Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی حسن‌بیگی، هنرمند پیشکسوت نقال و پرده‌خوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر»(علوی) گفت: این جشنواره پس از سالها که با مهجوریت این هنر به عنوان یکی از گونه‌های نمایشی اصیل ایرانی مواجه بودیم توانست طراوت و نشاط تازه‌ای را به فعالیت‌های صورت گرفته در این عرصه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در جریان برگزاری این جشنواره شاهد گردهمایی جمعی از بهترین و باسابقه‌ترین هنرمندان نقال و پرده‌خوان از سراسر کشور هستیم، اتفاق کم‌نظیری که به برکت وجود علی‌بن ابی‌طالب(ع) به وجود آمده و منشأ خیرات و برکات زیادی در ترویج فرهنگ و سیره علوی در ایام منتهی به بزرگترین عید جامعه تشیع یعنی غدیر خم است.

این هنرمند نقال و پرده‌خوان با تأکید بر این نکته که اهمیت این جشنواره در احیا و ارتقای هنر نقالی و پرده‌خوانی اکنون حتی بیش از جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی است که سالیان سال در حال برگزاری بوده و به همین دلیل اعتبار ویژه‌ای دارد، گفت: در جریان هجدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی که در آستانه برگزاری آن هستیم با این مسئله مواجهیم که معرفی هنر نقالی، پرده‌خوانی و سایر گونه‌های نمایشی ایرانی به شکلی گذرا در آنها جاری و ساری است و به غیر از دعوت از تعداد معدودی هنرمندان پیشکسوت این عرصه که اجرای مجالس آنها می‌تواند الگویی برای نسل جوان در اتخاذ شیوه اجرایی درست این گونه نمایش‌ها باشد، کار شاخصی در معرفی دقیق، جامع و حرفه‌ای آن صورت نمی گیرد.

وی در ادامه افزود: این امر در شرایطی واقع می‌شود که جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» گردهمایی بزرگی از بزرگان جامعه نقالی و پرده‌خوانی کشور است که نقل مجالس آنها هر یک می‌تواند برای علاقه‌مندان به این عرصه به ویژه نسل جوان مفید فایده باشد؛ ضمن آنکه بهره‌گیری هر کدام از ایشان در نقل‌های خود از منابع معتبر و موثق، مخاطبان را با روایات مشهور در زمینه‌های مختلف از جمله روایات مذهبی و دینی آشنا می‌کند.

حسن‌بیگی در مورد حضورش در دومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» به ایکنا گفت: در این جشنواره با نقل مشهوری تحت عنوان «دشت ارژن» در خدمت علاقه‌مندان هستم؛ نقلی که براساس برخی از مستندات و منابع حاکی از نجات سلمان فارسی به دست حضرت علی(ع) است.

وی در تشریح داستان این روایت ادامه داد: سلمان فارسی و یا همان روزبه ایرانی در زمانی که به قصد تشرف به اسلام از سرزمین فارس به سمت حجاز در حرکت بوده در دشتی به نام ارژن در معرض خطر شیر درنده‌ای قرار می‌گیرد که اسب‌سواری ناشناس او را نجات می‌دهد؛ سالها بعد از این جریان در گفت‌و‌گویی دوستانه با علی(ع) متوجه این امر می‌شود که شخص اسب سوار مولا علی(ع) بوده چرا که حضرت ماوقع را با جزئیات کامل برای سلمان فارسی نقل می‌کنند.

این هنرمند نقال در پایان گفت: سلمان متعجب به نزد رسول اکرم(ص) مراجعه می کند و آن حضرت با تصدیق ادعای حضرت علی(ع) به سلمان می‌فرمایند: «اعلم یا سلمان، أنّه ما ابتلی أحد من الأنبیاء والأولیاء منذ عهد آدم إلی الآن ببلاء إلّا کان علیّ هو الّذی نجّاه من ذلک.» ....بدان ای سلمان، هر کدام از انبیاء و اولیای الهی از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون که گرفتار شده است علی(ع) او را از آن گرفتاری نجات داده است.

دومین جشنواره نقالی و پرده خوانی «غدیر» به دبیری حسین عالم‌بخش از 13 تا 17 اسفند سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۶۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر (عکس)

به گزارش "ورزش‌ سه"، روابط عمومی باشگاه گل‌گهر اینطور به محتوای مراسمی که امروز در ورزشگاه اختصاصی آنها در سیرجان برگزار شده، پرداخته است: «طی مراسمی در باشگاه فرهنگی ورزشی گل‌گهر و با حضور اعضای انجمن اهدای عضو ایران، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باشگاه، کادرفنی و بازیکنان تیم، این باشگاه به عنوان اولین حامی و سفیر اهدای عضو در میان باشگاه‌های فوتبال کشور معرفی گردید.» 

در مراسم امروز علاوه بر اعضای انجمن اهدای عضو ایران، شاهد حضور بازیکنان و کادر فنی تیم هم هستیم. همچنین اسفندیارپور، مدیرعامل باشگاه، در این گردهمایی برای دقایقی صحبت کرد و سایر اعضای هیئت مدیره باشگاه و کارخانه گل گهر هم حضور داشتند.

گل‌گهر پس از پیروزی در مسابقات جام حذفی این روزها با روحیه بیشتری ادامه مسابقات لیگ برتر و همین‌طور رقابت‌های جام حذفی را دنبال می‌کند و حالا بازیکنان و سایر اعضای باشگاه نیز در اقدامی خیرخواهانه بادریافت کارت اهدای عضو، پس از پایان زندگی به افراد دیگر زندگی خواهند بخشید.

دیگر خبرها

  • جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • گردهمایی بی‌سابقه و زندگی‌بخش در باشگاه گل‌گهر (عکس)
  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • صفر تا صد آرایشگری مردانه را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید /درآمد و مزیت
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • بازهم سرعت غیر مجاز حادثه آفرید/ فوت جوان ۱۷ ساله قمی در بلوار غدیر