باشيم. از سر‌دبير روزنامه اعتماد، هفت صبح و صبح نو گرفته تا خبرگزاري‌هاي تسنيم، نسيم فارس و ايسنا دعوت کرديم. تقريبا رسانه‌اي نيست که با يکي از فعالانش مصاحبه نداشته باشيم.
اگر بخواهيم از مزيتهاي اين قالب برايتان بگويم مي‌توانم به ويدئو ميهمانان ما از کشورهاي مختلف مثل بوسني، فرانسه، فلسطين، نروژ و افغانستان و... اشاره کنم. به عنوان مثال کارشناس فرانسوي درباره انتخابات فرانسه ويدئويي به زبان فرانسه براي ما فرستاد که ما براي آن زيرنويس فارسي گذاشته و پخش کرديم. اين نشان مي‌دهد که چقدر راحت و با سرعت بالا و امکانات کم مي‌توان کار کرد.
در سال 88 سفري به لبنان داشتيم و از شبکه‌هاي خبري آنجا بازديد کرديم. در اين بازديد‌ها، مسئولان شبکه‌هاي مختلف توضيح دادند که تمام تحريريه، رژي و پخش برنامه‌هايشان از همين محل است و 24 ساعت هم پخش برنامه داشتند. در اينجا اما طبق روال هرکدام از عوامل توليد هر گزارش، يک دستيار دارند لذا به اين نتيجه رسيدم که با اين وضعيت نمي‌توان کار کرد. آن قدري که کيفيت نور و صدا براي شبکه‌هاي داخلي مهم است، سرعت مهم نيست در حالي که در شبکه‌هاي به‌روز خبري دنيا، کيفيت نور و صدا در مرحله دوم است و در مرحله اول، سرعت مهم است.
البته گاهي ديده مي شود بعضا جريانات داخل کشور هم به اين کندي سرعت صداوسيما کمک مي‌کند مثلا در موضوع زيرنويس اشتباهي که شبکه خبر براي آقاي ظريف درج کرد و ايشان را وزير خارجه امريکا خطاب کرد، چقدر جنجال ايجاد شد در حالي که عين همين اشتباه در شبکه بي‌بي‌سي در مورد جان کري رخ داد اما آن زمان هيچ کس به اين موضوع اشاره نکرد در واقع برخي از اشتباهات آن طرفي‌ها مي‌گذرند اما در مورد اشتباهات داخل مي‌گويند که حتما با قصد و غرض است.
* تسنيم: درباره موضوعاتي که مي شود به صورت طنز به آن پرداخت، شما خودتان مينويسيد و يا به شما گفته مي‌شود که در رابطه با اين موضوع شما اين کار را انجام بده و يا تعاملي است؟
شهبازي: موضوعات تعاملي انتخاب مي‌شود بيشتر هم آقاي باقري و ساير دوستان پيشنهاد مي‌دهند البته ممکن است بنده عنوان کنم که چند وقت پيش راجع به اين موضوع کار کرديم و يا سوژه طنزخوري نيست و يا مثلا خط قرمزي است و يا از آن موضوع طنز خوبي در نمي‌آيد لذا سوژه را عوض مي‌کنيم. همچنين ممکن است من سوژه‌اي را بدهم و به دلايلي که عرض کردم، دوستان اين سوژه را رد کردند. در زمينه طنز هر چه که مي‌گوييم، به اقشار و افراد و ارگان‌هاي مختلف بر ميخورد. مثلا يک موضوع طنز کار کرديم درباره تغيير الگوي مصرف مواد مخدر که از صنعتي به سمت سنتي رفته است که اين موضوع از طرف افراد مختلف از جمله برخي از کارشناسان رسانه مورد نقد قرار گرفت و مي‌گفتند که اين طنز به خانواده هاي ترياکي‌ها توهين کرديد.

کار طنز که کلا کار سختي است و از طرف ديگر هم مخاطبان شبکه افق خاص‌تر هستند و ما بايد حواسمان جمع باشد البته حواس خودمان نسبت به ديگر طنزپردازان به خيلي چيزها بيشتر است تا طنزمان سالم باشد.
تسنيم: در حوزه طنز اعتراض، فشار و يا محدوديتي بر شما اعمال شده است؟
شهبازي: بنده فشارها را در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌بينم و فشارهاي هميشگي و مرسوم هم که بالاخره هست. ما سعي کرديم دامنه سوژه‌هايي که به آنها مي‌پردازيم را گسترش دهيم مثلا به مسائل بين المللي بپردازيم در صورتي که در قالب بخش‌هاي خبري طنز يعني طنزهايي که براساس اخبار ساخته مي‌شوند، به اين موضوعات پرداخته نمي‌شود لذا مي‌خواهيم فضاي طنز را در فرم هم تغيير دهيم و به سمت موضوعاتي برويم که از موضوعات مهم انقلاب اسلامي است و اتفاقا ظرفيت طنز هم دارد مثل بحث آمريکا، حقوق بشر و جنايت‌هاي آمريکا. اينها سوژه‌هايي هستند که دست ما خيلي باز است.
يا مثلا بحث آل سعود که متاسفانه طنزپردازان چندان دنبال اين موضوعات نمي‌روند و بيشتر به موضوعاتي مانند آلودگي‌هوا و تعداد موشها پرداخته مي‌شود. البته ما هم به اين موضوعات مي‌پردازيم اما در کنارش به اين نوع سوژه‌ها هم مي توان پرداخت.
در بحث طنز با افراد، شغل‌ها، سياسيون، تلويزيون، ارگان‌ها و ساختارها نمي‌توان شوخي کرد و متاسفانه بحث طنز آنقدر سخت است که اساسا نمي‌شود چيزي ارائه داد لذا اين مسائل کار طنز را خيلي دشوار مي‌کند.
شيخ صراف: يکي از مهم‌ترين مزيت تيم ما اين است که بچه‌ها مجري بما هو مجري نيستند، يعني کارشان اجرا نيست که بخواهند زيرو بم‌هاي اجرا برايشان اهميت اول داشته باشد. به نظر من مزيت بچه اين است که آنها قبل از اينکه مجري باشند، آدم خبر هستند. يعني هنر دروازه‌باني دارند و مي‌توانند مطلبي را کامل بخوانند و بعد خلاصه آن را در يک زمان کوتاه، به گونه‌اي بگويد که حق مطلب ادا شود. به نظر من اين خيلي هنر است.
تسنيم: به نظر بنده يکي از مشکلات در بخش‌هاي خبري اين است که برنامه روح ندارد اما در برنامه‌هاي برخي از شبکه‌هاي خارجي برنامه کاملا روح دارد. زماني که مجري صحبت مي‌کند، روحش حاکم است و مي‌داند که چه مي‌گويد. امادر برنامه‌هاي خبري تلويزيون هيچ حسي نيست و مجري تنها در حال خواندن خبر است.
باقري: بله همينطور است. مثلا مجري وقتي يک خبر فن‌آوري مي‌خواند که پهناي باند اينترنت به 2 گيگابايت افزايش يافت. بعضا اين طور است مجري اصلا نمي‌داند افزايش پهناي باند به 2گيگابايت چه اتفاقي است چه اثري دارد، خب اين موارد ضعف محسوب مي شود، برنامه هاي ديگري اما هست که مجري کارشناس کاملا سوار بر موضوع بوده و کاملا مي‌دانند که چه مي‌گويند. در بحث‌هاي ديگر مانند موضوعات سياسي و اقتصادي هم همين طور است.
به برخي گوينده هاي اخبار هر جمله‌اي بدهيد، مي‌خوانند شايد بچه‌هاي ما به لحاظ صدا و چهره چندان درجه يک نباشند، اما درکشان از خبر بالا است.
* تسنيم: اين ويژگي سبب مي‌شود که به خبر جان داده شود.
صراف: اسم گوينده خبر روي خودش است در حاليکه ما گوينده خبر نيستيم، ما ارائه‌دهنده هستيم. ما روزنامه‌نگار هستيم. کار ما خبر است و بخشي از عمرمان را مدام درگير خبر بوديم بنابراين تفاوت ارزش خبرها را مي‌فهميم. هنري که ما بايد در چنين برنامه‌اي داشته باشيم اين است که متن 3 هزار کلمه‌اي را چطور متني تبديل کنيم که در 30 ثانيه خوانده شود. همچنين بايد بداني، کجا کند خبر را بخواني و کجا تند بخواني تا از وقت مشخص شده جا نماني. به نظر من اين مهم‌ترين وجه تفاوت بچه‌هاي ما است و به تدريج و با کسب تجربه سبب شده که اجراها روز‌به روز بهتر شود و خطاها کم شوند.

نکته ديگر اين است که بچه‌ها حتي پس از دروازه‌باني خبر و رسيدن آن به دست مجريان، گاهي بحث و کنکاش مي‌کنند و ممکن است بگوند که آقاي باقري ما فلان روز اين خبر را کار کرده بوديم يا فلان مطلب در خبر نيامده ولي من در جاي ديگري چنين موضوعي را ديدم، آيا آن را به خبر اضافه کنيم يا خير. هيچ وقت شما مجري را پيدا نمي‌کنيد که سر اين موضوعات حرف بزند بنابراين مشخص است که بين اعضاي تيم دغدغه وجود دارد تا خبرها به بهترين شکل بيان شود.
در واقع مخاطبي که از صبح پاي تلويزيون نبوده و وقت بسيار کمي دارد، مي‌خواهد در عرض نيم‌ساعت متوجه شود در 24 ساعت گذشته در رسانه‌ها چه خبرهايي بوده است. اگر مخاطب پس ديدن چندباره اين برنامه، به اين نتيجه برسد که با ديدن عصرانه و حتي نخواندن اخبار رسانه‌ها، چيزي را از دست نداده، ما برده‌ايم يعني مخاطب اعتماد مي‌کند که اگر رسانه‌ها را مرور نکند با ديدن اين برنامه، حداقل اخبار و موضوعات مهم را از دست نميدهد. لذا بُرد برنامه عصرانه جداي از نوع اجرا، داشتن تازگي در اخبار و نحوه پرداختن به سوژه و موضوعات، در همين است.
در واقع تازگي يکي از مهم‌ترين ارزش‌هاي خبري است و به نظر من مهم‌ترين ارزش خبري برنامه عصرانه، تازگي است. به نظرم عنصر تازگي موجب مي‌شود که مخاطب به ما اعتماد کند.
بنابراين مخاطب مي‌داند که با ما هم به روز است و هم اينکه چيزي را از دست نمي‌دهد. اين چيزي را از دست ندادن ضعفي است که در طول اين چند دهه خيلي جاها با آن برخورد کرديم. مخاطب چرا بايد سراغ رسانه ديگر برود؟ براي اينکه شک دارد شما همه چيز را ميگوييد. ما درباره موضوعات موضع‌گيري نميکنيم و فقط مي‌گوييم سر فلان موضوع دعوا است و چون اين موضوع تازه اتفاق افتاده، نمي‌دانيم که دقيقا چه چيزي است. ولي بدانيد که اين اتفاق يا اين دعوا رخ داده است.
همچنين براي ما آن خبرنگاري هم که مطلب مورد نظر ما را نوشته، مهم است. براي همين آقاي خانعلي‌زاده با خبرنگار گفت‌وگو مي‌کند و مصاحبه را پخش ميکند. البته کار ما خط دادن به رسانه نيست چون ما هم بخشي از يک رسانه هستيم ولي همديگر را تقويت مي‌کنيم چراکه وقتي يک خبرنگار مطلبي را مي‌نويسد برايش مهم است که اين مطلب را چه کساني خوانده؟ کجاها ديده شده؟ اصلا ديده شده يا نه؟ زماني که يکي از خبرنگاران روزنامه شرق از محروميت جنوب کرمان گزارش نوشت و ما در برنامه عصرانه اسم خبرنگار را ميآوريم و مي‌گوييم گزارش خوبي نوشته شده اين حداقل اداي دين رسانه‌اي ما نسبت به کسي است که اين گزارش را نوشته است. برنامه عصرانه به گزارشات هر رسانه‌اي که گزارش ميداني خوبي در حوزه محروميت‌زدايي و توجه به نقاط محروم نوشته، حتما با ذکر منبع از آن ياد مي کنيم و اصلا با خط و ربط سياسي روزنامه کار نداريم.
خان‌عليزاده: برنامه عصرانه به حرفه‌اي ترشدن رسانه و رسانه‌اي‌ها کمک کرده است. چراکه بارها شده يک شخصي براي اينکه گزارشش در برنامه عصرانه پخش شود، سوژه‌اي را انتخاب مي‌کند و آن را مي‌پروراند و خودش به ما مي‌گويد که من مي‌توانم براي اين برنامه فيلم تهيه کنم و بفرستم.
* تسنيم: براي شما در انتخاب محتوا، رسانه ها و جهت گيري شان اهميت دارد يا محتوا و کيفيت؟
باقري: ما در انتخاب خبر از مطبوعات و رسانه هاملاک کيفي داريم نه جناحي، ترکيب استفاده ما از روزنامه هاي مختلف براي مخاطب رضايت بخش است چون مي بيند که منصفانه به همه نگاه مي‌کنيم، در واقع هر روزنامه‌اي که گزارش خوبي داشته باشد، فارغ از اينکه بِرَند آن روزنامه چه هست، ما در برنامه به آن مي‌پردازيم.
ما تلاش کرديم در برنامه عصرانه هم رسانه بي‌طرفي باشيم، هم رسانه ملي باشيم فقط به اخبار تهران نپردازيم. سعي کرديم کارمان نوآورانه باشد.
ما سعي کرده‌ايم که عصرانه را يک برنامه در مديوم رسانه ملي ببينيم نه يک برنامه در اندازه يک رسانه جمعي، گروهي يا جناحي خاص. وقتي که در رسانه‌ملي هستيم بايد نگاه ملي داشته باشيم و داريم مثلا پس از صحبت‌هاي اخير آقاي ظريف در نيويورک که مصاحبه خيلي عالي هم بود ما در برنامه عصرانه واکنش مثبت رفتيم و فکر مي‌کنم در تلويزيون اولين برنامه‌اي بوديم که قسمت‌هايي از مصاحبه را بريديم، ترجمه کرديم و پخش کرديم. شايد برخي بگويند از کنار اين موضوع بگذر اما ما مي‌گوييم که کار حرفه‌اي و انصاف ايجاب مي‌کند به اين موضوع بپردازم. اگر يک بخشي در يک دستگاهي اشتباهي مي‌کند معتقديم که بايد نقد شود و در برنامه به آن موضوع اشاره مي‌کنيم.

تسنيم: روند بازخوردگيري برنامه‌ شما چگونه است؟چگونه ميسنجيد که اين کار موفق بوده يا خير؟ بازخوردهايي که در دور جديد برنامه مي‌گيريد، چيست؟ اصلاهر برنامه‌اي که اجرا مي‌کنيد به مذاق بيننده خوش آمده يعني بيننده با آن برنامه ارتباط برقرار کرده يا خير؟ همچنين با توجه به اينکهبرنامه عصرانه در فرم، محتوا نوع نگاهو نحوه ارائه در صداوسيما جديد است آيا دوست داشتيد که برنامه عصرانه به جاي شبکه افق در يک شبکه پربيننده‌تري پخش مي‌شد و يا اگر در شبکه ديگري بود ممکن بود يک سري محدوديتهااجازه ندهد چنين برنامه‌اي توليد شود؟
باقري: اساسا اين برنامه عصرانه در شبکه اي به غير از افق امکان شکل‌گيري و پخش نداشته و نخواهد داشت. اگر جسارت و فهم آقاي رمضان‌نژاد مدير اين شبکه نبود، هيچ وقت اين برنامه شکل نمي‌گرفت. برخي شايد بگويند که ما خطر قرمزها را رد مي‌کنيم در حالي که ما هيچ خط قرمزي را رد نمي کنيم .
اگر مسئولان شبکه افق حمايت نمي‌کردند قطعا اين برنامه ساخته و پخش نمي‌شد و هر کسي هم که فکر مي‌کند که مي‌تواند برنامه‌اي مثل عصرانه را در شبکه ديگري روي آنتن ببرد، قطعا اشتباه مي‌کند.
* تسنيم: نحوه باز خوردگيري برنامه چگونه است؟
باقري: چند روش وجود دارد. ما بازخوردها را از طريق روابط عمومي سازمان صداوسيما، روابط عمومي شبکه افق و سامانه پيامکي برنامه و شبکه‌هاي اجتماعي دريافت مي‌کنيم. تعداد پيامک ها يک بازخورد براي ما است که برنامه ديده مي‌شود.
يکي ديگر شبکه‌هاي اجتماعي است. زماني که خبري را در برنامه عصرانه کار ميکنيم بعد همين خبر را در کانال فلان روستا مي‌بينيم و يا براي ما مي‌فرستند، نشان دهنده اين است که خبرهاي اين برنامه در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌چرخد.
قائليم که براي پخش خبر اصولا نياز نيست که شما مديوم بزرگي در دست داشته باشي اگر که حرفت درست و اساسي زده شود، با مديوم‌هاي کوچک هم خبرت پخش مي‌شود. بحث فني اين موضوع اين است که ماکرورسانه ها به ميکرورسانه تبديل شده‌اند. در حال حاضر ميکرورسانه‌ها هستند که حرف مي‌زنند. انتقادها نشان مي‌دهد که ما حساسيت برخي‌ها را برانگيختيم که آنها مي‌گويند که اين برنامه يک طرفه است. ما هم مي‌گوييم بياييد صحبت کنيم که کجاي اين برنامه يک طرفه است.
مثلا در بحث قرارداد توتال ما يک خبر از روزنامه اعتماد و يک خبر از روزنامه‌ وطن‌امروز خوانديم که بحث بي‌طرفي کاملا رعايت شود چراکه بي‌طرف‌بودن براي ما بسيار اهميت دارد.حالا ممکن است مخاطبان در مورد يک خبري به ما بگويند که شما بي‌طرف نبوديد. براي مثال در مورد فوتباليست‌هايي که مقابل تيم اسرائيلي بازي کردند، ما در برنامه خيلي کوتاه و گذرا به آن پرداختيم. ما نمي‌توانيم در مقابل جنايت بي‌تفاوت باشيم اما نمي‌توانيم در برابر اسرائيل هم بگوييم بي‌طرف هستيم قطعا ما در برابر اسرائيل هستيم اما در تمام موضوعات داخلي بي‌طرفي را کاملا حفظ کرديم.خط و موضع ما خط انقلاب است، خط سياسي و جناحي نداريم، هر کسي کار خوبي بکند، تشويقشمي کنيم و تقدير مي شود، کارهاي خطا را هم نقد منصفانه مي کنيم.
ما توجه کرديم که محتواي شبکه اجتماعي از توئيتر است و مغز متفکر شبکه‌هاي اجتماعي در تمام دنيا توئيتر است. يکي از کارهايي که برنامه عصرانه انجام داد اين بود که جاي توئيتر را در تلويزيون باز کرد و بعد از ما شبکه‌هاي ديگر هم استفاده کردند و اين باعث شد مردم به صداوسيما اطمينان بيشتري پيدا کنند. به نظر بنده اگر برنامه ما هيچ مخاطبي هم نداشته باشد و ما فقط توليد کرديم و يک سري از همکاران ما برنامه را ديدند و همين را از برنامه عصرانه برداشت و استفاده کردند و ياد گرفتند و تکرار کردند، کفايت مي کند.
تسنيم: اينکه مجريان عصرانه صرفا مجري نيستيد و روزنامه‌نگار هستيد در اجراي برنامه و کيفيت برنامه چه اثري دارد؟
آقاموسي: تفاوت عصرانه با بخش‌هاي خبري ديگر اين است که ما اُ.تو.کي.يو يا خبرخوان نداريم يعني کسي چيزي براي مجري ننوشته که آن را در برنامه بخوانيم در واقع يک مغز متفکري پشت برنامه عصرانه وجود دارد که چه مطالبي خوانده و چه مطالبي خوانده نشود اما کسي به ما نگفته که دقيقا چه چيزي را بگو. مثلا ما در برنامه داستان يک خبر را تعريف مي‌کنيم. خود من خبر و گزارش را کامل مي‌خوانم و بعد در برنامه داستان آن گزارش يا خبر را براي مردم تعريف مي‌کنم. احساس مي‌کنم به اين شکل جذاب‌تر است.

مجريان برنامه عصرانه شومن نيستند. مجريان عصرانه روزنامه‌نگار بودند و در رسانه کار کرده‌اند لذا متوجه مي‌شوند که کدام بخش‌هاي يک گزارش 2 هزار کلمه‌اي مهم است. مثلا يکي از روزنامه يک گزارشي درباره دستگاه‌هاي MRI در ايران کار کرده بود. در اين گزارش آمده بود که دستگاه‌هاي MRI در ايران برابر با تعداد اين دستگاه‌ها در 13 کشور اتحاديه اروپا است. اين در حالي است که کشورهاي اتحاديه اروپا خيلي بيشتر از 13 کشور است. بعد متوجه شديم که اين گزارش از گزارش 10 سال پيش روزنامه همشهري کپي شده است. بنابراين که اگر مجري عصرانه يک مجري معمولي بود، اين خبر را همين گونه مي‌خواند اما چون مجريان عصرانه خودشان روزنامه‌نگار هستند، متوجه اين نکات مي‌شوند در حاليکه مجريان ديگر برنامه‌هاي خبري از روي متن مي‌خوانند و فقط روي آنتن مي‌گويند که دستگاههاي MRI برابر 13 کشور اتحاديه اروپا است.
تسنيم: قبلا خبرنگاران رسانه هاي ديگر در صدا و سيما نبودند اما الان از طريق رسانه شما به شکلي محمل و فضا و بستري ايجاد شده که هر خبرنگاري مي‌تواند گزارش يا مطلب خود را غير از رسانه‌اش در بزرگترين رسانه ارائه دهد. آماري در دست داريد که چند خبرنگار توانسته‌اند از طريق شما اين امکان را براي خود فراهم کنند که مطلبشان با ضريب بيشتري به مردم برسد؟
خان‌عليزاده: نکته‌اي عرض کنم مثلا خبرنگار روزنامه اعتماد گزارشي از يک معدن يورت نوشته بود اما معتقد بود که نتوانسته‌ عمق فاجعه را در گزارش بياورد. بنابراين از معدن فيلم گرفت و روي فيلم نريشن گفت و در برنامه ما پخش شد. خود اين خبرنگار معتقد بود که مي‌تواند عمق فاجعه را با فيلم و تن صدا و تصوير نشان دهند. اين يعني رسانه ملي مکمل گزارش روزنامه اعتماد شده بود.
باقري: ما تا امروز 120 برنامه روي آنتن رفتيم و در هر برنامه حداقل 3 خبرنگار و کارشناس صحبت کردند که 360 خبرنگار مي‌شوند. قطعا تعدادي از آنها تکراري بوده‌اند لذا ميتوان گفت تقريبا 90 الي 100 نفر افراد مختلف به عنوان کارشناس در برنامه عصرانه صحبت کرده‌اند.
در رابطه با بحث تقليدي بودن برنامه‌ها هم بايد بگويم در دنيا فرم‌هاي برنامه‌سازي ثابت هستند لذا خيلي از برنامه‌ها شبيه به هم هستند. به خاطر همين خيلي‌ها بعضي ميگويند برنامه ما شبيه من و تو است و برخي ديگر مي گويند شبيه بي بي سي من مي گويم شبيه استريم الجزيره هم هست، در واقع شبيه همه شان هست و کپي هيچکدام نيست. خود برنامه من وتو هم شبيه يک برنامه ديگر است. شبيه استريم الجزيزه است، يا بي بي سي برکفست، اتحاديه اروپا در هفته اي که گذشت که از يورونيوز پخش مي شود. اين شباهت‌ها به همين دليل است که اين روش برنامه‌سازي يک سبک است.
مثلا اگر شخصي بخواهد يک برنامه گفت وگو محور بسازد، طبيعي است که در اين برنامه يک مجري و يک يا چند کارشناس وجود دارد که اين روش برنامه‌سازي همه جاي دنيا يکسان است اما چون اين قالب بسيار تکرار شده و همه مردم ديدند بنابراين نمي‌گويند که اين برنامه، شبيه فلان برنامه است.
اما از آنجا که قالب برنامه عصرانه براي مخاطب تازگي دارد، برخي مي‌گويند اين برنامه شبيه فلان برنامه است. بله شباهت وجود دارد چون هر دو از يک قالب استفاده مي کنند.
شيخ صراف: من نکته‌اي را بگويم اگر ساختن همچين برنامه‌اي کار راحتي است، چرا تکثير نميشود؟ مثلا برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تکثير مي‌شود ولي چرا هنوز اين روش برنامه‌سازي منحصر در شبکه افق است؟
تسنيم: براي يک برنامه نيم ساعته چقدر پشتيبان لازم است؟
شيخ صراف: فقط براي تهيه محتوا روزانه 8 الي 9 نفر کار مي‌کنند يعني براي نيم ساعت برنامه 56 ساعت نفر کار مي‌کنند.
باقري: ما براي ثانيه به ثانيه عصرانه برنامه‌ريزي ميکنيم و اينکه شما مي‌بينيد که برنامه مخاطب خود را جذب کرده به اين دليل است که در کم‌ترين زمان ممکن بيشترين خبرها به مخاطب داده ميشود. ما روزانه مطالب 14 مطلب از روزنامه ها، 12 مطلب از خبرگزاريها ، 15 مطلب شبکه اجتماعي را در برنامه عنوان مي‌کنيم علاوه بر اين 3 کارشناس هم به صورت فيلم مطالب خود را ارائه مي‌دهند که همه اينها در 27 دقيقه صورت مي‌گيرد.
تسنيم: ارسال مطلب از مخاطب براي شما چقدر است؟ آيا اين امکان را براي مخاطب که اگر خبرش در هيچ رسانه‌اي منتشر نشده، اما بتواند براي شما ارسال کند؟
باقري: کانال ارتباطي داريم که مخاطبان مطالب خود را ميفرستند اما تا حالا تعداد زيادي نبوده شايد بتوان گفت که 7 الي 8 مورد بوده است. شايد دليل اينکه مخاطبان کمتر مطلب مي‌فرستند به اين دليل است که اساسا مخاطبان به اين اطمينان نرسيده‌اند که اگر من فيلمي بفرستم مگر آنها پخش مي‌کنند.

تسنيم : تلخ ترين و بهترين خبرهايي که در برنامه داشتيد، کدام بوده است؟
تلخ‌ترين خبري که در عصرانه خوانديم، از لحاظ شرم‌آور بودنش، گرفتن عکس سلفي نمايندگان با خانم موگريني بود. برنامه تلخ ديگر هم موضوع شهادت شهيد حججي بود البته جنس غم اين خبر با خبر قبلي متفاوت بود. اين يک موضوع حماسي بود اما خبر سلفي تراژدي بود. همچنين خبر شهادت مرزبانان و خبر مرگ دختر سيستان و بلوچستاني بر اثر نيش زنبور، حادثه معدن يورت و قحطي و وبا در يمن نيز از ديگر برنامه‌هاي تلخ عصرانه براي من بود.
بهترين خبري هم که داشتيم خبر قهرماني پرسپوليس (با خنده) و صعود تيم‌ملي به جام جهاني بود. پرالتهاب‌ترين روز هم براي ما روز حمله تروريستي به مجلس بود که ما اولين رسانه‌اي بوديم که عرفان کوچاري (عکاس خبرگزاري تسنيم) را در اين باره روي خط آورديم و ساعت 15 خارج از نوبت برنامه، به صورت ويژه سريعا برنامه اي را تدارک ديديم.
خان‌عليزاده: تجربه بنده در برنامه عصرانه اين بود که تخصص داشتن در برنامه چقدر تاثيرگذار است. مثلا برنامه جي‌پي‌اس فريد ذکريا با اينکه خود اين فرد صدا و قيافه رسانه‌اي ندارد اما به دليل اينکه متخصص حوزه سياست خارجي و روابط بين الملل است، يکي از برنامه‌هاي موفق است.
خبرنگار و روزنامه‌نگار و از جنس خبر بودن بچه‌ها تاثير مثبتي بر برنامه عصرانه داشته و به همين دليل است که افرادي هم که با خبر سروکار دارند، به اين برنامه نگاه مي‌کنند تا شايد عصرانه از يک زاويه ديگر خبرنگار به اخبار پرداخته است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری

استاندار اصفهان گفت: توسعه اقتصاد گردشگری و دانش‌بنیان دو راهبرد اساسی توسعه استان اصفهان است و بر همین اساس مصر هستیم که سرمایه‌گذاری در استان بر اساس راهبردهای سند آمایش محقق شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سید رضا مرتضوی در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز شوراها گفت: شکل‌گیری شوراها یکی از مظاهر و تجلی‌گر حضور و بروز اراده مردم برای تعیین سرنوشت‌شان در حکمرانی و اعمال نظر در مدیریت کشور است و از جمله اصول بسیار مترقی بود که در قانون اساسی پیش‌بینی شد.

وی افزود: امام(ره)‌ سال 58 فرمان تشکیل شوراها را صادر کرد تا مشکل کشور  با حضور نخبگان و افراد موثر مناطق مختلف مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.

رسانه‌ها از مولفه‌های مهم حکمرانی هستند

استاندار در ادامه سخنانش به وظیفه رسانه‌ها در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم اشاره کرد و  گفت: اصحاب فرهنگ و رسانه یکی از مولفه‌های نظام حکمرانی هستند و اگر نقش‌شان در نظام حکمرانی به درستی دیده شود، حقوق مردم به شکل بهتری مطالبه‌گری و رسیدگی خواهد شد. اگر جایگاه صحیح رسانه به درستی دیده و نسبت به جایگاه رسانه برنامه‌ریزی می‌شد، تصمیمات آگاهانه‌تر و مناسب‌تر اتخاذ می‌شد.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی مثل تمام دنیا جایگاه خبرنگاران و اصحاب رسانه، متناسب با نقش‌شان نیست، افزود: متاسفانه مهم‌ترین ظرفیت‌های این حوزه و اصلی‌ترین ماموریت خبرنگاران و اصحاب رسانه مورد غفلت قرار گرفته و باید به این سمت برویم که رسانه‌ها جایگاه و نقش خودشان را پیدا کنند و امیدواریم که به سهم خودمان در سطح استان به این موضوع توجه کنیم.

دشمن برای ناامیدسازی مردم برنامه‌ریزی کرده بود

مرتضوی گفت: سال گذشته انتخابات بسیار حساس و سرنوشت‌سازی داشتیم و همه رسانه‌های نظام سلطه مامور شده بودند که انتخابات ایران را مضمحل کنند و برای این مهم از ماه‌ها و سال‌ها قبل برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده بودند و همه تلاش‌شان را برای ناامیدسازی و کم جلوه دادن حضور مردم انجام دادند.

وی تاکید کرد: حاشیه ساختن برای کسانی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند، یک نوع استبداد جدید است که توسط امپراطوری رسانه رقم می‌خورد و به هر کس که خلاف نظر آنها زندگی کند، حمله کرده و هزینه‌های مضاعفی را تحمیل می‌کنند و در طرف مقابل تلاش دارند تا یک نگاه کاملا متفاوت از واقعیت‌های درون نظام‌های سلطه‌گر به جهان مخابره کنند.

تخصیص 103 میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیرزیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد

تظاهرات‌های ضد رژیم صهیونیستی ماهیت نظام سلطه را فاش کرد
استاندار در ادامه به تظاهرات‌های چند روز اخیر دانشگاه‌های آمریکا و جهان علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفت: تظاهرات‌‌های ضد رژیم صهیونیستی ماحصل و درون‌مایه نظام سلطه‌گر را بیرون ریخت و نشان داد که چه دیدگاهی نسبت دانش، دانشمند، دانشجو و زن دارند و  این روشنگری‌ها از الطاف الهی نسبت به ملت ایران بوده و سره را از ناسره مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمن تلاش داشت که میزان مشارکت مردم در انتخابات را به زیر ده درصد کاهش دهد، متذکر شد: دشمن در برخی از مناطق تلاش کرد تا مردم را از شرکت در انتخابات بترساند اما مردم کاملا برعکس واکنش نشان دادند و  خوشبختانه میزان مشارکت مردمی در استان، یک درصد از انتخابات قبلی بیشتر بود. رسانه‌های منتسب به بهائیت و سعودی‌نشنال همه‌ تلاش‌شان را کردند تا برگزاری انتخابات را در برخی حوزه‌ها با مخاطره مواجه کنند اما مردم در آن حوزه‌ها مشارکت بالای 80 درصدی داشتند و این نشانده آگاهی مردم از توطئه‌های دشمن دارد.

جنایات رژیم صهیونیستی آبروی نظام سلطه را برد

مرتضوی با تاکید بر اینکه جنایات و نسل‌کشی رژیم منحوس صهیونیستی در غزه، آبروی نظام سلطه را برده است، گفت: رژیم منحوس صهیونیستی با ددمنشی بیش از 13 هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده و بیمارستان‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: جنایات رژیم صهیونیستی و شهادت بیش از 34 هزار نفر که اغلب آنها زنان و کودکان هستند و کشورهای اروپایی و آمریکا به راحتی از کنار این جنایات می‌گذرند و در سطح جهان جریان‌های رسانه‌ای مختلفی را شکل می‌دهد تا اخبار به گوش مردم نرسد اما شهادت 140 خبرنگار در آن منطقه باعث شد تا برنامه‌ریزی‌های نظام سلطه به هم بخورد و اگر امروز شاهد تظاهرات ضد رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا هستیم، ناشی از خون شهدا و جان‌فشانی خبرنگاران شهید است.

به دنبال توسعه ظرفیت‌های انرژی هستیم 

استاندار در بخش دیگری از سخنانش به مسئله آب و پمپاژ تونل سوم پرداخته و بیان داشت: کل میزان آبی که امکان پمپاژ شدن دارد، بین 50 تا 70 میلیون مترمکعب است در حالی که در هر دوره بین 90 تا 100 میلیون مترمکعب آب برای استفاده کشاورزان بازگشایی می‌شود و این میزان با هم هماهنگ و سنخیت ندارد و ما با هماهنگی انجام شده توانستیم زودتر از تاریخی که وزیر اعلام کرد، این مهم را به انجام برسانیم.

وی درباره مسئله ناترازی انرژی و جلوگیری قطعی برق در فصل گرما گفت: متاسفانه در گذشته برخی از مسئولان کشور نگاه آینده‌محوری نداشتند و از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای کشور غفلت شده و با توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی در کشور مخالفت‌هایی صورت گرفته که مایه تعجب است و ما در سال‌های پایانی دولت قبل با خاموشی‌های وسیع و گسترده‌ای مواجه بودیم اما خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم این رویکرد تغییر کرد و یکی از راهبردهای اساسی وزارت نیرو به سمت برنامه‌ریزی برای آینده و توسعه کشور رفت.

مرتضوی ادامه داد: این رویکرد در سطح استان نیز وجود دارد و ما نیروگاه‌های متعددی در دست ساخت داریم که برخی از آنها در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در زمینه تامین انرژی به سمت مثبت کردن تراز انرژی حرکت می‌کنیم و در این زمینه روی بیش از 2 هزار مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری انجام شده است و بخش‌های از آنها تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین در حال توسعه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستیم و در مجموع برای تامین انرژی ظرفیت‌های خوبی برنامه‌ریزی شده است.

توسعه استان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری

استاندار در بخش دیگری از سخنانش به شرایط دشوار کشور در دهه اول انقلاب اشاره کرد و گفت: کشور ما در دهه اول انقلاب شرایط سختی داشته به شکلی که معنای واقعی کلمه نیازمند کشورهای غربی بودیم و  پزشکان هندوستانی و پاکستانی بیماران ما را درمان می‌کردند اما امروز جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به جایگاهی رسیده که اصفهان امروز میزبان گردشگران سلامت است.

وی افزود: این جایگاه در حوزه‌های دیگر صنعت، هنر، ورزش و غیره نیز محقق شده اما هجمه رسانه‌ای دشمن به حدی زیاد است که پیشرفت‌های کشور برای مردم قابل باور نیست.
مرتضوی با بیان اینکه بیش از چهل سال است کشور ما را تحریم کردند تا تا نتواند نیازهای خود را برآورده کند، خاطرنشان کرد: با وجود همه تحریم‌ها امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که دیده شدن محصولات ما را در دنیا تحریم می‌کنند.

تحقق شعار "ما می‌توانیم " توسط دانشمندان ایرانی 

استاندار اصفهان تأکید کرد: شعار " ما می‌توانیم" در جمهوری اسلامی ایران به معنای حقیقی کلمه انجام شده و  این نگاه تحقیرآمیز به دستاوردهای جوانان و دانشمندان ایرانی پذیرفتنی نیست و هر فردی که ایران و ایرانیان را دوست دارد باید به دنبال عزت کشور باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سوالات مطرح شده پیرامون آینده استان اصفهان پاسخ داد و گفت: شورای برنامه‌ریزی استان تلاش کرده تا ذیل سند آمایش استان برنامه‌های مختلفی را انجام دهد اما توسعه اقتصاد گردشگری و دانش‌بنیان دو راهبرد اساسی توسعه استان است و بر همین اساس مصر هستیم که سرمایه‌گذاری در استان براساس راهبردهای سند آمایش محقق شود.

مقابل گسترش صنایع ایستاده‌ایم

مرتضوی با تاکید بر اینکه اولویت اول استان زمینه آب مصرفی، تأمین آب آشامیدنی مردم است، گفت: اصفهان دیگر نمی‌تواند بار مضاعفی از آلودگی هوا را تحمل کند و به همین دلیل مقابل  گسترش بی‌رویه صنایع و ایجاد صنایع جدید نیز ایستادگی کرده‌ایم و این رویکرد باعث شده تا بارها مورد هجمه قرار بگیریم اما بر اصل تحقق سند آمایش استان تأکید داریم و تنها راه پیشرفت استان اصفهان را در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد گردشگری متصور می‌شویم.

زمین مسکن خبرنگاران تامین شده

استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع مسکن خبرنگاران گفت: در جلسات قبلی نیز این مهم طرح موضوع شده بود و بر همین اساس به سازمان راه و شهرسازی تاکید کردیم که مسئله مسکن خبرنگاران را در دستور کار قرار دهند و قرار شد بین سازمان ارشاد و فرهنگ اسلامی و مجموعه خبرنگاران و سازمان راه و شهرسازی برنامه‌ریزی صورت بگیرد و ما بتوانیم در ادامه مسیر از ظرفیت مجموعه‌های صنفی خبرنگاران استفاده کرده و راهی را برای خانه‌دار‌ شدن خبرنگاران واجد شرایط باز کنیم.

وی ادامه داد: در راستا پیگیری‌های متعددی انجام دادیم؛ همان طور که می‌دانید زمین پایه اصلی مسکن‌های حمایتی است و ما در اصفهان برای تهیه زمین مورد نیاز دچار مشکل بودیم که خوشبختانه این مشکل اخیرا حل شده و یک منطقه 800 هکتاری به این موضوع اختصاص یافته و بخشی از مراحل کارشناسی و کارگروه‌های خودش را طی کرده و به زودی به سرانجام می‌رسد. البته ثبت‌نام خبرنگاران باید از طریق هماهنگی بین استان و وزارت راه صورت بگیرد و به‌همین خاطر باید فهرست خبرنگاران در استان نهایی شود و ضوابط لازم را داشته باشد.

مرتضوی در پاسخ به سوالات مطرح شده پیرامون مسئله دانشگاه هنر گفت: در اولین جلسه‌ای که با دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشجویی داشتیم، خود دانشجوها اعلام کردند که دولت قبل هیچ گونه جلسه‌ای با مدیریت استان نداشتند اما در طول دو سال و نیم گذشته ما حدود 7 جلسه با تشکل‌های مختلف دانشجویی برگزار کردیم؛ رویکرد دولت سیزدهم و مدیریت استان، حضور در جمع دانشجویان است و معتقد هستیم که این حضورها در راستای پاسخگویی به قشر دانشجو و فعال‌سازی آنها و استفاده از ذهن پویای نسل جوان بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به مسائل دانشجوها با کمیسیون دانشجویی است، ادامه داد: کمیسیون دانشجویی طی دو سال و نیم گذشته جلسات متعددی در حوزه‌های عمرانی، زیرساختی، نیروی انسانی و فرهنگی برگزار کرده است که برخی از دستور جلسات آن ویژه دانشگاه هنر است و علاوه بر این‌ خود تشکل‌های دانشجویی با در نظر گرفتن ظرفیت‌هایی که دانشگاه دارد، درباره برپایی جلسات در آن دانشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

پای پروژه‌های آبی استان ایستاده‌ایم

مرتضوی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون  پروژه‌های آبی و آب شیرین‌کن استان گفت: استان اصفهان پای این کار ایستاده و با چنگ و دندان تلاش می‌کنیم پروژه‌های آبی در استان به نتیجه برسد و در همین رابطه رکورد 5 کیلومتری احداث خط لوله آب را هم زدیم، در این مسیر روزانه 400 تریلر و بیش از هزار جوشکار و افراد زیادی در جبهه‌های مختلف پیمانکاری فعالیت می‌کنند، جلسات مکرر هفتگی با صرف چندین ساعت در هر جلسه به صورت ثابت ویژه این پروژه‌هاست.

وی درباره  دور دوم انتخابات لنجان و سمیرم گفت: برای برگزاری این انتخابات  68 شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده و از سیزدهم اردیبهشت ماه فرایند تبلیغات انتخاباتی آغاز خواهد شد و عوامل اجرایی، هیئت‌های بازرسی و حفاظتی تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌اند و پشتیبانی‌های لازم برنامه ریزی شده که امیدواریم در انتخابات پیش رو از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم.

ظرفیت ممتاز اصفهان در جذب سرمایه‌های خارجی

استاندار در بخش دیگری از این جلسه به ظرفیت استان برای جذب سرمایه‌های خارجی در جهت ایجاد رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: استان اصفهان به دلیل حضور هیئت‌های خارجی نقطه قوت ممتازی دارد که سایر استان‌های کشور از آن بی‌بهره هستند و در این راستا سال گذشته میزبان هیئت‌های مختلفی از کشورهای خارجی بودیم.

وی ادامه داد: ما در سال 1401 از 32 هیئت عالی رتبه خارجی میزبانی کردیم و سال گذشته نیز 41 هیئت‌ به استان سفر کردند و جلسات مختلفی که با این هیئت‌ها برگزار کردیم، به امضای تفاهم‌نامه‌ها‌ منجر شد.

مرتضوی گفت: بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در زمینه جذب سرمایه خارجی باید به صورت متمرکز انجام شود و این بزرگترین مشکل ما برای جذب سرمایه‌های خارجی است. اگر  استانداری‌ها می‌توانستند به صورت جدی و مستقل وارد این تعاملات شوند، انتظاراتی که از سرمایه‌گذاران خارجی داریم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد اما نگاه تمرکزگرایی که در این بخش‌ها وجود دارد ، فرصت مذاکره، رایزنی و طی طریق برای رسیدن به توافق را از ما می‌گیرد.

حرکت اصفهان در مسیر تحقق شعار سال

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به شعار سال اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری با توجه به‌ مطالبات مردمی در حوزه اقتصاد، امسال را با نام " جهش تولید با مشارکت مردمی" نام‌گذاری کردند و استان اصفهان طی سال‌های گذشته در مسیر تحقق شعار سال حرکت کرده است.

استاندار با بیان اینکه قرارگاه تحقق شعار سال در اصفهان دستورالعمل‌هایی را تعریف کرده است، افزود: یکی از ماموریت‌های ما در حوزه اقتصادی، برنامه‌ریزی لازم برای تحقق شعار سال است و باید برنانه‌ریزی لازم انجام شده و زیرساخت‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم که شرایط برای حضور مردم فراهم شود.

وی یادآور شد: متاسفانه بخشی از واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن بازار مناسب، با ظرفیت کمتری فعالیت دارند و باید از ظرفیت مردم برای تحقق شعار سال استفاده کنیم. در این راستا می‌توان بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی خانگی را به صورت تولید در خانه تعریف کرد و برای آن ظرفیت ایجاد کرد، یا با فعال کردن نظام کنسرسیومی واحدهای صنعتی را به سمتی هدایت کرد و تحت قراردادهای بزرگ به آنها سهم داد.

مرتضوی‌ درباره نحوه حضور دانش‌بنیان‌ها در مسیر تحقق شعار سال گفت: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان هم جلساتی برگزار شده تا کار به نحو مطلوب جلو برود و راهبرد استانداری برای تحقق شعار سال، رسیدن به یک برنامه جامع تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد است تا نقشه راه مشخصی را تعریف کنیم و در آینده شاهد حرکت‌های خوبی در این مسیر باشیم.

بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سوخت را داریم

استاندار در بخش پایانی سخنانش به معضل آلودگی هوای اصفهان اشاره کرد و یادآور شد: آلودگی هوای اصفهان برای همه مسئولان حائز اهمیت است و در این راستا و با در نظر گرفتن شرایط خاص استان، بسیاری از مسئولان کشور به این معضل ورود کرده‌اند و جلسات متعددی پیرامون آن تشکیل شده که دغدغه‌مند بودن همه مسئولان در این خصوص را نشان می‌دهد. در این راستا مدیریت سوخت، بهبود سوخت مصرفی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مهم‌ترین تصمیمات گرفته شده برای کنترل و کاهش آلودگی هوای اصفهان است.

وی با بیان اینکه بهترین و باکیفیت‌ترین نوع سوخت در استان اصفهان مصرف می‌شود، ادامه داد: در این راستا پروژه گوگردزدایی انجام شد و همچنین دو سال گذشته حدود 300 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی  استان اضافه شد و امیدواریم در دو سال آینده با الحاق همین تعداد اتوبوس جدید، بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز برقی کنیم، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و جابه‌جایی برخی صنایع آلاینده نیز در همین ارتباط انجام می‌شود.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • دهه کرامت فرصت پیوند دل‌های نسل جوان با اهل بیت(ع) است
  • ببینید | سلفی هنگام سقوط وحشتناک با پاراموتور!
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • گواردیولا: زجر کشیدیم تا فارست را بردیم
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند