Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@07:20:04 GMT

وزیر ناز کرد؛ وزارتخانه معطل ماند

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۴۷۸۸۱

وزیر ناز کرد؛ وزارتخانه معطل ماند

هرچند که جدی‌ترین انتقاد به وزارت علوم سیاست‌زدگی وخروج از ریل تولید علم عنوان می‌شد،اما انتخاب سرپرست جدید وزارت علوم نشان داد که گویا این وزارت‌خانه قرار است همچنان برپاشنه فعالیت‌های غیرعلمی بچرخد. به گزارش جهان نيوز، سالی که نکوست از بهارش پیداست. این حکایت شروع دولت دوازدهم در حوزه آموزش عالی است! ناز و تردید گزینه روحانی برای تصدی پست وزارت علوم سبب شد که با گذشت چند روز از شروع به کار دولت دوازدهم؛ همچنان این وزارت خانه با سرپرست اداره شود و ماجرا تا دیدار رهبری با هیأت دولت هم کشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبری در دیدار اخیر خود به دولت اعلام کردند: «امیدواریم با تعیین وزیر نیرو که وزارتخانه‌ی آن مهم است و نیز وزارت علوم که وزارتخانه‌ای بسیار مهم‌تر است، دولت دوازدهم به‌صورت کامل، وظایف خود را انجام دهد.» اما چه شد که این وزراتخانه بدون وزیر ماند و سرپرست جدید از کجا آمده است؟
دهم مردادماه بود که برای اولین بار خبرهای درگوشی سروشکل رسمی‌تری به خودش گرفت دکتر عبدالرضاباقری که یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم بود. درخصوص اینکه وی به‌عنوان یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت علوم مطرح شده، آیا دولت پیشنهادی دراین خصوص به وی ارائه داده است یا نه، گفت: این موضوع را باید از دولت بپرسید چون من شنیده‌ام دکتر خاکی صدیق (رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) انتخاب شده‌اند و باید از دولت این موضوع را پیگیری کنید.
بعد این ماجرا تقریباً همه مطمئن بودند که علی خاکی صدیق رییس‌دانشگاه‌صنعتی خواجه‌نصیر گزینه قطعی وزارت علوم است و مسوولان در مصاحبه‌های متعدد این گزاره را تصدیق می‌کردند. پس از شروع تصدی دکتر رضا فرجی‌دانا بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نامه‌ای به امضای یک هزار و یکصد فعال فرهنگی، علمی و دانشجویی به وزارت علوم ارسال شد تا علی خاکی صدیق عهده‌دار ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شود که به موجب آن علی خاکی صدیق اولین رییس دانشگاهی بود که در دوران وزارت دکتر فرجی‌دانا به ریاست رسید.
بعد از ماجرای گمانه‌زنی‌ها دعوت از خاکی‌صدیق برای مراسم تنفیذ گمانه زنی‌ها را تقویت کرد. رسانه‌ها نوشتند علی خاکی صدیق رییس دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین‌طوسی و گزینه احتمالی وزارت علوم به مراسم تنفیذ رییس جمهور در روز پنجشنبه ۱۲ مردادماه به حسینیه امام خمینی ؟ره؟ دعوت شده است. حتی خود او گفته بود که برنامه خود را به رییس جمهور ارائه کرده‌ام. اما خبر قطعی را فرهادی وزیر علوم دولت یازدهم داد و اعلام کرد قطعاً خاکی صدیق گزینه بعدی وزارت علوم است. محمد فرهادی صبح روز 16 مرداد در حاشیه افتتاح ساختمان دبیرخانه شورای عالی‌عتف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه معرفی دکتر خاکی صدیق را به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت آینده تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: این موضوع را تأیید می‌کنم و وی برای تصدی این وزارتخانه انتخاب شده است. اما به یکباره خبرگزاری مهر در خبری عجیب مدعی شد خاکی صدیق از قبول مسوولیت منصرف شده است.
دکتر علی خاکی صدیق که چندی است به‌عنوان گزینه اصلی برای تصدی وزارت علوم مطرح شده است، دوشنبه شب از قبول این سمت انصراف داد. احمدبنی احمدی، مسوول روابط عمومی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: هنوز پذیرش انصراف قطعی نیست و احتمالاً گزینه نهایی فردا مشخص می‌شود. سه‌شنبه خبر انصراف خاکی صدیق منتشر شد و چهارشنبه اول وقت خاکی صدیق منصرف شد اما حالا گویا رییس‌جمهور از نازکردن های گزینه وزارت علوم دلخور شده و از پیشنهادش برگشته است! هرچند که «خاکی صدیق» خبرهای منتشرشده در خصوص انصراف خود را تکذیب کرد و گفت: «‌به‌عنوان گزینه نهایی برای پست وزارت علوم معرفی خواهم شد.» اما ساعتی بعد نامه رییس‌جمهور در مجلس باز شد تا مشخص شود خبری از نام وی در فهرست وزرای معرفی شده به مجلس نیست و یکی از نمایندگان مجلس علت حذف نام خاکی صدیق را انصراف خودش عنوان کرد.
بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رییسه مجلس شورای اسلامی درباره علت معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای خاکی صدیق ساعت ۹:۳۰ دیشب [17 مرداد] انصراف خود را برای معرفی به‌عنوان وزیر اعلام کرده است. همچنین معاون پارلمانی دولت در مورد عدم معرفی وزیرعلوم گفته بود که دولت هنوز در مورد گزینه نهایی وزارت علوم به جمع بندی نرسیده است. از سوی دیگر زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره علت معرفی نشدن دکتر علی خاکی صدیق به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس گفت: این مسأله و برخی رفتارها جای تعجب و تأسف دارد؛ هر لحظه یک پیغام و خبر جدید به ما می‌رسد که فلان شخص قرار است به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود.
سرپرست جدید از کجا آمده است؟
هرچند که جدی‌ترین انتقاد به وزارت علوم سیاست‌زدگی و خروج از ریل تولید علم عنوان می‌شد، اما انتخاب سرپرست جدید وزارت علوم نشان داد که گویا این وزارت‌خانه قرار است همچنان برپاشنه فعالیت‌های غیرعلمی بچرخد! هفته گذشته بالاخره با حکم رییس‌جمهور، سید ضیاء هاشمی از چهره‌های سیاسی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دولت یازدهم به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. تا پیش از این برخی از معرفی آقای فرجی‌دانا برای این وزارتخانه صحبت می‌کردند.
در حکم رییس‌جمهور برای انتصاب دکتر سید ضیاء هاشمی آمده است: «بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جناب‌عالی، به موجب این حکم شما را به سرپرستی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» منصوب می‌نمایم. امید است با عنایات الهی و همکاری کلیه کارکنان آن وزارت، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.»
سید ضیاء هاشمی، که روز یکشنبه به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد، علاوه بر عضویت هیأت‌علمی دانشگاه تهران، هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه تهران گذرانده و دانش‌آموخته دانشکده علوم اجتماعی و از فعالان دانشجویی دانشگاه بوده و مدت‌ها معاون فرهنگی وزارت علوم بود. اما عملکرد سرپرست جدید چه بوده است؟

منبع:صبح نو

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۷۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت علوم جدا می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر عبدالرسول پورعباس در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی حفاظتی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: سازمان سنجش آموزش کشور پس از برگزاری نوبت نخست آزمون سراسری ۱۴۰۳ (که روز‌های هفتم و هشتم اردیبهشت برگزار می‌شود)، رسماً از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جدا و به نهاد ریاست جمهوری ملحق خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ابلاغ جدید این سازمان با مأموریت جدید، بعد از برگزاری آزمون نوبت اول آزمون سراسری اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • «خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد
  • ماهواره‌های سنگین‌تر با برد بیشتر پرتاب خواهد شد | پوشش فیبر نوری؛ بیش از ۷ میلیون خانوار
  • حمایت وزارت علوم از توسعه مراکز تخصصی هوش مصنوعی + فیلم
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور وزیر بهداشت
  • سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت علوم جدا می‌شود
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • واکنش اسبقیان به ادعای وزیر اقتصاد در مورد مسائل مالی فدراسیون فوتبال+فیلم
  • واکنش وزیر ارتباطات به تولید گوشی نوکیا در ایران/ زارع‌پور: ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • جذب «امریه سربازی» توسط وزارت علوم