Web Analytics Made Easy - Statcounter

نحوه اجرای مصوبه همسان سازی حقوق و مزایای بازنشستگان لشکری و کشوری با سایر کارمندان شاغل، محل اختلاف دولت با بازنشسته‌ها شده است.

قدس آنلاین- نحوه اجرای مصوبه همسان سازی حقوق و مزایای بازنشستگان لشکری و کشوری با سایر کارمندان شاغل، محل اختلاف دولت با بازنشسته‌ها شده است. در حالی که دولت بر اجرای پلکانی طرح همسان سازی طی پنج سال تأکید دارد و در این راستا نیز حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در طول سه سال اخیر از ۴۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته اما بازنشستگان بر اجرای کامل و یکباره طرح و مصوبه یاد شده اصرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

• «نوبخت»، قول داده بود

اسفندیاری، یکی از بازنشستگان کشوری در همین خصوص به قدس می‌گوید: با وجود اینکه طی دو سال اخیر صحبت از اجرای طرح همسان سازی می‌شود اما در عمل در احکام حقوقی صادره برای بازنشستگان در سال‌های۹۶-۹۵ تغییر محسوسی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه آقای نوبخت معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به بازنشسته‌ها قول داده بود ظرف دو سال همسان سازی حقوق را پیاده کند، می‌افزاید: اما به ناگهان تصمیم گرفتند آن را طی پنج سال اجرایی کنند که با توجه به کهولت سن بازنشستگان خیلی از آن‌ها تا آن موقع زنده نمی‌مانند که حقوقی به اندازه شاغلان دریافت کنند و بتوانند کمی راحتتر روزگار سپری کنند.

وی می‌افزاید:چگونه می‌توان با دریافت یک میلیون ۱۵۰ هزار تومان زندگی کرد؟ مسئولان فقط وعده می‌دهند اما عمل نمی‌کنند؛ بنابر این امید چندانی نیست که دولت بتواند حتی به صورت پلکانی حقوق بازنشستگان را با شاغلان همطراز کند.

محمد عسلی، بازنشسته سازمان بهزیستی نیز با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگی‌اش صرف پرداخت اجاره خانه‌اش می‌شود، می‌گوید: برای تأمین دیگر مخارج زندگیم باید با داشتن ۷۲ سال سن بروم دستفروشی و مسافرکشی کنم تا بتوانم سر پیری شأن و آبرویم را حفظ کنم. با این وجود چگونه می‌توان از عدالت اجتماعی دم زد.

• افزایش‌ها طبق برنامه نبوده است

دکتر علیرضا عارف نیا، مدیر کل حقوقی و قراردادهای حوزه معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان صندوق بازنشستگی کشوری هم در این باره به قدس می‌گوید: طی چند سال اخیر افزایش حقوق بازنشستگان را داشتیم ولی این افزایش‌ها بر اساس برنامه پیش نرفته است، چون دولت منابع مالی آن را تأمین نکرده است.

وی با بیان اینکه تصویب قانون همسان سازی حقوق به دولت اصلاحات بر می‌گردد، می‌افزاید: اما این دولت به دلیل تأمین نشدن منابع مالی و اعتبارات کافی آن را اجرا نکرد و اجرایش به دولت بعد موکول شد. این گونه دولت آبادگران در سال دوم فعالیتش تصمیم به اجرای آن گرفت. در واقع سازمان صندوق بازنشستگی از منابع داخلی خودش آن را اجرا کرد در صورتی که طبق قانون دولت مکلف است تا منابع مالی همسان سازی را تأمین کند، اما چون منابع مالی لازم را نداشت، چنین نکرد.

عارف نیا می‌گوید: اجرای این طرح بار مالی بسیار زیادی را نیاز دارد. در واقع برای این طرح حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌داند دولت تا کنون چه مقدار بودجه برای طرح همسان سازی حقوق‌ها تخصیص داده است، تصریح می‌کند: دولت دوازدهم نیز مثل دولت‌های قبل با محدودیت منابع مالی مواجه است؛ یعنی رقمی که دولت برای تحقق بودجه‌اش برای سال ۹۶ پیش‌بینی کرده ۳۰۹ هزار میلیارد تومان است که یک سوم آن برای پرداخت یارانه‌ها و حقوق کارمندان اختصاص می‌یابد و بقیه آن برای پروژه‌های عمرانی و پیمانکاران تخصیص خواهد یافت.

عارف نیا صندوق‌ها و منابع مالی آن‌ها را یکی از هفت چالش اصلی اقتصاد ایران می‌خواند و در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می‌تواند طی پنج سال و آن هم به صورت پلکانی این طرح را اجرا کند؟ می‌گوید: دولت باید دیونش را به صندوق پرداخت کند و صندوق هم سرمایه گذاری خوبی داشته باشد تا درآمد زایی صورت گیرد، در آن صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت بتواند این طرح را پیاده کند اما اکنون و در شرایط فعلی انجام آن اگر غیر ممکن نباشد، کار بسیار سختی است.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۴۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود

میرهاشم موسوی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان که طبق قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا است، عنوان کرد: بحث افزایش حقوق بازنشستگان مربوط به بودجه سنواتی است که بنابر برنامه‌ریزی که انجام دادیم، این ماه اعمال خواهد شد و حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی را با احتساب افزایش حقوق پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: معوقه فروردین‌ماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را هم سعی می‌کنیم در خردادماه پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: در مجموع در تکالیف برنامه هفتم، هرآنچه که نظام بیمه‌ای باید در قالب تعهداتی برای بازنشستگان و اقشار مختلف انجام دهد و به ما ابلاغ شود، به موجب قانون پیش خواهیم برد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • واریزی ۴ میلیونی برای این دسته از بازنشستگان
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • خبر خوش برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان
  • حقوق اردیبهشت بازنشستگان با اعمال افزایش حقوق پرداخت می‌شود
  • همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟