Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - رئيس دانشگاه قائد اعظم پاکستان، مشتاق به افزايش همکاري و تقويت ارتباط ميان دانشگاه هاي پاکستان و ايران است و اعتقاد دارد دانشگاه هاي دو کشور مي توانند نقشي غيرقابل انکار در تقويت هرچه بيشتر پايه هاي روابط و دوستي دو همسايه ايفا کنند.

دانشگاه قائد اعظم يکي از بزرگ ترين و معتبرترين دانشگاه هاي پاکستان است که در سال 1967 ميلادي تاسيس شد و امروز رشته هاي مختلف علوم پايه، علوم انساني، فني مهندسي و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در مقاطع کارشناسي، تکميلي و عالي در آن تدريس مي شود.
پرفسور جاويد اشرف رئيس اين دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه مطالب زيادي درباره سطح دانشگاه هاي ايران و سرعت بالاي رشد عملي اين کشور خوانده و شنيده است، براي سفر به ايران با هدف بررسي زمينه هاي همکاري بيشتر ميان دانشگاه هاي دو کشور ابراز تمايل کرد.
اين شخصيت عالي دانشگاهي پاکستان گفت که اگر دعوتنامه اي از ايران براي سفر به اين کشور همسايه دريافت کند، بسيار راغب است تا ضمن سفر به اين کشور همسايه براي نخستين بار، از نزديک شاهد پيشرفت ها و دستاوردهاي دانشگاهي ايران باشد.
وي همچنين با اشاره به ظرفيت خوب انتشارات کتب دانشگاهي در ايران، اين ظرفيت را نيز فرصت خوبي براي گسترش همکاري هاي دانشگاهي-علمي-فرهنگي ميان دو کشور همسايه دانست.
پرفسور جاويد اشرف معتقد است که دانشگاه هاي پاکستان و ايران تمايل و اراده بالايي براي آغاز فصلي از همکاري هاي گسترده و موثر دارند اما اين تمايل و اراده، تا کنون به مرحله عمل نرسيده است.
وي با اشاره به اينکه تفاهم نامه هايي ميان دانشگاه قائد اعظم پاکستان وچند دانشگاه ايران امضا شده و در اين تفاهم نامه ها بر موضوع هايي نظير تبادل استاد، دانشجو و همکاري هاي تحقيقاتي تاکيد شده است اما موارد ذکر شده متاسفانه همچنان روي کاغذ مانده است.
رئيس دانشگاه قائد اعظم پاکستان از اين که هر دو طرف در پيشبرد و علمياتي کردن تفاهم نامه ها گام چنداني برنداشته اند، ابراز گله مندي و نارضايتي کرد و گفت: براي به حرکت درآوردن چرخ همکاري دانشگاه هاي ايران و پاکستان، نبايد منتظر فراهم شدن فرصت از سوي نهادهاي عالي و دولت هاي دو کشور باشند. مسئولان عالي دانشگاه ها بايد مستقيما وارد عمل شده و با ايجاد تعامل مستقيم، وارد فاز عملياتي همکاري ها شوند.
اين شخصيت عالي دانشگاهي پاکستان تاکيد کرد که براي پيشبرد روند همکاري ها، دولت هاي دو کشور بايد نمايندگان ويژه اي را براي پيگيري مجدانه تفاهم نامه ها و کمک به اجرايي شدن آن تعيين و معرفي کنند.
رئيس دانشگاه قائد اعظم پاکستان تعامل دانشگاه هاي دو کشور به ويژه در حوزه هاي علوم انساني را بسيار ضروري دانست و گفت که با توجه به قرابت ها و مشترکات فراوان فرهنگي، تاريخي، زباني و ديني ميان دوملت ايران و پاکستان، همکاري دانشگاه هاي دو کشور در حوزه هاي مربوطه يک ضرورت اجتناب ناپذير است.
پرفسور جاويد اشرف با بيان اينکه در زمان حاضر ميزان همکاري دانشگاه قائد اعظم با دانشگاه و موسسات آموزش عالي کشورهاي ديگر محدود است، گفت: ما به دنبال افزايش تعامل با دانشگاه هاي خارجي از جمله تبادل استاد هستيم.
به گفته وي تعداد کمي دانشجوي خارجي در دانشگاه قائد اعظم مشغول تحصيل هستند که اکثر آنها شهروندان افغانستان و تنها چند نفر از کشورهاي خاورميانه هستند. `محدويتي خاصي براي پذيرفتن دانشجويان خارجي نداريم و در صورتي که دانشجوياني از کشورهاي ديگر براي تحصيل در اين دانشگاه ابراز تمايل کنند، براساس مقررات از آن استقبال خواهيم کرد.`
اين مقام دانشگاهي پاکستان با اشاره به اينکه تعداد زيادي از دانشجويان پاکستاني در خارج از اين کشور مشغول تحصيل هستند، گفت: چين اصلي ترين مقصد تحصيلي دانشجويان پاکستاني است و در زمان حاضر بيش از 18 هزار دانشجوي پاکستاني در دانشگاه هاي مختلف اين کشور مشغول تحصيل هستند.
وي افزود: بعد از چين، آمريکا و انگليس، اصلي ترين مقصد تحصيلي براي دانشجويان پاکستاني هستند و در شرايط حاضر، بيش از شش هزار دانشجوي پاکستاني در دانشگاه هاي مختلف آمريکا و در رشته هاي گوناگون مشغول تحصيل هستند.
پرفسور جاويد اشرف در پايان اين گفت و گو تاکيد کرد: وقتي درباره ايران صحبت مي کنيم، شرايط بسيار متفاوت از کشورهاي ديگر است. ايران نه تنها يک کشور همسايه پاکستان، بلکه يک کشور مسلمان در کنار ما است و مشرکات و قرابت هاي فراواني که بين ايران و پاکستان وجود دارد، يک زمينه مساعد و يک بستر بزرگ براي تقويت همکاري هاي دانشگاهي ميان دو کشور است.
`تقويت همکاري هاي علمي و دانشگاهي ميان ايران نه تنها براي ارتقاء سطح علمي و دانشگاهي دو کشور بسيار مفيد است بلکه اين نوع همکاري مي تواند به نزديک تر شدن روابط و از ميان رفتن هرگونه سوءتفاهم احتمالي بين دو کشور کمک کند.`
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و... وحشت‌زده هستند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی که رسانه‌های غربی در طول سال‌های گذشته و اخیر، همواره بر انزوای ایران در نظام بین الملل به مثابه گزاره و پیش‌فرضی تصنعی و القایی مانور داده‌اند، اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت قدرت ائتلاف‌سازی استراتژیک ایران با شرکای راهبردی خود را پنهان سازند.

اخیرا پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی درباره همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، امری که باعث نگرانی رژیم اشغالگر قدس و متحدانش شده است. بلومبرگ در این‌خصوص نوشته است " سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی‌اش، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تاکید کرده است که مسکو آماده گسترش همکاری‌های نظامی مفید و متقابل با ایران است. در چنین شرایطی، نگرانی اسرائیل از پیامد‌های گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران جدی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه آنکه روسیه پس از رگبار موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، از تهران طرفداری کرد و وزارت امور خارجه این کشور آن حمله را «دفاع از خود» توصیف کرد. "

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها قواعد بازدارندگی را به خوبی آموخته و آن را محقق ساخته است، بلکه هم‌افزایی راهبردی با برخی بازیگران کلیدی در حوزه روابط بین الملل را نیز به‌گونه‌ای عملیاتی و به دور از توجه به هیاهوی جریانات طرفدار آمریکا و اروپا در دستورکار قرار داده است.

ابراز نگرانی رسانه‌های غربی (از جمله بلومبرگ) در خصوص ارتقای همکاری‌های امنیتی، نظامی و راهبردی ایران و کشور‌هایی مانند روسیه و چین برخاسته از همین حقیقت است. این موضوع نشان می‌دهد که انتقادات جهت‌داری که در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته مطرح شده، تا چه اندازه‌ای غیرواقعی بوده است.

هم‌افزایی راهبردی، فرمولی است که مطابق آن دو بازیگر با توجه به وجود تهدیدات یا فرصت‌های مشترک در حوزه روابط بین الملل، از ظرفیت‌های متقابل یکدیگر در معادلات جهانی استفاده می‌کنند. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی با یک بازیگر، به معنای وابستگی به آن کشور نیست و اتفاقا به معنای درکی واقع‌بینانه در قبال ماهیت مناسبات جهانی و حوزه روابط بین الملل است.

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و .. وحشت‌زده هستند و آن را مایه ایجاد ائتلافی می‌دانند که ثمره آن قطعا در تعارض مطلق با امیال مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه غرب در جهان امروز قرار دارد.

همین مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف راهبردی با کشور‌های مخالف آمریکا (حتی اگر در مواردی با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم) باید به‌صورتی جدی و مستمر در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان از ثمرات آن در ایجاد موازنه قدرت به سود جریان ضد غرب در نظام بین‌الملل استفاده کرد.

البته در طول سه سال اخیر گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده و لازم است این نگاه راهبردی، تبدیل به یکی از ثوابت سیاست خارجی کشورمان شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است