Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@03:27:00 GMT

از دل دادگی به رهبری تا عروج در منا

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۵۹۹۲۱

از دل دادگی به رهبری تا عروج در منا

شهید محسن حاجی حسنی کارگر که در سال ۲۰۱۵، رتبه اول مسابقات جهانی تلاوت قرآن جهان را کسب کرد در خاطراتش از دلدادگی به رهبری می گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح توس؛ محسن حاجی حسنی کارگر در۱۵ آبان ۱۳۶۷ در مشهد در خانواده ای مذهبی متولد شد؛ او درسال ۲۰۱۵،رتبه اول مسابقات جهانی تلاوت قرآن جهان در کشور مالزی را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن قرائت قرآن را با تشویق پدر و مادر و با کمک دو برادر بزرگترش که خود نیز از قاریان هستنداز سه سالگی آغاز کرد؛ ویدر سال ۸۱ برای اولین بار در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرد و در مقطع سنی زیر شانزده سال رتبه اول کشوری را کسب کرد.
وی در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که در اسفند ۱۳۹۳ در شهر تبریز برگزار شد، موفق به کسب مقام دوم شد؛ نزدیک به سه ماه بعد، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در میان قرا بزرگ جهانی قرائت کرد و موفق به کسب مقام اول شد.


پیروی از «شحات محمد انور»

شهید حاجی حسنی در تمام قرائت هایش پیرو سبک شحات انور از قاریان بزرگ مصری بود و پیش از درگذشت شحات انورهمواره علاقه داشت تا او را به ایران و به منزل خود بیاورد؛ محسن حاجی حسنی در بیان علاقه اش به این قاری بزرگ مصری می گوید:« به یاد دارم زمانی که سه سال بیشتر نداشتم به دلیل علاقه‌ام به استاد شحات، لباسی مانند لباس قاریان مصری برای خود درست کرده بودم و از همان زمان کم‌ کم وارد عرصه تلاوت شدم و تلاوت‌ها را پیگیری و گوش می‌دادم و به اتفاق برادر بزرگم مصطفی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم».

در تلاوت قرآن مسابقه بی معناست

دوست شهید حاجی حسنی می گوید:« محسن اصلا اعتقادی به شرکت در مسابقات قرآن نداشت و می گفت رقابت برای کسب جایگاه و شان آن را پایین می آورد».
شهید حاجی حسنی در این رابطه گفته بود: «جای تأسف دارد که اگر کسی وارد مسابقات قرآن نشود و رتبه‌ای در این مسابقات کسب نکند به او اهمیت نمی‌دهند، حتی اگر تلاوت خوبی هم داشته باشد! بعد از سال‌ها که به تلاوت مجلسی در داخل و خارج از کشور می‌پرداختم، دیدم مجبورم در مسابقات قرآن شرکت کنم تا دیده شوم و همین امر موجب شد تا در نخستین حضورم در مسابقات قرآن به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کرده و رتبه دوم این مسابقات را نیز به دست آورم که همین مسئله موجب شگفتی خیلی‌ها شد چرا که کمتر پیش می‌آید یک قاری برای نخستین ‌بار به مرحله کشوری برسد و رتبه دوم را کسب کند».

وی در پایان افزود: محسن علاقه عجیبی به مقام معظم رهبیری داشت و همواره از حسنات ایشان برای ما سخن می گفت.

مسابقات بین المللی مالزی

شهید حاجی حسنی قبل از اعزام به مسابقات بین المللی مالزی در مصاحبه ای می گوید:«این اواخر که استاد شاه‌میوه را چندین بار دیده‌ام هر دفعه گفته است من در این چند سال به کسی امید نداشتم در مسابقات قرآن مالزی رتبه بیاورد اما به شما خیلی امید دارم که در این مسابقات اول شوی و همین جملات خیلی به من انگیزه داد؛ من هیچ جا مسابقه نمی‌دهم مگر اینکه مطمئن باشم رتبه اول را به دست می‌آورم؛ اما به هر حال مسابقات ترفندهایی دارد که با تجربه به دست می‌آید و اگر امسال در مسابقات کشوری اوقاف نیز شرکت کنم اطمینان دارم اول می‌شوم».

مادر شهید حاجی حسنی به خبرنگار صبح توس در خصوص ماجرای مسابقات بین المللی مالزی گفت:« قبل از اعزام به محسن می گفتم مادر جان برایت دعا می کنم در مسابقات مالزی موفق شوی، محسن خیلی محکم می کفت مادرجان من مطمئنم در مالزی اول می شوم»!

وی ادامه می دهد: تا این جمله را شنیدم تنم لرزید و گفتم محسن جان این قدر با اطمینان صحبت نکن! تو در میان بزرگ ترین قاریان جهان می خواهی رقابت کنی، پس این قدر محکم صحبت نکن تا اگر موفق نشدی ناراحت نشوی؛ اما تنها لبخندی زد و مرا بوسید.

ملیحه خراسانی با اشاره به ویژگی های فرزند شهیدش می گوید: محسن همانند صاحب اسمش فرزندی مظلوم بود و نمازهای یومیه را مرتبا به جا می آورد و تلاوت های قرآنی را مرتب انجام می داد، با دوستان و شاگردانش بسیار مهربان بود و همواره رفاقت با آن ها را بر کارهای دیگر ترجیح می داد.

وی ادامه می دهد: من در اوج خستگی ناراحتی محسن را ندیدم و در اوج شادی و خوشحالی که مقام اولی در مالزی را کسب کرده بود من آن قدر خوشحالی محسن را ندیدم.

هیچ وقت یادم نمی رود به محسن گفتم مادر جان از تو گله دارم، گفت بفرمایید مادرجان؛ گفتم قبل و بعد مالزی ات مانند هم است خیلی خوشحال نیستی مادر! علت چیست؟ گفت:« مادرجان من که برای کسب مقام نرفتم، آن قدرهمه گفتند محسن مقام ندارد من شرکت کردم وگرنه برای کسب مقام نرفتم.

شایدرفتم و دیگه برنگشتم

مادر شهید حاجی حسنی با اشاره به این که آخرین سفر محسن با تمام سفرهایش متفاوت بود، بیان می کند: محسن خیلی شوخ بود اما این اواخر قبل از سفر حج شوخ طبعی اش بیشتر شده بود و این برای من عجیب بود اما نگرانی ام زمانی بیشتر شد که با تمام اقوام و آشنایان تماس گرفت و از آن ها حلالیت می طلبید.

محسن سر خمس سالی نیز خیلی حساس بود اما قبل از اعزام به من گفت:« مادر شاید من رفتم و دیگه بر نگشتم، دو ماه دیگه تا سال خمسی مانده و فراموش نکنید خمس آخر من را نیز پرداخت کنید! توی یکی از فلش ها نیز چند عکس بزرگ و با کیفیت برای من ریخت و گفت مادر این ها را زمانی که برگشتم بزرگ قاب کنید؛ گفتم مادر این هارا می خواهی چکار؟ لبخندی زد و گفت: این ها برای شما لازم می شود.

شهید محسن حاجی حسنی پس از اعزام به بیت الله الحرام در منطقه منا رخ داد که علت این رخ داد راعمدی بودنمی دانند، به گفته یک شاهد عینیِ ایرانی، حادثه در خیابانی که عمدتاً ایرانی‌ها، افریقایی‌ها، هندی‌ها و پاکستانی‌ها به سمت جمرات حرکت می‌کنند کاملاً وضعیت غیرعادی محسوس بوده و به‌هم‌ خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب آشامیدنیو بسته‌بودن راه‌های خروجیِ خیابان به‌سمت جمرات شرایط ایجاد مرگ حجاج را رقم زد.

شهید محسن حاجی حسنی نیز یکی از قربانیان این فاجعه بود که به همراه بیش از 500 تن از قربانیان ایرانی به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

آخرین نوشته شهید در وبلاگش را قبل از اعزام به حج منتشر کرده است که آن را در متن زیر می خوانیم:

قرآن، من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته‌ام که هر وقت در کوچه‌مان آوازت بلند می‌شود، همه از من می‌پرسند چه کسی مرده است؟ چه غفلت بزرگی که می‌پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل کرده است…

قرآن، از تو شرمنده‌ام اگر تو را از یک نسخه عملی به افسانه‌ای موزه‌نشین مبدل کرده‌ام. یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی برنج نوشته و یکی ذوق می‌کند که تو را بر روی فرش نوشته است،یکی ذوق می‌کند که تو را بر طلا نوشته و یکی ذوق می‌کند که تو را بر کوچک‌ترین قطع ممکن منتشر کرده است.

قرآن، از تو شرمنده‌ام؛ حتی آنان که تو را می‌خوانند و تو را می‌شنوند، آن‌چنان به پایت می‌نشینند که خلایق به پای موسیقی هر‌ روزه نشسته‌اند. اگر چند آیه از تو‌را بخوانند، مستمعین فریاد می‌زنند احسنت! گویی مسابقه نفس است.

قرآن، من شرمنده‌ام اگر به یک فستیوال مبدل شده‌ای حفظ کردن تو با شماره صفحه، خواندن تو از آخر به اول یک معرفت است یا رکوردگیری؟ ای کاش آنان که تو را حفظ کردند، حفظ کنی تا این‌چنین تو را اسباب مسابقات هوش ندانند.

خوشابه‌حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو؛ آنان که وقتی تو را می‌خوانند، چنان حظ می‌کنند که گویی قرآن همین حالا بر ایشان نازل شده است.

آنچه ما با قرآن کرده‌ایم، تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیده‌ایم.

حلالیت طلبیدن شهید حاج محسن حاجی حسنی کارگر در صفحه اینستاگرامش

“اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام

با سلام ان‌شاءالله شنبه چهاردهم شهریورماه ۹۴ جهت به‌جا آوردن حج تمتع عازم خانه خدا هستم.

از تمام دوستان و آشنایان طلب حلالیت می‌کنم و دعاگوی همگی خواهم بود و امیدوارم خداوند بزودی همه شما عزیزان را بطلبد.التماس دعا،‌ خدانگهدار”

گزارش: حسین حقی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۵۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: این مسابقات در سه روز و در شکل اردوی تفریحی و رقابتی برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت مجزا در حال برگزاری است.

مولوی افزود: حدود ۳۰۰ دانش آموز پسر و ۳۰۰ محصل دختر در این دوره به رقابت می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه این مسابقات در قسمت‌های و رشته‌های تحقیقی و آوایی برگزار می‌شود، ادامه داد: رشته‌های آوایی شامل حفظ قرآن کریم، ترتیل، قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی قرآن، اذان و مداحی مخصوص پسران در حال برگزاری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: رشته‌های پژوهشی نیز شامل تفسیر یا فهم قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و انشاء نماز است.

مولوی ادامه داد: این دوره از مسابقات به دلیل حضور دانش آموزان در اردوگاه شامل فوق برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی متنوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ششمین دوره مسابقات حافظان قرآن استان بوشهر در جزیره شیف برگزار شد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • پتروشیمی خراسان واحد نمونه ملی شد
  • مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • همدان میزبان رقابت‌های انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری