Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اخبار حج، شهادت امام محمد باقر(ع)، طرح بشارت، اجلاس پیرغلامان حسینی و مراسم دعای عرفه از جمله پرتعدد‌ترین اخبار بخش قرآن و عترت رسانه‌های مختلف کشور طی امروز دوشنبه ششم شهریور ماه بود.


تسنیم؛

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم که امروز بیش از 15 خبر در حوزه دینی را منتشر کرد که عناوین بخشی از آنها عبارتند از «پخش مشروح دیدار طلاب حوزه‌های علمیه با رهبر معظم انقلاب امشب از شبکه یک»، «افتتاحیه پانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در گلزار شهدای اصفهان/ برگزاری اجلاس پیرغلامان کاملاً مردمی است»، «سروده‌هایی در رثای امام محمد باقر(ع):«تو کشته مصائب کرببلا شدی»، «ترکیب هیأت داوران مرحله کشوری مسابقات قرآن اعلام شد»، «طرح بشارت بزرگ‌ترین رویداد قرآنی رسانه‌محور/ نقش‌آفرینی استان‌ها در افزایش مخاطبان ۱۴۵۱».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یادداشت یادبود سالگرد شهدای منا» در آستانه سالروز این فاجعه و برگزاری میزگرد تخصصی حج با حضور غلامرضا گودرزی، رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و محقق عرصه آینده‌پژوهی و نیز جواد مهرپویان محقق و پژوهشگر رشته ارتباطات، گرایش حج و زیارت از دیگر مطالب قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم بود.

ایسنا؛

خبرگزاری ایسنا تا بعد از ظهر امروز سه خبر در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که همانند دیگر خبرگزاری‌ها گزارش نشست خبری اجلاس پیرغلامان حسینی از مهم‌ترین این اخبار بوده است. فوت آیت‌الله شاه‌آبادی از شاگردان امام خمینی(ره) و برگزاری مراسم دعای عرفه دیگر اخبار این خبرگزاری را شامل می‌شود.

مهر؛

از بیش از 12 خبر بخش دین و اندیشه خبرگزاری مهر، سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عماد افروغ، جامعه‌شناس و رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، حجت‌الاسلام محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام الویری پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران با کنفرانس اسقفان سوئیس از جمله مهم‌ترین اخبار بود.

همچنین سخنرانی پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام واعظی ئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح»، از دیگر سخنرانی‌های منتشر شده در خبرگزاری مهر بود.

منظومه فکری رهبر انقلاب در موضوع «مهدویت» منتشر شد، فراخوان مقاله برای همایش فقه فعال اعلام شد و اسناد کودتای ۲۸ مرداد با غرض سیاسی و نوعی گزینش منتشر شده است، از دیگر اخبار این خبرگزاری بود. یادداشتی با عنوان «بنت‌الهدی صدر؛ مبتکر حضور روحانی زن در کاروان‌های حج» از جالب‌ترین مطالب منتشر شده در این بخش بود.

میزان؛

دو خبر نیز در سرویس دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است که شامل «آیت الله جعفری در گفت و گو با میزان: خواندن دعای عرفه از مهمترین اعمال ماه ذی الحجه است/دعایی که برگرفته از راز و نیاز امام حسین(ع) با خداوند است و عصر دهه هفتادی‌ها، تجمع نوجوانان تازه‌نفس روح‌الله برگزار می‌شود» است.


باشگاه خبرنگاران

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران امروز دوشنبه ششم شهریور ماه به اخباری از قبیل «زندگی‌نامه شهید لطفی»، «تجلیل از محمود فرشچیان در اجلاس پیرغلامان/ مفتی اعظم سوریه به ایران می‌آید»، «جزئیات اختتامیه طرح ملی قرآنی بشارت 1451 اعلام شد»، «حدیث امام علی(ع) درباره حق طلبی» پرداخته است.

فارس؛

در گروه فرهنگی/ فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز می‌توانید بخوانید: «گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «سعید فرشچی نصر»؛ کسب رتبه ۲۸ کنکور سراسری اما تحصیل در حوزه/ در رضوان پروردگار هستم/ کنار شهید بهشتی دفنم کنید»، «در بخش برادران؛ هیأت داوران مسابقات سراسری قرآن کریم معرفی شدند+ اسامی»، «اسامی هیأت داوران چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف در بخش برادران اعلام شد»، «محمدزاده در نشست خبری مطرح کرد؛ اجتماع بزرگ فعالان قرآنی کشور در اختتامیه طرح «بشارت ۱۴۵۱»/ پایان بزرگ‌ترین طرح قرآنی رسانه‌محور»، «آیین اختتامیه طرح بزرگ قرآنی «بشارت ۱۴۵۱» با حضور جمع کثیری از فعالان قرآنی کشور جمعه ۱۰ شهریور در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.»، «حجت‌الاسلام ملانوری: 50 درصد بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد به استان‌ها اختصاص می‌یابد»، «دبیر شورای طرح و برنامه معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به افزایش دو برابری بودجه این معاونت نسبت به سال گذشته از تخصیص ۵۰ درصد اعتبارات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به فعالیت‌های قرآنی استان‌ها خبر داد.»، «توصیه‌های قرآن برای پیروزی بر دشمنان اسلام»، «بازدید مسئولان طرح ملی تلاوت از فعالیت‌های قرآنی عراق + عکس»، «ترتیل صفحه ۱۵۸ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+صوت».

همشهری؛

همشهری آنلاین امروز دو خبر یکی از اربعین حسینی و دیگری در خصوص محکومیت آزار و اذیت مسلمانان میانمار توسط پاپ را منتشر کرده است.

در بخشی از خبر «ثبت‌نام در سماح برای ویزای اربعین الزامی نیست» آمده است: «درحالی‌که سال‌های گذشته انتشار اخبار ضد‌ونقیض درباره سفر اربعین موجب سرگردانی زائران کربلا می‌شد، حالا حدود ۲‌ماه‌ونیم مانده به آغاز این سفر معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور که اکنون رئیس ستاد مرکزی اربعین است به یکی از ابهامات مهم مردم در سال گذشته پاسخ روشنی داده که می‌تواند نشانه‌ای برای کاهش دردسرهای این سفر باشد.

سال 1393، پس از افزايش ناگهاني تقاضا براي سفر اربعين، بسياري از مردم براي دريافت ويزا مجبور شدند حتي شب‌ها را مقابل آژانس‌هاي مسافرتي صادر‌كننده ويزا بخوابند. سال بعد و براي كاهش اين مشكلات سازمان حج و زيارت سامانه سماح را به نشاني samah.haj.ir راه‌اندازي و اعلام كرد دريافت ويزاي عراق براي اربعين تنها از اين مسير امكان‌پذير است. آن سال اما تعداد زيادي از مردم نه‌تنها بدون ويزا كه حتي بدون گذرنامه از مرز خارج شدند. سال گذشته نيز رئيس سازمان حج و زيارت بارها اعلام كرد ثبت نام در سماح تنها راه حضور در مراسم اربعين است اما فقط دفترچه راهنماي ثبت اين سامانه 12صفحه بود. بسياري از كساني كه از اين طريق اقدام كرده بودند در حالي با مشكلاتي مانند خرابي سايت، ابهام در شيوه ثبت‌نام و دسته‌بندي مرزها براي خروج براساس استان‌ها مواجه شدند كه افرادي كه به‌ صورت مستقيم اقدام به دريافت ويزا كرده بودند، كارشان را سريع‌تر انجام دادند».

روزنامه جمهوری اسلامی؛

تازه‌ترین تغییرات در نظام آموزشی حوزه، آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه قم و توصیه‌های اخلاقی امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیان خبرهای بخش حوزه روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز را شامل می‌شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد

استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی

مقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

 در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه  در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

 مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند. 

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند. 

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود