Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:40:26 GMT

شیر ایرانی حق مستندسازان است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۶۴۳۰۲

محمد بهشتی با بیان اینکه شیر سنگی نشان از یک گنج دارد و سنگ قبر بزرگان گذاشته می‌شد، گفت: معتقدم سینمای مستند همین‌گونه است و این حق مستندسازان است که تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.

به گزارش ایسنا، آئین رونمایی از تندیس جشن مستقل سینمای مستند ایران شامگاه سه‌شنبه هفتم شهریورماه در موزه سینما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رامین حیدری فاروقی عضو هیأت رئیسه جشن مستقل سینمای مستند با بیان اینکه بخش سختکوش سینمای ما را مستندسازان تشکیل می‌دهند، گفت: متاسفانه در موزه سینما با این حافظه و خاطره بخش مستند خیلی فعال نبوده است.

او در ادامه افزود: سینمای مستند تاکنون مستقل نبود و اکنون این اولین دوره است که به استقلال رسیده. این استقلال از این جهت است که آزادی عمل برای بالا بردن کیفیت به ما داده شده است.

حیدری فاروقی با بیان اینکه در این اولین دوره چند اتفاق مهم افتاده است، اظهار کرد: اولین اینکه هویت سازمانی این نهاد نوپا باید تعریف می‌شد یعنی یک لوگو و تندیسی خاص این جشن طراحی می‌شد که علت جمع شدن امروز ما نیز رونمایی از همین تندیس است که مطمئنم ارزش دیدن دارد و ما از حالا دلمان می‌خواهد فیلم خوبی بسازیم تا یکی از اینها را داشته باشیم و امیدوارم مشوق همه باشد.

در ادامه مراسم سام کلانتری رئیس این دوره از جشن با تاکید بر اینکه امروز روز ویژه‌ای است، گفت: امروز قرار است از تندیسی رونمایی شود که برای همیشه برای بچه‌های مستندساز خواهد ماند و خوشحالم که در این اتفاق شریک هستم.

او در ادامه با اشاره به اینکه ۱۸ شهریورماه روز جشن اصلی سینمای مستند ایران است، گفت: امسال مکان ویژه‌ای را برای برگزاری این جشن در نظر گرفته‌ایم. امسال ما در سالن کتابخانه ملی ایران جشن را برگزار می‌کنیم که با مفهوم مستند هم در ارتباط است. از خانه سینما و آقای شاهسواری تشکر می‌کنم زیرا که فکر می‌کردم ما با مشکلات زیادی برخواهیم خورد ولی ایشان تا جایی که ممکن بود با ما همراهی کردند.

حیدری فاروقی با بیان اینکه اساسنامه‌ای برای این جشن شکل گرفته است، گفت: محل تماس فرهنگ و اندیشه که در سابقه تاریخی ما نقش بزرگی دارد بر سینمای مستند به چشم می‌آید. سه سال برنامه‌ریزی شده است که این جشن به بهترین حالت خود برسد. در این سه سال هیات رئیسه به کار خود ادامه خواهند داد و برای ارتقاء این هنر می‌کوشند و زمانی که برگزیدگان هر دوره اعلام می‌شوند تا سال بعد پیگیر آنها خواهیم بود.

در ادامه این مراسم کلیپی از نحوه ساخت تندیس برای حاضران به نمایش درآمد.

عضو هیأت رئیسه این جشن با اشاره به اینکه جلسات زیادی برای چگونگی ساخت این تندیس گذاشته شده بود، بیان کرد: روزی که خدمت آقای شاهسواری بودیم ایشان پیشنهاد کردند که از نشانه‌ها و یادگاری‌های تاریخی استفاده کنیم. این امر کار سختی بود اما انجام شد.

در ادامه مراسم لوح یادبودی برای تقدیر از طراح تندیس با حضور هارون یشایائی و محمد تهامی‌نژاد به حامد رشتیان تقدیم شد.

محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر و مستندساز ایرانی با بیان اینکه خوشحالم که نخستین جشن مستقل در مرحله‌ای که انجمن‌های صنفی کارشان را شروع کرده‌اند، با هم مصادف شده است، گفت: از تمام دوستانی که با زحمت فراوان توانستند جشن را به این مرحله برسانند تشکر می‌کنم. این جشن متعلق به تمام مستندسازان ایران است.

یشایائی با اشاره به اینکه من دو سال است که وارد سینمای ایران شده‌ام، بیان کرد: احساس می‌کنم که چقدر بهتر می‌شود در این حوزه حرف‌ها را زد و می‌دانم که مستندسازان جوانی که وارد این عرصه شده‌اند، آینده‌ای درخشانی را خواهند داشت.

طهامی‌نژاد با بیان اینکه این علامت، گنجی است که این هیأت داوری را یافته است و آن را به جامعه ایرانی معرفی می‌کند، اظهار کرد: این نشانه یک شخصیتی است که حضور دارد و می‌گوید این شخصیت را بشناسید. نمی‌دانم چگونه می‌شود از این شخصیت بارز (رشتیان) تشکر کرد.

حامد رشتیان - طراح تندیس - با اشاره به اینکه از چندین سال پیش در کارگاه "استاد تناولی" مجسمه‌ساز ایرانی حضور داشته و کار کرده است، گفت: علاقه من به این شیرها از سال‌هایی است که در کارگاه استادم حضور داشتم و توانستم در این تندیس با بخشی از معماری ایرانی تلفیق‌اش کنم.

سپس از تندیس این جشن با قرارگیری بر روی صحنه رونمایی شد.

حیدری فاروقی در توصیف این تندیس بیان کرد: در این تندیس دو شهر طراحی شده است. و در نمایی کلی شیر سنگی را می‌بینیم و دو جا برای تماشا قرار دارد یک نمایی از بادگیرهاست که نماد استفاده انسان از طبیعت است و دیگری از منظر روبرو محل قرارگیری عدسی دوربین است که از درون آن شهر پیداست.

همچنین، محمد بهشتی، از مدیران فرهنگی کشور، گفت: در بخش‌های مختلف سینما خیلی سخت نیست که بگوییم فرهیخته‌ترین، با سوادترین و شریف‌ترین بخش سینما، سینمای مستند است. برای این بخش از سینما باید یک جایزه‌ای طراحی می‌شد که به آن بیاید و به نظر من برای آن خوش‌سلیقگی به خرج دادند.

او به شکل تندیس و استفاده از نماد شیر سنگی اشاره کرد و گفت: ما در اسطیر خودمان نمادهای مختلفی داریم که از بین حیوانات انتخاب شده است. که بعضی در واقعیت وجود دارند مثل شیر و بعضی از آنها مثل سیمرغ در واقعیت وجود خارجی ندارند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: در کودکی ما جلوی برخی از اماکن مجسمه شیر می‌گذاشتند که برای ما بسیار ترسناک بود اما تجربه تاریخی ما ایرانی‌ها از شیر اینگونه نیست؛ مانند شیرهای تخت جمشید که نماد نوروز است و نوروز هم خطرناک نیست و نباید از آن ترسید. شیر سنگی گنج را نشان می‌دهد و حتی روی قبرهای بزرگان می گذاشتند. معتقدم سینمای مستند نیز همین است و این حق مستندسازان است که تندیس شیر ایرانی را برای خود داشته باشند.

در پایان این مراسم تندیس با همراهی هنرمندان و مستندسازان به موزه سینما تقدیم شد و در کنار دیگر تندیس‌های دریافتی از جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی جانمایی شد.

از هنرمندان حاضر در مراسم می‌توان به اکبر زنجان‌پور، شاه حاتمی، سام کلانتری، رضا ناجی، رامین حیدری فاروقی، خاتون حیدری فاروقی، رویا نونهالی، حسن زاهدی، امیر توده روستا، امیر اثباتی، علیرضا حسینی، محمد بهشتی، طباطبایی، مرتضی رزاق کریمی، طهورا ابولقاسمی، محمد طهامی‌نژاد، شهرام درخشان، محمد آفریده، روانبخش صادقی، هارون یشایائی، حیدری مدیر موزه سینما، ترابی، گوهر خیراندیش، مسعود رایگان اشاره کرد.

در ابتدای مراسم نیز پوستر این جشن را هنرمندان امضا کردند و در دفتر چند خطی برای این جشن به یادگار گذاشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امتحان نهایی» از قاب شبکه دو سیما

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این مستندروایتی دانشجویی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و حمایت‌های دانشجویان در سراسر دانشگاه‌های ایالات متحده از فلسطین است، هر چند مسئولان دانشگاه‌ها انتقاد از رژیم صهیونیستی را به بهانه یهودی ستیزی خاموش می‌کنند، اما دانشجویان بعد از هفتم اکتبر نشان دادند کدام سمت تاریخ ایستاده اند.

مستند «امتحان نهایی» که در گروه مستند مرکز بسیج صدا و سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی لقمان یدالهی تولید شده است، ساعت ۱۰:۴۵پخش می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • «امتحان نهایی» از قاب شبکه دو سیما
  • «بازی اختاپوس» در شبکه افق
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران