Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@13:56:54 GMT

محیط زیست امروز دیگر یک کلمه فانتزی نیست

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۵۳۶۲۲

محیط زیست امروز دیگر یک کلمه فانتزی نیست

به گزاشر گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، عیسی کلانتری عصر دوشنبه ششم شهریور ماه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه، با اشاره به آغاز فعالیت دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت دوازدهم، اعتدال، توجه به واقعیات، تصمیم شجاعانه همراه با تدبیر، توجه به حقوق شهروندی و... را سر لوحه امور خود قرار می‌دهد.
وی افزود: دولت بنا دارد در چهار ساله پیش رو، توسعه همه جانبه کشور، مبارزه با فساد، میدان دادن به زنان و جوانان در بخش‌های میانی مدیریتی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را با جدیت دنبال کند.
به گفته معاون رئیس جمهور، در حوزه اقتصادی اولویت اصلی دولت در چهار سال آینده توسعه اشتغال و به موازات آن اصلاح نظام بانکی خواهد بود.
کلانتری خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست داخلی نیز احترام به همه قومیت‌ها و اقوام، توجه به زنان و جوانان، توسعه فعالیت‌های حزبی و تشکل‌های سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق شهروندی از برنامه‌های مهم چهار سال آینده دولت است.
وی با بیان اینکه دولت در حوزه سیاست خارجی نیز تعامل گسترده با جهان و نقش آفرینی در منطقه را دستور کار دارد، یادآوری کرد: در این بخش پاسداشت برجام و توسعه صادرات غیرنفتی از طریق تعامل با دنیا دنبال خواهد شد.
رئیس سازمان محیط زیست توجه به مسائل فرهنگی، بهسازی عملکرد دانشگاه‌ها، توجه به محیط زیست، افزایش پوشش خدمات بیمه‌ها، حل آسیب‌های اجتماعی، اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، مقابله با آلودگی و... را نیز از دیگر اولویت‌های دولت دوازدهم برشمرد.
کلانتری با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم دولت با محدودیت‌هایی مواجه است، تصریح کرد: درآمد دولت در سال جاری 309 هزار میلیارد تومان است و بر اساس قانون باید در همین سال 340 هزار میلیارد تومان خرج کند و این یعنی دولت با کسری حدود 30 هزار میلیارد تومانی مواجه است.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر برای دولت رشد اقتصادی هشت درصدی هم در نظر گرفته شده که در این بخش هم نیازمند سرمایه‌گذاری 770 هزار میلیارد تومانی هستیم.
به گفته این مقام مسئول، همچنین دولت با جمعیت چهار میلیون نفری بیکاران هم مواجه است و ایجاد سالانه 800 هزار شغل نیز برای دولت در نظر گرفته شده است.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست دولت استقراض از بانک مرکزی و افزایش نقدینگی نیست، گفت: دولت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها را در برنامه دارد.
کلانتری با اشاره به اینکه در چنین شرایطی باید سراغ منابع مالی جدید رفت، افزود: این منابع شامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تسهیلات بانکی، اجرای درست قانون اصل 44 و فروش واقعی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری از قبل درآمد آن می باشد.
وی معتقد است، با شیوه گذشته و واگذاری‌های خصولتی که مسائل را بدتر کرد، راه به جایی نمی‌بریم و نیازمند تجدید نظر کلی در مدیریت کشور هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند به مردم بگوید چون پول ندارم کار انجام نمی‌دهم، تصریح کرد: دولت باید در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی داشته باشد. ما اکنون پول فروش نفت، مالیات و ... را فقط صرف پرداخت حقوق دولتی‌ها می کنیم.

به گفته معاون رئیس جمهور دولت هرگز نباید از این اندازه بزرگتر شود، زیرا کارایی آن پایین می آید و دیگر زمان این نیست که با شغل دولتی جوانان را سر کار ببریم.
کلانتری خاطرنشان کرد: دولت علاوه بر محدودیت‌هایی که دارد، با معضل پرداخت سه هزار میلیارد تومان یارانه در ماه هم مواجه است.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر امروز صندوق‌های بیمه بازنشستگی وبال گردن دولت شده‌اند و در سال 47 هزار میلیارد تومان از دولت پول برای پرداخت به بازنشستگان می‎‌گیرند.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با وجود همه این مشکلات اقدامات قابل توجهی در چهار سال گذشته انجام داد، افزود: کمک 20 هزار میلیارد تومانی به 25 هزار بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط، رشد 25 درصدی صادرات غیرنفتی، افزایش تراز تجاری محصولات غذایی به میزان پنج میلیارد دلار، رشد اقتصادی، رشد پایه پولی، کاهش نقدینگی، مهار تورم از 40 درصد به هفت درصد در خرداد امسال، افزایش برداشت و فروش گاز و نفت، کاهش وابستگی به فروش نفت و ... از مهمترین این اقدامات است.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با وجود همه اقداماتی که انجام شده خطراتی در کشور حس می‌کنیم که مهترین آن عدم توسعه متوازن و پایدار خصوصا در بخش محیط زیست است.
کلانتری بی آبی را مهمترین معضل و نگرانی پیش روی کشور دانست که به هیچ عنوان قابل حل شدن نیست.
وی با بیان اینکه با ادامه این روند بهره‌برداری تا 20 سال دیگر خبری از آب و کشاورزی در ایران نیست، خاطرنشان کرد: همین پیش بینی را 20 سال قبل برای دریاچه ارومیه کردیم که آن زمان 30 میلیارد مترمکعب آب داشت.
معاون رئیس جمهور سیاست‌های احساسی دهه اول و دوم انقلاب را عاملی برای معضلات محیط زیستی دانست و گفت: حدود 40 سال قبل میزان آب تجدیدپذیر ما در سال 132میلیارد مترمکعب بود که اکنون به 88 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.
به گفته این مسئول، ایران تنها کشوری است که بیش از 60 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کند و بر اساس استانداردهای دنیا کشورها فقط باید 40 درصد این مقدار را مصرف کنند.
کلانتری خاطرنشان کرد: به دلیل این سیاست‌های نادرست امروز 12 تن در سال فرسایش خاک داریم و تعداد سیلاب‌های کشور از 45 مورد در دهه 40 به حدود 600 مورد در دهه 80 رسیده است.
وی معتقد است، با وجود چنین شرایطی دیگر توسعه خصوصا در بخش کشاورزی افتخار نیست، زیرا اکنون در مرحله ورشکستگی آب در کشور قرار داریم.
کلانتری در بخش پایانی سخنان خود به مسئله ریزگردها هم اشاره داشت و عنوان کرد: بخش عمده ریزگردها منشا خارج از کشور دارد و ناشی از زمین‌هایی است که شخم زده شده، اما در آن کشت صورت نمی‌گیرد.
وی از شناسایی 28 کانون ریزگردها در کشور عراق و جنوب خوزستان خبر داد که چهار مورد آن در خوزستان و مابقی در عراق است.
به گفته این مسئول، چهار کانون گرد و غبار جنوب خوزستان، بیش از 10 کانون عراق غبار تولید می‌کنند.
افتتاح فاز اول طرح سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه، از افتتاح فاز اول طرح سامانه گرمسیری در سرپل ذهاب استان کرمانشاه طی پاییز امسال خبر داد.
اسدالله رازانی عصر روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار داشت: مردم استان شاهد اقدامات موثری در۴سال گذشته بوده و هستند و در حوزه مسائل کشاورزی امروز۶۵۰پروژه کشاورزی به‌صورت همزمان با۱۲۴میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح شد.
استاندار کرمانشاه افزود:۱۷۰روستا طی هفته دولت در استان گازرسانی شد و۳۷کیلومتر به بزرگراههای استان اضافه شد.
وی با یادآوری اینکه در حوزه کشاورزی هم پروژه بزرگ گرمسیری را داریم، گفت: سامانه گرمسیری۸میلیارد دلار از صندوق توسعه مالی اعتبار گرفت و بزرگترین پروژه عمرانی و اقتصادی اجرا شده در استان است.
رازانی تصریح کرد: این پروژه دارای۴۹کیلومتر تونل است و از طولانی ترین تونل ها در جهان محسوب می‌شود و۴۰۰کیلومتر کانال دارد.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: فاز یک این پروژه در سرپل ذهاب و طی پاییز امسال به بهره برداری می رسد و کار انتقال آب ظرف یک ماه آینده انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه، راه آهن کرمانشاه اگر قرار بود بر اساس ضرورت انجام می شد باید در پنجاه سال قبل راه اندازی شده بود، گفت: در۶ماه اخیر ضمن دایر شدن ایستگاه۱۱۰ کیلومتر ریل گذاری انجام شد و الان منتظر مراسم افتتاح هستیم، و بالاخره قطار وارد کرمانشاه و به شدت باعث خوشحالی مردم شد.
رازانی در خصوص پروژه های آبی استان نیز خاطرنشان کرد: سد داریان سال گذشته با۳۳۰میلیون گنجایش بهره برداری شد. همچنین سه سد در دست بهره برداری داریم.
وی اشاره ای به دیگر پروژه‌های استان داشت و گفت: یک بیمارستان در پاوه ماه آینده افتتاح می‌شود و دو ماه قبل هم کارخانه خودروسازی در صحنه افتتاح شد.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پروژه های آینده سازی در استان داریم گفت: به خصوص در زمینه اشتغال به دلایل متعدد جایگاه ما در کشور اصلا خوب نیست و امیدواریم پس از این تدابیر، اقدامات ما معطوف به کم کردن نرخ بیکاری باشد.
وی یادآور شد: دکتر روحانی وعده ایجاد منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین را دادند که لایحه آن به مجلس فرستاده شده و انشاءالله به سرانجام برسد. در توسعه گمرکات و بازارچه های مرزی نیز کارهای خوبی انجام شده است.
استاندار کرمانشاه اشاره ای به کاهش صادرات از مرزهای استان داشت و گفت: صادرت ما به عراق کاهش یافته و در حال انجام تدابیری هستیم تا این نقش پررنگ تر شود، الان دستور کار مسئولان استانی کم کردن نرخ بیکاری است.
وی ریزگردها را مسئله اصلی استان عنوان کرد و گفت: امسال این مسئله را نداشتیم اما نگران سالهای بعد هستیم که در گذشته و سال های قبل ما را مثل خوزستان درگیر می کرد. سال گذشته نیز۴۰روز ریزگردها زندگی مردم را به کلی مختل کردند و کاملا شرایط بحرانی داشتیم، هیچ بخشی نبود که از این آلودگی در امان بماند.
رازانی گفت: امسال آلودگی ما خیلی کم شده و در حد۲روز البته نه با غلظت بالا با ریزگردها مواجه بودیم.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه رئیس جمهور هفت میلیارد تومان در سفر به استان کرمانشاه مصوب کردند، گفت: ما از این نظر نه خیالمان راحت است و نه در حاشیه امن قرار داریم و اطراف کرمانشاه را محدوده مناطق آزاد و شهری در برگرفته است.
وی گفت:۲۲۰روز از زمان اخذ مجوز تا کلنگ زنی برای سرمایه گذاران طول می کشد و بخشی از این مشکل به محیط زیست برمی گردد.
فاضلاب کرمانشاه مشکلات عدیده‌ای دارد/تولید۶۰۰تن زباله در روز
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، به مشکلات عدیده فاضلاب شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این سیستم فاضلاب اکنون تنها یک سوم جمعیت کرمانشاه را پوشش می دهد.
غلامحسین کاظمی روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، گفت: عمده ترین مشکل آلودگی استان کرمانشاه، ریزگردها است.
وی با بیان اینکه۹ایستگاه سنجش گرد و غبار در استان کرمانشاه داریم، افزود: از دهه۸۴شاهد ورود ریزگردها به استان هستیم و دروازه ورود گرد و غبار به کشور از استان کرمانشاه است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: سال۸۸،۱۲۰روز آلودگی داشتیم، سال گذشته نیز۴۰روز آلودگی داشتیم و این اتفاق امسال۲روز بود.
وی گفت:۷شهر در استان کرمانشاه دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند و هم اکنون تکمیل تصفیه خانه فاضلاب هرسین و کنگاور با۸۰درصد پیشرفت در حال انجام است.
کاظمی با اشاره به مشکلات فاضلاب استان گفت: سیستم فاضلاب شهر کرمانشاه مشکلات عدیده ای دارد و اکنون این سیستم تنها یک سوم جمعیت شهر را پوشش می دهد.
وی با بیان اینکه۲۰شهرک صنعتی در استان داریم گفت: همچنین دو هزار واحد صنعتی و خدماتی و تولیدی مجوز دار داریم که یک هزار واحد آن فعال است و۵۰درصد این واحدهای فعال در شهرک صنعتی مستقر هستند.۱۸۰واحد هم خارج از شهرک ها هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه روزانه۶۰۰تن زباله در کرمانشاه تولید و بازیافت می‌شود، گفت: همه بیمارستانهای استان مجهز به سیستم بی خطر ساز هستند.
وی افزود: در استان۴۵گونه پستاندار،۱۸گونه پرنده،۳۳گونه ماهی،۳۵گونه خزنده، یک هزار و۲۰۰گونه گیاهی از هشت هزار گونه گیاهی کشور را داریم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۳۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی

با دستور استاندار خراسان رضوی تیمارگاه حیات وحش استان و معین شرق کشور راه‌اندازی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری امروز و در جریان بازدید خود از اداره کل محیط زیست خراسان رضوی که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور احداث تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محورها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد. نظری بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوزها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار شده و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهد گشت.

 استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری