Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي از فشار کاخ سفيد بر مقامات اطلاعاتي آمريکا براي اعلام تخلف ايران در ارتباط با توافق هسته اي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا،در اين گزارش به قلم جوليان بورگر آمده است: به گفته مقامات سابق و تحليل گران، مقامات اطلاعاتي آمريکا از سوي کاخ سفيد براي يافتن توجيهي در اعلام اين که ايران توافق هسته اي سال دو هزار و پانزده را نقض کرده است، تحت فشار قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روند منعکس کننده سياسي شدن اطلاعاتي است که به جنگ عراق منجر شد.
فروپاشي توافق هسته اي سال دو هزار و پانزده بين تهران، آمريکا و پنج کشور ديگر - که بر اساس آن ايران برنامه هسته اي خود را درازاي کاهش تحريم ها به صورت قابل توجهي محدود کرد- سبب ايجاد يک بحران جديد در ارتباط با اشاعه هسته اي در زماني خواهد شد که آمريکا در بن بست شديدي با کره شمالي قرار دارد.
گفته مي شود، تحليل گران مسائل اطلاعاتي -که به سبب تجربه جنگ عراق در سال دو هزار و سه از سوي دولت بوش بر اساس شواهد ساختگي در ارتباط با وجود تسليحات کشتار جمعي، درس گرفته اند- در حال مقاومت در مقابل فشارهاي مرتبط با ارائه شواهدي درباره تخلفات ايران هستند.
ند پرايس تحليل گر سابق سيا که سخنگوي شوراي امنيت ملي و مشاور ويژه باراک اوباما بود، گفت:‌ «من اين گونه سخنان را از اعضاي جامعه اطلاعاتي شنيدم که آنها احساس مي کنند تحت فشار قرار گرفته اند.»
او همچنين گفت: «آنها به من گفتند نوعي احساس هراس وجود دارد. احساس ديدن روياي صادقه وجود دارد. اين احساس وجود دارد که ما قبلا اين فيلم را ديده ايم.»
با اين حال، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده است انتظار دارد تا اواسط ماه اکتبر -دفعه بعدي که کنگره از او مي خواهد تأييديه سه ماهه مربوط به توافق هسته اي (موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک) را امضا کند- عدم پايبندي ايران را به توافق هسته اي اعلام کند. و دولت يک مسير ديگر را نيز دنبال مي کند که مي تواند سبب فروپاشي توافق هسته اي شود.

ديويد کوهن معاون سابق سيا گفت: «نگران کننده»‌است که به نظر مي رسد ترامپ مي خواهد قبل از آن که جامعه اطلاعاتي به شواهدي دست پيدا کند، نتيجه گيري کند.
کوهن در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت:‌ «اين اقدام با روند اطلاعاتي مغاير است. اگر جامعه اطلاعاتي ما به سبب سياسي کاري تضعيف شود دليلش اين است که رئيس جمهور اين را مي خواهد و اين اقدام سبب زير سوال رفتن روند مفيد بودن جامعه اطلاعاتي درباره همه مسائل مي شود.»
در اقدام ديگري که يادآور موضوع عراق است، دولت آمريکا در حال تحت فشار قرار دادن آژانس بين المللي انرژي اتمي براي ارائه درخواست هاي تهاجمي تر به منظور تحقيق درباره سايت هاي نظامي در ايران است، درست همانند همان کاري که تيم جورج دبليو بوش کرد و خواستار بازرسي هاي سرزده تر از پايگاه ها و کاخ هاي صدام شده بود.
نيکي هيلي سفير آمريکا در سازمان ملل متحد به مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي به وين سفر کرد تا اين آژانس را تحت فشار قرار دهد تا خواستار بازرسي از سايت هاي نظامي ايران شود.
هيلي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را «کارشناساني به واقع حرفه اي در رشته تخصصي خود» ‌توصيف کرد.
هيلي در بازگشت خود به نيويورک در گفتگو با خبرنگاران گفت:‌ «ايران آشکارا اعلام کرده است که اجازه دسترسي به سايت هاي نظامي خود را نخواهد داد اما بر اساس برجام، تفاوتي بين سايت هاي نظامي و غير نظامي وجود ندارد.
مچنين مکان هاي بي شمار اعلام نشده اي وجود دارند که تاکنون بازرسي از آنها صورت نگرفته است. اين يک مشکل محسوب مي شود.»
برخلاف موضوع عراق و دولت بوش -که آنها با جامعه اطلاعاتي آمريکا بر سر شواهد مرتبط با تشليحات کشتار جمعي عراق اختلافات شديدي داشتند-، هم اکنون در ميان اعضاي جامعه اطلاعاتي و نهادهاي اطلاعاتي خارجي، وزارت امور خارجه، آژانس بين المللي امرژي اتمي و پنج کشور ديگر امضا کننده برجام و همچنين اتحاديه اروپا در اين باره اجماع کلي وجود دارد که شواهد قابل توجهي وجود ندارد که نشان دهد ايران تعهدات خود را در قبال توافق هسته اي نقض کرده باشد. تهران کمي پس از امضاي توافق هسته اي در وين، زيرساخت هاي هسته اي و همچنين ذخاير سوخت هسته اي خود را تعديل کرد.
با اين حال، به نظر مي رسد ترامپ -که طي دوران کارزار انتخاباتي از توافق هسته اي انتقاد کرده بود- مصمم به برچيدن آن است.
در روز هفدهم ماه ژوئيه، که جديدترين ضرب الاجل براي تأييديه رئيس جمهور آمريکا براي تأييد برجام محسوب مي شود، اعلام اين تأييديه به مدت چندين ساعت به تأخير افتاد. اين در حالي است که مقامات امنيت ملي بلندپايه ترامپ رئيس جمهور را در دقيقه نود ترغيب به امضاي اين تأييديه کردند.
ترامپ در روز بيست و پنجم ماه ژوئيه در گفتگو با روزنامه وال استريت ژورنال گفت:‌ «اگر دست من بود، صد و هشتاد روز پيش عدم پايبندي آنها را به برجام اعلام مي کردم.»
او گفت: رکس تيلرسون وزير امور خارجه اش بود که او را به تأييد کردن توافق هسته اي ترغيب کرد.
رئيس جمهور آمريکا گفت:‌ «ببينيد، من احترام زيادي براي رکس و تيم او قائل هستم. آسان تر است که بگوييم آنها پايبند هستند. بسيار آسان تر است. اما اين يک اقدام اشتباه است. آنها پايبند نيستند.»
او افزود: «و ما خواهيم ديد که چه اتفاقي رخ خواهد داد اما من شگفت زده خواهم شد اگر که آنها پايبند باشند.»
ترامپ گفت: دولتش در حال انجام دادن بررسي هاي «مهم» و «مفصل» درباره اين موضوع است.
ريچارد نفيو -که هماهنگ کننده سياست تحريم ها در وزارت امور خارجه تحت رياست جمهوري اوباما و همچنين يکي از اعضاي تيم مذاکره کننده آمريکا بر سر برجام بود- گفت نهادهاي دولتي در همه دوران ها اين بررسي ها را انجام مي دهند. او گفت تفاوتي که در دوران رياست جمهوري ترامپ در اين باره وجود دارد اين است که به آنها گفته شده است نتيجه گيري چه بايد باشد.
نفيو -که در حال حاضر در دانشکده امور عمومي و بين المللي دانشگاه کلمبيا تدريس مي کند- گفت:‌ «پشت صحنه، ماشين عظيمي وجود دارد که گزارش ها را ارائه و شرايط را براي دولت و کنگره به روز مي کند.» او افزود:‌ «ما افسران و تحليل گران اطلاعاتي در نهادهايي داريم که هر روز به بررسي گزارش هاي دريافتي درباره اوضاع داخلي ايران مي پردازند تا بتوانند به نمونه هايي از عدم پايبندي دست يابند.»
او خاطرنشان کرد:‌ «فکر مي کنم آنچه که هم اکنون در حال رخ دادن است اين است که از اين افسران اطلاعاتي خواسته شده است به اتاق تحليل بروند و از آنها پرسيده مي شود چه چيزي را فراموش کرده ايد؟ چه چيزي را دست کم گرفته ايد؟ من به واقع فکر مي کنم اگر اين يک سوال صادقانه باشد، مشکلي نيست . اما به نظر مي رسد درون دولت که در تلاش براي يافتن مبنايي براي خارج شدن از توافق هسته اي است، اختلافاتي وجود دارد.»
او پيش بيني کرد، تحليل گران اطلاعاتي اگر بيش از اندازه تحت فشار قرار گيرند، استعفا خواهند داد.
نفيو تصريح کرد:‌ «جامعه اطلاعاتي از عراق درس هاي سختي گرفته است. و مي دانم تحليل گراني که من آنها را مي شناسم و در اين تلاش ها حضور دارند قبل از آن که در سخنانشان تغييراتي ايجاد شود، استعفا خواهند داد.»
رابرت مالي -که مذاکره کننده ارشد آمريکايي در مذاکرات هسته اي با ايران بود- گفت دولت ترامپ در حال دست کم گرفتن و ناچيز شمردن اطلاعاتي است که از نهادهاي اطلاعاتي دريافت مي کند زيرا آنها را «افراد با نفوذ دولت پنهان» يا «افراد به جا مانده از دولت اوباما» مي داند. اما مالي پيش بيني کرد براي ترامپ دشوارتر است تا گزارش هاي جامعه اطلاعاتي آمريکا و هم پيمانان آمريکا را ناديده بگيرد و در مسير رويارويي با ايران حرکت کند.
او گفت:‌ «تفاوت اصلي اين است که تهاجم به عراق رخ داد و اين بدين معناست که هم افکار عمومي آمريکا و جامعه اطلاعاتي اين کشور شاهد يک صحنه مشابه در گذشته بوده اند و به همين دليل ممکن است به صورتي بسيار متفاوت تر از دفعه قبل، واکنش نشان دهند.»
مسير ديگري که دولت ترامپ براي حمله به برجام از آن استفاده مي کند، بر موضوع بازرسي ها از سايت هاي نظامي ايران متمرکز است. بر اساس توافق هسته اي، آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند شواهدي از فعاليت هاي مظنون در هر سايتي به ايران ارائه کند و خواستار توضيح درباره آن شود. اگر اين توضيح مورد پذيرش آژانس قررار نگيرد، تهران دو هفته فرصت دارد تا درباره مفاد روند صدور مجوز براي دسترسي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي مذاکره کند. اگر دولت ايران از اين کار خودداري کند، اعضاي کميسيون مشترک برجام مي توانند به دسترسي اجباري رأي دهند و ايران سه روز براي پايبندي به اين روند فرصت دارد.
مالي گفت:‌ «يک ساز و کار وجود دارد که بسيار دقيق و مفصل است.»او در عين حال گفت:‌ «افرادي در حاشيه دولت وجود دارند و افرادي که در تلاش براي تأثير گذاري در پرونده ايران هستند و مي گويند بايد به آنها اجازه داده شود بدون دليل خواستار بازرسي از هر سايت حساسي شوند تا بتواند حد و مرزهاي توافق هسته اي را سنجيد.»
هيلي طي سفر خود به وين اعلام کرد رفتار ايران در گذشته در استفاده از سايت هاي نظامي براي انجام دادن فعاليت هاي مرتبط با توسعه مخفي هسته اي سبب ايجاد شک و گمان مي شود. اما لورا راکوود مشاور سابق حقوقي در بخش پادمان هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي (که به فعاليت هاي بازرسي مشغول بود) گفت: آمريکا يا هر عضو ديگر آژانس بايد شواهدي متقن و جديد ارائه کنند تا سبب ارائه درخواست براي بازرسي شود.
راکوود که هم اکنون مدير اجرايي مرکز خلع سلاح و عدم اشاعه در وين است، گفت:‌ «اگر آمريکا اطلاعاتي متقن در اختيار داشته باشد که براي آژانس بين المللي انرژي اتمي مفيد است. اگر آمريکا اطلاعاتي صحيح در اختيار دارد نه اطلاعات جعلي که آنها در سال دو هزار و سه تلاش کردند از آن استفاده کنند، در آن صورت فکر مي کنم آژانس اين موضوع را بررسي خواهد کرد.»
او همچنين گفت: «اما اگر آنها براي توليد شواهد تلاش کنند يا اين که اگر آنها تلاش کنند آژانس را تحت فشار قرار دهند تا خواستار دسترسي شود، فکر مي کنم اين اقدام پيامدهاي منفي در پي خواهد داشت.»
ترامپ مي تواند هر گونه مخالفت ايران با بازرسي هاي جديد را بهانه قرار دهد و از آن براي اجراي تهديدهايش براي عدم تأييد برجام در ماه اکتبر استفاده کند. در آن صورت، اين کنگره آمريکاست که تصميم مي گيرد که آيا بايد تحريم هاي جديدي را عليه ايران وضع کند يا خير و سپس ترامپ بايد آنها را امضا و به قانون تبديل کند که اين اقدام نقض احتمالي برجام محسوب مي شود. حسن روحاني رئيس جمهور ايران اين هفته گفت اگر اين اتفاق روي دهد کشورش مي تواند «ظرف چند ساعت» برنامه هسته اي را از سر بگيرد.
در نهايت اين که، تهران و پنج امضا کننده ديگر توافق هسته اي بايد در اين باره تصميم گيري کنند که آيا براي حفظ توافق هسته اي بدون مشارکت آمريکا تلاش خواهند کرد يا خير، موضوعي که سبب جدايي اروپا از آمريکا خواهد شد و احتمالا انگليس نيز بين آنها گير خواهد کرد.
کوهن گفت:‌ «به عنوان يک موضوع عملي، ما بقيه کشورهاي جامعه بين المللي را با خود نداريم و هم پيمانان خود در اروپا را با خود نداريم و مطمئنا روس ها و چيني ها با ما در اعمال فشارهايي واقعي بر ايراني ها همراهي نخواهند کرد.»
او همچنين گفت: ‌«از اين رو، بين آمريکا و لزوما ديگر کشورهاي جهان براي احياي فشارها بر ايران، شکاف ايجاد خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی ،جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که کمک های آمریکا در آینده نزدیک وضعیت اوکراین را تغییر نخواهد داد.

طبق گزارش فایننشال تایمز سالیوان اشاره کرد که همچنان انتظار دارد ارتش روسیه در پیشروی در خاک اوکراین در آینده نزدیک موفق شود. به گفته سالیوان «انجام یک ضدحمله جدید از سوی اوکراین قبل از سال ۲۰۲۵ ضروری نیست.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که حمله جدید اوکراین تا حد زیادی به موافقت کنگره و کاخ سفید برای ارسال بسته های کمکی جدید بستگی دارد.

وی در ادامه گفت: کمک های دریافتی کی یف به تحکیم موقعیت ارتش اوکراین در جبهه جنگ کمک می کند و راه را برای عملیات های جنگی آینده هموار می کند.

در ۲۴ آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانونی را برای ارائه کمک های اضافی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین برای ادامه رویارویی با روسیه امضا کرد.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی در حال بهبود مواضع خود در منطقه عملیات ویژه نظامی هستند و کمک آمریکا به اوکراین این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز شنبه در سخنانی کمک‌های نظامی جدید این کشور به اوکراین را سرمایه‌گذاری در آمریکا عنوان کرد. وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۲ میلیارد دلار به منزله سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا خواهد بود. تقریبا تمامی دارایی‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در ایالات متحده و بخش صنعتی ما باقی خواهد ماند. این موضوع شغل‌های جدیدی را در آمریکا ایجاد می‌کند و از این طریق می‌توانیم به اوکراین کمک کنیم.

چندی پیش مجلس سنا آمریکا قانون کمک‌های خارجی این کشور به هم‌پیمانان ایالات متحده از جمله، اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را به تصویب رساند.

کد خبر 6096759

دیگر خبرها

  • یک کشته در پی برخورد خودرویی با حصار کاخ سفید
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!