آقای کارگردان: کمدیهای بفروش این روزها مبتذل شدهاند
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۵۸۱۳۷
حامد کلاهداری از جمله کارگردانهای سینمای ایران است که همواره بدون توجه به حاشیهها و جنجالهایی که برایش ایجاد کردهاند، به کار خود ادامه داده و این روزها پیش تولید تازهترین اثر سینمای خود را آغاز کرده است.
وی در سال ۱۳۸۷ نخستین فیلم خود با نام "شکلات داغ" را ساخت که اکران شده و یک سال بعد وارد شبکه نمایش خانگی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلاهداری سپس فیلمی را با نام "شاباش" تولید کرد. این فیلم با بازی "اکبر عبدی" به موضعی جالب در مورد مصرف مواد مخدر پرداخته بود. این فیلم هم در گیشه با پنج سال تاخیر اکران شد اما با این وجود توانست مخاطب خود را پیدا کند.
کلاهداری حالا و بعد از پنج سال دوری از سینما دوباره بازگشته تا با یک کمدی جدید جان تازهای به کارنامه کاری خود ببخشد. به همین بهانه با این کارگردان سینما به گفتوگو نشست و علاوه بر پرسش در مورد فیلم جدید دلیل دوریاش از سینما را جویا شد.
حامد کلاهداری بعد از پنج سال دوری باز هم به سینما باز خواهد گشت؟
بله بعد از حدود پنج سال قصد دارم دوباره به عرصه سینما وارد شوم. البته من اهل این نیستم که پشت سر هم کار بسازم و این دوری هم برای ساخت اثری خوب و یک پیش تولید قدرتمند اتفاق افتاد. در حال حاضر در تدارک ساخت تازهترین فیلم خود هستم اما فعلاً از بیان کردن نام فیلم و اسامی بازیگران معذورم. درخصوص این اثر باید بگویم که با فیلمی بسیار ویژه و کمدی به سینما باز خواهم گشت.
پیش تولید این فیلم شروع شده؟ و اینکه در چه زمانی پروژه کلید میخورد؟
چندی پیش درخواست پروانه ساخت را به وزارت ارشاد دادهایم و به لطف خدا اگر با درخواست موافقت شود فیلمبرداری کار را به زودی شروع خواهیم کرد. پیش تولید به خوبی صورت گرفته و باید بگویم که همه مراحل تولید آماده است. لوکشینها و عوامل انتخاب شده و حتی قراردادهای بازیگران را به صورت کامل بستهایم و برای شروع کار تنها منتظر پروانه ساخت هستیم.
آیا باز هم میخواهید از بازیگران چهره استفاده کنید؟
در این فیلم ۲ تا ۳ بازیگر حرفهای و با سابقه حضور دارند که از بازی خوب آنها بهرهمند خواهیم شد. البته این مژده را میدهم که چند چهره جدید و ویژه را به سینمای ایران، آن هم در مراسمی خاص معرفی خواهیم کرد.
منظورتان از چهره ویژه چیست؟
این بازیگران از تواناییهای عجیبی برخوردار بوده و حضور آنها برای اولین بار در سینمای ایران رقم میخورد. بیشتر از این نمیخواهم چیزی را لو بدهم اما مطمئن باشید که همگی شگفت زده خواهید شد و به قول معروف سینمای ایران سورپرایز میشود.
هدف شما در تولید این فیلم پرداخت به چه نوع کمدی است؟ کمی از فضای کار جدیدتان بگویید.
این فیلم کمدی، داستانی روان داشته و در کنار فضای طنز با نقد و تلنگرهای خاص اجتماعی خود همراه است. این پروژه بیشتر اثری سرگرم کننده است که مخاطب را در سینما سر حال آورده و او را خوشحال میکند اما به هر حال سازنده بودن آن برای اجتماع به هیچ وجه فراموش نشده و قطعاً در سالهای اخیر اثری نادر خواهد بود.
تفاوت اصلی این کمدی با آثار کمدی حاضر در سینما در چه چیزی است؟
این فیلم فرم و محتوای متفاوتی داشته و سعی کردم نوع و زبان تازهای کمدی را وارد سینمای ایران کنم. زبانی که تاکنون اتفاق نیفتاده است. حداقل میتوانم بگویم که در سینمای ایران اتفاقی کاملاً تازه است.
آیا کارتان را به جشنواره فیلم فجر میدهید؟
بله. این اثر امسال راهی جشنواره فیلم فجر میشود. اگر چه فیلم من، فیلم جشنوارهای نیست و به عنوان یک فیلم تجاری محسوب میشود اما اگر نیاز شد به جشنواره میرویم. من هدفم جشنواره فیلم فجر نیست، اما اگر ببینم با حضور این فیلم در فجر کمکی به سینمای کشور میشود آن را به فجر خواهیم داد.
پس فیلم را برای گیشه ساختهاید؟ منظورتان گیشه این روزهای سینما است؟
بله این فیلم بیشتر فیلم گیشه است. البته منظورم از گیشه، این فیلمهای ضعیف مثل "من فلانی هستم" نیست. این اثر کاملاً با احترام به شعور مخاطب ساخته شده و در فضایی درست محیطی سرگرم کننده خلق میکند.
به نظر شما فضای سینمای کمدی امروز راه درستی را پیش گرفته است؟
قطعاً نه. از نظر من کمدیهای این روزها که خوب هم میفروشند کمدی مبتذل و سخیف هستند. ما باید مخاطب را حفظ کنیم و در کنار ایجاد فضایی شاد و مفرح خوراک فرهنگی مناسبی به تماشاگر بدهیم نه اینکه برای فروش به هر چیزی متوسل شویم. همه اینها در کنار هم معنا پیدا میکنند. ما نباید تماشاگر را به هر نحوی در سالن سینما بخندانیم و برای این کار خیلی از اخلاقیات را فراموش کنیم.
فیلم شما فضای مورد نظرتان را ارائه میدهد؟
بله. ما باید در فضای کمدی یک اثر در کنار شاد کردن و خنداندن مخاطب و ایجاد سرگرمی، نگاه اجتماعی و تلنگرهای اجتماعی مورد نظرمان را به تماشاگر وارد کنیم. فیلم باید حرف داشته باشد و اینگونه نباشد که سینما صرفاً تبدیل به سرگرمی بدون محتوا شود. فیلم من به شدت کمدی است و از خیلی فیلمهای بفروش کمدیتر است، اما با این تفاوت که حرفهای بسیاری پشت آن است.
به جز فیلم های کمدی وضعیت باقی فیلم های سینمای ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
فیلمهایی در سینمای ایران ساخته میشوند که با وجود بازیگران، کارگردانان و تهیهکنندگان مدعی، دو میلیارد تومان هزینه میکنند و ۳۰۰ میلیون تومان و حتی کمتر میفروشند. واقعاً چرا این اتفاق میافتد؟ از آن بدتر چطور این روند شکست باز هم از همان عوامل تکرار میشود؟
مشکل شما ساخت این آثار است یا منظور دیگری دارید؟
مثالی میزنم. این روزها فیلمی مثل "فصل نرگس" با هزینه بسیار بالا ۲۰۰ میلیون تومان میفروشد. من میگویم چرا این فیلمها ساخته میشوند و مهمتر چرا با این کارها سرمایهگذاران را نسبت به سینما بدبین میکنیم. این فیلمسازان ما را هم نابود میکنند و کاری کردهاند برای تامین سرمایه راه سختی را پی بگیریم. من به سازندگان این آثار احترام میگذارم، اما به نظرم برخی برای فیلمسازی باید بیشتر از اینها تجربه کنند.
به نظرتان این شکستها به دلیل کم تجربگی است یا دلیل دیگری دارد؟
بله دقیقاً همین طور است. من وقتی که متوجه شدم چیزی در چنته دارم و بلد هستم اولین فیلمم را ساختم. بعدها با کسب تجربه به این نتیجه رسیدم که هم حرفم را بزنم و هم تماشاگر را شاد کنم. به فضاهای روشنفکرنما هم علاقهای ندارم و نمی خواهم برای عدهای خاص فیلم بسازم. تماشاگر امروز به سرگرمی نیاز دارد. سینما برخلاف تفکر برخی فقط تفکر و معناگرایی صد در صد نیست.
شاید شرایط بد اکران و رقابت با فیلمهای کمدی باعث می شود یک فیلم کم بفروشد. نظر شما چیست؟
فیلم من در بدترین شرایط در زمان ممکن و در حین برگزاری جشنواره هشتصد میلیون تومان فروخت اما فیلمی را میشناسم که با حضور شهاب حسینی در بهترین زمان ۳۰۰ میلیون تومان هم نفروخت. حرف من این است که اگر واقعاً این سازندگان از سینمای خصوصی بودند که نمیتوانستند به این روند اشتباه خود ادامه دهند. اینها از هزاران جا بودجه و وام میگیرند و بعد از تولید ادعا میکنند که فیلم ما ساخت سینمای خصوصی است. اینها قبل از اکران سود میبرند. ما بچه نیستیم و بدون شک این دروغها را باور نمیکنیم.
منظورتان از تهیه کننده خصوصی دقیقاً چه نوع تهیهکنندهای است؟
به نظر من تنها تهیهکننده خصوصی کشور ما حسین فرحبخش است، زیرا از جیب خود خرج میکند و بلد است که چگونه آن پول را از راه سینما برگرداند. منظورم از نام بردن اسم فرحبخش نوع سینمای وی نیست بلکه جنس کاری که در مقام تهیه کننده انجام میدهد است. وی برای ساخت فیلمش تنها از سرمایه خودش خرج میکند و برای ساخت منت هیچکس را نکشیده و وامی نمیگیرد. اگر این نوع از روند تهیهکنندگی در سینما رواج پیدا کند ما مشکلات بسیار کمتری را خواهیم داشت.
برخی اعتقاد دارند که در سیستم پخش هم لابی و رانت وجود دارد. آیا اینگونه است؟شما با این اتفاق روبرو شدهاید؟
فیلمهایی هستند که در همین فصل تابستان اکران و با لابی و رانت در زمان خوب اکران شدند و کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان فروختهاند. اما در زمان اکران فیلم من، به من هیچ لابی ندادند و بدترین زمان را نصیبم کردند ولی فیلمم کار خودش را کرد. فیلم اگر محتوا و حرف خود را داشته باشد در بدترین زمان اکران هم پول خودش را در میآورد.
یعنی اگر کسی فیلمش نفروشد باید از سینما خداحافظی کند؟
بگذارید مسئله را اینگونه مطرح کنم. من ماندهام که چطور میشود فیلمسازی ۲ میلیارد تومان را صرف ساخت فیلم اولش میکند و ۱۰۰ میلیون تومان میفروشد. در گام دوم برای فیلم بعدیاش ۲.۵ میلیارد تومان خرج میکند و ۳۰۰ میلیون تومان میفروشد و الان مشغول ساخت فیلم سوم خود است. مشکل من اینجاست. این پولها از کجا میآید؟ اگر واقعاً به ادعای خودشان بخش خصوصی باشند که باید تا حالا دهها بار ورشکست میشدند. اینها پول بیتالمال را میگیرند و ریخت و پاش میکنند و به اسم بخش خصوصی با ساخت فیلمهایی که به هیچ دردی نمیخورد آن را هدر میدهند.
این اتفاق کاملاً خلاف جهت صنعت سینما است؟آیا آیندهای روشن در انتظار سینمای ایران است؟
بعد از ۲۹ سال حضور در سینما هنوز نیاموختم که اینها چگونه و با چه روابطی به ساخت آثار نفروششان ادامه میدهند. از نظر من سینما یک صنعت است و باید در کنار صنعتی بودن خود به دغدغههای فرهنگی خودش نیز بپردازد. به نظر من کار این دسته فیلمسازان بو دارد و باید به سلامت اینگونه اثار شک کرد.
شما در سینما عضو هیچ باندی نیستید؟
واقعیت امر اینکه من زیاد سینمای مورد نظر این دوستان را نمیشناسم و به این نحو کار کردن را بلد نیستم، اما میدانم که یک عده در سینما تیم تشکیل دادهاند. شاید اگر بلد بودم پنج سال یکبار فیلم نمیساختم و مثل این دوستان ساعتی یک فیلم آماده میکردم.
پس سینمای ایران از نظر شما هم درگیر مافیا است؟
چیزی که از دور میبینم این است که یک کارگردان ثابت با چند بازیگر ثابت در همه فیلمها هستند. این قضیه دیگر از مافیای سینما عبور کرده و بسیار فراتر رفته است.
شما امیدی به بهبود این وضعیت دارید؟ آیا میشود جلوی این روند را گرفت؟
پشت پرده سینما به نظر من بسیار آلوده است. امیدوارم با مدیریت جدید سازمان سینمایی محمدمهدی حیدریان راهی در این وضعیت اسفبار باز شود. سینمای ایران به مدیران کاربلد نیازمند است و به نظرم مدیریت محمدمهدی حیدریان به همین سمت میرود.
بارها با فیلمنامههای شما مخالفت شده و پروانه ساخت نگرفتهاید. نظرتان در مورد برخی چهرههای تازه مثل محمدحسین مهدویان که این اتفاق را تجربه کرده اند چیست؟
محمدحسین مهدویان جوانی بسیار با استعداد است که فرمول نوینی را به سینمای ایران وارد کرده است. من به هیچ وجه به موفقیتهای وی حسادت نمیکنم، زیرا او یکی از مستعدترینهای سینمای حال حاضر ایران است. وی تاکنون دو فیلم ساخته که هر کدام از یکی جذابتر است و من به شخصه از دیدن آثارش شگفت زده شدم.
پس به نظر شما این جریان عدم صدور مجوز عادی است؟
این که مجوز ساخت فیلمنامه جدید مهدویان صادر نشده است. ما نباید این ماجرا را بیش از حد به حاشیه ببریم. این قضیه برای من هم پیش آمده است. این فیلمنامه حالا به هر دلیلی از سوی ارشاد رد شده است. اما قرار نیست هر فیلمنامهای را بدهیم ارشاد قبول کند. مهدویان خودش را ثابت کرده و با این حواشی اتفاقی برایش نخواهد افتاد و قطعاً سراغ فیلم بعدی میرود. امیدوارم این اتفاق الکی بزرگ نشود و برای این جوان سینما حاشیه نسازند.
با این حال اگر به فیلمنامه جدیدتان هم مجوز ندهند چه اتفاقی پیش میآید؟این قضیه شما را نومید نمیکند؟
این اتفاق برای من بارها افتاده است، اما نیامدم بگویم که چرا اینکار را کردید و بلوا هم نکردم. بالاخره شورا قوانینی دارد که خود من به شخصه به آنها احترام میگذارم، زیرا این شورا نظراتش را بر اساس صلاحی اعمال میکند که توسط نظام جمهوری اسلامی ایران تایید شده است. اگر وزارت ارشاد به من پروانه ندهد به هیچ وجه اعتراضی نکرده و به سراغ ساخت فیلم بعدی میروم.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهدی نصیری؛ سوژهی متفکر یا شخصیت مبتذل؟
مهدی نصیری در کمتر از ۴ سال نه تنها بر سکولاریسم پافشاری میکند بلکه حتی از رادیکالترین مواضع برخی روشنفکران دینی در خصوص همجنسبازی هم عبور کرده و در آخرین موضع از ائتلاف تاجزاده تا شاهزاده سخن گفته است. - اخبار سیاسی -
گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم- محمدمحسن راحمی:حمیدرضا جلاییپور، فعال اصلاحطلب در مصاحبهای که در خصوص اظهارات اخیر مهدی نصیری در تلوزیون بیبیسی فارسی داشته با بیان اینکه "نصیری اسیر ضعف «واقعنگری»، «دفعیگرایی» و «ضعف در پرنسیپهای اخلاقی و سیاسی» است" گفته: "آقای نصیری چه زمانی که در کیهان بنیادگرایانه و اقتدارگرایانه علیه مصلحان مینوشتند و بعدش با گرایشی شبهتفکیکی هر گونه مدرنشدن و همۀ دستاوردهای علمی و عرفانی بشر را تخطئه میکردند و نگران ورود موبایل به ایران بودند و چه امروز که طرفدار نوعی «انقلاب آرام» شدهاند و پیشنهاد چنین ائتلافی میدهند در دیدن واقعیت و پیچیدگیاش ضعف شدیدی داشتند و با رویکردی هیجانی که بلوغ شناختی ندارد به خاطر شیفتگی به ایدهها و تغییرات رادیکال در نظر از روی واقعیت میپریدند."
این اولین باری نیست که مهدی نصیری در خصوص موضوعی اظهار نظر میکند که تقریباً چیزی از آن نمیداند.
او سال گذشته در گفتوگویی که در اتاقی با عنوان «یک چهره یک شب» با مدیریت منصوره حسینی یگانه، مجری شبکه سلطنتطلب منوتو، در کلاب هاوس برگزار شد، مرزهای وقاحت را جابهجا و به صراحت از به رسمیت شناختن همجنسبازی دفاع کرد.
نصیری گفت: "تمام قضایا و چالشها منجمله بحث همجنسخواهی در چارچوب دموکراتیک و آن حکومت عرفی باید حل شود و هر قانون و برخوردی بخواهد انجام شود هر چه اکثریت مردم به آن رسید، ما از منظر حکمرانی به آن تن میدهیم."
او در این گفتوگو تلاش کرد تا برای مواضع مذبذبگونه اخیرش تباری تئوریک ارائه دهد. نصیری کوشید تا مجموعۀ عقاید افراطی گذشته خود را تحت عنوان «اسلام سنتی» معرفی کند و مواضع اخیرش را تحت تاثیر آشنایی خود با آنچه «نواندیشی دینی» خواند، صورتبندی نماید. اما دقت در گفتههای او بیاطلاعی مفرط نصیری از نواندیشی دینی را هم برملا میسازد و نشان میدهد او همچنان در خصوص مطالبی اظهار نظر میکند که فهم چندانی از آنها ندارد.
تفاوت «نواندیشی دینی» با «روشنفکری دینی»
در خصوص مواضع نصیری در این گفتوگو نکاتی قابل ارائه است. نکته نخست این است که در ساحت اندیشهورزی، «روشنفکری دینی» و «نواندیشی دینی» با وجود شباهتهایشان دو مقوله کاملاً مجزا از یکدیگرند. برای اولین بار مصطفی ملکیان در گفتوگو با مجله راه نو این بحث را مطرح کرد و بعدها در قالب یک پروژه فکری توسط برخی دیگر ادامه یافت.
دو تفاوت اصلی میان روشنفکران دینی و نواندیشان دینی به موضع این دو طیف در نسبت با «اصالت عقل مدرن» و «سکولاریزم» بازمیگردد. از این منظر مواضع مهدی نصیری کاملاً در تناقض با اصول نواندیشی دینی است!
1- اصالت عقل مدرن
روشنفکران دینی با اصل گرفتن مدرنیته به خوانش و فهم نصوص دینی میپردازند. ملکیان در توضیح این ویژگی روشنفکری دینی میگوید: "روشنفکران دینی ما به واقع، مدرنیته را اصل گرفتهاند و برای هر چیز مقبولی که در آن یافت میشود، مابهازایی در قرآن و سنت هم پیدا کردهاند."
در مقابل نواندیشان دینی مبنا را دین قرار می دهند، ولی در صدد تفسیر متجددانه و خوانشی جدید از دین هستند که با مقتضیات روز همانند مردم سالاری و حقوق بشر همخوان باشد. (صادق حقیقت - نواندیشی دینی و روشنفکری دینی)
2- سکولاریسم
دیگر تفاوت اصلی این دو طیف به حوزه سیاسی و اجتماعی مربوط میشود. صادق حقیقت، از نواندیشان دینی، در این باره مینویسد: "دیگر تفاوت نواندیشی دینی با روشنفکری دینی آن است که نواندیشی دینی با عرفیگرایی (سکولاریسم) مرزبندی ایجاد مینماید؛ چرا که نزد نواندیشان دینی فقه سیاسی اعتبار دارد."
بنابراین چنانچه گفته شد در این دو فقره، روشنفکری دینی با نواندیشی دینی تفاوت دارد. مقایسه این مهم با گفتههای نصیری نشان میدهد که بر خلاف ادعایی که مطرح میکند چندان با نواندیشی دینی هم آشنا نیست و همچنان نمیداند درباره چه حرف میزند. او به وضوح از سکولاریسم سیاسی دفاع میکند و در حالی که روزگاری به نفی حداکثری مدرنیته و عقل مدرن میپرداخت اکنون به دنبال تایید حداکثری آن با خوانشی سطحی از دین است.
نقد تکنولوژی و تایید همجنسخواهی
نکته دیگر در خصوص اظهار نصیری در این نشست آن است که مواضع نصیری در موضوع «تکنولوژی» و «همجنسبازی» نیز با مبانی نواندیشی دینی در تناقض است. نصیری در خلال بحث با پرسشی از آهنگران درباره تکنولوژی و همجنسبازی روبرو شد. او با وجود آنکه تلاش کرد تا همچنان بر مواضع رادیکال گذشتهاش در خصوص تکنولوژی پابرجا بماند، اما چنانچه در بالا آمد به صراحت همجنسبازی را تایید کرد.
اگر محسن کدیور و صادق حقیقت را به عنوان دو فیگور مهم در طیف نواندیشان دینی محسوب کنیم، هیچکدام از این دو نفر نه زاویهای جدی با تکنولوژی دارند و نه در طرحی که بر اساس مبانی نواندیشی دینی از جامعه مطلوب ارائه میدهند، همجنسبازی جایی دارد.
صادق حقیقت در این خصوص میگوید: "من در دانشگاه فلوریدا سخنرانی به زبان انگلیسی انجام دادم و نسبت میان اسلام و دموکراسی را به زبان انگلیسی بیان کردم. یکی از سوالاتی که بلافاصله بیان می شود این است که نظرتان درباره حقوق همجنسگرایان چیست؟ من پاسخ دادم که اسلام با همجنسگرایی مخالف است. برای روشن شدن بحث هم یک مثال می آورم: در اعلامیه حقوق بشر آمده است که اگر کسی دستگیر شد باید بلافاصله تفهیم اتهام شود و اگر در کشوری است که زبان کشور را نمی داند باید مترجمی باشد که تفهمیم اتهام کند و به شکل خودسرانه نمی شود یک نفر دستگیر شود. در مورد حقوق همجنسگرایی اما عقل نوع بشر به آن حکم نکرده است. عقل نوع بشر به حق همجنسگرایی حکم نمی کند و متون صریح دینی به حق همجنسگرایی مخالف است." (سید صادق حقیقت - برنامه سوره آذر 1400)
محسن کدیور هم در گفتوگویی بیان میکند: "تا کنون هیچ سند بین المللی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد (مهمترین مرجع بین المللی رسمی حقوق بشر) در به رسمیت شناختن همجنسگرایی به عنوان یکی از حقوق بشر به تصویب نرسیده است! چرا که اکثر دول عضو با به رسمیت شناختن آن به شدت مخالفند. اکثر جمعیت کرهی زمین از این امر کراهت دارند و حاضر نیستند آنرا به رسمیت بشناسند."
کدیور حتی در خصوص وضع قوانین لازم برای حفظ اخلاق عمومی از این ضایعه اخلاقی هم موضعی جدی دارد. حتی روشنفکران دینی از جمله عبدالکریم سروش و آرش نراقی هم به صراحتی که نصیری در این نشست از همجنسبازی دفاع میکند در این خصوص موضع نگرفتهاند!
مواردی که به آنها اشاره شد نشان میدهد که مهدی نصیری نه تنها شناختی از «نواندیشی دینی» ندارد بلکه برخی مواضع او در خصوص سکولاریسم بیشتر به برخی مواضع «روشنفکران دینی» نزدیک است و موضع او در خصوص همجنسبازی حتی از مواضع شخصیتهای اصلی این طیف هم رادیکالتر و بیاساستر است.
تبارسازی تئوریک یا چرخشهای نظری دفعی!
نصیری با وجود اینکه در این نشست تلاش میکند تا برای چرخشهای نظری خود تباری تئوریک و تاریخچهای چند دههای و قابل اتکا ارائه دهد اما درست در تنها پاورقیِ مقدمهای که کمتر از 4 سال پیش در آذرماه 98 برای آخرین کتابش «عصر حیرت» خود نوشته بود سعی کرد تا اتهام همرأیی با روشنفکری دینی و سکولاریسم را از دامن خود برهاند: «مکــن اســت گفتــه شــود تفــاوت ایــن حــرف بــا حــرف روشــنفکرانی کــه از دیــن حداقلــی ســخن مــی گوینــد چیســت؟ پاســخ: ا گــر منظــور از دیــن حداقلــی ایــن اســت کــه عرصــه هایــی از حیــات فــردی و جمعــی، از حا کمیــت احــکام دیــن مسـتثنی میشـود و دیـن در ایـن حیطـه هـا حکمـی نـدارد، (همـان طـور کـه عـده ای از روشـنفکران دینـی مـی گوینـد) ایـن همـان اعتقـاد مـردود در بـاره حیطـه نفـوذ و حا کمیـت دیـن اسـت؛ امـا ا گـر مقصـود ایـن باشـد کـه در شـرایطی امـکان تحقق تنهـا حـدی محـدود و نسـبی از دیـن و احـکام آن بـه دلبـل بـروز موانعـی چـون غیبـت و یـا عـدم بسـط یـد حجـت معصـوم مقـدور و میسـور اسـت، ربطـی بـه سکولاریسـم نـدارد.» (پاورقی مقدمه کتاب عصر حیرت)
اکنون او در کمتر از 4 سال نه تنها بر سکولاریسم پافشاری میکند بلکه حتی از رادیکالترین مواضع برخی روشنفکران دینی در خصوص همجنسبازی هم عبور کرده و در آخرین موضع از ائتلاف تاجزاده تا شاهزاده سخن گفته است.
انتهای پیام/