Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، همایون یوسفی در دیدار با تعدادی از هنرمندان خوزستانی اظهار کرد: مسائل مطرح شده از سوی هنرمندان خوزستان مبنی بر نداشتن سالن هایی برای تمرین و غیره کاملا مبتنی بر تجربه بوده و امیدوارم با همفکری ایجاد شده قدم های مثبتی را در راستای حل این مشکلات برداریم.

وی افزود: بحث فرهنگ فراگیر است و تا وقتی جنبه های مختلف توسعه در سایر بخش ها رخ ندهد، نمی توانیم انتظار رشد یک جانبه فرهنگ را داشته باشیم و اگر هم توسعه پیدا کند، قطعا پایدار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم تجمیع دستگاه های متولی فرهنگ

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ در گروی توسعه همه جانبه سایر بخش ها است، گفت: خوزستان قبل از جنگ در بخش شعر، نویسندگی، کتاب، سینما، کارگردانی، بازیگری، موسیقی و سایر بخش های حوزه هنر افراد مطرح و مشهور بسیاری داشت.

یوسفی بیان کرد: اگر فرهنگ و هنر امروز در خوزستان چنین وضعیتی دارد چون نتوانستیم در سایر بخش ها توسعه ایجاد کنیم. در عین حال برای کشوری که درگیر اقتصاد خود باشد آن وقت موضوعاتی مثل فرهنگ، هنر و آموزش خیلی کم اولویت پیدا می کند.

وی پیشنهاد داد: یک راهکار برای حل معضلات فرهنگ و هنر وجود دارد و آن هم تجمیع دستگاه های متولی فرهنگ و هنر و مکلف کردن آنها به پاسخگویی است؛ قطعا تا این مباحث و فرآیندها اصلاح نشود مشکلات فرهنگ و هنر هم حل نمی شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت با بیان اینکه یکی از تهدیدهای فعلی در برابر هویت، فرهنگ و هنر است، ادامه داد: در طول تاریخ فرهنگ های بسیاری در دنیا ایجاد و به تدریج دچار استحاله شدند.

زنگ خطر کمرنگ شدن هویت اسلامی ـ ایرانی

یوسفی هشدار داد: قطعا اگر در حوزه نوشتاری، رسانه، شعر و کتاب به درستی به تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی پرداخته نشود، همواره خطر کمرنگ شدن آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمرنگ شدن این هویت هدف اصلی استعمارگران و استکبار است، ادامه داد: آنها یکسان سازی فرهنگی و قومی را دنبال می کنند تا به راحتی قدرت کنترل افراد و جوامع را داشته باشند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت با تأکید بر لزوم نگاه فرآیندی در حوزه فرهنگی گفت: متأسفانه هر روز شاهد افزایش تهدیدها بر علیه فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی هستیم و تمامی دولت ها نیز فقط درگیر مسائل روزمره مردم هستند.

اثرگذاری اخلاق بر سیاست کمرنگ شده

یوسفی در ادامه خطاب به هنرمندان گفت: هیچ وقت خودتان را درگیر جریانات سیاسی و افراد نکنید؛ متأسفانه برخی ها خواستار استفاده ابزاری از هنرمندان هستند. البته ابراز علاقه در زمان انتخابات از سوی هنرمندان و مشارکت در تعیین سرنوشت در تمام دنیا مرسوم هست ولی بعد از آن نباید سیاسی عمل کنند.

وی افزود: اثرگذاری اخلاق بر سیاست کمرنگ شده و بنابراین شما هنرمندان استقلال خود را در حوزه های مختلف استانی و کشوری حفظ کنید.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یادآور شد: همه مشکلات مطرح شده از سوی هنرمندان استانی با هم قابل حل نیستند و به نظرم سه نفر از هنرمندان چند مورد مشخص را به ما اعلام کنند که آنها را در حوزه ملی و استانی پیگیری کنیم.

یوسفی بیان کرد: هنر زاییده خود مردم است و هرچه دولت کمتر ورود کند بهتر هست چون دولت باید تصدی گری کند و نباید به کارهای اجرایی وارد شود.

وی در پایان با بیان این گلایه که ورود دولت ها به هر حوزه ای سود چندانی برای مردم ندارد، وعده داد: حمایت از تولیدات هنری از جمله تولید تعزیه خوانی را در دستور کار قرار می دهیم.

مشکل هنرمندان خوزستانی برای برگزاری کنسرت و نمایشگاه

رضا کیانی یکی از هنرمندان خوزستانی نیز در این جلسه تأکید کرد: همه باید برای ارج نهادن به توسعه و پویایی فرهنگی فعال باشیم و چنین جلسه ای برای تحقق این هدف مفید خواهد بود.

وی افزود: مهمترین بحث در حال حاضر ثبات مدیریتی در خوزستان است و یکی از الطاف دولت به استان خوزستان انتخاب استانداری از جنس مردم، اصلاح طلب و حامی مسائل اجتماعی و فرهنگی است.

این هنرمند خوزستانی با اشاره به اینکه هنرمندان عمدتا دغدغه اجتماعی دارند، ادامه داد: هنرمندان خوزستانی انتظار حمایت در بحث تولید، حمایت از آثار فاخر و همچنین انعقاد قرارداد را دارند.

کیانی بیان کرد: هنرمندان خوزستانی برای نمایشگاه هنرهای تجسمی و برگزاری کنسرت مشکل دارند که انتظار ورود بخش خصوصی برای کمک به هنرمندان در این زمینه و همچنین تولید آثار را دارند.

وی عنوان کرد: شرکت ها نیز بعد از تولید آثار می توانند قراردادهایی را منعقد و با این کار خود از هنرمندان حمایت کنند.

وجه صنعتی خوزستان پررنگ تر از فرهنگی

این هنرمند خوزستانی با تأکید بر اینکه انتصابات در حوزه فرهنگ و هنر باید منطبق بر دانش و آگاهی باشد، گفت: بسیاری از هنرمندان فعال استان می توانند در روابط عمومی های مختلف به کار گرفته شده و یا به عنوان مشاوران فرهنگی و هنری فعال شوند.

کیانی یادآور شد: البته این نکته نیز حائز اهمیت است که هنرمندان می توانند در تداوم اهداف دولت تدبیر و امید فعال باشند.

وی در پایان تأکید کرد: وجه صنعتی خوزستان بسیار پررنگ تر از فرهنگی است که باید از منابع صنعتی برای توسعه فرهنگ و هنر در این استان بیشتر بهره مند شویم.

سطح ضعیف ارتباط هنرمندان خوزستانی با صدا و سیما

فرزاد تامردای طراح، گرافیک و عکاس نیز در این جلسه گفت: در حوزه فرهنگ و هنر انتظاراتی داریم که مهترین آن تعامل بیشتر با هنرمندان است؛ به عقیده من مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر نشان دهنده بی توجهی به این حوزه مهم است.

وی افزود: واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی و اینکه دیگر در اختیار ارشاد و هنرمندان نیست یکی از مشکلات مهم و مورد بحث هست؛ البته مقرر شده بود تا خانه هنر شهرداری راه اندازی شود ولی این کار هنوز انجام نشده است.

این هنرمند خوزستانی گلایه کرد: سطح ارتباط هنرمندان با صدا و سیما در استان خوزستان بسیار ضعیف است ولی شهرداری تهران برای نهادینه کردن حقوق شهروندی حمایت های بسیاری از هنرمندان دارد. در استان خوزستان چنین تولیدات خوبی را در سطح استان برای نهادینه کردم حقوق شهروندی نداریم.

نبود پردیس سینمایی و فرهنگسرا در خوزستان/ مهاجرت هنرمندان

رضا سیادت فیلمساز و رئیس انجمن سینمای جوانان خوزستان نیز بیان کرد: مهاجرت هنرمندان از استان مهمترین مشکل است که به خاطر نداشتن شغل و عدم فرصت ارائه از خوزستان می روند. در واقع خیلی از هنرمندان به تهران می روند تا آنجا فرصت ارائه داشته باشند.

وی اضافه کرد: پردیس سینمایی و فرهنگسرا در خوزستان نداریم و دولت باید فرصت ارائه شدن هنرمندان را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین بودجه عمرانی فرهنگی ضعیف است و با این وجود دیگر هنرمند فرصتی برای ارائه ندارد.

بی مهری های بسیار به هنرمندان خوزستانی

محمدرضا ارمغان هنرمند فعال در بخش تئاتر نیز گفت: نماینده ای موفق است که در رشته تخصصی خود کار کند و برای فعالیت در سایر بخش ها از دیگران و صاحبان تخصص آن مشورت بگیرد.

وی ادامه داد: هنرمندان در طول تاریخ با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و در خوزستان نیز هنرمندان با بی مهری های بسیاری مواجه هستند.

مطالبه تأسیس دانشگاه جامع هنرهای زیبا

متولی اندیشمند نیز در این جلسه خواستار شد: مطالبه من تأسیس دانشگاه جامع هنرهای زیبا در استان هست که این مطالبه به استاندار هم منتقل شده است که وی این پیشنهاد را طرح جامع و خوبی دانست.

هنرمندان یتیم هستند/ عدم حمایت از نمایش تعزیه

رامین افشار یکی هنرمندان حوزه تئاتر خوزستان گفت: ما هنرمندان کلا یتیم هستیم و حمایتی از ما نمی شود؛ به عنوان نمونه در حال حاضر یک تعزیه خوانی بسیار حرفه ای در استان در حال تدوین است ولی کسی از اجرای آن حمایت نمی کند.

وی عنوان کرد: حتی برای تهیه تجهیزات و لباس هنرمندان در این تعزیه خوانی مشکل داریم و کسی حمایت نمی کند.

فضای تمرین هنرمندان در کارون شبیه به حوزه علمیه/ هنرمندان کارون معدوم هستند

رئیس انجمن هنرهای تجمسی کارون نیز در این جلسه بیان کرد: در شهرستان کارون یک فرهنگسرا داریم که در اختیار هنرمندان نیست و در هنرمندان ما در خیابان اجرا می کنند.

فاطمه نواصری گلایه کرد: هیچ فضای نمایشگاهی در کارون برای برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی وجود ندارد.

وی یادآور شد: حتی هنرمندان و شاعران برای برگزاری یک شب شعر هم حمایت نمی شوند و البته مکانی هم برای برگزاری ندارند. متأسفانه انجمن هنرهای تجسمی شهرستان کارون هیچ اعتبار، هزینه و مکانی برای فعالیت خود ندارد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی کارون انتقاد کرد: حق ورود به فرهنگسرا را نداریم و هنرمندان تئاتر شهرستان باید به صورت تفکیکی زن و مرد در فضایی مجزا تمرین کنند که فضای هنر را بیشتر شبیه به حوزه علمیه کرده است.

نواصری در پایان گلایه کرد: هنرمندان شهرستان کارون در یک کلام معدوم هستند.

نگذارید بلای خراسان سر خوزستان بیاید/ ایران سرای فردوسی است

شریعتی از دیگر هنرمندان خوزستانی هم در این جلسه گلایه کرد: نگذارید بلایی که سر خراسان آمده بر سر خوزستان بیاید چون همه جای ایران سرای فردوسی است.

وی در پایان با بیان اینکه هنر آزاد، مستقل و آزاده خوب است، گفت: هشت سال تهاجم خارجی بر سر خوزستان سایه افکنده و ما نباید با بی تدبیری این وضعیت را ادامه بدهیم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه مراحل قبلی، صندوق اعتباری هنر با ارسال پیامک، از ۱۳۵ نفر دیگر از هنرمندان واجد شرایط دعوت کرد تا روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، برای ارائه مدارک و تکمیل پرونده مسکن در شهرک هنرمندان پرند، به صندوق هنر مراجعه نمایند.   در راستای کمک به تأمین مسکن اصحاب فرهنگ و هنر، صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۲ طی سه مرحله از ۹۰۰ هنرمند متقاضی مسکن استان تهران برای ارائه مدارک و تکمیل پرونده دعوت و براي ۷۰۰ نفر از آنها که به صندوق مراجعه نمودند پرونده مسکن تشکیل شده است.    در مرحله چهارم نیز از ۱۳۵ نفر از هنرمندان ساکن استان تهران با اولویت اعضای متأهل بالای ۴۰ سال (بدون فرزند) با ارسال پیامک برای ارائه مدارک و تکمیل پرونده دعوت بعمل آمده است.   گفتنی است؛ طی توافق صندوق با وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام اعضای صندوق اعتباری هنر در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن فراهم و ۵ هزار نفر بر اساس شاخص‌های وزارت راه واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد هزار و ۷۰۰ را هنرمندان ساکن استان تهران تشکیل می دهند که تاکنون برای ۱۰۳۵ نفر با ارسال پیامک برای تشکیل پرونده دعوت شده است.   صندوق اعتباری هنر در تلاش است به موازات انجام وظایف تکلیفی، اقدامات نوینی برای ارائه خدمات و اعطای تسهیلات بیشتر به جامعه فرهنگ و هنر انجام دهد. این اقدام نیز با هدف تأمین مسکن اصحاب فرهنگ و هنر که همواره مورد تأکید دولت مردمی است انجام گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل و بهره‌برداری یک‌هزار طرح در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نفت
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»