Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زماني که نشريات چاپي به عنوان اولين وسايل ارتباط جمعي متولد شد، خبري از اينترنت، ماهواره و ديگر رسانه‌هاي ارتباط جمعي نبود؛ اما امروز با وجود تمامي ابزار‌هاي پيشرفته رسانه‌اي و ارتباط جمعي، نشريات و روزنامه‌ها همچنان جايگاه خود را به عنوان يک رسانه تعيين کننده در جوامع امروزي حفظ کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، روزنامه حمايت به بهانه 4 هزارمين شماره انتشار در ويژه‌نامه‌ امروز نوشت: زماني که نشريات چاپي به عنوان اولين وسايل ارتباط جمعي متولد شد، خبري از اينترنت، ماهواره و ديگر رسانه‌هاي ارتباط جمعي نبود؛ اما امروز با وجود تمامي ابزارهاي پيشرفته رسانه‌اي و ارتباط جمعي، نشريات و روزنامه‌ها همچنان جايگاه خود را به عنوان يک رسانه تعيين کننده در جوامع امروزي حفظ کرده‌اند.
شايد کمتر کسي فکر مي‌کرد با وجود رسانه‌هاي مدرن امروزي با سرعت بالاي اطلاع رساني، ديگر جايي براي نشريات باقي بماند، اما رسانه‌هاي مکتوب هيچ گاه جايگاه خود را از دست ندادند بلکه با موضع‌گيري‌ها، نوع انعکاس خبر و نيز گزارش‌هاي خاص، گاه به خبر اول رسانه‌هاي نوين تبديل شده و تاثير به مراتب بيشتري را در مقايسه با ديگر رسانه‌هاي گروهي مي گذارند. اين نقش مطبوعات، به خصوص در زمان بحران که ارتباطات جمعي با اختلالات بسياري مواجه مي‌شود، بيش از ساير زمان‌ها به چشم آمده و مورد توجه قرار مي‌گيرد.
از سوي ديگر، علاوه بر کارکرد اطلاع‌رساني نشريات، روزنامه‌ها سودمندترين، فراوان‌ترين و ارزان‌ترين وسيله براي بالا بردن سطح آگاهي افراد جامعه و مبارزه با جهل و بي خبري به شمار مي‌آيند. توسعه، فرآيندي چندبعدي است و توسعه اقتصادي بيشتر از ساير ابعاد توسعه مي‌تواند به موتور حرکت جامعه تبديل شود اما بازهم پيش شرط اصلي توسعه اقتصادي از نگاه پژوهش‌هاي انديشمندان نيازمند عوامل فرهنگي و زمينه‌سازي‌هاي فکري و آگاهانه است.
واقعيت اين است که توسعه اقتصادي و فرهنگي به آموزش و آگاه سازي و آماده کردن افکار عمومي براي بهره‌برداري از امکانات مادي و معنوي نياز دارد و در اين ميان، مطبوعات، نقش مهمي در اين آگاه‌سازي و آموزش دارند. يکي از مهمترين پارامترهاي آگاهي، در حوزه آگاهي‌هاي حقوقي و قضايي است که بخش مهمي از زندگي مردم را در برمي‌گيرد و رسانه‌اي که بتواند در اين حوزه، به درستي رسالت خود را به سرانجام برساند، به طور حتم، ماندگار و تاثيرگذار خواهد شد.
روزنامه «حمايت» به عنوان اولين روزنامه حقوقي و قضايي کشور در حالي در چهاردهمين سال فعاليت خود به چهارهزارمين شماره خود رسيده است که آموزش آگاهانه و توسعه فرهنگ حقوقي و قضايي را محور کار خود دانسته و در اين راه، علاوه بر ماموريت اطلاع‌رساني، آگاهي بخشي را نيز ضميمه فعاليت خود کرده است.
علاوه بر اين، قوه قضاييه، به عنوان يکي از قواي سه‌گانه، به عنوان دستگاه بزرگ عدالت در جمهوري اسلامي، در بخش‌هاي مختلف، خدمات ماندگاري را به مردم ارائه مي‌کند که «فصل خصومت» تنها يکي از چهره‌هاي اين خدمت بزرگ است. معرفي اين خدمت به آحاد جامعه، در کنار آموزش حقوقي به مردم، در بلند مدت اثرات مهمي در جامعه داشته که کاهش پرونده‌هاي دعاوي، ايجاد آرامش و امنيت رواني و توسعه صلح و سازش در کشور تنها مصاديقي از آنخواهد بود.
انعکاس به موقع اخبار و نظرات متخصصان جامعه حقوقي
رييس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور درباره ويژگي‌هاي روزنامه حمايت، گفت: توجه به موضوعات و مقالات تخصصي، انعکاس به موقع اخبار، نظرات مشورتي، آراي وحدت رويه و انعکاس اخبار و نظرات متخصصان جامعه حقوقي و جذابيت موضوع‌هاي مطرح شده براي مخاطب خاص را نيز در روزنامه حمايت شاهد هستيم.
دکتر اصغر جهانگير در خصوص تاثير روزنامه بر مخاطبان خود اظهارکرد: آگاهي آحاد جامعه به حقوق و تکاليف قانوني مي‌تواند نقش مهمي در توسعه وارتقاي فرهنگ عمومي ايفا کند، بنابراين مسلما جامعه آگاه و قانونمند زمينه بهتري براي پيشرفت و افزايش عمومي و اجتماعي خواهد داشت که به طور کلي وجود اين چنين روزنامه‌اي ضرورت تلقي مي‌شود.
وي در ادامه گفت: در اين مسير غامض بودن و تخصصي بودن موضوعات حقوقي موجب مي‌شود، آحاد جامعه يا نهاد‌هاي متولي آموزش‌هاي حقوقي را از اولويت‌هاي خود حذف کند زيرا هزينه‌هاي قابل توجهي براي خدمات حقوقي قابل تصور است.
رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي کشور، افزود: هنر رسانه و نشريات تخصصي مانند روزنامه حمايت با توجه به داشتن مخاطب با سلايق مختلف نقش نوآوري و ساده‌سازي موضوعات پيچيده و تخصصي و تبديل آن به فرمت قابل ارائه به مخاطب عام است.
جهانگير بيان کرد: به نظر مي‌رسد روزنامه قوه‌قضاييه؛ تحت عنوان «روزنامه حمايت» با توجه به نيروي انساني متخصص خود توانسته در مدت فعاليت خود با تکيه بر آراء و نظرات متخصصان و قضات مجرب رويه‌هاي قضايي را به شکل مطلوبي به مخاطبان عام ارائه کند.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي بارز يک روزنامه تخصصي حقوقي و قضايي، ادامه داد: از طرفي توجه به موضوعات و مقالات تخصصي، انعکاس به موقع اخبار، نظرات مشورتي، آراي وحدت رويه و انعکاس اخبار و نظرات متخصصان جامعه حقوقي و جذابيت موضوع‌هاي مطرح شده براي مخاطب خاص را نيز در روزنامه حمايت شاهد هستيم؛ از اين رو به نظر مي‌رسد بخش قابل توجهي از مخاطبان مطالب اين روزنامه فرهيختگان جامعه حقوقي، قضات، مديران، وکلا، حقوقدانان و دانشجويان رشته‌هاي حقوق هستند.
روشنگري درخصوص هجمه‌ها و فتنه‌ها
سيدنظام الدين موسوي رييس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و مديرعامل خبرگزاري فارس درخصوص روند پيشرفت و نحوه عملکرد روزنامه «حمايت»، اظهار داشت: امروزه اين حقيقت به‌خوبي اثبات شده که رسانه‌ها سهم و نقش قابل توجهي در ايجاد تغييرات و دگرگوني‌هاي سياسي دارند. تأثير رسانه‌ها در اين عرصه و در تحولاتي مانند انقلاب‌ها، موضوع مهمي است که کمتر به آن توجه مي‌شود. رسانه در مفهوم کلي آن، موجد بسياري از تحولات و دگرگوني‌ها در ساختار اجتماعي و سياسي بسياري از کشورها و از جمله ايران بوده است. در اين رابطه، مي‌توان به نقش و تأثير رسانه‌ها در پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کرد. وي ادامه داد: رسانه‌ها در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي نيز بسيار نقش فعال و پررنگي داشته تا جاييکه هم امام راحل(ره) و هم رهبر معظم انقلاب نگاه ويژه‌اي به رسانه‌ها داشته‌اند. يکي از رسانه‌هايي که توانسته در اين مسير پيشگام و تأثيرگذار باشد، روزنامه حمايت است که در طول حيات خود، نهايت تلاشش را براي اعتلاي گفتمان انقلاب اسلامي و روشنگري درخصوص هجمه‌ها و فتنه‌ها عليه نظام جمهوري اسلامي داشته است. رييس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه به مسير درستي که روزنامه حمايت در مواضع کلي خود دارد، اشاره کرد و گفت: امروز نظام ما به دليل حمايت قاطع از محور مقاومت، تحت فشارهاي بسياري از سوي غربي‌ها و دشمنان انقلاب اسلامي قرار دارد که رسانه‌هاي داخلي موظفند اين مسئله را براي مردم تبيين و توطئه‌هاي آنها را خنثي کنند که الحمدالله روزنامه حمايت از پيشگامان عرصه روشنگري در اين عرصه است و تاکنون رسالتش را به درستي انجام داده است.
رسانه‌اي حرفه‌اي در شکل و محتوي
پيام فضلي‌نژاد از فعالان عرصه رسانه و سردبير سابق مجله عصر انديشه درخصوص عملکرد روزنامه «حمايت»، اظهار داشت: اين روزنامه تا پيش از مديريت فعلي، به عنوان يک روزنامه داخلي به حساب مي‌آمد و به عنوان يک روزنامه عمومي و حرفه‌اي در عرصه کشور مطرح نبود اما در ساليان اخير، اين روزنامه به سطح يک روزنامه‌هاي حرفه‌اي کشور آمده و تغييرات ملموسي هم در حيث فني و هم در حيث مضموني را شاهديم.
فضلي‌نژاد ادامه داد: درخصوص تغييرات فني بايد اين نکته را گفت که صفحه‌آرايي، صفحه يک روزنامه و چيدمان تيترها، به سمت ساختار يک روزنامه حرفه‌اي حرکت کرده و در حوزه محتوا نيز اثرگذاري خود را به‌خصوص در حوزه حقوقي که رسالت اصلي اين روزنامه حوزه حقوقي و قضايي است داشته و موفق نيز بوده است.
وي تاکيد کرد: امروز روزنامه حقوقي به سان روزنامه حمايت نداريم که بتواند آگاهي‌هاي حقوقي را در جامعه رواج دهد ولي روزنامه حمايت در عمل به رسالتش کاملا موفق بوده است.
فرهنگسازي براي کاهش ورودي پرونده‌ها به محاکم دادگستري
رييس کل دادگستري البرز گفت: با توجه به اينکه يکي از اولويت‌هاي دستگاه‌قضايي کاهش پرونده‌هاست بر اين اساس با اطلاع‌رساني‌هاي حقوقي از طريق رسانه‌هايي چون روزنامه «حمايت» مي‌توان به اين موضوع دست يافت. احمد فاضليان با اشاره به ارتباط مهم و معنادار رسانه‌ها در راستاي افزايش آگاهي حقوقي مردم، گفت: توليد خبر وسيله مهم ارتباطي ميان مردم و مسئولان است به طوري که همزمان با وقوع حادثه اطلاعات آن در دست مردم قرار مي‌گيرد. وي خاطرنشان کرد: در همه حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، ورزشي و... رسانه‌هاي تخصصي وجود دارد اما در حوزه حقوقي اين رسانه‌ها کمتر ديده مي‌شود بنابراين ضروري است براي گسترده شدن نشريه‌هاي حقوقي بايد حمايت‌هاي لازم از سوي مسئولان صورت گيرد. رييس کل دادگستري البرز در ادامه با اشاره به فعاليت روزنامه حمايت به عنوان تنها رسانه‌اي با رويکرد حقوقي و قضايي، تصريح کرد: اين روزنامه توانسته است نه تنها در ميان دستگاه قضايي بلکه در ميان مردم جا داشته باشد ‌و دستگاه قضايي از اين روزنامه به عنوان وسيله مطمئني براي انتشار اخبار خود ياد مي‌کند. وي افزود: روزنامه مردم را در جريان ‌ اخبار قضايي کشور قرار مي‌دهد و تحليل‌هايي ‌‌ فارغ از جناح بندي‌هاي سياسي منتشر مي‌کند؛ به واقع مي‌توان گفت اين روزنامه راه‌هاي طولاني را در کوتاه‌ترين زمان ممکن طي کرده است.
افزايش اطلاعات حقوقي با کمک رسانه‌هاي حقوقي
رييس کل دادگستري گلستان گفت: روزنامه حمايت تاثير زيادي در افزايش سطح اطلاعات حقوقي مردم داشته است بنابراين با گسترش فعاليت رسانه‌ها مي‌توان به اين هدف دست يافت.
هادي هاشميان تصريح کرد: هر زماني که اطلاعات حقوقي مردم بالا برود به همان نسبت ازدعاوي حقوقي و جرايم نيز کاسته مي‌شود بنابراين به طور مستقيم و غيرمستقيم در کاهش جمعيت کيفري موثر محسوب مي‌شود.
وي ‌ با ذکر مثالي در خصوص تشکيل پرونده‌هاي حقوقي يا پرونده‌هاي کيفري با موضوع پيش فروش ساختمان‌ها‌ در دادسراها و دادگاه‌ها توضيح داد: به دليل ناآگاهي‌هاي حقوقي مردم پرونده‌هاي زيادي به دليل انعقاد قراردادهاي ساختمان در دفاتر مشاور املاک تشکيل شده است زيرا انعقاد اين گونه قرادادها غيرقانوني است و عمده اينها هم به دليل عدم آگاهي‌هاي حقوقي ايجاد مي‌شود‌؛ رسانه‌هايي نظير روزنامه حمايت با پرداخت حقوقي و قضايي به اين مسائل مي‌توانند جامعه را به راه درست رهنمون کنند.
آگاهي بخشي حقوقي مهمترين رويکرد روزنامه حمايت
دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: وجود روزنامه‌هاي تخصصي مي‌تواند در افزايش آگاهي حقوقي مردم تاثيرگذار باشد و روزنامه حمايت در اين عرصه بسيار موفق عمل کرده است.
حيدر آسيابي تصريح کرد: در ديداري که مسئولان قضايي با رهبر انقلاب داشتند مقام معظم رهبري بر آگاهي بخشي به مردم تاکيد داشتند؛ بنابراين نقش روزنامه حمايت در اين زمينه بسيار مهم ارزيابي مي‌شود.
وي تاکيد کرد: تشکيل پرونده در مراجع قضايي ناشي از ضعف آگاهي حقوقي مردم است که اگر اطلاع رساني بيشتر باشد به طور طبيعي از تعداد پرونده‌ها و جرايم نيز کاسته مي‌شود به طوري که به مراجع قضايي نيز کمک مي‌شود تا اطاله دادرسي نداشته باشند.
دادستان سمنان خاطرنشان کرد: بايد آگاهي از جرايم و آسيب‌ها از طريق روزنامه به خانواده‌ها منتقل شود و والدين نيز به فرزندان‌شان اين اطلاعات را منتقل کنند.
اطلاع‌رساني از خدمات گسترده و متنوع دستگاه قضايي
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مناسبت انتشار 4 هزارمين شماره روزنامه قضايي و حقوقي «حمايت» گفت: آگاهي‌رساني مسايل روز قضايي و حقوقي به افکار عمومي و اطلاع‌رساني نظرات مسئولان قضا، سبب کاهش دعاوي و همچنين افزايش دانش حقوقي مردم مي‌شود. احمد تويسرکاني ضمن تبريک به عوامل و دست‌اندرکاران اين روزنامه اظهار کرد: موضوع اطلاع‌رساني در قوه قضاييه يکي از موضوعات مهم است و شايد هنوز هم با توجه به فعاليت‌هاي زيادي که صورت گرفته، اين خلاء احساس مي‌شد که يک رسانه به صورت تخصصي فعاليت داشته باشد. وي با بيان اينکه روزنامه حمايت به عنوان يک روزنامه تخصصي حقوقي و قضايي اين خلاء را پر کرده است، ادامه داد: اين روزنامه عليرغم تمام امکانات کمي که در اختيار داشته اما توانسته از جهت فعاليت‌هاي رسانه‌اي و انعکاس ديدگاه‌هاي قضايي و نظرات مسئولان قضايي موفق عمل کند.
تويسرکاني خاطرنشان کرد: اين روزنامه به عنوان يک روزنامه روي گيشه‌ها قرار گرفت و به نظر مي‌رسد از همان ابتدا تا کنون به دليل پيشرفتي که در آن شاهد بوديم، تجربه موفقي را در نوع خود داشته است.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن ابراز اميدواري از رشد و توسعه اين روزنامه، آن هم با حمايت از سوي مراجع و مجموعه‌هاي مختلف قضايي و حقوقي، اظهار کرد: بدون شک اطلاع‌رساني خدمات گسترده و متنوعي که توسط دستگاه قضايي ارائه مي‌شود، امري مهم و ضروري به شمار مي‌رود زيرا از اين طريق مي‌توانند تازه‌ترين و دقيق‌ترين مسايل روز اين حوزه از جمله اقدامات و تصميماتي که لحاظ مي‌شود را به اطلاع عموم مردم رسانده و ساير مسئولان حوزه‌هاي ديگر را هم در جريان دقيق جزئيات آن قرار دهد.
معاون رييس قوه قضاييه گفت: بخشي از موضوعات مهم حوزه قضايي و حقوقي، جنبه عمومي دارد و ما بايد از آن اطلاع پيدا کنيم زيرا بخشي از آگاهي حقوقي مردم به شمار مي‌رود و در زندگي جاري خودشان مي‌توانند از آن استفاده کنند.
به گفته اين مقام قضايي، اطلاع‌رساني از طريق يک روزنامه تخصصي در حوزه‌اي که بسياري از مردم با آن سروکار دارند، مي‌تواند به نظم حقوقي جامعه کمک کند و علاوه بر آن، کاهش دعاوي و افزايش دانش حقوقي و بايدها و نبايدهاي مردم را در پي داشته باشد.
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیهان: مردم با ۱۱۰ و ۱۹۷ تماس بگیرند و از طرح نور حمایت کنند

روزنامه کیهان در مطلبی خواهان شدت دادن به مبارزه با بی حجابها شد.

این روزنامه نوشت: از فراجا درخواست می‌شود بساط سلبریتی‌هایی راکه با گردن کلفتی به دنبال ترویج بی‌حیایی هستند، با قدرت و بدون مماشات جمع کند. مردم همه پای کار هستند و اتفاقا همه دوست دارند بیشتر با سلبریتی‌های مروج بی‌بندوباری و فساد برخورد بشود.

از مردم مؤمن و با غیرت درخواست می‌شود با شماره ۱۹۷یا ۱۱۰ تماس بگیرند و از طرح نور حمایت کنند تا قوت قلبی برای عزیزان زحمتکش فراجا باشد.

انتظار می‌رود همه نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و... نسبت به استمرار این طرح که قطعا باعث ثبات و آرامش خانواده‌هاست حمایت کنند.

دیگر خبرها

  • اشاره غیرمستقیم اژه‌ای به حکم توماج صالحی
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • احضار  فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطلب درباره نیکا شاکرمی
  • درخواست کیهان برای حمایت از «طرح نور»: با ۱۱۰ تماس بگیرید!
  • کیهان: مردم با ۱۱۰ و ۱۹۷ تماس بگیرند و از طرح نور حمایت کنند
  • آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی