ضرورت تبیین صحیح معنا و فلسفه حق/ استفاده ابزاری از حقوق برای پیشبرد منافع شخصی
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۵۱۴۹۲
حجتالاسلام نبویان با اشاره به به موضوع حقوق بشر گفت: همه طرفهای درگیر در صحنه بینالمللی از این مفهوم در جهت منافع خود استفاده میکنند.
به گزارشخبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،حجت الاسلام نبویان از اساتید حوزه و دانشگاه در دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» که با حضور اساتیدشاخصی در رشته های مختلف علوم انسانی در موسسهی حضرت امام خمینی رحمهالله علیه شهر قم برگزار میشودگفت:برای بررسی موضوع «فلسفه حق» ابتداباید مقدماتی از قبیل ضروت طرح و بحث از فلسفه حق، تاریخچه آن و حوزههایی دانشی که این بحث در آنها اثر عملی و دانشی دارد اختصاص دادند پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویبا اشاره به ضرورت پرداختن به فلسفه حق و فلسفه حقوقگفت: غلبه استفاده از این مفهوم در مناسبات اجتماعی داخلی و بینالمللی اقتضا دارد که ابعاد مختلف این مفهوم به طور دقیق روشن شود.
حجتالاسلام نبویانبا اشاره به به موضوع حقوق بشر گفت: همه طرفهای درگیر در صحنه بینالمللی از این مفهوم در جهت منافع خود استفاده میکنند.
وی بهبا بیاندورهبندیهای تاریخی که در آثار غربی منعکس است گفت: تاریخچه طرح این بحث از ابتدای خلقت است.
حجت الاسلام نبویان با اشاره به تعریف معنا و مفهوم حق گفت: حق داشتن با حق بودن متفاوت است. بر اساس تفسیر المیزان و مقاله ششم از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم که علامه طباطبایی رحمه الله، ارائه کردند، به طور کلی حق ،«امتیاز» و خصوصیتی است که اختصاص به صاحب خود دارد و در نتیجه کس دیگری حق تصرف در آن را ندارد.
ویدر پاسخ بهاین سوال که منظور از اعتباری یا تکوینی، ذاتی، فطری و طبیعی بودن حقوق چیست گفت: در مفهومشناسی «اعتبار» باید گفت اعتبار عبارت است از جعل و قرارداد و منظور از اعتبار اعطاء حد شیئی به شیئ دیگر است که آن حد را ندارد که منظور از حد همان تعریف یک شیئ است و این اعطاء ممکن است به اغراض مختلفی انجام شود
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با اشاره به معنای ذاتی، فطری، تکوینی و طبیعی گفت: هر چهار مفهوم را با تسامح به یک معنا می توان دانست. به این شکل حق تکوینی عبارت است از امتیازی که صاحب آن نسبت به متعلق حق پیدا می کند و این امتیاز به واسطه وجود صاحب حق برای او به شکل ثابت پدید می آید.
وی با بیان اینکه حقوق خدای تعالی تماما تکوینی و حقوق سایر پدیده های عالم هستی نیز به تناسب تکوینی یا تشریعی است گفت: منشا حق را بر اساس اینکه تکوینی یا تشریعی (اعتباری) باشند جداگانه ذکر کردند.
انتهای پیام/
R1412/P1361/S4,36/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معاونت املاک و حقوقی اقدامی موثر در پیشبرد اهداف دارد
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی در دیدار با کارکنان معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: پیشبرد برنامهها با همفکری و اتحاد و پایش لحظهای عملکرد هر بخش امکان پذیر است.
وی ادامه داد: کسب رضایت ارباب رجوع و انجام وظایف محوله در اولویت برنامههای ما بوده و بر این امر باید اهتمام ویژه وجود داشته باشد.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: توجه به بخشهای نهضت ملی مسکن، تامین و الحاق و تحصیل اراضی، حفاظت و نگهداری و واگذاری اراضی از جمله موارد قابل توجه بوده که باید بر این مسائل اهتمام ویژه وجود داشته باشد.
در ادامه این جلسه همکاران بخش معاونت املاک و حقوقی به بیان پیشنهادات نکته نظرات خود پرداختند.