Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد – ايرنا – دوره چهارساله فعاليت دولت يازدهم به پايان رسيد و دولت تدبير و اميد با تمامي تنگناها و مشکلاتي که با آن مواجه بود، با عبور از گردنه هاي دشوار کاهش درآمدهاي کشور و تحريم هاي ظالمانه، توانست اقدامات ماندگاري را رقم بزند.

استان يزد نيز مانند ساير مناطق کشور در چهار سال اخير شاهد رونق فعاليت هاي اقتصادي و تحرک در بخش هاي مختلف عمراني و خدماتي بود به گونه اي که شاخص هاي مختلف استان مبين آن است که با وجود محدوديت هاي مقابل روي دولت، اقدامات چشمگيري طي چهار سال گذشته به خصوص در 2 سال پاياني فعاليت دولت يازدهم در اين استان به ثمر نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با شروع به کار دولت تدبير و اميد در شهريور 1392 تحولات گسترده اي در استان کويري يزد به عنوان چهارمين استان صنعتي کشور در مرکز ايران ايجاد شد که برنامه ريزي منظم و منسجم حرکت در اين مسير را سرعت بخشيد.
به گزارش ايرنا، ثبت جهاني بافت تاريخي يزد و جهاني شدن شهر يزد و ايجاد فرصت طلايي براي رونق اقتصادي و گردشگري در استان، تصويب منطقه ويژه علم و فناوري استان يزد و رسميت يافتن آن و آغاز بکار هيات عامل آن به عنوان نخستين استان داراي مجوز منطقه ويژه علم و فناوري در کشور، صدور گواهينامه بين المللي فرودگاهي براي فرودگاه شهيد صدوقي يزد به عنوان نخستين فرودگاه واجد دريافت چنين گواهينامه اي در کشور، ايجاد شعبه پژوهشگاه رويان در استان، تصويب خط دوم انتقال آب در شوراي عالي آب و اجرايي شدن خط انتقال آب شرب استان از بهشت آباد يا سد خرسان، حفر چاه هاي اضطراري آب شرب و ايجاد تاسيسات و شبکه مربوط براي پيشگيري از قطع آب شرب در استان تنها برخي از دستاوردهاي مهم دولت يازدهم در استان يزد بوده است.
بخش ديگر دستاوردهاي دولت يازدهم در دارالعباده يزد شامل: مديريت مصرف آب بخش کشاورزي و ترويج فرهنگ مديريت مصرف بهينه آب، انجام مطالعات اکتشافي آب هاي ژرف استان و مشخص شدن وضعيت منابع آبي ژرفي در استان، ايجاد دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه براي تسهيل ارائه خدمات، اجراي طرح هاي نيروگاهي انرژي خورشيدي و سرمايه گذاري بخش خصوصي براي واحدهاي 10 مگاوات به بالا، 2 خطه شدن راه آهن استان، ايجاد مراکز توسعه فناوري در زمينه هاي مختلف و ايجاد مراکز شتابدهي نوآوري در دانشگاه يزد و دانشگاه آزاد اسلامي، بهره برداري از جويشگر بومي پارسي جو دانشگاه يزد و بهره گيري کاربران فارسي زبان از آن، ترويج ساخت واحدهاي بوم گردي براي تامين بخشي از خدمات گردشگري و ايجاد مشاغل خانگي و محلي و ساخت 51 واحد بوم گردي با يکهزار تخت اقامتي، ايجاد مرکز خدمات سرمايه گذاري و پنجره واحد، پيشگيري از خام فروشي مواد معدني، ساخت پايگاه هوايي و راه اندازي اورژانس هوايي و ايجاد مرکز پژوهش هاي پسيو خورشيدي از ديگر رخدادهاي چهار سال گذشته بوده که نويدبخش آينده روشن براي استان يزد است.
همچنين ايجاد مرکز خدمات به معتادان متجاهر و مرکز اجتماع درمان مدار تي سي، برگزاري هفتمين کنفرانس مجمع جهاني اسلام، ساخت مرکز آموزشي و مهارت آموزي خيرسازجوکار در امور شيميايي، بيولوژيک، راديواکتيو، هسته اي و انفجاري، تشکيل نمايندگي خانه احزاب، تشکيل شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي و نهايتا سرمايه گذاري بخش دولتي و خصوصي در دولت يازدهم جمعا حدود 110 هزار ميليارد ريال که رشد بالايي نسبت به عملکرد دولت دهم داشته از ديگر شاخص هايي است که مبين پويايي بخش هاي مختلف استان در چهار سال فعاليت دولت يازدهم است.
درباره ميزان سرمايه گذاري استاندار يزد و رئيس شوراي برنامه ريزي اين استان گفت: در طول سال هاي 92 تا 95 و فعاليت دولت تدبير و اميد، ميزان سرمايه گذاري در اين استان بالغ بر 110 هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به سرمايه گذاري 62 هزار ميليارد ريالي دوره 88 تا 91 ، افزايش 78 درصدي داشته است.
سيدمحمد ميرمحمدي چندي قبل در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان يزد درباره گزارش سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در استان در سال هاي 95 - 92 اظهار کرد: ميزان اشتغال ايجاد شده در دوره فعاليت دولت يازدهم و تا پايان سال 95، بالغ بر 82 هزار نفر بوده است.
عملکردهاي دولتمردان دولت يازدهم در تمامي بخش بيانگر رشد شاخص ها در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي است، در حوزه اقتصادي افزايش سرمايه گذاري حدود 2 برابر دولت دهم که 80 درصد اين سرمايه گذاري از سوي بخش خصوصي صورت گرفته و بخشي از آن مديون اقدامات مسئولان در ايجاد مرکز سرمايه گذاري استان به رياست استاندار و دبيري مديرکل امور اقتصادي ودارايي استان است.
از زمان آغاز فعاليت مرکز خدمات سرمايه گذاري تاکنون سرمايه گذاراني از کشورهاي انگليس، ايتاليا، آفريقاي جنوبي، هند، اتريش، آلمان، فرانسه، ژاپن و چين آمادگي خود را براي سرمايه گذاري اعلام و برخي از آنها فعاليت اجرايي خود را نيز در استان آغاز کردند.
يکي از موفقيت هاي اين بخش جذب سرمايه گذاري خارجي در حوزه هاي مختلف به خصوص توليد انرژي خورشيدي است و در اين راستا، سرمايه گذاران داخلي و خارجي آمادگي خود را براي فعاليت در اين زمينه اعلام کردند.
در آغار بکار دولت يازدهم در استان يزد سه هزار و 378 طرح عمراني نيمه تمام وجود داشت و در سامانه مربوطه نيز بيش از 12 هزار طرح نيمه تمام مشاهده مي شد که با شفاف سازي انجام شده، طرح هاي بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي براي تکميل، احصا و در اولويت برنامه هاي اجرايي قرار گرفته و به اتمام رسيد.
برخي طرح ها در اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي به بخش خصوصي واگذار و تعداد قابل توجهي نيز که جنبي تلقي مي شدند، تعيين تکليف و برخي نيز با ديگر طرح هاي مرتبط تجميع شد.
بدين ترتيب تعداد طرح هاي نيمه تمام به رقم يکهزار و 243 طرح تقليل يافت که هرسال براي تکميل تعدادي از آنها به تناسب پيشرفت فيزيکي، تامين اعتبار مي شود.
يکي از اصلي ترين حوزه هاي درآمدزا و اشتغالزاي استان صنعتي يزد، بخش صنعت، معدن و تجارت است که حدود نيمي از سرمايه گذاري چهار سال فعاليت دولت تدبير و اميد در اين بخش انجام شده است.
در بخش اشتغال بيش از 45 هزار شغل در استان تثبيت و به ازاي هر يک روز 36 فرصت شغلي جديد در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت ايجاد شده و هم اکنون نيز بيش از يک هزار واحد توليدي با پيشرفت فيزيکي حدود 60 درصدي در استان وجود دارد که با سرمايه‌گذاري 100 هزار ميليارد ريالي و بهره برداري از اين واحدها زمينه اشتغال 45 هزار نفر فراهم مي شود.
در اين مدت به دليل نبود بانک اطلاعات واحدهاي توليدي، پايش 2 هزار و 200 واحد صنعتي و معدني در استان انجام و شناسنامه اي براي تعيين تکليف وضعيت واحدهاي توليدي و صنعتي تهيه شد، ضمن آنکه بعد از تشکيل ستاد راهبري و فرماندهي اقتصاد مقاومتي و تشکيل کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد دراستان ها و با مصوبه هاي اين کارگروه براي 2 هزار و 316 واحد صنعتي زمينه تثبيت اشتغال بيش از 50 هزار نفر فراهم شده است.
دراين خصوص همچنين با وجودي که اعتبار اوليه براي استان يزد کم بود ولي با همکاري بانک‌ها هزار و 100 ميليارد تومان تسهيلات براي توانمندسازي آنها پرداخت شده است، در اين بخش 850 ميليارد تومان نيز به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از سوي بانک‌ها به واحدهاي صنعتي استان پرداخت شده که بر اين اساس، استان يزد رتبه چهارم پرداخت تسهيلات بانکي به واحدهاي صنعتي داراي مشکل را در کشور کسب کرده است.
يکي ديگر از محورهاي زيرساختي توسعه هر استان، تقويت زيرساخت هاي انرژي، بويژه گاز و برق است که در اين خصوص تکميل بخش عمده طرح هاي گازرساني به شهرها، روستاها و مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 95 درصد جمعيت استان از گاز طبيعي بهره‌مند هستند که دراين ميان سهم مناطق شهري از گاز طبيعي 99‌ درصد و مناطق روستايي نيز 75 درصد شامل 321 روستاي استان است.
استان يزد هشتمين استان پهناور کشور است و گازرساني به کل استان زمان بر است با اين وجود تعداد روستاهاي گازدار در دولت تدبير و اميد نسبت به دولت هاي قبل بيش از 115 درصد رشد داشته و از 149 روستا به 321 روستا رسيده است.
يزد با وجودي که يک ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد، دهمين استان مصرف کننده گاز در کشور محسوب مي شود و اين استان هم اکنون سومين استان کشور در مصرف گاز بخش کشاورزي و نخستين استان کشور در کاهش مصرف فرآورده هاي نفتي و جايگزيني آن با گاز است.
ساير آمارها در اين حوزه بيانگر اين است که شبکه گازرساني در دولت دهم هزار و 785کيلومتر و در اين دولت به 2 هزار و 74کيلومتر رسيده و تعداد انشعاب هاي نصب شده در دولت قبل که 39 هزار و 614 انشعاب بوده، در دولت تدبير واميد به 45 هزار و 348 اشتراک افزايش يافته است.
تعداد گلخانه هاي گازدار استان در دولت دهم يکهزار و 176 واحد و در دولت يازدهم يکهزار و 447 واحد و تعداد کوره هاي آجرپزي نيز از 49 واحد در دولت قبل به 266 واحد رسيده است.
گاز مصرفي سالانه استان در سال 92 سه هزار و 937 ميليون متر مکعب بوده که در سال 95 به شش ميليون متر مکعب افزايش يافته و حجم مصرف گاز در واحدهاي صنعتي تا قبل از دولت يازدهم يک ميليون و 191 هزار متر مکعب بر ساعت بوده که در دولت يازدهم 823 هزار 960 متر مکعب بر ساعت به آن اضافه شده است.
در بخش برق ميزان توليد و مصرف برق در دولت تدبير و اميد حکايت ازافزايش چشمگير اين 2 شاخص دارد که مي توان به افزايش ميزان توليد برق از رقم 5256 ميليون کيلو وات ساعت در سال 91 به رقم 11276ميليون کيلووات ساعت در پايان سال 95، افزايش طول خطوط انتقال برق از رقم يکهزار و 852 کيلومتر در سال91 به رقم 2101 کيلومتر در پايان سال 95 و افزايش تعداد ترانس هاس انتقال از رقم 30 دستگاه در سال 91 به رقم 49 دستگاه در پايان سال 95 اشاره کرد.
صادرات يکهزار و 224 مگاوات برق در پايان سال 95، افزايش فروش انرژي به صنايع بزرگ از يک ميليون و 272 و 364 مگاوات ساعت به رقم سه ميليون و 36 هزار و 428 مگاوات ساعت در سال 95 و مصرف 70 درصدي انرژي الکتريکي در بخش صنعت از ديگر پيشرفت هاي انرژي برق در استان بوده است.
در اين بخش، با توجه به شرايط خاص استان يزد در داشتن زمان بالاي تابش مستقيم خورشيد، استفاده از انرژي خورشيدي و ايجاد نيروگاه هاي توليد پراکنده برق در دولت يازدهم به صورت ويژه مورد توجه قرار گرفته به گونه اي که جلب مشارکت بيش از 450 مگاوات متقاضي بخش خصوصي براي ساخت نيروگاه خورشيدي و 160 مگاوات ديگر دردست انجام و نيز در مدار قرار گرفتن بيش از 80 مگاوات نيروگاه پراکنده تا پايان سال 95 صورت گرفته است.
در بحث خطوط جاده اي، ريلي و هوايي نيز 51 کيلومتر عمليات روکش آسفالت بزرگراه ها، 50 کيلومتر عمليات روکش راه هاي اصلي و فرعي، افزايش طول بزرگ راه ها به ميزان 171 کيلومتر و راه هاي روستايي آسفالته به طول 312 کيلومتر ، ساخت خط دوم راه اهن به طول 240 کيلومتر که زيرسازي آن به پايان رسيده و 50 کيلومتر روسازي آن نيز انجام شده و 60 کيلومتر ديگر با پيشرفت 50 درصدي در حال اجراست.
همچنين تغيير سيستم کنترل دستي هفت ايستگاه راه آهن به سيستم الکترونيکي، کسب رتبه نخست کشوري راه آهن يزد از نظر تناژ بارگيري با سهم بيش از 35 درصد تناژ بارگيري کشور، انجام پروازهاي داخلي به تعداد 19 هزار و 619 و پروازهاي خارجي به تعداد يکهزار و 183 و اعزام و پذيرش مسافر داخلي به تعداد دو ميليون و 29 هزار و 826 نفر و مسافر خارجي به تعداد 246 هزار و 419 نفر در دولت تدبير و اميد با ضريب ايمني 100 درصدي پروازها، دريافت گواهينامه ايزو 9001 ، افزايش 40 درصدي پروازها فرودگاه يزد و افزايش مسيرهاي پروازي و رشد 15 درصدي سالانه حمل مسافر و بار از عمده پيشرفت هاي اين بخش اعلام شده است.
در بخش اقتصادي يکي از چالش هاي شروع بکار دولت تدبير و اميد بحث مسکن مهر بود ؛با اين وجود در سال جاري به عنوان دومين استان ، اين طرح تکميل و پرونده آن بسته شد.
سهميه مسکن مهر اين استان حدود 22 هزار واحد با مساحت 386 هکتار بوده که در مجموع 21 هزار و 29 واحد تحويل متقاضيان شده و 250 واحد نيز در 2 طرح به دليل مشکلات حقوقي در دستگاه قضايي در حال بررسي و پيگيري است.
در اين استان بهترين مکان يابي براي مسکن مهر در محدوده شهري و داراي زيرساخت ها انجام شده اما برخي طرح ها نيازمند تامين برخي زيرساخت هاست.
در مجموع 21 هزار ميليارد تومان براي مسکن مهر استان يزد هزينه شده که 32 ميليارد تومان آن براي ساخت 16 مسجد هزينه شده و 11 مدرسه و 44 مرکز تجاري در جوار واحدهاي مسکن مهر و در تکميل نيازهاي مردم اساکن اين واحدهاي ساخته شده است.
در واقع 12 هزار واحد مسکن مهر که بيش از 60 درصد واحدهاي استان مسکن مهر استان يزد را شامل مي شود در دولت تدبير و اميد به اتمام رسيده وتحويل متقاضيان شده است.
***
کشاورزي استان نيز با وجود خشکسالي هاي 2 دهه اخير و کمبود شديد آب در استان به دليل مديريت مصرف آب، رشد مناسبي در توليدات داشته به طوري که افزايش 42درصدي توليدات باغي و 25 درصدي توليدات زراعي در استان صورت گرفته است.
خيز بلند در تغيير الگوي کشت و توسعه محصولات کم آبخواه و انتقال کشت سبزي و صيفي فضاي باز به گلخانه از مهمترين موفقيت هاي اين بخش اقتصادي و اشتغالزا در استاان بوده است.
سطح زيرکشت محصولات گلخانه اي استان در دولت يازدهم در استان يزد با افزايش 304 هکتاري به يکهزار و 420هکتار رسيده که بيانگر افزايش 27درصدي در سطح زيرکشت و افزايش 25 درصدي در ميزان توليدات است و نتيجه آن توليد 421هزار تن محصول گلخانه اي و کسب رتبه دوم کشور بوده است.
رشد 31 درصدي توليد شيرخام، هشت درصدي گوشت طيور، 38 درصدي گوشت قرم ، 39 درصدي توليد تخم مرغ، افزايش 5 درصدي راندمان آبياري، افزايش 50 درصدي توسعه سيستم هاي نوين آبياري، رشد 89 درصدي ظرفيت واحدهاي صنايع تبديلي و تکميلي و سرمايه گذاري هاي گسترده در بخش هاي مختلف کشاورزي استان از سوي دولت و بخش خصوصي از ديگر دستاوردهاي اين حوزه بوده است.
در اين بخش براي نخستين بار استان يزد صادرات آرد به خارج از کشور را تجربه کرد در واقع براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي يک محموله 400 تني آرد گندم از کارخانه آرد روشن استان يزد به کشور عراق صادر شد.
رشد صادرات فرآورده هاي خام و دامي از استان به خارج از کشور در دولت يازدهم قابل توجه بوده به گونه اي که در سال 92 يکهزار و 511 تن فرآورده خامي و دامي صادر شده و اين رقم هم اکنون به پنج هزار و919 تن يعني به بيش از چهار برابر رسيده است.
****
در بخش اجتماعي و خدمات رساني نيز آمارها بيانگر رشد شاخص هاي سلامت، بهداشت و درمان، کاهش آلودگي ها و بهبود و ارتقاء فضاي ارتباطي و اينترنتي است.
استان يزد قطب درمان جنوب و مرکز کشور است و حدود 40 درصد تخت هاي بيمارستاني اين استان توسط بيماران غيربومي اشغال مي شود و با شروع به کار دولت يازدهم اقدامات خوبي در بخش سلامت در استان رقم خورده است.
توسعه مراکز بيمارستاني، ايجاد مراکز و کلينيک هاي ويژه، توسعه خدمات زايمان رايگان در قالب طرح تحول سلامت، استقرار پزشک خانواده و پزشک متخصص در مناطق حاشيه نشين، توسعه مراکز شيمي درماني بيماران سرطاني، نگاه ويژه به بخش اورژانس بيمارستاني از جمله اقدامات دولت تدبير و اميد در يزد است.
در اجراي طرح تحول سلامت، از ابتداي اجراي اين طرح تاکنون 400 هزار بيمار بستري در مراکز درماني اين استان از مزاياي آن بهره مند شده اند که براي اين تعداد بيمار افزون بر 600 ميليارد ريال از محل هدفمندي يارانه‏ ها هزينه شده و در راستاي آن هزينه بستري از 37درصد به 5.4 درصد کاهش يافته است.
از زمان اجراي طرح تحول سلامت 26 هزار مورد زايمان طبيعي در استان انجام و ميزان سزارين بار اول از 30 به 20 درصد کاهش يافته است.
ساخت 23 اتاق ال دي آر درشهرستان هاي استان، ايجاد 11مرکز مهارت آموزي مادران باردار، ايجاد 15 اتاق زايمان بي درد، بازسازي و بهسازي بيش از حدود 140هزار مترمربع فضاي بيمارستاني و راه اندازي 6 کلينک تخصصي و فوق تخصصي از جمله ديگر اقدامات دولت يازدهم در راستاي طرح تحول سلامت در استان بود.
افزايش تخت هاي ان آي سي يو از 20 به 85 تخت، راه اندازي اورژانس هوايي، ايجاد نخستين مرکز خيرساز آموزش و مهارت آموزي پدافند غيرعامل کشور، رايگان شدن خدمات پرتو درماني و شيمي درماني را ازديگر اقدامات دولت تدبير و اميد در استان است.
ساخت و تجهيز 167مرکز خدمات دهي در حوزه سلامت در استان، بازسازي و تعمير 34مرکز خدمات جامع سلامت روستايي و شهري، 43 پايگاه سلامت و 65خانه بهداشت و بهره مندي 110هزار حاشيه نشين از خدمات طرح تحول سلامت از ديگر موفقيت هاي اين حوزه بوده است.
براي نخستين بار در دولت يازدهم 82هزار نفر از جمعيت اين استان که بدون هرگونه پوشش بيمه اي بودند از چتر حمايتي بيمه سلامت بهره مند شدند که افزون بر 107 ميليارد تومان براي اين افراد هزينه شده و اين بيانگر توجه دولت به بخش درمان است.
مجموع هزينه هاي درماني بيمه سلامت در چهارسال گذشته 564 ميليارد تومان بوده که نسبت به چهار سال ماقبل آن 266 درصد رشد داشته ضمن آنکه هزينه هاي درماني بيمه سلامت استان نيزدر دولت تدبير اميد رشد قابل توجهي داشت.
همچنين در چهار سال گذشته براي بيماران خاص شامل بيماران دياليزي، هموفيلي، تالاسمي و ام اس که تعدادشان در استان 458 نفر است، 230 ميليارد ريال هزينه شده است.
در ابتداي دولت يازدهم اعتراضات زيادي از سوي شهروندان نسبت به آلودگي هوا ناشي از سوخت کوره هاي آجرپزي و صنايع آلاينده در استان مطرح بود که براي اين رفع اين مشکل تهيه و اجراي برنامه رفع آلودگي در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت.
در ابتداي امر نسبت به بررسي وضعيت کوره هاي آجرپزي اقدام و تعدادي از کوره هاي سنتي تعطيل و به بسياري از کوره ها گازرساني انجام و گاز جايگزين سوخت قبلي آنها شد.
بنا بر گزارش اداره کل حفاظت محيط زيست استان، هم اکنون 80 درصد کوره ها به فيلتر مجهز شده و مصرف نفت کوره از 121 ميليون ليتر به 28 ميليون ليتر کاهش يافته و آلودگي هواي استان به ميزان 52 درصد کاهش يافته است.
در حوزه تلفن و اينترنت هم هشت برابر شدن ظرفيت پهناي باند ورودي استان، يکهزار و 268 درصد رشد پهناي باند واگذار شده، 4.5 برابر شدن شبکه انتقال، 1.3 برابر شدن طول شبکه فيبر نوري، توسعه نسل سوم تلفن همراه (تري جي ) از پنج شهر به 21 شهرستان و افزايش 14 برابري سايت هاي بي تي اس و ارائه اينترنت پرسرعت به 128 روستاي جديد در حالي که تا پيشتر 200 روستا بوده از مهمترين تحولات بوده است .
****
در بخش فناوري و دانشگاهي، پذيرش 184 هسته و موسسه فناور در مرکز فناوري اقبال، ايجاد اشتغال پايدار 540 نفر از تخبگان و دانش آموختگان دانشگاهي، صادرات 1.6 ميليون دلار محصولات فناوري و فروش هشت هزار و 500 ميليارد ريالي اين محصولات و ارزيابي 261 پرونده ثبت اختراع و تاييد 99 پرونده از سوي دفتر مالکيت فکري پارک علم و فناوري يزد رشد چشمگير اين حوزه را نشان مي دهد.
****
در بخش فرهنگي مهمترين دستاورد دولت يازدهم ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به عنوان نخستين شهر خشتي ايران و دومين شهر تاريخي جهان، پنجره اي جديد براي گسترش گردشگري در مثلث گردشگري مرکز ايران گشوده شد.
در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آمارها بيانگر آن است که اماکن اقامتي ايجاد شده در دولت يازدهم 20 واحد و ساير اقامتگاه هاي بوم گردي 51 واحد و همچنين 43 خانه مسافر نيز به بهره برداري رسيده است.
در آمد ارزي ناشي از گردشگران خارجي در دولت يازدهم 85 ميليون دلار و و در بخش گردشگران داخلي 222 هزار و 112 ميليارد ريال بوده ضمن آنکه در اين مدت يک ميليون و 17 هزار و 128 گردشگر داخلي و 263 هزار و 576 گردشگر خارجي در واحدهاي اقامتي استان يزد اسکان داده شدند.
دريافت 43 نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي، ايجاد 43 واحد اماکن پذيرايي سنتي و بين راهي، صدور 38 مجوز پروانه توليد کارگاهي، بازديد يک ميليون و 298 هزار 737 نفر از موزه ها و بناهاي تاريخي استان، برگزاري جشنواره هاي مختلف و تاسيس خانه گردشگري از جمله دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه ميراث فرهنگي در استان يزد بود.
از سال 92 تا 95 بيش از 2هزار و 530 ميليارد ريال سرمايه گذاري بخش خصوصي در مراکز گردشگري استان صورت گرفت و 313 مجوز نيز براي توسعه و زيرساخت هاي گردشگري صادر شده است.
****
در حوزه فرهنگي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز فعاليت هاي گسترده اي انجام داده که مهمترين آنها افزايش تعداد سينماها، رشد تعداد فيلم هاي توليد شده در اداره سينمايي، رشد تعداد پايگاه هاي خبري و نشريات مکتوب و مجازي است.
تعداد سالن هاي سينما تا قبل از دولت تدبير و اميد در استان پنج باب بوده و هم اکنون مجوز 9 سالن صادر شده ضمن آنکه تعداد عناوين فيلم توليد شده توسط اداره سينمايي اداره کل فرهنگ ارشاد استان يزد در دولت يازدهم 135 مورد اعلام شده در حالي که در دولت قبل هيچ فيلمي در استان توليد نشده بود.
ديگر دستاوردها و عملکردهاي اين بخش عبارتند از: وجود 15 موسسه فرهنگي قرآن و عترت در استان که در دولت يازدهم 33 مجوز جديد صادر شد، افزايش تعداد کانون هاي فرهنگي و فرهنگي از 435 مورد به 794 مورد، برگزاري 138 جلسه شوراي فرهنگ عمومي، برپايي 35 نشست تخصصي، خريداري تعداد 30 هزار جلد کتاب از نويسندگان و ناشران به ارزش 264 ميليون تومان، برگزاري نخستين نکوداشت زنده ياد مهدي اخوان ثالث و کنگره سراسري کمال الدين محمد وحشي بافقي، ساخت نخستين پلاتوي تئاتر استان .
در حوزه رسانه اي نيز تعداد کانون هاي تبليغاتي با افزايش 97 کانون از 152 به 249 کانون و تعداد پايگاه هاي خبري استان از يک پايگاه به 31 پايگاه در دولت تدبير و اميد افزايش يافت.
همچنين تعداد نشريات مکتوب استان با صدور 61 مجوز در دولت تدبير و اميد از 49 نشريه به 110 نشريه و تعداد نشريات الکترونيک با رشد 2 برابري از 6 نشريه به 12 نشريه در دولت يازدهم رسيد.
1968/ 2088/ 7532 / 6014/ گزارش از : محمودرضا رحماني ، کبري دانشي ، سعيد صادقي مقدم ** انتشار: کاظم شاملو
@irnayazdd
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی گفت: این شرکت در موضوع نفت و گاز ماهیت تولیدی و توسعه‌ای دارد که حدود جغرافیایی آن شامل شهرستان‌های بستان، هویزه، سوسنگرد، دارخوین، خرمشهر، مینو شهر و اروندکنار می‌شود. درحقیقت این شرکت نفتی محدوده کل غرب کارون را احاطه کرده است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ میدان‌های نفتی، ۸۶ درصد میدان‌های مشترک نفتی کشور در غرب کارون قرار دارد، بیان کرد: بزرگ‌ترین میدان مشترک ایران، میدان آزادگان است و میدان‌های مشترک یاران، یادآوران و سهراب که به توسعه رسیده‌اند در این منطقه قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه میدان‌های سپهر، جفیر و دارخوین به بهره‌بردای رسیده‌اند و در حال توسعه فازهای بعدی هستند، افزود: در کنار این میدان‌های توسعه‌یافته، میدان‌های سوسنگرد، بندکرخه، خرمشهر، مینو و اروند جزو میدان‌هایی هستند که شرکت ملی نفت برای توسعه و بهره‌برداری آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

عذاری‌اهوازی با یادآوری اقدام‌های مهم دولت سیزدهم در توسعه میدان‌های نفتی گفت: حرکت‌های مهمی در این دولت انجام شده است. یکی از راهبردهای مهم در دولت سیزدهم اعتماد و اطمینان به نیروهای بومی و ایرانی بود و با اتکا به نیروهای بومی، توسعه میدان‌ها را به شرکت‌های ایرانی واگذار کرده است.

وی گفت: میدان‌های سپهر و جفیر با اعتماد به جوانان ایرانی سال پیش توسعه یافت و با استخراج روزانه ۴۰ هزار بشکه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه افزون بر توسعه میدان‌ها، تولید و نگهداشت نیز وظیفه شرکت نفت و گاز اروندان است، بیان کرد: ما در درجه اول باید بتوانیم مقدار نفتی را که تولید کرده‌ایم نگهداری کنیم.

عذاری‌اهوازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توسعه چاه‌های جدید هستیم، افزود: برای توسعه میدان دارخوین برنامه بسیار وسیعی داریم، چاه‌های تازه‌حفر و قراردادهای توسعه این میدان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید در غرب کارون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت است، گفت: در دولت پیش ظرفیت تولید این شرکت روزانه ۸۴ هزار بشکه نفت بود که اکنون با اقدام‌های شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم، تولید در نفت و گاز اروندان ۳۰ درصد افزایش داشته است.

برنامه‌ریزی برای حفاری ۴۰ حلقه چاه در سال جاری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: در دولت سیزدهم تعداد ۶۰ حلقه چاه را حفاری و برای امسال حفاری ۴۰ چاه دیگر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به بهره‌برداری برسانیم. با حفاری این ۶۰ حلقه چاه در میدان آزادگان، هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت حدود ۲۰۰ هزار بشکه است.

عذاری‌اهوازی با اشاره به توجه و برنامه‌ریزی کاربردی دولت سیزدهم در توسعه میدان‌ها گفت: شرکت نفت و گاز اروندان همه برنامه‌های شرکت ملی نفت برای تولید را در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسانده و یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده است. این موفقیت‌ها ثمره تلاش و جهاد بی‌وقفه همه کارکنان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به جمع‌آوری گازهای همراه نفت افزود: سیاست ما در توسعه میدان‌ها، توسعه منطقه و حفظ محیط‌زیست به‌عنوان سرمایه‌ای عمومی و ماندگار است و به این منظور کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس پارسال راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: فعالیت مرحله نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز آغاز کرده است و هم‌اکنون حدود ۱۱۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای همراه میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران، برای فرآورش و استفاده به‌عنوان گاز شهری و فرآورده‌های پتروشیمی‌ها و خوراک آن‌ها به این کارخانه ارسال می‌شود.

ارسال ۳۲ میلیون فوت‌مکعب گاز به کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰

عذاری‌اهوازی با بیان اینکه با جمع‌آوری گازهای همراه، گاز متان تولید می‌شود که برای مصرف گاز خانگی است و برای جبران ناترازی گاز کشور به خط سراسری ششم ارسال می‌شود، گفت: در میدان آزادگان شمالی در گذشته روزانه حدود ۲۸ میلیون فوت‌مکعب گاز ارسال می‌شد. اما در حال حاضر، از طریق تعمیر، اصلاح و راه‌اندازی یک کمپرسور با استفاده از نیروهای توانمند داخلی و کارکنان شرکت نفت و گاز اروندان، که از زمان ساخت کارخانه آزادگان شمالی از سوی شرکت‌های چینی بلااستفاده بود، توانستیم حجم بالایی از گاز را فرآورش و از سوزاندن و هدررفتن این سرمایه ملی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعمیر کمپرسور از سوی کارکنان این شرکت با ۷۵۰ نفر روز انجام شده است، افزود: ما توانسته‌ایم حدود ۵ میلیون فوت‌مکعب گاز دیگر اضافه کنیم و به ۳۲ میلیون فوت‌مکعب برسانیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که تا یک ماه دیگر در میدان آزادگان شمالی گاز همراهی برای سوزندان وجود نخواهد داشت و همه گازهای همراه به فرآورده تبدیل می‌شود و این همان اجرای زنجیره ارزش نفت و گاز است.

عذاری‌اهوازی در پایان گفت: قرارداد دیگری با هلدینگ خلیج‌فارس به ارزش ۷۳ میلیون دلار به‌منظور ارسال گازهای مشعل منطقه دارخوین و کارخانه غرب کارون در جفیر، که حدود ۱۵۰ میلیون فوت مکعب است، امضا شد و با انجام این قرارداد، درعمل شرکت نفت و گاز اروندان تا پایان سال ۱۴۰۴ دیگر گازی برای سوزاندن نخواهد داشت.

کد خبر 6094155 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • آسفالت معابر کرمان شتاب می‌گیرد/ آغاز به کار طرح «جهاد آسفالت»
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • جت جنگنده ام جی در نمایشگاه خودروی پکن+عکس
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان 
  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم