Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:57:47 GMT

کاهش تصدی گری دولت بر امور از اهداف تاسیس شورا است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۴۹۳۴۶

کاهش تصدی گری دولت بر امور از اهداف تاسیس شورا است

زنجان-معاون اداری و اجرایی شورای عالی استان ها کاهش تصدی گری دولت بر امور را از اهداف تاسیس شورا دانست و گفت: متاسفانه دولت از تصدیگری دست بردار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور روشناسی ظهر دوشنبه در جمع اعضای شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان زنجان تصریح کرد: این تصور که با روی کار آمدن شوراهای جدید حتما باید شهرداران تغییر کنند تصور صحیحی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هدف از تشکیل شوراها را تمرکز زدایی، تعمیق و گسترش مشارکت مردمی، توزیع منطقی قدرت، تعامل دولت و شهروندان، تحقق شایسته سالاری، فرهم کردن زمینه برای حضور بیشتر نیروهای متخصص و تحصیلکرده به ویژه جوانان و زنان در مدیریت محلی برشمرد.

روشناسی کاهش تصدی گری دولت بر امور را از دیگر اهداف تاسیس شورا دانست و افزود: متاسفانه دولت از تصدیگری دست بردار نیست.

وی همچنین اداره علمی شهرداری، خدمت به مردم، حفظ سرمایه های ملی ، حفظ هویت شهری و، همکاری با شورا و مبارزه با فساد را از وظایف شهرداری ها برشمرد و گفت: متاسفانه در حوزه مبارزه با فساد گاهی مسائلی طرح می شود که شورا با نظارت دقیق تر می تواند مانع بروز چنین مشکلاتی شود.

معاون اداری و اجرایی شورای عالی استان ها انگیزه های جناحی، اختلاف شورا و شهرداری، جنجال سیاسی، کسب درآمد و قانون فروشی را از نبایدهای شورا دانست و بر رعایت اخلاق و قانون در شورا تاکید کرد.

به گفته روشناسی پارسال سرانه شهروندی کلانشهرها، دو تا سه میلیون تومان بود اما در اکثر شهرها این رقم کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

وی تلاش برای ارتقا درآمد شهرداری ها را از وظایف مهم شوراها برشمرد.

معاون اداری و اجرایی شورای عالی استان ها ارایه طرح به دولت یا مجلس از سوی شورای عالی استان ها را ظرفیتی عظیم برای جامعه شورایی خواند و تصریح کرد: تحقق این وظیفه مستلزم همکاری شوراهای پایه است که متاسفانه در این زمینه عملکرد مناسب نبوده است.

روشناسی با بیان اینکه هدف مسئولان در سطوح مختلف توسعه کشور است ابراز کرد: توسعه بدون مشارکت مردم محقق نمی شود و مشارکت مردم در گرو اعتماد آنان به تصمیم گیران و تصمیم سازان است.

وی خاطر نشان کرد: جامعه شورایی باید همسو با تعهدات نظام و دولت که افزایش سرانه ملی، کمک به باسوادی و افزایش سلامت و طول عمر مردم از جمله آن هاست گام بردار.

معاون اداری و اجرایی شورای عالی استان ها فاصله بین ملت ها را در دانایی و نادانی دانست و گفت: شوراها برای موفقیت باید دانایی محور باشند چرا که اسناد بالادستی نیز براساس دانایی محوری تنظیم شده اند.

روشناسی به همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری اشاره و اظهار کرد: پیش از اجرای همزمان انتخابات می دانستیم همزمانی دو رویداد گرچه مشارکت را افزایش می دهد اما موجب تحت الشعاع قرار گرفتن انتخابات شوراها می شود برای رفع مشکل تلاش کردیم اما در نهایت دلایلی مطرح شد که این برنامه اجرایی شد.

وی با اشاره به حضور هفت هزار و ۳۷۰ عضو شورای شهر و ۱۰۹ هزار عضو شورای روستا در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در دوره چهارم شوراها به ازای هر ۱۳۴ مرد یک زن عضو شورا بودند.

مدرس دوره های آموزشی اعضای شوراهای اسلامی کشور ، ضمن ابراز امیدواری برای افزایش مشارکت بانوان در مدیریت محلی، گفت: تعداد بانوان شورایی استان زنجان رضایت بخش است.

وی به ضرورت آموزش همه زمانی و همه مکانی اشاره کرد و آموزش برای جلوگیری از فرسودگی سرمایه انسانی و ناکارآمدی، افزایش کیفیت کار و توانمند سازی در سطوح مختلف مورد نیاز است.

به گفته وی طبق ماده ۹۴ قانون شوراها مطبوعات و رسانه ها باید در آموزش، طرح مسایل و مشکلات شوراها و اطلاع رسانی و آگاه سازی و فرهنگ سازی شوراها را یاری دهند.

روشناسی در خصوص آغاز به کار شورای پنجم نیز بیان داشت: به اعتقاد بخش حقوقی ۱۲ شهریور زمان آغاز به کار شرورای پنجم بود اما وزیر کشور یکم شهریور را اعلام کرد ما هم با وزارت کشور هماهنگ شدیم.

وی یادآور شد:زمان پایان کار شورای پنجم ۱۳ مرداد چهار سال بعد است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۹۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری بعد از ظهر پنجشنبه در همایش روی ملی شوراهای استان ضمن تبریک این روز، اظهار کرد: یکی از مصادیق مردم سالاری دینی با انتخاب اعضای شورا توسط مردم رقم خورد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب به سبب حضور مستشاران غربی، مردم در امور کشور و تصمیم‌سازی‌ها نقشی نداشتند، افزود: با درایتت امام راحل در قانون اساسی تشکیل شورا ابلاغ شد و اعضای شورا منشأ خیر در شهر و روستاها شدند که تلاش و کار را سرلوحه قرار می‌دهند.

عاشوری با بیان اینکه تنها هدف شوراها خشنودی و رضایت مردم و توسعه و آبادانی مناطقشان است، ادامه داد: باید با تجمیع افکار و شناسایی ظرفیت‌ها اقتصاد مقاومتی را عملاً اجرایی کنید.

وی با اشاره به شکل گیری مجمع مشورتی شوراهای استان بیان کرد: تشکیل مجمع مشورتی شوراها قطعاً در بحث جهش تولید و اقتصاد مقاومتی هر شهر و روستا بنابر ظرفیت‌های موجود می‌تواند نقش آفرین باشد.

فرماندار رشت با تاکید بر اینکه شورا تبلور عینی مردم‌سالاری دینی، ظرفیتی برای مشارکت مردم در انجام کارها و حلقه واسطی برای اجرای برنامه ریزی هایی است که شکل می‌گیرد، گفت: شوراها به عنوان نزدیک ترین نهاد به مردم تأثیرگذار بوده و در تحقق شعار سال نقش انکار ناپذیر دارند.

کد خبر 6095220

دیگر خبرها

  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • شوراها حافظ منافع مردم و نظام هستند
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • بیش از ۳۰ ساختمان در آتش‌سوزی شفت سوختند
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند