Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@16:29:42 GMT

کتابخانه عمومی «شهدای غیزانیه» در اهواز افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۰۷۸۹

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری امروز چهارشنبه 7 شهریور در آیین افتتاح کتابخانه شهدای غیزانیه در اهواز گفت: امروز چهارمین بار است که به منطقه غیزانیه آمدم و افتتاح این مکان را در هفته دولت و در سالروز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) به فال نیک می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مقام علمی امام باقر(ع) گفت: ایشان شکافنده علم و دانش بودند. باقرالعلوم لقبی است که در آسمان‌ها به امام پنجم داده شده است و در روایت است که امام باقر(ع) علم را می‌شکافد.

آیتالله شفیعی اظهار کرد: افتتاح کتابخانه‌ای که متصدی علم و دانش در جامعه است در چنین روزی بسیار مناسب است. در روایت داریم کتاب‌هایتان را حفظ کنید زیرا در آینده به کتاب‌هایتان احتیاج پیدا می‌کنید و روایات دیگری که در این زمینه داریم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مطالعه نزد مقام معظم رهبری و مطالعه تعداد زیادی از کتب توسط ایشان، گفت: این موضوع اهمیت کتاب را برای ما و به ویژه جوانان معلوم می‌سازد.

آیت‌الله شفیعی در پایان از حضور اقشار مختلف مردم در مراسم افتتاح کتابخانه شهدای غیزانیه قدردانی کرد و در پایان مراسم تعدادی کتاب به این کتابخانه اهدا کرد.

در این مراسم منصور کوهی رستمی سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان نیز ضمن تبریک گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: تقارن افتتاح کتابخانه‌ای که مزین به اسم شهدا است با سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) را به فایل نیک می‌گیریم؛ امامی که خود آراسته به علم و دانش بود چنانچه در کتاب لسان العرب نيز ذكر شده است که آن حضرت را باقر می‌خواندند؛ چرا كه علم را می ‌شكافت و به اصل آن پى می ‌برد و فروع علم را از آن استنباط مى ‌كرد و دامنه علوم را وسعت مى‌‏داد.

کوهی رستمی گفت: ترویج علم کوششی است در به تصویر کشیدن تفکرات علمی، به گونه ای که هر کس بتواند مبنای اصلی مفاهیم علمی را فهمیده و جوهر اصلی آن را درك کند. ترویج علم باعث می‌شود تا اقشار محتلف جامعه به اطلاعات و دانش مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند که نتیجه آن رفاه و آسایش بیشتر در زندگی است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارهاص توسعه علم در جوامع مختلف کتابخانه ها هستند، افزود: کتابخانه عمومی با توجه به رسالت خود که همان خدمت به تمام اقشار جامعه در سطوح مختلف اجتماعی و علمی است، جایگاه ارزشمندی در جامعه دانایی محور امروز ایفا می‌کند. امیدواریم این کتابخانه بتواند به رشد علمی و فرهنگی این منطقه سرعت بخشیده و مورد استفاده اهالی خونگرم این منطقه قرار گیرد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: کتابخانه‌های عموم استان در راستای اهداف دولت تدیبر و امید، گسترش عدالت اجتماعی و زنجیره کتابخانه‌های عمومی در تمامی مناطق استان توجه جدی به مناطق روستایی و حاشیه نشین در شهرهای بزرگ استان داشته که امروز شاهد افتتاح یکی از این کتابخانه‌ها هستیم.

کوهی رستمی اعلام کرد: دو کتابخانه بسیار خوب 750 متری نیز در دو منطقه حاشیه نشین شهر اهواز یعنی منبع آب و ملاشیه در حال ساخت است که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند که با توجه به حمایت خوب استاندار و فرماندار شهرستان اهواز ان شالله در سال جاری به افتتاح خواهند رسید.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای ساخت این کتابخانه یادآور شد: کتابخانه عمومی «شهدای غیزانیه» در زمینی به مساحت 500 مترمربع و با زیربنای آن۲۸۰ مترمربع است که با اعتباری بالغ 4 میلیارد و 168 میلیون ریال از محل 2 درصد نفت و تملک دارایی هزینه از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان ساخت، تجهیز و بهسازی شده است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: این کتابخانه عمومی دارای 3000 نسخه کتاب و شامل بخش‌های مختلفی مانند: کودک، نشریات، مخزن، مرجع، سالن مطالعات خواهران، برادران و همچنین مجهز به اینترنت است.

کوهی رستمی بیان کرد: با افتتاح این کتابخانه، تعداد کتابخانه‌های عمومی اهواز به 32 باب رسید.

کوهی رستمی‌ تصریح کرد: در کتابخانه های عمومی چهار شاخص اصلی کتاب و کتابخوانی وجود دارد؛ اما متاسفانه وضعیت این شاخص‌ها در شهر اهواز چندان مناسب نیست؛ در حال حاضر 491398 جلد کتاب در کتابخانه های عمومی شهر اهواز وجود دارد که نشان می دهد به ازای هر 100 نفر ما فقط 38 جلد کتاب داریم که با افق 1404 که 400 جلد کتاب است فاصله بسیار زیادی داریم.

وی ادامه داد: این کتابخانه عمومی به‌عنوان مرکزی فرهنگی در شهر غیزانیه برای استفاده اقشار مختلف احداث شده و امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع از قبیل نشست‌های کتاب‌خوان، رونمایی و نقد و بررسی کتاب، کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و برنامه‌های ویژه بخش‌های کودک و نوجوان به هدف غایی خود در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت درزمینه‌های علمی و آموزشی،ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و رشد ساعات مطالعه در شهرستان منجر شود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌ها و شاخص های اهواز گفت: تنها 29065 نفر از مردم شهر اهواز عضو کتابخانه های عمومی هستند؛ این آمار نشان می‌دهد تنها 2/2 درصد مردم عضو هستند که با افق 1404 که قرار است 35 درصد مردم عضو کتابخانه‌های عمومی باشند فاصله زیادی است. فضای کتابخانه‌ای حال حاضر شهرستان اهواز 17758 مترمربع است؛ به عبارتی به ازای هر 100 نفر 1 متر و 36 سانتی متر فضا داریم که با افق 1404 که سرانه فضایی 8 متر در نظر گرفته شده فاصله زیادی داریم و از نظر شاخص تعداد کتابخانه به ازای هر نفر، به ازای هر 100 هزار نفر 2 کتابخانه داریم.

این شاخص‌ها نشان می دهد که باید برای توسعه کتاب و کتابخوانی در مرکز استان تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۰۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مهاباد؛ جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در نشست خبری با اشاره به برنامه های هفته بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی سپاه شهدای آذربایجان‌غربی یکهزار و 606 فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده است.

سرهنگ نجمی  افزود: در سال گذشته توزیع ۵۵۱ مورد جهیزیه نو عروس، توزیع ۵٠ هزار بسته معیشتی، توزیع ۶۴۰ بسته لوازم التحریر، مرمت و احداث ۲۱ باب مدرسه و مسجد انجام شد.

وی اظهارکرد: اجرای آسفالت ۲۲٠ کیلومتر بین مزارع در قالب ۱۰ پروژه، افتتاح ۱۵ باب مسکن مددجویی، افتتاح ۱۵ پروژه آبرسانی، عمرانی و دیوارکشی منازل مناطق محروم بخشی دیگر از اقدامات بسیج سازندگی در استان در سال گذشته بود.

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی، همچنین از اعزام شش هزار و ۱۰۰ گروه جهادی به نقاط مختلف محروم استان در مناسبتهای مختلف خبر داد و گفت: در این مدت گروههای پزشکی و  ۳۲ گروه جهادی دامپزشکی به مناطق محروم استان اعزام شده اند.

وی، با بیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است، افزود: در این مدت ۷۰ پروژه محرومیت زدایی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان و پنج طرح ورزشی افتتاح و همچنین ۶۵ واحد مسکن روستایی محرومین مرمت شدند.

سرهنگ نجمی اظهار کرد: افتتاح ۱۵ کیلومتر راه روستایی بین مزارع در شهرستانهای ارومیه و شوط و برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی، توزیع ۲۳ هزار مترمربع ایزوگام رایگان بین خانوارهای مناطق محروم، اجرای پروژه لوله کشی و آبرسانی در ۶۰۰ روستا با اعتبار یکهزار میلیارد تومان نیز از اقدامات در دست پیگیری بسیج سازندگی سپاه شهدای استان است.

 

 

دیگر خبرها

  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • فاز سوم کمربندی نسیم شمال در قزوین افتتاح شد
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • تجلیل از برگزیدگان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید در گیلان
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز