Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@00:43:05 GMT

ریزش ابرو و مژه نشانه کدام بیماری است؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۳۰۹۷

ریزش ابرو و مژه نشانه کدام بیماری است؟

خبرگزاری میزان- به محض این‌که موهای سرمان دچار ریزش می‌شود، به فکر می‌افتیم و برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه می‌کنیم، اما وقتی ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه اتفاق بیفتد، شاید به این زودی‌ها متوجه آن نشویم.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، در صورتی که موهای ابرو و مژه نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره و صورت‌ دارد به همین دلیل نباید خیلی صبر کنیم تا ابروها و مژه‌ها خالی و کم‌پشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه بسیاری از کسانی که با این مشکل روبه‌رو هستند تا زمانی که ابروها و مژه‌های‌شان کم‌پشت نشده، به فکر مراجعه به پزشک هم نیستند و خیلی جدی با این مشکل برخورد نمی‌کنند. البته برخی هم باور دارند ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه ارثی است و در نتیجه فکر می‌کنند کاری نمی‌توان برای آن انجام داد.

در صورتی که دکتر امیرهوشنگ احسانی،متخصص پوست و مو می‌گوید عوامل ژنتیکی و ارثی نقش چندانی در ریزش موهای ابرو و مژه ندارد و موهای این ناحیه به هورمون‌ها وابسته نیست.

البته برخی افراد مژه‌ها و ابروهای پرپشت و متراکمی دارند که این موضوع وابسته به ژنتیک است، اما آن‌طور که این متخصص بیماری‌های پوست و مو به جام‌جم می‌گوید موهای ابرو و مژه مانند موهای سر نیست که به ارث و هورمون‌ها وابسته باشد و در نتیجه این طور نیست که موهای این نواحی تحت تاثیر ژنتیک و عوامل هورمونی بریزد.

موهای سرتان هم می‌ریزد یا نه؟

گاهی فقط موهای سر می‌ریزد، بعضی وقت‌ها موهای ابرو و مژه هم با موهای سر همراه می‌شود و ریزش مو در تمام نواحی اتفاق می‌افتد و در شرایطی هم فقط موهای ابرو و مژه به طور جداگانه دچار این مشکل می‌شود.

دکتر احسانی نیز این موضوع را تایید می‌کند و در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه‌ می‌تواند همراه با ریزش موهای سر و در کنار آن بروز کند یا به تنهایی و به صورت جداگانه رخ دهد.‌ بنابراین ممکن است شخصی که برای درمان ریزش موهای سرش به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کند، همزمان دچار ریزش ابرو و مژه هم باشد و در مقابل، گاهی هم شرایطی پیش می‌آید که فرد فقط دچار ریزش ابرو و مژه شده است و برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه می‌کند.

ده‌ها علت متفاوت برای ریزش ابرو و مژه

همان‌طور که گفته شد، عللی که در ریزش موهای سر موثر است می‌تواند موجب ریزش موهای ابرو و مژه هم بشود. از طرف دیگر، زمانی مشکل ریزش موها برطرف می‌شود که علت اصلی ایجادکننده مشکل رفع شده باشد. به همین دلیل هم اولین قدم برای حل مساله، شناخت عامل اصلی ریزش موها و برطرف کردن آن است.

کسانی که به محض دیدن ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه به فکر کاشت مو در این نواحی می‌افتند باید نظر متخصصان پوست و مو را بدانند که در بسیاری از موارد این شیوه را توصیه نمی‌کنند

دکتر احسانی با اشاره به بیماری آلوپسی‌آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای که یکی از مهم‌ترین علل ریزش موهای ابرو و مژه به حساب می‌آید، می‌گوید: در این بیماری که ممکن است به طور ناگهانی پیش بیاید، فرد به صورت تکه‌ای دچار ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه نیز می‌شود و این مشکل ممکن است همراه با ریزش موی سکه‌ای در ناحیه سر رخ دهد یا فقط در ابروها و مژه‌ها نمایان شود.‌ علاوه بر این، کسانی که خیلی زیاد و به طور مداوم با موچین ابروهای‌شان را دست‌کاری می‌کنند، ممکن است دچار این وضع شوند.

استرس، تغذیه نامناسب، بیماری‌ها و مشکلات داخلی مانند کم‌خونی‌ها و اختلالات تیروئید نیز می‌تواند یکی از عوامل ریزش موها باشد. وی با اشاره به این موضوع، خاطرنشان می‌کند: تمام مواردی که به طور کلی باعث ریزش موی سر می‌شود، در ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه هم موثر است و به همین دلیل نمی‌توان این موارد را به طور مشخص از یکدیگر جدا کرد.‌‌ استفاده زیاد از لوازم آرایشی در ناحیه دور چشم و مژه‌ها می‌تواند در درازمدت به موهای مژه آسیب بزند.

علت اصلی را پیدا کنید

می‌پرسید حالا که علت‌های ریزش مو تا حدی مشخص شد، برای درمان ریزش موهای ابرو و مژه چه کار باید کرد؟ اولین قدم برای رفع این مشکل به گفته دکتر احسانی، درمان و برطرف کردن علت ایجاد‌کننده مشکل است.

البته در صورتی‌که مشکل قابل درمان باشد، موهای ریخته شده تا حد زیادی قابل بازگشت خواهد بود، اما این متخصص پوست و مو می‌گوید وقتی که آسیبی در این نواحی وجود داشته باشد مانند زخم‌ها، سوختگی‌ها و مواردی از این دست، ممکن است موهایی که از دست رفته دیگر باز نگردد، اما کسانی که به دلایل دیگری مانند کم‌خونی، اختلالات تیروئید و تغذیه نامناسب دچار ریزش موی ابرو و مژه شده‌اند می‌توانند با رفع علت اصلی، مشکل را درمان کنند و موهای‌شان را به وضع قبل برگردانند.

کاشت مژه و ابرو؛ خوب است یا نه؟

کسانی که به محض دیدن ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه به فکر کاشت مو در این نواحی می‌افتند باید نظر متخصصان پوست و مو را بدانند که در بسیاری از موارد این شیوه را توصیه نمی‌کنند.

هنگام کاشت ابرو این نکته را باید در نظر داشت که هیچ وقت تراکم آن مانند حالت عادی و طبیعی نخواهد شد

دکتر احسانی نیز در این‌باره خاطرنشان می‌کند: در صورتی‌که به کمک درمان‌های دارویی نتوان مشکل را برطرف کرد و این روش‌ها چندان موثر نباشد، می‌توان به کاشت مژه یا ابرو هم فکر کرد.‌ بنابراین فقط زمانی که هیچ راه‌حلی باقی نمانده باشد، باید این روش‌ها را به کار برد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: کاشت ابرو را براحتی می‌توان انجام داد، اما کاشت مژه کمی دشوار است و خیلی ساده انجام نمی‌شود. از طرفی هم، با توجه به این‌که موها برای کاشت از ناحیه سر برداشته می‌شود، رشدش خیلی بیشتر از قبل خواهد شد. همچنین هنگام کاشت باید به جهت موها دقت کرد و این نکته را هم در نظر داشت که هیچ وقت تراکم آن مانند حالت عادی و طبیعی نخواهد شد.‌

عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند به کمک لوازم آرایشی، کم‌پشت بودن مژه‌ها و ابروهای‌شان را پنهان کنند تا خیلی به چشم نیاید، اما دکتر احسانی می‌گوید استفاده از این لوازم در صورتی که به مقدار کم باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد و زمانی که به طور دائم و خیلی زیاد مورد استفاده قرار گیرد، خودش می‌تواند مشکل‌ساز شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، اگر به دنبال یک روش طبیعی و موثر برای رشد و حفظ سلامت موهای خود هستید، اسفناج را فراموش نکنید. اسفناج یک سبزی برگ سبز سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین، ویتامین های A و C و دیگر مواد معدنی است که قادرند به حفظ سلامت مو کمک کنند، موجب رشد موها می شوند و موهایی پرپشت و سالم را برای شما به ارمغان می آورند. در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق تر به فواید بی شمار این سبزی شگفت انگیز برای مو بیندازیم. با ما همراه باشید.

۱- حاوی آهن فراوان
اسفناج سرشار از آهن است و از این طریق به اکسیژن رسانی مناسب فولیکول های مو و رشد موهای سالم کمک کرده و از ریزش موی ناشی از کمبود آهن جلوگیری می کند.

۲- سرشار از فولات
فولات یک فرم طبیعی ویتامین B۹ است که برای تقسیم سلولی مفید است. اسفناج به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی فولات به تقسیم سلولی سلول های تشکیل دهنده فولیکول های مو کمک می کند. توجه داشته باشید که کمبود فولات می تواند به کندی رشد و نازک شدن موها منجر شود.

۳- حاوی ویتامین A
اسفناج حاوی سطوح بالایی از ویتامین A است که به تولید سبوم کمک می کند. همان روغن طبیعی که پوست سر را مرطوب کرده و موهایی سالم برای شما به ارمغان می آورد.

۴- سرشار از ویتامین C
ویتامین C برای تولید کلاژن، یک جزء کلیدی که به حفظ ساختار مو کمک می کند، ضروری است. این ویتامین همچنین به جذب آهن و در نتیجه رشد موهای سالم کمک می کند.

۵- سرشار از آنتی اکسیدان
اسفناج مملو از آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از فولیکول های مو و پوست سر در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

۶- رطوبت رسانی
محتوای بالای آب موجود در اسفناج به هیدراته نگه داشتن پوست سر، جلوگیری از خشکی و ایجاد محیطی سالم برای رشد مو کمک می کند.

۷- تقویت گردش خون
مواد مغذی موجود در اسفناج با بهبود گردش خون در پوست سر به تغذیه فولیکول های موها و رشد مطلوب آنها کمک می کند.

بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست

نحوه استفاده از اسفناج برای تقویت رشد موها

۱- ماسک موی اسفناج
اسفناج تازه را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و آن را به صورت پوره درآورید. موهایتان را به آرامی با این مخلوط ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بشویید. این ماسک به تغذیه پوست سر و تقویت رشد موها کمک می کند.

۲- نوشیدن آب اسفناج
ابتدا اسفناج ها را چندین مرتبه بشویید تا تمام آلودگی های آن خارج شوند. سپس با استفاده از آبمیوه گیری آب برگ های آن را بگیرید. نوشیدن منظم آب اسفناج می تواند مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد موهای سالم مانند فولات و ویتامین های A و C را برای بدن شما فراهم کند.

۳- ماسک موی اسفناج و ماست
پوره اسفناج را با مقداری ماست ساده مخلوط کرده و از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید. این ماسک را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را به طور کامل آبکشی نمایید. ترکیب اسفناج و ماست می تواند به تقویت تارهای مو و افزایش رشد آنها کمک کند.

۴- ماساژ پوست سر با اسفناج و روغن نارگیل
پوره اسفناج را با مقدار کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن برای ماساژ دادن پوست سر خود استفاده کنید. ترکیب این دو ماده می تواند به بهبود گردش خون و رساندن مواد مغذی به فولیکول های مو کمک کند.

۵- ماسک موی اسفناج و تخم مرغ
پوره اسفناج را با یک عدد تخم مرغ بخوبی مخلوط کرده و یک ماسک موی غنی از پروتئین بسازید. این ماسک را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه در همین حالت بماند. سپس موهایتان را به کمک یک شامپوی ملایم بشویید. این ماسک به تغذیه و رشد موها کمک می کند.

عوارض مصرف اسفناج
عوارض جانبی اسفناج برای موها معمولا نادر است. اما برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک نسبت به اسفناج را تجربه کنند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد اسفناج یا استفاده موضعی از آن در مقادیر زیاد می تواند به رسوب موادی همچون اگزالات در کلیه و در نتیجه بروز سنگ کلیه منجر شود. توصیه می کنیم از این سبزی تنها در حد اعتدال استفاده کنید و در صورت وجود هر گونه نگرانی در خصوص مصرف آن با یک فرد متخصص مشورت کنید.

کد خبر 846836 برچسب‌ها خبر مهم مو تغذیه

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • اتهام جالب به آرتتا: موهایت رنگ است!
  • (ویدئو) شتر موهای سر یک زن را کند و خورد!
  • بورس، امروز به کدام سمت حرکت می کند؛ ریزش یا ادامه صعود
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها