Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@01:43:09 GMT

دستاورد بزرگ ارزی برای ایران

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۰۹۰۸

دستاورد بزرگ ارزی برای ایران

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ ولی الله سیف درباره زمان اجرای ارز تک نرخی گفت: هدف اصلی ما حفظ آرامش و ثبات در اقتصاد کشور است که خوشبختانه یکی از دستاوردهای جدی دولت یازدهم محسوب می شود.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: کشورهای اتریش، دانمارک، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر ۲۲ میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد که خبر آن به تدریج اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سیف ادامه داد: این دستاورد آنقدر دارای ارزش است که باید به شدت از آن مراقبت کنیم و به هیچ وجه اجازه ندهیم که خللی در آن به وجود بیاید. وی با تأکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز حتماً باید اتفاق بیفتد، افزود: در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد و نمی شود قبل از اطمینان از پایدار بودن آن ملاحظات تصمیم شتابزده ای بگیریم.

وی گفت: شرایط فعلی اقتصاد ما شرایط مطلوبی است و ما چیزی را از دست نمی دهیم و با رعایت ها و کنترل هایی که می کنیم هزینه ای را بر وضع موجود اقتصاد کشور تحمیل نمی کند. برای پیگیری و تطبیق فعالیت های اقتصادی مان باید با استانداردهای بین المللی حرکت کنیم.

سیف ادامه داد: یکی از پیش نیازهای بسیار جدی در اینباره روابط بانکی کافی در سطح بین المللی است که اگر به صورت کامل به وجود بیاید و در آن تزلزل نباشد، آن زمان بهترین زمان اجرای یکسان سازی نرخ ارز است.

وی گفت: از نظر بانک مرکزی اقدامات کامل انجام شده، دستورالعمل های مربوطه تهیه شده و شیوه اقدام کاملاً شفاف است و در جلسات ستاد اقتصادی در خدمت آقای رییس جمهور همه چیز منجر به تصمیمات نهایی شده است.

رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: باید مترصد باشیم آن فضا ایجاد شود و وقتی ما احساس کنیم که روابط به حد کافی است این را اعلام می کنیم و از این بابت مطلب ویژه و پیچیده ای وجود ندارد.

سیف افزود: در هفته گذشته با کره جنوبی فاینانس ۸ میلیارد یورویی امضا شد. این خطوط اعتباری منجر به سرمایه گذاری‌های در کشور می‌شود و تولید و اشتغال را نیز افزایش می‌دهد. این دستاوردی است که اگر برجام را نداشتیم نمی‌توانستیم چنین دستاوردی داشته باشیم: بنابراین بی انصافی است که وقتی بخواهیم بگوییم در این زمینه هیچ دستاوردی نبوده و این اصلاً درست نیست، ولی ما انتظارمان بیشتر بوده و امیدواریم در آینده انتظاراتمان محقق شود.

وی با اشاره به اجرای برجام گفت: در سایه پیگیری هایی که انجام شده و حمایت هایی که همکاران ما در وزارت خارجه انجام داده اند، بیش از ۷۵۰ روابط کارگزاری بانکی جدید به روابط کارگزاری محدود قبل اضافه شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به روابط خاص بانک مرکزی با برخی از بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر برای ایجاد حساب مشترک برای تسویه مبادلات بدون نیاز به ارز خارجی گفت: به این ترتیب یک تاجر وارد کننده یا صادرکننده کالا که با این کشورها طرف حساب است می‌تواند با ریال کار کند که اینها همه در شرف انجام است.

سیف گفت: این روابط فضا را هر چه بیشتر مهیا می‌کند که ما بتوانیم وضعیت را به صورت با ثبات و پایدار ایجاد کنیم. وی در باره گزارش امروز مجلس مبنی بر اینکه تحریم‌های بانکی صرفاً از روی کاغذ برداشته شده است هم گفت: در اینکه طرف آمریکایی کارشکنی می‌کند تردیدی نیست و انتظار ما از برجام خیلی بیشتر از شرایطی است که در حال حاضر ایجاد شده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: واقع بینانه این است که بعد از برجام ما روابط بانکی جدیدی ایجاد کرده ایم و شرایط مناسبتری ایجاد شده است، ولی نسبت به انتظاراتی که ما داشته ایم هنوز کافی نیست و انتظار ما این بوده که طرف آمریکایی ما احساس مسئولیت کند و اوفک جدی‌تر و با سرعت عمل بیشتری ابهاماتی را که در برخی کشورها ایجاد می‌شود، پاسخ دهد.

سیف گفت: در این زمینه‌ها کوتاهی هایی وجود دارد که امیدواریم با نوع مذاکراتی که با این بانک‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم این شرایط را بهتر از گذشته کنیم. وی افزود: اینکه گفته می‌شود این تحریم‌ها فقط از روی کاغذ برداشته شده یعنی هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما باید گفت اتفاقات جدی افتاده و تنها نکته‌ای که به صورت کامل عملیاتی نشده در زمینه‌های بانکی است و در سایر زمینه‌ها ما دستاوردهای مثبتی داشته ایم.

وی گفت: در زمینه بانکی نیز همین روابط کارگزاری جدید با ۷۵۰ کارگزاری اگر برجام نبود نمی‌توانست ایجاد شود.

نظارت بر رعایت نرخ‌های جدید سپرده ها در شبکه بانکی

رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: از روز شنبه، ۱۱ شهریور نرخ سود جدید باید در همه شعب بانک ها رعایت شود. امروز بعد از ظهر هم ما با مدیران عامل و هیات مدیره بانک ها درباره جزییات این اقدام، جلسه ای داریم و تیم نظارتی بانک مرکزی هم از روز شنبه عملکرد شعب را زیر نظر دارد.

وی اضافه کرد: به هیج وجه محدودیتی برای نرخ سود سپرده ها قائل نیستیم بلکه قانون بانکداری بدون ربا می گوید که نرخ سود در پایان دوره مالی محاسبه می شود، از اینرو بحثی که ما داریم راجع به نرخ سود علی الحساب است و این اقدامی که اکنون انجام می شود اشکالی ندارد.

سیف با بیان اینکه پیش بینی می کردیم این اتفاق بیفتد، گفت: در حقیقت با این اقدام، پول هایی که در حساب های جاری و کوتاه مدت سرمایه گذاری شده بود به حساب های بلند مدت یکساله منتقل می شود و نتیجه اش این خواهد بود نقدینگی زیادی که در اقتصاد ما وجود دارد تحت کنترل و انضباط قرار می گیرد.

وی افزود: از روز شنبه آینده که بانک ها موظف به رعایت ساختار جدید نرخ سپرده ها هستند تلاطم کمتری خواهیم داشت و با انضباط بهتری عملیاتی خواهد شد. با توجه به اقداماتی که از قبل انجام شده از جمله با حذف فعالیت موسسات غیر مجاز از بازار پول و تعیین تکلیف اضافه برداشت هایی که بانک ها در بانک مرکزی داشتند، نوعی به این بازار سامان دادیم زیرا جریمه ای که به بانک ها بابت اضافه برداشت تعلق می گرفت این انگیزه را به بانک ها می داد که با هر نرخی بتوانند سپرده جمع کنند که آن اضافه برداشت هایی را که موجه و در رابطه با تسهیلات تکلیفی ایجاد شده بود ساماندهی کردیم.

سیف با بیان اینکه اکنون انگیزه نرخ شکنی برای فعالان بازار پولی وجود ندارد، افزود: امیدواریم این انضباط به طور کامل مستقر شود زیرا نتیجه نهایی این اقدام، کاهش قیمت تمام شده هزینه های مالی برای تولید است؛ همچنین با کاهش هزینه مالی، نرخ سود سپرده کاهش پیدا می کند در نتیجه آن، نرخ تسهیلات نیز باید قاعدتا کاهش پیدا کند که در مقطع بعدی بانک مرکزی این امر را کنترل خواهد کرد و ما از وجود یک ساختار نرخ مناسب در بازار متناسب با واقعیت ها و متغیرهای اقتصادی کشور مطمئن خواهیم شد.

وی ادامه داد: در گذشته هم نرخ هایی در شورای پول و اعتبار مصوب شده و همه آن هم نرخ های علی الحساب بوده است. یعنی نرخ سود سپرده گذاری بلند مدت ۱۵ درصد و کوتاه مدت ۱۰ درصد بوده و در این ساختار نرخ تسهیلات پیش بینی شده ۱۸ درصد بود که به دلیل رقابت های فشرده و مخصوصا اخلالی که موسسات غیر مجاز در بازار می کردند این نرخ ها رعایت نشده است و در نتیجه، قیمت تمام شده تجهیز منابع برای بانک ها بالا رفت.

سیف تاکید کرد: باید فاصله ای را قائل شویم که این نرخ های جدید در رابطه با جذب سپرده مستقر و عملیاتی شود به تبع آن متعاقبا بانک مرکزی آن را از یک تاریخی اعلام و بانک ها را مکلف می کند که آن نرخ ها را در اعطای تسهیلات هم رعایت کنند.

وی درباره نرخ رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۹۶ گفت: معمولا بانک مرکزی تقویم آماری را که اعلام کرده در هفته اول هر فصلی می تواند رشد اقتصادی فصل ماقبل را اعلام کند؛ بنابراین زمان بندی مناسب ما هفته اول مهرماه خواهد بود یا اگر بخواهد خیلی سریع باشد هفته آخر شهریور می توانیم این رشد را اعلام کنیم.

سیف افزود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ به میزان ۱۲.۵ درصد بود که البته سهم بسیار عمده را بخش نفت داشت، رشد اقتصادی بدون نفت ۳.۳ دهم درصد بود که پیش بینی می کنیم در ادامه رشدی حداقل معادل ۵ درصد را خواهیم داشت.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بخش نفت طبیعتا نمی تواند چنان رشدی را مثل سال گذشته داشته باشد، گفت: علائمی که داریم سایر بخش ها نسبت به سال گذشته رشد های خوبی نشان می دهند شرکت های بزرگ فعال در بورس را که بررسی می کنیم می بینیم نسبت به سال گذشته وضع نسبتا مطلوب تری وجود دارد، از اینرو اواخر شهریور ماه به صورت بسیار شفاف نرخ رشد سه ماهه اول سال را اعلام خواهیم کرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۰۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد بزرگ اعتراضات دانشجویی آمریکا؛ دانشگاه‌ها امتیاز دادند

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا تظاهرات دانشجویی حامیان فلسطین در برخی نقاط آمریکا با توافق مسؤولان دانشگاه‌ها با دانشجویان به پایان رسیده است.

مسؤولان برخی دانشگاه‌ها از جمله «براون»، «نورث‌وسترن» و «راتگرز» برای جلوگیری از اختلال در آزمون‌های نهایی و مراسم‌ فارغ‌التحصیلی دانشجویان، با معترضان توافق کرده‌اند تا دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند.

از ۱۷ آوریل تا امروز دانشجویان در ۴۶ دانشگاه و کالج آمریکا در اعتراض به هم‌دستی واشنگتن و دانشگاه‌های خود با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند؛ تجمعاتی که با برخورد پلیس مواجه شده و تا کنون بیش از ۲۴۰۰ شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود وعده داده‌اند که در سرمایه‌گذاری‌ و روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و درخواست دانشجویان برای توقف روابط تجاری با این رژیم را به رسمیت بشناسند. بسیاری از دانشجویان معترض در خواسته‌های خود، روابط دانشگاه‌های آمریکا با ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفته‌اند.

گرچه دانشگاه‌ها تنها وعده بررسی خواسته دانشجویان، عدم تنبیه دانشجویان معترض و اختصاص بودجه به مطالعات خاورمیانه را مطرح کرده‌اند و در عمل وعده‌ای برای قطع سرمایه‌گذاری‌های خود در رژیم صهیونیستی نداده‌اند، اما این امتیازها برای جریانات حامی فلسطین در ایالات متحده دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، زیرا حامیان رژیم صهیونیستی در این کشور هر مخالفتی با اقدامات این رژیم را مصداق «یهودستیزی» دانسته و معترضان را مجازات می‌کنند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902709

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • دستاورد بزرگ اعتراضات دانشجویی آمریکا؛ دانشگاه‌ها امتیاز دادند
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • ضرب سکه نقره ویژه بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران از سوی بانک مرکزی