Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک گزارش اسرائیلی از تمایل دو طرف رباط و تل‌آویو برای مخفی نگه داشتن روابط اقتصادی‌شان با توجه به مخالفت افکار عمومی مراکش با هرگونه همکاری با تل‌آویو خبر داد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک سایت عبری زبان در گزارشی به روابط اقتصادی مخفیانه مراکش و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت، روابط اقتصادی مراکش با اسرائیل که به دلیل نگرانی از مخالفت افکار عمومی در مراکش با هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل، محرمانه است،‌ ابهاماتی دارد و کشف جزئیات این روابط به ویژه با شرایط فعلی دو طرف تقریبا غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی فعالان این حوزه بر مخفی نگه‌داشتن کامل این روابط تاکید دارند اما گهگاهی پرده از برخی واقعیت‌ها کنار می‌رود،‌ به عنوان مثال روشن ‌شد که مراکش جزء لیست پنج مشتری بزرگ آفریقایی اسرائیل است.

در این گزارش به نقل از برخی منابع آگاه آمده است، مراکش پس از مصر در جایگاه دوم همکاری اقتصادی و معاملات تجاری با اسرائیل قرار دارد و پس از آن موریتانی، اتیوپی، اوگاندا و جمهوری غنا قرار می‌گیرند و طبق اطلاعات موجود مراکش انتخاب کرده که شریک اقتصادی برای اسرائیل باشد.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، در حالی که پس از بازگشت قدرتمند مراکش به اتحادیه آفریقا رباط و تل‌آویو در سکوت با تنش دیپلماتیکی در رابطه با فعالیت اقتصادی در داخل کشورهای آفریقایی مواجه هستند، تولیدات شیمیایی، دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی و نیز ماشین آلات کشاورزی از مهم‌ترین صادرات اسرائیل به مراکش هستند. حجم معاملات تجاری میان این دو طرف هر ماه به بیش از چهار میلیون دلار می‌رسد و حجم مبادلات سالانه آنها نیز همواره رو به افزایش است، در مقابل حجم صادرات مراکش به اسرائیل در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۴ میلیون دلار بود.

این منابع افزودند، تعداد زیادی از قراردادها میان مراکش و اسرائیل با هدف مخفی نگه داشتن حجم روابط تجاری دو طرف که در صورت افشا با انتقاد بسیار افکار عمومی مراکش مواجه می‌شوند، از کانال‌های تجاری پیچیده‌ای عبور می‌کنند و لذا پیگیری و ردیابی آنها بسیار دشوار است.

رسانه‌های عبری زبان نیز توافقنامه‌های امضا شده میان دو طرف را چه آنهایی که با اسرائیل در ارتباط هستند و چه آنهایی که مربوط به بخش خصوصی‌اند را پنهان می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۹۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پیام عربستان به اسرائیل درباره حمله احتمالی به رفح
  • پیام عربستان به تل‌آویو درباره حمله به رفح
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید