Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل انجمن شهروند همیار قومس با اشاره به اهدف تاسیس این انجمن گفت: ارتقای جایگاه حقوق شهروندی در جامعه امری ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود گلستانی حقوقدان، استاد دانشگاه و مدیرعامل انجمن شهروند همیار قومس با حضور در دفترمرآتبه بیان دیدگاه های خود در خصوص علم حقوق بویژه موضوعات مرتبط با حقوق شهروندی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلستانی در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری حقوق بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان است و در تعدادی از دانشگاه های استان سمنان تدریس می کند.

پس از انتشار بخش اول این گفتگو در روزهای گذشته، بخش دوم گفتگوی خبرنگار مرآت با گلستانی را در ادامه می خوانید:

مرآت- لطفا در خصوص اهداف تاسیس انجمن شهروند همیار قومس توضیح دهید.

گلستانی- این انجمن یک سازمان مردم نهاد (NGO) است که در تاریخ 21/12/95 در شهر سمنان تاسیس شد. انجمن شهروند همیار قومس اولین تشکل حقوق شهروندی سمنان است که به شماره 571 در اداره ثبت اسناد به ثبت رسیده است و پس از آن نیز در فرمانداری سمنان نهایی شد.

افراد حاضر در این انجمن را چهره هایی تشکیل می دهند که اشراف خوبی به موضوعات حقوقی دارند و اکثر آنها افرادی دارای تحصیلات عالی و سمت های سازمانی هستند. این انجمن شامل 5 عضو در هیات مدیره، 2 نفر بازرس و 2 عضو علی البدل است که این عزیزان نیز مسئولیت مدیریت انجمن را برعهده بنده قرار داده اند.

لازم است این نکته را عرض کنم در این انجمن سه نوع عضویت وجود دارد که شامل عضویت پیوسته، وابسته و افتخاری می شود. اعضای پیوسته بر اساس صلاحدید هیات مدیره، اعضای وابسته نیز عموم مردم و اعضای افتخاری نیز چهره ها، مقامات و شخصیتها هستند که در این انجمن حضور خواهند داشت.

مهمترین هدف این انجمن نیز ارتقای جایگاه حقوق شهروندی در ابعاد مختلف است که شامل سه بخش محوری حقوق مردم بر مردم، حقوق مردم بر دولت و حقوق دولت بر مردم می شود. حقوق مردم بر مردم شامل تعاملات روزانه مردم و زندگی روزمره آنها است که می توان در این زمینه از فرهنگ آپارتمان نشینی نام برد.

این نکته را عرض کنم که پیش زمینه حقوق شهروندی اصول شهروندی است که همان آداب معاشرت است. معتقدم اگر اصول شهروندی به اطلاع مردم برسد قطعا رعایت حقوق شهروندی تسهیل و تسریع خواهد شد.

موضوعات حقوق شهروندی بسیار وسیع و حتی جزئی است. در یک نمونه جالب می توانم به عکس هایی که از نوزادان گرفته می شود اشاره کنم. اگر این کودک بزرگ شود می تواند سوال کند به چه حقی از من عکس گرفته بودید؟ می خواهم این را عرض کنم که گستره حقوق شهروندی بسیار زیاد است. در حقیقت اگر اینقدر ریز و جزئی به موضوعات نگاه کنیم بسیاری از موضوعات مرتفع خواهد شد.

در دسته ای دیگر، حقوق مردم بر دولت آن است که وقتی به دستگاهی مراجعه می کنند به درخواست های قانونی آنها رسیدگی شود ، مراجعه کنندگان نیز باید از حقوق خود در آن دستگاه مطلع باشند.

اما حق دولت به مردم آن دسته حقوقی است که دولت از مردم مطالبه می کند. در تعریفی دیگر می توان این حقوق دولت را تکلیف مردم نامید. مثلا دولت در قبال ارائه خدمات خود از مردم مالیات دریافت می کند یا از مردم انتظار دارد به قوانین عمومی و نظم اجتماعی احترام بگذارند.

ما تلاش می کنیم در این انجمن به هر سه حوزه ورود پیدا کنیم که اولویت اصلی آن نیز ارتقای حقوق شهروندی در بُعد حقوق مردم بر مردم است. سازمان مردم نهاد ما قرار است جایگاه حقوق شهروندی در اجتماع را به ویژه در حوزه استان و شهرستان سمنان ارتقا دهد.

مرآت- ابزارهای شما برای تحقق این هدف چیست؟

گلستانی- مهمترین ابزار ما در دستیابی به این هدف، آموزش است. در کنار آموزش از چاپ کتاب، چاپ مجله و بروشور و بویژه اطلاع رسانی در رسانه ها به این مهم دست پیدا کنیم.

همچنین به گفتمان سازی و فرهنگ سازی نیاز داریم که این امر نیز ارتقای سطح آموزش و همچنین کمک رسانه ها را مط طلبد. اینکه هرکس حق خود را بداند به ایجاد نظم اجتماعی کمک زیادی می کند.

اما در خصوص تشکل خودمان این نکته را هم عرض کنم که متاسفانه در حال حاضر از موقعیت مکانی مناسب و ثابتی برخوردار نیستیم. یکی دیگر از مشکلات ما نیز عدم پشتیبانی مالی توسط دستگاه های مربوطه است. امیدوارم انعکاس این مشکل به رفع آن کمک کند.

یکی دیگر از اهداف انجمن شهروند همیار قومس ارائه خدمات مشاوره ای حقوقی حتی الامکان با قیمت های بسیار پایین است که قطعا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

مرآت- لطفا اسامی اعضای فعلی انجمن را بفرمایید.

گلستانی- آقایان میری، جشمیدی، رهایی، سعدالدین، ناصری، یزدانی، سرخانی، آزادبخش و بنده اعضای شورای مرکزی این انجمن را تشکیل می دهند و بزودی افراد بیشتری به ما اضافه خواهند شد.

مرآت- در پایان اگر نکته خاصی مدنظر دارید بفرمایید.

گلستانی- بیان این نکته را ضروری می دانم که موضوع حقوق شهروندی یک موضوع تخصصی است و قطعا پرداختن آن نیز باید به صورت تخصصی و به دور از نگاه های سیاسی انجام شود لذا از گروهها و اقشار مختلف مردم و نیز رسانه ها انتظار داریم ما را در انعکاس دقیق و مطلوب این موضوع یاری کنند.

مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید صمیمانه از شما تشکر می کنم.

گلستانی- من نیز از شما و همکارانتان در شبکه اطلاع رسانی مرآت متشکرم و امیدوارم موفق باشید.

گفتگو و تنظیم: مسعود تبریزی

عکس: محمد نجم

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۷۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کار انتخاب نماینده مجلس به دور دوم رسید که در این راستا مردم در ۲۱ اردیبهشت ماه دوباره پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

یکی از نامزدهایی که در انتخاب ۲۱ اردیبهشت ماه در گردونه انتخاب مردم بیرجند، درمیان و خوسف قرار دارد، علی مولوی حقیقی است که برای آشنایی با دیدگاه‌های این نامزد خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای با وی در قالب چند سوال انجام داده است.

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

طبق گفته مقام معظم رهبری مجلس جدید آرایش متفاوتی از مجلس گذشته خواهد داشت. به اعتقاد من برخی مستقل خواهند بود و برخی با وابستگی به یک جریان خاص وارد مجلس می‌شوند ولی در مجموع جناح بندی و طیف بندی بین جریان‌های انقلابی خواهد بود.

*مهمترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد چیست؟

به نظر من تلاش برای حفظ امنیت و آرامش داخلی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و اشتغال و … یک اولویت است که مجلس در این زمینه باید اقدام انقلابی انجام دهد. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی را حضور مردم در این عرصه می‌دانند مجلس نیز باید راهکارهایی در این زمینه تدوین کند. و در هر حال معیشت مردمی بی شک یک اولویت است.

باتوجه به اقدامات دفاعی ایرانی در مواجهه با رژیم صهیونیستی حمایت تمام و کمال از نیروهای نظامی کشور برای مجلس یک اولویت است.


*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به کارنامه مدیریتی و اجرایی در حوزه امنیتی و اشرافیت به شرایط کشورهای همسایه و برخی دیگر از کشورها اولویتم عضویت در کمیسیون امنیت ملی است هر چند در کنار آن توجه ویژه به مسائل معیشتی مردم خواهم داشت.


*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و چه راهکاری برای رفع آن دارید؟

به نظرم ناپایداری در ثبات مدیریتی یکی از مشکلات خراسان جنوبی است و کوتاه بودن طول مدیریت در رده‌های میانی از یک طرف و در برخی موارد ناپختگی و ناکارآمدی مسئولین موجب شده که مشکلات به سرعت مرتفع مشوند.

کد خبر 6079687

دیگر خبرها

  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • قدردانی وزیر کشور از نیرو‌های امدادی در یافتن کودک گلستانی
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود
  • مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین دغدغه مردم است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید