Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@16:42:20 GMT

در مورد پروستاتیت چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۵۲۳۵۱

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات، یکی از بیماری های شایعی است که ممکن است با سایر عفونت‌ های مجرای ادرار اشتباه گرفته شود. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که تصور می کنید التهاب پروستات دارید به پزشک مراجعه کنید. سخت یا دردناک بودن دفع ادرار، تکرر ادرار، تب، کمردرد، درد کشاله ران، کاهش میل جنسی و … از علائم این عارضه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : دو نوع پروستاتیت وجود دارد: پروستاتیت حاد و پروستاتیت مزمن باکتریایی. هر دو نوع این پروستاتیت‌ ها ناشی از عفونت پروستات هستند. برخی انواع التهاب پروستات ممکن است ناشی از آن باشند که عضلات لگن یا مثانه درست عمل نمی‌ کنند.
درمان پروستاتیت:
درمان بر اساس علت پروستاتیت است. پزشک برای آنکه علت را پیدا کند ممکن است معاینه مقعدی یا آزمایش ادرار از شما بگیرد. برای معاینه مقعدی پزشک تان پشت غده‌ پروستات را لمس می کند.
آنتی بیوتیک‌ ها برای درمان التهاب پروستات که ناشی از عفونت است به کار می روند. شما آنتی بیوتیک ‌ها را برای چند هفته یا چند ماه مصرف کنید. اگر پروستاتیت شدید باشد، ممکن است لازم باشد که برای درمان با آنتی ‌بیوتیک داخل وریدی به بیمارستان بروید.
از آنجایی که پزشکان هنوز علت پروستاتیت بدون عفونت را نفهمیده ‌اند، درمان ممکن است سخت باشد.
پزشک ممکن است تجویز آنتی ‌بیوتیک را برای درمان عفونت پنهانی امتحان کند. دیگر درمانها در جهت بهبودی شما بکار می رود.
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن یا حمام آب گرم ممکن است به بهبودی شما کمک کند. برخی مردان با مصرف کردن داروهای کمک ‌کننده به کارکرد غده‌ پروستات یا مثانه بهتر می ‌شوند.
آیا پروستاتیت ممکن است به صورت مقاربتی منتقل شود؟
بعضی اوقات پروستاتیت ناشی از میکروب‌هایی مانند کلامیدیا است که از راه مقاربت منتقل می ‌شوند. اما در اغلب موارد پروستاتیت ناشی از عفونت ‌هایی است که از راه آمیزش جنسی منتفل نشده ‌اند و بنابراین عفونت به همسر بیمار هم منتقل نمی‌ شود.
فردی که یک بار سابقه‌ پروستاتیت را دارد، ممکن است دوباره هم به آن مبتلا شود. آنتی ‌بیوتیک‌ ها ممکن است به خوبی به درون پروستات نفوذ نکند. به طوری که مقدار کمی از باکتری‌ ها ممکن است درون پروستات پنهان شوند و آنتی‌ بیوتیک‌ ها نمی توانند آنها را بکشند.
مصرف آنتی بیوتیک ها را یکباره قطع نکنید: مراقب باشید چون هنگامی که شما مصرف آنتی بیوتیک را قطع می‌ کنید، عفونت ممکن است دوباره شعله ‌ور شود. اگر این اتفاق افتاد، شما مجبور هستید برای جلوگیری از عفونت مجدد؛ آنتی بیوتیک‌ ها را برای مدت طولانی ‌تری مصرف کنید.
پروستاتیتی که ناشی از عفونت نیست؛ اغلب از نوع مزمن است. اگر شما این نوع پروستاتیت را دارید، ممکن است لازم باشد برای مدت زمان طولانی دارو مصرف کنید.
این عارضه معمولا با دارو درمان می شود در اغلب موارد نیاز به جراحی نیست.
با این که پروستاتیت ممکن است باعث ناراحتی شما شود، باعث سرطان نمی‌ شود.
نوشیدن آب کافی، ورزش منظم و درمان به موقع عفونت های ادراری در پیشگیری از پروستاتیت موثر است.منبع: سلامت نیوز

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۲۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه

سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از ناحیه گردن رحم آغاز می‌گردد.

به گزارش ایسنا، با جمع آوری سلول های دهانه رحم (که به نام دانشمندی که آزمایش غربالگری را در اواسط دهه ۱۹۰۰ انجام داد، پاپ اسمیر نامیده می شود)، این نوع سرطان حتی در مراحل اولیه قابل تشخیص است.

در حالی که سرطان دهانه رحم ممکن است علائم خونریزی یا درد ایجاد کند، اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند به خصوص در مراحل اولیه. به همین دلیل است که انجام پاپ اسمیر معمولاً هر سه سال یکبار برای زنان ۲۱ تا ۶۵ ساله توصیه می شود.

برای زنان ۳۰ سال به بالا، آزمایش پاپ اسمیر ممکن است هر پنج سال یکبار، همراه با آزمایش عفونت HPV توصیه شود.

اچ پی وی (HPV) شایع ترین علت سرطان دهانه رحم است. این یک عفونت ویروسی مکرر است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. برای کمک به محافظت در برابر سرطان در آینده، واکسن HPV برای مردان و زنان از سنین ۹ تا ۱۱ سال در دسترس است. این واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای افراد ۹ تا ۴۵ ساله تأیید شده است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، درمان سرطان دهانه رحم به عوامل زیادی بستگی دارد. برای سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، جراحی به نام هیسترکتومی کامل برای برداشتن دهانه رحم ممکن است در نظر گرفته شود. هیسترکتومی ممکن است از طریق بریدگی در قسمت تحتانی شکم انجام شود. همچنین هیسترکتومی را می توان از طریق بریدگی در واژن انجام داد. روش‌های کم تهاجمی مانند جراحی با کمک رباتیک یا لاپاراسکوپی با استفاده از ابزارهای جراحی بلند و نازک که از طریق بریدگی‌های کوچک در شکم عبور می‌کنند نیز گزینه‌های درمانی هستند.

با این حال، برداشتن رحم به این معنی است که بارداری دیگر امکان پذیر نیست. از این رو برخی از روش‌های جراحی مانند تراکلکتومی (برداشتن دهانه رحم)، می‌توانند رحم و گزینه‌های باروری را حفظ کنند.

همچنین برای سرطان دهانه رحم که پیشرفت کرده است اما به سایر قسمت‌های بدن سرایت نکرده است، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی - که به صورت داخلی، خارجی یا هر دو انجام می‌شود - معمولاً توصیه می‌شود.

برای سرطان پیشرفته دهانه رحم که ادامه می‌یابد، مدام عود می‌کند یا گسترش یافته است، داروها در دسترس هستند. درمان هدفمند به نام «بواسیزامب» اغلب در ترکیب با سایر داروها استفاده می شود. برای بیمارانی که آزمایش آنها برای PD-L۱ مثبت است - نوعی پروتئین که سیستم ایمنی را از حمله به سرطان باز می دارد - ممکن است از یک ایمونوتراپی به نام پمبرولیزوماب نیز استفاده شود.

در حالی که همه درمان ها دارای مزایا و خطراتی هستند، این درمان ها برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته و عودکننده دهانه رحم، نویدبخش نتایج بلندمدت بهتری هستند.

اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم:

* از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که بسته به سن و عوامل فردی یک روال تست پاپ مناسب برای شما انجام شود.

* واکسن HPV را در نظر بگیرید. تزریق واکسن HPV تا سن ۴۵ سالگی توسط FDA تایید شده است.

* اگر سیگار می کشید برای ترک آن اقدام کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند منابع مختلفی را برای توقف مصرف دخانیات به شما معرفی کند. تحقیقات نشان می دهد زنان سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

متخصصان در عین حال یادآوری می‌کنند که رعایت برخی از نکات ساده می‌تواند به طور کلی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند از جمله اینکه:

* غذاهای سالم بخورید، تحرک داشته باشید و از الکل پرهیز کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن سالم فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر سه عامل می توانند خطر سرطان را کاهش دهند و با سلامت کلی بهتر و بهبود کیفیت زندگی و پیش آگهی پس از تشخیص سرطان مرتبط هستند. علاوه بر این باید از مصرف الکل خودداری کرد زیرا یک ماده سرطان‌زاست و مشخص شده که خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را افزایش می دهد.

* برای ترک سیگار برنامه ریزی کنید

دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های ریه، دهان، گلو، دهانه رحم، خون، مثانه، مری، معده، پانکراس و کلیه را افزایش دهد. پرهیز از دخانیات و ترک سیگار از گام های اصلی است که می توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام داد.

* از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در ظهر را به حداقل برسانید، لباس های آستین بلند بپوشید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

* پیشگیری و غربالگری سرطان را جدی بگیرید

آزمایش‌های غربالگری پیشگیرانه می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام سرطان‌ها شود که در صورت تشخیص زودهنگام، برخی از آنها با موفقیت درمان می‌شوند. سرطان‌های رایج مانند سرطان روده بزرگ، ریه، سینه و ... در صورت تشخیص زودهنگام با موفقیت درمان می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درد زیر بغل نشانه چیست؟
  • توسعه ریز داروی ایرانی برای درمان عفونت های قارچی ناخن
  • عفونت‌های باکتریال و ویروسی پوست در ورزشکاران
  • توصیه‌هایی درباره یک بیماری زنانه
  • دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • تغییر رنگ ادرار، بوی ادرار و ظاهر ادرار نشانه چیست؟
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود