Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- استراتژی جدید آمریکا در افغانستان می‌تواند فرصت‌های همکاری با کشورهای آسیای مرکزی را فراهم کند که افزایش بازدید نمایندگان کاخ سفید بیانگر این مهم است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان به نقل از استانرادار، استراتژی جدید آمریکا در رابطه با افغانستان نهایی شده و هفته گذشته «دونالد ترامپ» در سخنانی ماهیت اصلی آن را اظهار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر خلاف وعده‌های پیش از انتخاباتی ترامپ در مورد بی فایده بودن عملیات نظامی در خارج از کشور وی به صراحت اعلام داشت که تا لحظه پیروزی مبارزه خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص چارچوب زمانی عملیات نظامی و شمار نیروهای نظامی اضافی که قصد دارد به افغانستان اعزام کنند خودداری کرد، اما بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی بحث روی اعزام 4 هزار نظامی دیگر به افغانستان همچنان ادامه دارد.

تقویت حضور نظامی آمریکا در افغانستان در آینده می‌تواند علاقه «واشنگتن» برای همکاری با کشورهای آسیای مرکزی را افزایش دهد.

سفرهای مکرر مقامات ارشد نظامی آمریکا به کشورهای منطقه به نفع این فرضیه است.

16 آگوست سپهبد «مایکل گارت» فرمانده نیروی زمینی ستاد مرکزی آمریکا به «دوشنبه» سفر کرد.

گارت طی این سفر با رهبر تاجیکستان در زمینه همکاری‌های امنیتی و تقویت مرز این کشور و افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد.

در اواخر سال گذشته میلادی گارت طی تورهای آسیای مرکزی خود همچنین از «تاشکند» و «آستانه» بازدید و در مورد مسائل مشابه با مقامات این کشورها صحبت کرد.

به احتمال زیاد سفرهای اخیر مقام آمریکایی با هدف آماده سازی مکانیسم‌های توسعه استراتژی جدید آمریکا در افغانستان صورت گرفته که در آن به کشورهای آسیای مرکزی نقش مشخصی داده شده است.

آندری گرازین رئیس بخش آسیا مرکزی انستیتوی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع در این زمینه به 2 پیام اصلی استراتژی جدید آمریکا در افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی اشاره کرد.

وی گفت: کاهش شعارهای دموکراتیک و انتقاد از رژیم‌های آسیای مرکزی از سوی آمریکا به دلیل تمرکز واشنگتن بر منافع شخصی خود، یکی از پیام‌های استراتژی جدید «کاخ سفید» برای سران کشورهای منطقه آسیای مرکزی است.

گرازین ادامه داد: احتمال از سر گیری شبکه شمالی برای انتقال تجهیزات و نظامیان از طریق کشورهای آسیای مرکزی با هدف کاهش وابستگی از پاکستان هم بعید نمی‌باشد.

وی گفت: از سرگیری شبکه شمالی می‌تواند به معنای ایجاد نقاط حمل و نقل مشابه با مرکز سابق ترانزیتی آمریکا در فرودگاه «ماناس» قرقیزستان برای انتقال محصولات و نظامیان باشد.

این کارشناس افزود: اما همزمان برای اجرای چنین برنامه‌ای واشنگتن باید نه تنها با «مسکو» که در شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد بود، بلکه با «پکن» که تقریبا تمام کشورهای منطقه به آن وابستگی دارند، توافق کند.

گریگاری میخایلف کارشناس مسائل آسیای مرکزی معتقد است که تصمیم ترامپ برای افزایش تعداد نظامیان این کشور در افغانستان نمی‌تواند منجر به پیروزی شود، لذا یا این مرحله اول اجرای یک برنامه درازمدت است یا تلاش برای دستیابی به اهداف دیگری که به شکست طالبان هیچ ربطی ندارد.

وی همچنین احتمال تلاش دولت ترامپ جهت منعکس سازی توجه عموم از مشکلات داخلی آمریکا از طریق تشدید فعالیت‌های نظامی این کشور در خارج را از احتمال به دور ندانست.

میخایلف در ادامه تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در کشورهای همسایه با افغانستان از جمله چین، ایران و پاکستان را یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی استراتژی جدید کاخ سفید دانست.

وی اضافه کرد: در مورد کشورهای آسیای مرکزی می‌توان گفت که احتمال دارد که آنها بتوانند از انتقال محصولات و نظامیان به افغانستان و بلاعکس درآمد مالی خوبی به دست آورند.

این کارشناس در پایان تأسیس پایگاه‌های جدید آمریکا در کشورهای آسیای مرکزی را بعید دانست.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه

رئیس جمهوری لهستان در اظهاراتی مدعی شد که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حمله کند.

به گزارش مشرق، «آندژی دودا» در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر روسیه بتواند اوکراین را شکست دهد، به احتمال زیاد علیه سایر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ائتلاف نظامی ناتو اقدام خواهد کرد.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت می گیرد که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این بارها هشدار داده بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، کشورش ممکن است در جنگ با روسیه شکست بخورد.

رئیس‌جمهوری لهستان در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: این استعمارطلبی سیری‌ناپذیر روسیه است. وی سپس بر ابراز اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود تاکید کرد.

درحالیکه ائتلاف ناتو صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد.

این مقام اروپایی در ادامه اضافه کرد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه های دفاعی باید افزایش یابد. درست همانگونه که در دوران جنگ سرد رخ داد. این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است».

دودا سپس خاطرنشان کرد: «لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می شود. وی همچنین افزود: خلبانان نیروی هوایی لهستان در آمریکا در حال یادگیری نحوه پرواز با جنگنده های اف-۳۵ هستند که به تازگی خریداری شده اند».

پیش از این نیز ژنرال کارستن بروئر از مقامات ارشد نظامی آلمان در سفر به لهستان ادعا کرده بود که ممکن است روسیه طی سال‌های آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.

وی در این زمینه مدعی شد: روسیه پس از بازسازی نیروهای خود پس از جنگ اوکراین، می‌تواند در پنج تا هشت سال آینده آماده حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه
  • حضور تیم والیبال جوانان ایران در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • حضور تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی