Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون فاواي قرارگاه پدافند هوايي مي‌گويد براي لينک شدن سامانه روسي S-300 با سيستم يکپارچه پدافند هوايي ايران، پروتکل مشترکي ميان دو کشور تعريف و بر اساس آن عمل شده است.
گروه امنيتي دفاعي خبرگزاري فارس- محمدمهدي يزدي و مهدي بختياري: دهم شهريور 1387 در پي فرمان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا، بخش دفاع از نيروي هوايي ارتش جدا و قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) تشکيل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين قرارگاه در واقع وظيفه حراست از آسمان کشور را برعهده دارد و همه يگان‌هاي پدافند هوايي در ديگر نيروها (ارتش، سپاه، ناجا و بسيج) تحت فرماندهي عملياتي اين قرارگاه عمل مي‌کنند.
قرارگاه پدافند هوايي يکي از حوزه هاي دانش‌محور و تخصصي در نيروهاي مسلح محسوب مي‌شود که سامانه‌هاي آن بايد از پيشرفته‌ترين علوم و دانش روز در حوزه‌هاي مختلف برخوردار باشند.
در آستانه دهم شهريور (سالروز تاسيس قرارگاه پدافند هوايي) در گفتگو با امير مسعود مقدس معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات اين قرارگاه (فاوا) به بررسي نقش اين معاونت در اجراي ماموريت سيستم يکپارچه پدافندي کشور پرداختيم.

** افزايش پروازهاي عبوري از ايران به بيش از 1200 سورتي در روز
* يکي از موضوعات مهم در فرآيند ايمن‌سازي آسمان کشور، هماهنگي ميان سامانه‌هاي پدافندي و کنترل پروازي است که در شبکه يکپارچه پدافند هوايي نقش آفريني مي‌کند. بفرماييد اين هماهنگي چطور صورت مي‌گيرد؟
همنطور که مستحضر هستيد، دکترين جمهوري اسلامي ايران، بحث بازدارندگي است و در بازدارندگي مهمترين اصل، دفاع هوايي است و فرماندهي معظم کل قوا بارها در فرمايشاتشان تاکيد کردند که پدافند هوايي در اولويت است و به همين دليل توجه خاصي به اين عرصه دارند.
موضوع دفاع هوايي هم تنها در حوزه تجهيزات و نيروي انساني پدافند هوايي ارتش خلاصه نمي‌شود بلکه به موضوع دفاع هوايي کل کشور مي‌پردازد. به اين معنا که همه ابزار و تجهيزاتي که در عرصه دفاع هوايي کشور کار مي‌کنند، در کنترل عملياتي پدافند هوايي هستند. اين تجهيزات يا در داخل ارتش هستند و يا در سازمانهاي ديگر مثل سپاه و بسيج و نيروي انتظامي که بايد تحت شبکه يکپارچه فرماندهي کنترل قرارگاه پدافند کشور کار کنند.
امروز پرسنل قرارگاه تحت يک شبکه يکپارچه به نام شبکه يکپارچه فرماندهي و کنترل قرارگاه پدافند هوايي کار مي‌کنند. اين يک شبکه منسجم است که از همه پتانسيل و ظرفيت‌هاي کل کشور استفاده مي‌کند.
باتوجه به امنيت آسمان ايران و اينکه ايکائو آسمان ايران را امن‌ترين آسمان خاورميانه اعلام مي‌کند، تعداد پروازهاي عبوري از ايران از 400 سورتي پرواز به بيش از 1200 سورتي پرواز در روز رسيده است. فلذا براي کنترل و نظارت بيشتر نياز به يک شبکه وجود دارد که آن شبکه يکپارچه و منسجم تحت اختيار قرارگاه پدافند هوايي است.
اين شبکه در اقصي نقاط کشور گسترده شده و تمام سامانه‌هاي پدافندي توسط شبکه هاي مخابراتي به يکديگر متصل هستند و تجهيزات بکار رفته در اين شبکه مقتدر نيز در قرارگاه پدافند بومي سازي شده است.
** نقش فاوا در ايجاد ارتباط 3800 نقطه پدافندي با مراکز فرماندهي
* معاونتي که شما مسئوليت آن را برعهده داريد، يعني فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شايد چندان براي افکار عمومي شناخته شده نباشد. قدري در اين باره توضيح بدهيد که فاوا چه وظايفي را در سيستم پدافند هوايي برعهده دارد؟
در گذشته ما وزارتخانه‌اي به نام «وزارت پست و تلگراف و تلفن» داشتيم که در حوزه ارتباطات کار مي‌کرد. اين وزارتخانه امروز به «وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» تغيير نام پيدا کرده که درست آن فناوري اطلاعات و ارتباطات است و مخفف آن «فاوا» مي‌شود.
يکي از نقش‌هاي مهم فاوا در قرارگاه اين است که همه سامانه‌هاي راداري، موشکي، شنود و جنگال (جنگ الکترونيک) و بيش از 3800 نقطه پدافندي در کشور و همچنين مراکز فرماندهي و کنترل در سطح تصميم سازي و تصميم گيري را توسط بستر هاي مخابراتي به يکديگر متصل مي‌کند.
در واقع اگر پدافند را به يک انسان شبيه‌سازي کنيم، چشم‌هاي انسان حکم رادار را دارد و گوش‌هاي آن نقش سامانه‌هاي شنود و اطلاعاتي را بازي مي کند. دست‌ها و پاها همان سامانه‌هاي موشکي و توپخانه‌اي هستند و سلسله اعصابي که در بدن وجود دارد، همان سيستم‌ها و شبکه‌هاي مخابراتي پدافند در کشور است.
ما در حوزه فاوا در پدافند به 4 موضوع اساسي مي‌پردازيم. يک حوزه، مخابرات است، ديگري فناوري اطلاعات، موضوع بعدي هواشناسي و در آخر هم امنيت که شايد به مراتب اهميت بيشتري براي هر شبکه‌اي دارد.
در حوزه‌هاي مطرح شده ما امروز به دانش بومي رسيده‌ايم و محصولاتمان بر اساس سياست پدافند هوايي طراحي و توليد مي‌شود.
هدف‌گذاري ما اين است که تمام سامانه‌هاي پدافندي بايد شبکه‌پذير توليد شوند و اين هم به دليل آن است که مراکزي که براي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در اختيار فرماندهان قرار مي‌گيرند بايد بتوانند صحنه نبرد را براي يک فرمانده تصوير کنند.
** تاکيد بر شبکه‌پذير بودن تجهيزات
* با توجه به وجود سامانه‌هاي متعدد پدافندي، چه بومي و چه خارجي در کنار يکديگر، موضوع لينک شدن اين سامانه ها با هم مشکل آفرين نبوده است؟
همه اين سامانه‌ها بايد شبکه‌پذير باشند و اين شبکه‌پذيري باعث مي‌شود در مراکز فرماندهي و کنترل با تمام نقاط پدافندي در ارتباط باشيم.
ما همه طراحان و توليدکنندگان سامانه‌هاي پدافندي را در کشور ملزم کرده‌ايم تا اين تجهيزات شبکه‌پذير باشد.
تلفيق اطلاعات در شبکه نقش مهمي دارد و ما تا امروز به گونه‌اي برنامه‌ريزي کرده‌ايم که تمام سامانه‌هايي که در پدافند هوايي کار مي‌کنند، شبکه‌پذيري برايشان ايجاد شده باشد و با يک شبکه امن مخابراتي و ارتباطات چند لايه‌، اين شبکه را در هم تنيده و به وسيله شبکه‌هاي تار عنکبوتي، آن را پايدار کرده و تلفيق و شبکه‌پذيري را به حد اعلا رسانده‌ايم.

** تجهيزات بومي جوابگوي نيازهاي ما در عرصه مخابرات هستند
* سازمان هاي ديگر در نيروهاي مسلح بخصوص صنايع الکترونيک وزارت دفاع (صاايران) که به نظر مي‌رسد شما بيشترين ارتباط را با آن داشته باشيد، چقدر در تامين نيازهاي پدافند هوايي در حوزه مخابرات موفق عمل کرده است؟
بخش‌هايي که در صنايع الکترونيک ايران با حوزه فاوا قرارگاه همکاري مي‌کنند، بخش‌هاي مرتبط با مخابرات هستند که در صنايع مخابرات امروز به افتخارات خوبي رسيده‌ايم و در حوزه سامانه‌هاي مخابراتي در دو بخش ارتباطات تاکتيکي و ارتباطات زيرساختي وضعيت خوبي داريم و به محصولات بومي دست يافته‌ايم که از آن‌ها در شبکه يکپارچه استفاده کرده‌ايم. به گونه‌اي که معتقديم سامانه‌هاي توليد داخل جوابگوي نيازهاي ما در عرصه مخابرات هستند.
در حوزه فناوري اطلاعات شرکت توانمند «ايز ايران» با ما همکاري دارد و توانستيم پروتکل‌هاي شبکه‌مان و سامانه‌هاي نرم‌افزاري که مورد استفاده قرار مي‌دهيم را بومي سازي کنيم.
شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و برخي از دانشگاه‌هاي صنعتي کشور که در بحث دفاع سايبري، امنيت و مخابرات فعاليت دارند با ما همکاري مي‌کنند و سامانه‌هاي نوين و با تکنولوژي پيشرفته توليد شده است که قرارگاه پدافند به صورت کامل به اين سامانه‌ها مجهز شده است.
در حوزه امنيت نيز الگوريتم‌هاي داخلي و رمزکننده‌هاي بومي و طراحي شده و توانسته‌ايم ارتباطات چند لايه با رمزکننده‌هاي بسيار خوب را به کار بگيريم به گونه‌اي که امروز از يک شبکه منسجم و يکپارچه‌ در سراسر کشور بصورت امن بهره مي‌بريم.
** ايران امن‌ترين آسمان منطقه را دارد
* شما در ابتداي صحبتتان به موضع ايکائو درخصوص آسمان ايران اشاره کرديد که آن را امن ترين آسمان در منطقه مي‌داند. اين ارزش‌گذاري بر چه اساسي از طرف ايکائو صورت مي‌گيرد؟
در اين خصوص يک مثال مي‌زنم. وقتي ما به ترافيک خودروها بر روي زمين نگاه مي‌کنيم، سازمان راهنمايي و رانندگي شبکه بسيار گسترده‌اي را براي بحث نظارت و کنترل بر خودروها دارد.
پدافند هوايي هم غير از موضوع دفاع هوايي که به صورت شبانه‌روزي و چشم بينا در اقصي نقاط کشور به آن مي‌پردازد و پهنه آسمان جمهوري اسلامي ايران را زير سيطره خود دارد، بايد به کمک سازمان هواپيمايي کشوري بيايد تا بتواند در بحث تردد هواپيماهاي تجاري و شخصي به آنها کمک کند.
کنترل و مراقبت هوايي جزو شاخصه‌هايي است که ايکائو آنها را مورد نظر دارد. به همين دليل است که قرارگاه پدافند هوايي امروز با کمک تمام ادوات پدافندي کشور که تحت سيطره شبکه يکپارچه پدافند هوايي است، توانسته کنترل بسيار خوبي در آسمان کشور داشته باشد و ايکائو لقب امن‌ترين آسمان خاورميانه را به جمهوري اسلامي ايران بدهد.
علت اين لقب به دليل عدم خطاي تشخيص و اقدام در يگانهاي پدافند هوايي کشور، هماهنگي نيروهاي پدافندي با مراکز کنترل ترافيک هوايي، مديريت بدون خطاي ترافيک هوايي و وجود تجهيزات راداري و ناوبري مدرن است.

** طراحي و توليد تروپواسکتر ايراني با نام «آسمان»
* برقراري ارتباطات پايدار ميان سامانه‌ها و مراکزي پدافندي يکي از موضوعات مهم محسوب مي‌شود. اين توانمندي امروز در چه سطحي قرار دارد؟
براي پايداري ارتباطات و براي اينکه در زمان کوتاه، اطلاعات از همه حساسه‌ها و مراکز تصميم‌گيري به مراکز تصميم ساز برسد، نياز به ارتباطات چند لايه داريم. اين ارتباطات چند لايه، پايداري را به بهره‌برداران اين شبکه مي‌دهد.
از اين بابت موضوع بسيار حائز اهميت است که هيچ قطع ارتباطي براي کاربر ايجاد نشود. لذا براي اين موضوع بايد در حوزه شبکه‌هاي ارتباطي هم زيرساختي و هم تاکتيکي کار کنيم.
يکي از مواردي که بسيار اهميت دارد و در دنيا چند کشور هستند که صاحب و توليد کننده اين نوع تکنولوژي هستند، سامانه‌اي تحت عنوان سامانه تروپواسکتر است که اين سامانه به صورت تاکتيکي با همکاري صنايع الکترونيک ايران طراحي و توليد شد تا جمهوري اسلامي ايران هم به عرصه سازندگان سامانه تروپواسکتر که تحت عنوان سامانه «آسمان» نامگذاري شده است، بپيوندد.
اين سامانه در بين نيروهاي مسلح و بخش مخابراتي کشور به صورت منحصر به فرد در قرارگاه پدافند هوايي به کار گرفته شده است و به گونه‌اي کار مي‌کند که ارتباطات راه دور نقاط عملياتي مثل رادارها و سامانه‌هاي موشکي تاکتيکي را با مرکز فرماندهي و کنترل فراهم کند.
از ويژگي‌هاي اين سامانه اين است که اين ارتباطات از نقطه فرستنده به لايه تروپوسفر جو فرستاده مي‌شود و از آنجا به بخش گيرنده منعکس مي‌شود که بسيار تکنولوژي بالايي دارد و با لبه تکنولوژي دنيا کار مي‌کند. قرارگاه پدافند هوايي توانسته براي تامين و تداوم پايداري ارتباطات در صحنه نبرد از اين سامانه استفاده کند.
** هر شيء پرنده در آسمان ايران به سرعت رهگيري مي‌شود
* امير اسماعيلي جمله‌اي را مطرح کرده بود مبني بر اينکه آسمان ايران براي ديگران بسيار جذاب است و براي همين ممکن است سعي در نفوذ به آن داشته باشند مثل آمريکايي‌ها و اسرائيلي‌ها. به نظر مي‌رسد يکي از راه‌هاي کشف و شناسايي اين پهپادها و هواپيماهاي خارجي کشف سيگنالي آنهاست. قرارگاه تا چه ميزان در اين حوزه توان عملياتي دارد؟
در ماموريت قرارگاه پدافند هوايي 4 مرحله وجود دارد که شامل «کشف»، «شناسايي»، «رهگيري» و «درگيري و انهدام» مي شود. براي اينکه بتوانيم بازدارندگي و دفاع يکپارچه قرارگاه را تقويت کنيم بايد توان کشف خودمان را بالا ببريم.
در حوزه کشف حساسه‌هايي وجود دارد که اين حساسه‌ها هم به صورت اکتيو و هم پسيو کار مي‌کنند. امروز قرارگاه پدافند با کمک صنايع داخلي و حتي بخش تحقيقات، جهاد و خودکفايي قرارگاه و با توليد و طراحي و معماري سامانه‌هاي داخلي دستاوردهاي بسيار ارزشمندي دارد که در اين دستاوردها رادارهاي ثابت و رادارهاي تاکتيکي، مورد استفاده قرار گرفته‌اند و توانسته‌ايم توليدات بومي سامانه‌هاي راداري را براي تقويت حوزه شبکه کشف در طيف‌هاي فرکانسي مختلف و مقاوم‌سازي در برابر جنگ الکترونيک در همه پهنه کشور بگسترانيم که به صورت آنلاين اطلاعات آنها را در شبکه يکپارچه داريم.
به اين دليل است که رصد هوايي ما به لحظه است. به لحظه بودن ما به خاطر شبکه مخابراتي است که وجود دارد.
گسترده شدن رادارهاي ما در پهنه کشور اين توانمندي را به ما مي‌دهد که هر شي‌ء پرنده‌اي که بخواهد قصد تجاوز به آسمان کشورمان را داشته باشد، به راحتي کشف و سپس عمليات شناسايي روي آن انجام دهيم و بعد به موضوع رهگيري و درگيري و انهدام برسيم.

** بزرگترين سامانه نرم‌افزاري کشور در اختيار پدافند هوايي است
در چند سال قبل يکي از نواقصي که خيلي از کشورها از جمله ايران داشتند، بحث فرماندهي و کنترل هوشمند و مکانيزه بود. يعني تمام ادوات پدافندي در کشور را به علاوه سازمان‌هايي که به گونه‌اي مرتبط با پدافند هوايي مي‌شوند را شبکه پذير کنيم.
با توجه به طرح جامع فرماندهي و کنترل قرارگاه پدافند، ما توانستيم امروز افتخار اين را داشته باشيم که سامانه فرماندهي و کنترل بومي، هوشمند و مکانيزه را داشته باشيم.
اين سامانه، سامانه بسيار مقتدري است و با بيش از يک ميليون و 700 هزار خط برنامه به عنوان بزرگترين سامانه نرم‌افزاري کشور محسوب مي‌شود. اين سامانه، کشف و شناسايي را به صورت اتوماتيک انجام مي‌دهد و حتي براي افسر عملياتي برآورد تهديد را انجام و تخصيص سلاح در زمان بسيار کوتاه انجام مي‌گيرد. همه اين سيستم مکانيزه و هوشمند، در قواره‌هاي ثابت و تاکتيکي توليد شده و در مناطق پدافند هوايي کشور گسترش پيدا کرده و عملياتي شده است و بدين جهت تصميم گيري در شبکه در کسري از ثانيه انجام و ميزان هوشياري شبکه به شدت شده است.
** ارتباط آنلاين موشک‌هاي سپاه با رادارهاي قرارگاه پدافند
* با توجه به اينکه تمام حوزه‌هاي پدافند هوايي نيروهاي مختلف تحت کنترل عملياتي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) هستند. ارتباط آنها با مرکز کنترل فرماندهي قرارگاه پدافند هوايي به چه صورت است؟
غير از سامانه‌هاي موشکي و راداري شناسايي و جنگال و ديده باني که تحت کنترل عملياتي پدافند هوايي قرار مي‌گيرند، هواپيماهاي جنگنده‌اي هم هستند که تحت کنترل پدافند عمل مي‌کنند. به اين گونه که نيروي هوايي ارتش و نيروي هوافضاي سپاه هواپيماهاي آفندي‌شان در اختيار خودشان و بخش ديگر که هواپيماهاي پدافندي است تحت عنوان جنگنده‌هاي طرح پدافندي در کنترل عملياتي قرارگاه بوده و با شبکه‌هاي ارتباطي امن و پايدار به مراکز پدافندي ما متصل هستند و تحت شبکه يکپارچه قرار مي‌گيرند.
در خصوص سامانه‌هاي موشکي و راداري که در اختيار ديگر نيروها قرار دارد، اين سامانه‌ها توسط بخش مخابراتي که قبلا مطرح شد، به صورت لحظه‌اي به شبکه يکپارچه پدافند هوايي متصل هستند و اطلاعات رادارها به صورت آنلاين در اختيار شبکه يکپارچه قرار مي‌گيرد.
لذا بزرگترين شبکه تبادل اطلاعات با اقصي نقاط کشور در اختيار قرارگاه پدافند هوايي است. با وجود اين شبکه هوشمند و مکانيزه، تمام سامانه‌هاي راداري و موشکي و هواپيماهاي طرح پدافندي و حتي ديده‌بان‌هايي که در ديگر نيروها و سازمانها فعاليت مي‌کنند، همگي اطلاعات‌شان به صورت لحظه‌اي در اختيار قرارگاه پدافند هوايي قرار مي‌گيرد.

** استفاده پدافند از سامانه‌هاي راداري نفوذناپذير
ما امروز از سامانه‌هاي راداري به گستره کشور و بدون نفوذپذيري در حال بهره هستيم و شبکه ديده‌باني به عنوان مکمل شبکه راداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سامانه‌هاي ديده‌باني ما امروز مجهز به سامانه مخابراتي نوين تحت عنوان سامانه «راصد 32» هستند.
اين سامانه‌ها با ديده‌بانان آموزش ديده، در لحظه فضا را رصد مي‌کنند و اطلاعات پردازشي را به وسيله خطوط انتقال ديتا به شبکه يکپارچه مي‌فرستند و اين اطلاعات با اطلاعات سامانه‌هاي راداري و شناسايي تلفيق مي‌شود و در اختيار افسران عملياتي براي تقويت شبکه کشف و شناسايي قرار مي‌گيرد.
* موضوع ديگر بحث ارتباط SOCها (مراکز عمليات منطقه‌اي) با ADOC يعني فرماندهي مرکزي است. گويا قرار بود از سيستم‌هاي جديد براي اين ارتباط استفاده شود. در حال حاضر وضعيت اين ارتباطات چگونه است؟
امروز شبکه فرماندهي و کنترل پدافند هوايي را تا سرپنجه‌ها گسترش داده‌ايم. مراکز عمليات منطقه‌اي که تحت عنوان SOC نام برده مي‌شود همگي بومي‌سازي شده و به صورت هوشمند و مکانيزه در حال کار هستند و در نهايت اطلاعات خودشان را به شبکه بالادستي تحت عنوان ADOC مرکز عمليات دفاع هوايي انتقال مي‌دهند.
اما نکته مهم بحث ارتباط و مخابرات بين مراکز عمليات منطقه‌اي و مرکز عمليات دفاع هوايي است که پايداري، امنيت و سرعت ارتباطات بسيار مهم است.
ما از شبکه‌هاي فيبر نوري در اقصي نقاط کشور و شبکه‌هاي راديويي در باندها و طيف‌هاي مختلف فرکانسي با رمزکننده‌هاي مختلف بومي در قواره‌هاي ثابت و تاکتيکي بدون قطع هيچ گونه ارتباطي ميان سرپنجه‌ها و فرماندهان و مسئولين ذيربط بهره مي‌بريم.
* اين برقرار بودن ارتباط در مواقع واکنش سريع که نياز به ارسال اطلاعات و تصميم‌گيري در کمترين زمان است، نقش اساسي ايجاد مي‌کند.
بله. براي همين يکي از راهبردهاي فاوا چالاکي و چابکي سامانه‌هاي مخابراتي است که در حوزه تاکتيکي با تکيه به توان داخلي توانسته‌ايم سامانه‌هاي بسيار خوبي در حوزه ارتباطات تاکتيکي داشته باشيم.
هر سامانه‌ موشکي و راداري شناسايي و جنگالي و مراکز فرماندهي و کنترل تاکتيکي مي‌تواند در کوتاه‌ترين زمان پس از استقرار ارتباطات دوربردش با پهناي باند بالا ايجاد کند و به شبکه يکپارچه متصل شود.
در حوزه پردازش اطلاعات با سامانه نرم‌افزاري که طراحي شده اين امکان به ما داده شده که به راحتي به پردازش اطلاعات بپردازيم.
يکي از سامانه‌هايي که به تازگي توليد شده است، سامانه هواشناسي نوين است. اين سامانه اطلاعات را به صورت يکپارچه و با سامانه پردازشگر فوق سريع که توسط قرارگاه پدافند هوايي طراحي و توليد شده، پردازش مي‌کند.
با ادوات هواشناسي که در کل کشور نصب شده اطلاعات به صورت شبکه‌اي به اين سامانه منتقل مي‌شود و براي مراکز عملياتي ارسال مي‌شود تا بتوانيم از وضعيت جوي براي عمليات پدافند هوايي به خوبي بهره ببريم.
** تعريف پروتکل مشترک ايران و روسيه براي بکارگيري S-300
* اخيرا شاهد ورود سامانه موشکي پدافند هوايي S-300 روسي و بکارگيري آن در شبکه پدافند هوايي بوديم. با توجه به خارجي بودن اين سامانه، آيا براي لينک کردن آن با سيستم يکپارچه پدافند هوايي با مشکلي روبرو نشديد؟
هر کشوري درخصوص شبکه‌پذيري سامانه‌هايش يک پروتکل دارد و از يک الگوريتم خاص براي شبکه‌هايش استفاده مي‌کند و هيچ کشوري اين الگوريتم و پروتکل خود را به ديگري نمي‌دهد و اين جزو خطوط قرمز است.
به همين دليل ما در خصوص سامانه S300 با کشور روسيه يک پروتکل مشترک تعريف کرديم و هر دو کشور پروتکل‌شان را به پروتکل مشترک رساندند تا اينکه توانستيم سامانه S300 را در شبکه يکپارچه پدافند هوايي مورد بهره‌برداري قرار دهيم.
البته علاوه بر اين، ما امروز در توليد سامانه بومي باور 373 و نيز در حوزه تلفيق و فيوژن اطلاعات نيز مبحث بومي سازي را به پايان رسانده‌ايم.

** مجموعه فاوا جوانترين بخش در پدافند هوايي است
* گستره مخابرات و فناوري اطلاعات و به طور مجموع فاوا تا کجاست و با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري در حوزه مخابرات تدابير ايشان بيشتر بر روي چه مواردي معطوف است؟
فرماندهي معظم کل قوا طي چندين مرحله به بخش فاوا عنايت ويژه داشته‌اند و تدابير خاصي براي اين حوزه بيان فرموده‌اند.
اگر ما در زندگي معمولي‌مان مقداري بررسي کنيم مي‌بينيم که در گذشته خانواده‌ها تنها يک خط تلفن شهري داشتند اما با پيشرفت فناوري و تکنولوژي، سامانه هاي فاوايي در اختيار افراد يک خانواده قرار گرفته است. لذا شاهد شکوفايي و توسعه امور مخابراتي و فناوري اطلاعات هستيم.
در حوزه نظامي نيز اطلاعات بايد به لحظه در اختيار شبکه قرار بگيرد. اين به لحظه بودن، مسئوليت شبکه مخابراتي را بسيار سنگين مي‌کند.
در يک زماني شايد اطلاعات به صورت آنالوگ بود و يک سامانه راداري و موشکي با يک ارتباط تحت عنوان خط صوتي به شبکه يکپارچه متصل مي‌شدند اما امروز بحث انتقال ديتا و شبکه پذيري سامانه‌ها به شبکه يکپارچه پدافند هوايي مطرح است.
يکي از افتخارات قرارگاه پدافند هوايي در حوزه فاوا اين بود که تفکر مهندسي فرمانده کنترل را در فاوا آورد و با آوردن مهندسي فرماندهي و کنترل توانستيم شبکه مکانيزه و هوشمند طراحي کنيم. معماري، طراحي و پياده سازي در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار به عهده کارشناسان خبره، مجموعه قرارگاه پدافند هوايي بوده است.
کارشناسان و متخصصان فاوا قرارگاه پدافند هوايي با سن خدمتي کمتر از 15-20 سال جزو جوانترين مجموعه قرارگاه به حساب مي‌آيند که الحمدلله با نيروي جواني و پويا و اعتماد به اين نسل به دستاوردهاي بسيار خوبي رسيدند.
*مشارکت با کشورهاي دوست در حوزه فاوا در دستور کار است
* با توجه به توان قرارگاه پدافند هوايي آيا درخواستي از کشورهاي ديگر براي همکاري و آموزش از قرارگاه داشته‌ايم؟
در علوم ارتباطات و فناوري اطلاعات چون اين علوم به ساعت و لحظه در حال تغيير است، به همين دليل بحث تبادل اطلاعات با ديگر کشورهاي دوست جزو برنامه‌هاي قرارگاه پدافند هوايي بوده تا بتوانيم هم ما از دانش و علوم آنها استفاده کنيم و هم آنها از دانش ما بهره ببرند. لذا بحث مشارکت‌هاي علمي و پژوهشي در حوزه فاوا در دستور کار قرارگاه پدافند هوايي بوده است.
موضوع ديگر بحث انعطاف‌پذيري و تعمير به لحظه سامانه‌هاست که در اين خصوص مراکز تعميرات رده يگاني-مياني و رده اي براي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات ايجاد، که در اقصي نقاط کشور گسترش يافته است. لذا در حوزه نت (نگهداري و تعميرات) در سطح بسيار خوبي به سر مي‌بريم.
* ممنون بابت وقتي که در اختيار ما قرار داديد. اگر موضوعي باقيمانده است بفرماييد.
در پايان لازم است خداوند مهربان را سپاس گفت که فرصت کافي به خدمتگزاران و تلاشگران عرصه فاوا داد و تقدير و تشکر کرد از تدابير حکيمانه و فرماندهي کل قوا حمايت فرماندهان محترم و همچنين اساتيد و پيشکسوتان حوزه فاوا بويژه عزيزاني که در طول 8 سال دفاع مقدس و با حضور خودشان و انجام دلاور مرديها، موجبات انديشه هاي امروز را فراهم ساختند و به روح بلند شهداي ايران اسلامي درود فرستاد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین

کشور یونان اعلام کرد که با توجه به نیازهای خود نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت یا اس ۳۰۰ را برای اوکراین تامین کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، اوکراین برای حفاظت از حریم هوایی خود به سامانه‌های دفاع هوایی اضافی متحدان خود متکی است. یونان اکنون به وضوح این درخواست اوکراین را رد کرده است.

به این ترتیب یونان سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت یا اس-300 را به اوکراین عرضه نخواهد کرد. این را کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یونانی Skai گفت. میتسوتاکیس گفت: یونان اس-300 یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. وی تاکید کرد: کشور او قبلاً با انواع دیگر از تجهیزات دفاعی به اوکراین کمک کرده است. وی افزود: آتن نمی‌تواند سیستم‌های تسلیحاتی را که برای خود کشور حیاتی است برای اوکراین تامین کند.

اخیراً گزارش‌هایی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد مبنی بر اینکه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا بر یونان برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین فشار آورده‌اند. میتسوتاکیس تایید کرد که تحقیقاتی صورت گرفته است. او اظهار داشت که آتن آماده تامین تجهیزات مازاد از نوع دیگری است. میتسوتاکیس افزود: «تا حدی که بتوانیم چنین مطالباتی را پیدا کنیم انجام خواهیم داد.

یکی از دلایل این موضع گیری نخست وزیر یونان احتمالا این است که دوره‌های تنش جدی بین شرکای ناتو یونان و ترکیه بر سر حقوق حاکمیتی در دریای اژه و بهره‌برداری از میادین احتمالی گاز طبیعی در شرق مدیترانه وجود دارد. علاوه بر این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سال گذشته بارها حاکمیت یونان بر جزایر متعدد - از جمله رودس، ساموس و لسبوس - را زیر سوال برد.

با توجه به افزایش حملات هوایی روسیه، اوکراین ماه‌هاست که درخواست سیستم‌های ضد هوایی اضافی را از متحدان غربی کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا در پلتفرم ایکس نوشت بر اساس اطلاعات بدست آمده ، پنج تا هشت سامانه پاتریوت دیگر برای حفاظت از حریم هوایی کشور با درجه ای از قابلیت اطمینان مورد نیاز است. در آغاز هفته، لهستان نیز تحویل سیستم های پاتریوت از سهام خود به این کشور را رد کرده بود.

آلمان هم همچنان بر موضع مخالف خود برای تحویل موشک های تاروس به اوکراین تاکید دارد.

"اولاف شولتز"،صدر اعظم آلمان اخیرا در اظهاراتی گفته است که همچنان می‌خواهد به مخالفت خود با تحویل موشک‌های کروز تاروس به اوکراین ادامه دهد حتی اگر ایالات متحده موشک‌های ATACMS خود را با برد 300 کیلومتر به این کشور تحویل دهد. هنگامی که از وی در کنفرانس مطبوعاتی با سوناک در این مورد پرسیده شد، گفت: در مورد ارسال این موشک‌ها "تصمیم من تغییر نخواهد کرد."

تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یفتقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد