Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مشهد قرائت شد.
اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها با قرائت این گزارش، اظهار داشت: گزارش حاضر به درخواست رئیس مجلس و هیئت رئیسه و به استناد اصول ۳، ۲۷ و ۸۴ قانون اساسی و در راستای اجرای بند ۱۱ ماده ۲۴ و ۴۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس توسط هیئت اعزامی از کمیسیون شوراها به مشهد تهیه شده و در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گزارش کمیسیون شوراها در خصوص علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد به شرح زیر است:
«گزارش حاضر بنا به درخواست ریاست مجلس شورای اسلامی و هیات رییسه به استناد اصول ۳، ۲۷ و ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای بند ۱۱ ماده ۲۴ و ماده ۴۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس توسط هیات اعزامی از کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به مشهد تهیه و جهت قرائت در صحن علنی تنظیم شده که به شرح زیر است:
در پی دعوت مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی از آقای علی مطهری برای ایراد سخنرانی در مراسم روز اربعین حسینی با عنوان «امام حسین (ع) و اصلاح امت» و با قبول این دعوت توسط نایب رییس مجلس، هماهنگی‌های اولیه مجمع با معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی صورت می‌گیرد.
پس از بررسی اولویت‌ها مقرر می‌گردد این مراسم در مورخ ۳۰ /۸/ ۱۳۹۵ در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شود. به این منظور مسئولان امنیتی و انتظامی استان بنا بر رویه متعارف برگزاری مراسم سخنرانی مقامات عالی‌رتبه کشور، ملاحظات خود را به مسئولان استان اعلام می‌کنند که در رابطه با این سخنرانی جز پاره‌ای یادآوری‌ها،‌ ملاحظه و یا مورد خاصی ابراز نمی‌گردد.
در این میان دادستان عمومی و انقلاب مشهد در گفت‌وگو با معاون مدیرکل اطلاعات استان مورخ ۲۷ /۸/ ۱۳۹۵ با اشاره به سوابق سخنرانی‌های آقای مطهری در استان،‌ دغدغه‌های خویش را مبنی بر بروز واکنش در قبال سخنرانی ایشان و جلوگیری از وقوع احتمالی درگیری بیان می‌کند. دادستان در ادامه به طور شفاهی خواستار ارائه تضمین‌های لازم برای برگزاری آرام و بدون حادثه مراسم مذکور از جانب مسئولان استان می‌گردد؛ امری که بنا به گفته معاون مدیرکل اطلاعات استان در سخنرانی‌های پیشین آقای مطهری توسط معاون سیاسی اجتماعی استانداری وقت صورت گرفته و در نتیجه مراسم سخنرانی به طور معمول برگزار می‌گردید.
عدم تضمین مدنظر دادستان توسط مسئولین استانداری موجب می‌شود دادستان در تاریخ ۲۹ /۸/ ۱۳۹۵ به استناد «قانون پیشگیری از جرم» با صدور دستوری به فرماندهی منطقه انتظامی مشهد مقرر دارد که «در تاریخ ۳۰ /۸/ ۱۳۹۵ مصادف با اربعین حسینی (ع) در تالار رازی هیچگونه مراسمی برگزار نگردد» و در ادامه می‌افزاید «هر فرد یا مرجعی از دستور مذکور تخلف نماید تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت».
در پی این دستور استاندار استان خراسان رضوی و معاون سیاسی اجتماعی ایشان ابتدا با استعلام مجدد از نیروی انتظامی و اداره کل اطلاعات موضوع احتمال بروز تخلف یا جرمی از سوی برگزارکنندگان و یا واکنش برخی گروه‌ها در قبال سخنرانی آقای مطهری را جویا می‌شوند که با پاسخ منفی آنها لغو مراسم یا برگزاری شورای تامین منتفی می‌گردد. استاندار و معاون وی در ادامه تلاش‌های خود در مکاتبات و تماس‌های تلفنی با مسئولان قضایی خواستار تجدیدنظر دادستان در دستور ممانعت از برگزاری مراسم می‌گردند که پیرو گفت‌وگو با ریاست محترم دادگستری استان و همچنین دادستان مشهد به نتیجه نمی‌رسند فلذا مذاکرات تلفنی با مقامات ملی نیز ادامه می‌یابد اما منتج به تغییر دستور دادستان نمی‌گردد. با این ممانعت برگزارکنندگان تقاضای برگزاری مراسم در مجتمع ساپکو را داشتند که با دستور شفاهی دادستان این محل نیز پلمب و از برگزاری مراسم جلوگیری به عمل می‌آید.
جمع‌بندی: ۱ـ برداشت‌های متفاوت از قانون پیشگیری از جرم می‌تواند آثار سوئی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در پی داشته باشد و مسلما موضوع برگزاری تجمعات اجتماعی و سیاسی با جرایم کیفری متفاوت بوده و لازم است در صورت احتمال بروز تخلف با انعکاس آن در شورای تامین شهرستان تدابیر لازم اتخاذ شود در غیر این صورت به صرف دریافت اخبار تایید نشده می‌توان مانع برگزاری هر تجمع یا مراسمی گردید.
۲ـ در این رویداد ضرورت داشت جلسه شورای تامین شهرستان برای هماهنگی بین مسئولان قضایی و مقامات اجرایی برگزار شود.
۳ـ ضرورت داشت دادستان مشهد، شأن و جایگاه سخنران مراسم را به عنوان نایب رییس مجلس شورای اسلامی رعایت می‌کرد.
۴ـ صرف‌نظر از قانونی بودن یا نبودن عمل دادستان که تشخیص آن در صلاحیت این هیات نمی‌باشد، ضرورت داشت ایشان مصالح کشور را در نظر می‌گرفت و تدابیر لازم و شایسته‌ای را برای جلوگیری از بروز این مشکل که در سطح ملی و حتی در رسانه‌های خارجی بازتاب وسیعی یافت، به عمل می‌آورد.
۵ـ مقامات استانداری باید همانند دوره‌های پیشین، در خصوص برگزاری مراسم و ایراد سخنرانی درصدد رفع آنچه دادستان آن را دغدغه بروز واکنش به سخنرانی خوانده بود، بر می‌آمدند و در صورت عدم برگزاری جلسه شورای تامین با تبادل نظر و برگزاری یک جلسه اقدام به رفع مشکل می‌نمودند.
۶ـ بنابه اظهارات مقامات استان از آنجا که در سال گذشته ۷۴۰ تجمع و سخنرانی در استان برگزار شده است، نمی‌توان ضرورت برگزاری جلسه شورای تامین را برای این مراسم متصور شد این در حالی است که شأن و جایگاه نایب رییس مجلس و همچنین حساسیت این مراسم دلیلی بر ضرورت تشکیل جلسه شورای تامین بود.
۷ـ به منظور تامین امنیت مراسم و شأن و جایگاه سخنرانانی که از مقامات مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ می‌باشند تدوین آیین‌نامه خاصی ضرورت دارد.
محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور»
کواکبیان: مشخص نیست مقصر لغو سخنرانی نائب رئیس‌مجلس کیست/ مطهری: در گزارش صریحا تاکید شده دادستان مشهد قصور کرده است
نماینده مردم تهران تاکید کرد: تعجب من از این است که کجا قرار است مجلس در راس امور باشد؟ در گزارش لغو سخنرانی مطهری آمده دادستان مشهد احتمالا، گویا، شاید و هزار اما و اگر دیگر مقصر است اما رسیدگی در صلاحیت ما نیست.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به عدم اظهارنظر نمایندگان در جریان قرائت گزارش کمیسیون شوراها در مورد علل ممانعت از برگزاری مراسم سخنرانی علی مطهری نائب رئیس مجلس در مشهد، با استناد به اصل ۶۷ قانون اساسی اعلام کرد: اعضای هیئت رئیسه سوگند یاد کردند که به آیین‌نامه وفادار باشند، اما متاسفانه برخلاف تبصره یک ماده ۴۷ آیین نامه داخلی مجلس که باید شش نفر از نمایندگان هر کدام ۱۵ دقیقه درباره این گزارش اظهارنظر کنند، این گونه نشد.
وی گفت:‌ متاسفانه گزارش قرائت شد، اما فایده‌ای نداشت و مشخص نیست اساسا رئیس مجلس به چه منظور دستور تهیه چنین گزارشی را صادر کرده است. به هر حال بودجه‌ای صرف شده و گزارشی تهیه شده اما گزارش می‌گوید نه وزارت کشور و نه استاندار مقصر است و هر دو تبرئه می‌شوند و درباره دادستان مشهد نیز عنوان شده که بررسی در صلاحیت هیئت نیست.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: تعجب من از این است که کجا قرار است مجلس در راس امور باشد؟ در گزارش آمده دادستان مشهد احتمالا، گویا، شاید و هزار اما و اگر دیگر مقصر است اما رسیدگی در صلاحیت ما نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس رئیس جلسه را خطاب قرار داد و گفت: آقای مطهری احتمالا خود شما مقصر هستید که برای سخنرانی به مشهد رفته یا اساسا دعوت شده‌اید. ما از این گزارش چیزی نفهمیدیم.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره به برخی حواشی برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پایتخت خاطرنشان کرد: در حوزه انتخابیه مسجد جامع بلوار ابوذر در روز انتخابات مجلس دهم گاز اشک‌آور شلیک کردند اما پس از آن وزارت کشور گفت که احتمالا این اتفاق از سوی خود کاندیداها رخ داده است. سوالم این است که من گاز اشک‌آور از کجا بیاورم و گاز اشک‌آورم کجا بود؟!
کواکبیان در ادامه تاکید کرد: باید نتیجه این گزارش مشخص باشد تا از این پس بنا بر تذکر مقام معظم رهبری هیچ نیروی خودسری در هیچ کجای کشور حق بر هم زدن سخنرانی‌ها را نداشته‌ باشد اما متاسفانه گزارش امروز چنین وضعیتی نداشت.
علی مطهری که برای ساعتی ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در وا کنش به این تذکر کواکبیان گفت: اولا گزارش خنثی نبود و در آن صریحا تاکید شده دادستان مشهد قصور و کوتاهی کرده و استاندار نیز باید نسبت به تشکیل شورای تامین اقدام می‌کرده است که البته پیگیری آن در صورت لزوم بر عهده قوه قضائیه خواهد بود.
وی درباره تاکید کواکبیان در خصوص لزوم اظهارنظر تعدادی از نمایندگان درباره این گزارش خاطرنشان کرد:‌ تهیه این گزارش به دستور رئیس مجلس انجام شده و انجام آن به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده است و بند هفت ماده ۴۹ صرفا بر قرائت گزارش تاکید دارد. حال آنکه در تبصره یک همین ماده آمده اگر خود کمیسیون راسا اقدام کند یا ۱۰ نفر از نمایندگان متقاضی تهیه گزارش باشند، نماینده دولت و شش نفر از نمایندگان مجلس نیز حق اظهار نظر دارند بنابراین تهیه این گزارش مشمول آن تبصره نمی‌شد. علاوه بر آن رئیس کمیسیون شوراها نیز تاکید کرده که تهیه گزارش در راستای اجرای بند هفت ماده ۴۹ بوده و اشاره‌ای به آن تبصره خاص نشده است.
ذوالنوری: مجلس باید با هیئت عزاداری فرق کند/ مطهری: هیچ پارتی‌بازی وجود نداشته است
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به تذکر نماینده مردم قم در مجلس درباره لغو سخنرانی در مشهد پاسخ داد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین نامه مجلس و درباره‌ی گزارش کمیسیون شوراها مبنی بر علل ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری در مشهد، گفت: بر اساس آیین نامه هیئت رئیسه باید شئونات مجلس را حفظ کند، بنده خوشحال می‌شوم که آقای کواکبیان صحبت کنند اما سیستم قرعه کشی و ثبت نام وجود دارد اسم ایشان نفر اول نبود. آقایان وکیلی و کاتب هم همین را می‌گویند.
وی خطاب به مطهری، که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اظهار داشت: با توجه به این که اسم آقای کواکبیان برای بیان تذکر ثبت نشده بود، اما شما اجازه دادید صحبت کند. آن هم در مورد گزارشی که موضوع آن شما هستید، و بنده به شما هم گفتم صلاح نیست که خارج از نوبت اجازه دهید صحبت کند. شائبه تبانی به نفع شما می‌شود و این خوب نیست کما این که به اصل گزارش هم این شائبه وجود دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین بیان کرد: آقایان کریمی قدوسی و نقوی حسینی و بسیاری دیگر از همکاران برای سخنرانی به دانشگاه‌های مختلف می‌روند، اما سیستم دولتی سخنرانی آنها را بر هم می‌زند مگر می‌شود یکی نماینده باشد یکی نماینده‌تر. اگر سخنرانی شما به هم می‌خورد چون برادر خانم رئیس مجلس هستید باید گروه ویژه تشکیل شود و موضوع را بررسی کند اما سایر نمایندگان اگر به کرات در سراسر کشور سیستم دولتی سخنرانیشان را لغو کند نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند که گروه ویژه‌ای تشکیل شود.
ذوالنوری افزود: مردم عقل و فهم دارند، مذاکرات از رادیو هم پخش می‌شود. نمایندگان مجلس هم درک و شعورشان بالاست. بنده معتقدم این سوگیری است که اینجا بگویید گزارش تقصیر دادستان را تایید کرده این برداشت و قضاوت باید به مردم واگذار شود. لذا این مساله خلاف آیین نامه بوده و با سوگند هیات رئیسه مجلس سازگاری ندارد.
وی تصریح کرد: ای کاش همین سیستم و یا سیستم قرعه کشی را تعطیل کنید و هر کسی که صدایش بلندتر است خارج از نوبت صحبت کند. درحالی که شما می‌توانستید فردی را تعیین کنید که آرشیو را بررسی کند و اگر طبق نوبت اسمی بوده صحبت کند.
این نماینده مجلس افزود: آقای مطهری بنده برای شما و آقای کواکبیان احترام قائلم ولی مجلس با هیات عزاداری باید فرق کند. زیرا مجلس انتظام دارد. هیات رئیسه‌ای که ما رای دادیم هر کدام وظیفه‌ای به عهده‌شان است و باید اعمال وظیفه کرده و کارشان را انجام دهد تا به شانیت و انتظام مجلس آسیبی وارد نشود. البته اینکه آقای کواکبیان صحبت کردند و به بنده هم این حق را دادید از شما تشکر می‌کنم.
علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: این که این طور برداشت شود که اقدام ویژه‌ای درباره‌ی بنده صورت گرفته این حرف طبیعتا درست نیست. زیرا مساله‌ی مشهد یک حالت خاصی بود که در کل کشور به این شکل اتفاق نیفتاده بود که دادستان بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی را تعطیل می‌کند.
وی تصریح کرد: گاهی افرادی بوده‌اند که جلسه‌ای را به هم ریختند زیاد هم اتفاق افتاده اما برای من تا حالا چنین چیزی نبوده که به این شکل دادستان قبل از تصمیم شورای تامین بگوید به دلیل احتمال وقوع جرم سخنرانی برگزار نشود.
نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد:‌ یادتان هست که در آن زمان مجلس و رئیس مجلس هم عکس العمل نشان دادند و نهایتا رئیس مجلس از کمیسیون شوراها درخواست کرد تا بررسی کند البته خود من از دو روز پیش گفتم که این گزارش در مجلس خوانده نشود به آقای لاریجانی و پزشکیان هم گفتم این را منتفی کنید برای این که من راحت نیستم یک ساعت در مورد بنده صحبت شود.
وی افزود: اما گفتند چون چاپ شده باید در صحن مطرح شود و نهایتا این گزارش پنج دقیقه‌ای قرائت شد، لذا هیچ پارتی بازی نبوده و در مورد بیان تذکر هم آقای کواکبیان قسم می‌خورد که اسمش بوده جنابعالی هم گفتید اسم شما بوده و لذا هر دو صحبت کردید.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این هنگام گفت: تذکرها باید بر اساس ثبت نام‌ها باشد آقای مطهری شما خودتان این را امضاء کردید.
مطهری هم گفت: هر کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد بحث شود شما هم از موقعیت سوء استفاده نکنید.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد

به گزارش قدس آنلاین، مدیا بنجامین، از بنیانگذاران سازمان حقوق بشری کد پینک (صورتی پوشان) در حساب کاربری خود در تارنمای ایکس خبر داد که در جریان سخنرانی وزیر دفاع آمریکا در یکی از کمیته های مجلس، علیه سیاست های واشنگتن در قبال جنگ غزه اعتراض کرد و بازداشت شد.

بنجامین ۷۱ ساله ساعاتی پیش نوشت: امروز سخنرانی لوید آستین وزیر "دفاع" را در یکی از جلسات مجلس بر هم زدم. نمی توانستم در زمانی که جهان شاهد مشارکت آمریکا در نسل کشی جاری در غزه است، به گفته های او در مورد رهبری آمریکا گوش کنم.

این کنشگر آمریکایی در توییتی دیگر با انتشار فیلمی از بازداشت خود نوشت: امروز و پس از آنکه از جلسه اخراج شده و به دلیل اختلال در آن بازداشت شدم، دوباره با آستین رو در رو شده و از وی تقاضا کردم تا به نسل کشی در غزه پایان دهد. تا زمانی که صلح در غزه برقرار نشود، آستین آرامش نخواهد داشت.

این فعال حقوق بشر با انتشار فیلمی از بازداشت مجدد خود به نحوه بازرسی بدنی تحقیر آمیز خود اشاره کرد و نوشت: در کنگره با بانیان صلح مانند تبهکاران رفتار کرده و از اقدام های تبهکاران تقدیر می شود. زمانی که جری ندلر عضو کنگره و نماینده دموکرات عضو کمیته قضایی از کنار من گذشت، هیچ اعتنایی نکرد و به درخواست ما برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل پاسخی نداد.

دیروز (۱۱ اردیبهشت) تارنمای نشریه «پولیتیکو» گزارش داده بود که ائتلافی از وکیلان آمریکایی و غیرآمریکایی از جمله دستکم ۲۰ تن از وکیلان شاغل در دولت بایدن، با اعلام اینکه اقدام های رژیم صهیونیستی در غزه با قوانین بشردوستانه داخلی و بین المللی مطابقت ندارد، به دنبال مطرح کردن درخواست رسمی توقف کمک‌های نظامی به اسرائیل هستند.

پولیتیکو نوشت که امضاکنندگان این نامه قصد دارند در روزهای آینده آن را به مریک گارلند، دادستان کل آمریکا ارسال کنند. وکیلان مذکور در این نامه ابراز عقیده کردند که اسرائیل احتمالاً قوانین آمریکا از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات و همچنین کنوانسیون ژنو را که حملات نامتناسب به جمعیت غیرنظامی را ممنوع می کند، نقض کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کارگرانی که در روز کارگر هم تریبونی نداشتند!
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول بعضی روزنامه‌ها
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین
  • ۱۴۸ گاف بایدن در سال جاری میلادی
  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین برای تکمیل زائرسرا در مشهد
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری