Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-28@07:56:24 GMT

پیمان اسلو؛ خودزنی سازش­کاران فلسطینی

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۱۰۷۲

پیمان اسلو؛ خودزنی سازش­کاران فلسطینی

زمانی که مذاکره‌کنندگان فلسطینی پای مذاکره با صهیونیست­‌ها نشستند، این موضوع بدین معنا بود که آن‌ها اولاً مشروعیت این رژیم را پذیرفتند، ثانیاً حقوق فلسطینی‌­ها را زیر پای خود گذاشتند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ سیزدهم سپتامبر سالروز امضای توافق‌نامه اسلو بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافقی که در سال 1993 بین یاسر عرفات رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی بسته شد. محور سازش‌کار فلسطینی با امضای این توافق‌نامه خون شهدای فلسطینی را زیر پای خود گذاشت. یادداشت حاضر با مروری بر مذاکرات انجام‌گرفته پیش از توافق‌نامه اسلو به تعهدات این معاهده اشاره می­کند. بررسی مفاد این پیمان و پیامدهای آن بخش­های دیگر یادداشت پیش رو است.

مذاکرات توافق‌نامه اسلو در نروژ انجام گرفت و سرانجام در واشنگتن منعقد شد. در حقیقت مذاکرات این معاهده برای فرونشاندن نگرانی صهیونیست­ها از شروع انتفاضه نخست در سال 1987 کلید خورد. بر این اساس واشنگتن تمام تلاش خود را به کار بست تا با اعمال فشار علیه مردم فلسطین، وحشت رژیم صهیونیستی را رفع کند.

تشکیل اجلاس مادرید از 30 اکتبر 1991 در چارچوب خاموش کردن شعله­های انتفاضه نخست فلسطینی‌ها از جمله اقدامات آغازین برای این موضوع بود. نشست­هایی در ذیل اجلاس مادرید به مدت سه سال از 9 دسامبر 1991 تا 24 ژانویه 1994 نیز در واشنگتن برگزار شد. البته مذاکرات مخفیانه بین محور سازش فلسطینی و رژیم صهیونیستی غیر از این نشست­ها در نروژ انجام شد. بنیادی که در اسلو میزبان این مذاکرات بود که در بیستم آگوست 1993 به کار خود خاتمه داد. سرانجام سیزدهم سپتامبر 1993 توافق اسلو با حضور بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بین مذاکره‌کنندگان فلسطینی و رژیم صهیونیستی بسته شد. محمود عباس، شیمون پرز، وارن کریستوفر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا و آندره کوزیرف از جانب روسیه از جمله امضاکنندگان دیگر این سند بودند.

توافق‌نامه اسلو مقرر کرده بود که تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان ساختار سیاسی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا تشکیل شود. همچنین عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع رژیم صهیونیستی از بخش‌هایی از خاک فلسطین از جمله غزه مورد توافق قرار گرفته بود؛ اما صهیونیست­ها به این موضوع پایبند نبوده­اند. معاهده اسلو بیان کرده بود که موضوعاتی چون مهاجران فلسطینی ظرف پنج سال نهایی شود؛ اما نتیجه واقعی این توافق به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بود. چارچوبی که آمریکایی­ها برای این مذاکرات تعریف کرده بودند، از ابتدا به نفع رژیم صهیونیستی بود؛ چراکه آغاز آن نیز بر اساس نگرانی­های این رژیم کلید خورد.

توافقات صورت گرفته در اسلو نشان می­دهد که این معاهده به هیچ‌وجه برای تأمین منافع مردم فلسطین نبوده است و می‌توان تأکید کرد که نه‌تنها پیمان اسلو نفعی برای فلسطینی­ها در پی نداشته، بلکه حقوق آن­ها را نیز به‌شدت نفی کرده است. توقف شهرک‌سازی‌های صهیونیست­ها و آزادی اسرای فلسطینی از جمله تعهداتی بود که رژیم صهیونیستی در این توافق‌نامه پذیرفته بود؛ اما این رژیم به هیچ‌کدام از آن‌ها پایبند نبوده است. جنبش حماس و جهاد اسلامی ازجمله گروه­های مبارز فلسطینی بودند که توافق‌نامه اسلو را به هیچ‌وجه نپذیرفتند؛ چراکه آن‌ها تأکید داشتند که حقوق فلسطینی‌­ها دراین معاهده موردغفلت واقع شده است.

توجه به مفاد این پیمان نشان می­دهد که پذیرش تشکیل دو دولت مستقل آغازی بر رسمیت یافتن رژیم صهیونیستی از سوی محور سازش فلسطینی است. پیامدهای سلبی این نکته حائز اهمیت تاکنون قابل‌مشاهده است. رژیم صهیونیستی بر اساس این معاهده باید از مناطق اشغال‌شده در سال 1967 عقب‌نشینی می­کرد؛ اما صهیونیست­ها نه‌تنها به این توافق پایبند نبودند، بلکه سلطه آن‌ها بر این مناطق بیشتر شد.

پیامدهای این توافق اثبات می‌کند که این پیمان به صورت کاملاً یک‌طرفه به نفع رژیم صهیونیستی بسته شده است. دولت خودگردان که به دنبال این توافق شکل گرفت، کمتر از دو درصد اراضی فلسطینی را در اختیار گرفت. خودمختاری تشکیلات خودگردان در کرانه باختری نیز کمتر از هشتاد درصد مساحت آن را در برمی‌گرفت. این توافق‌نامه باعث شد سرزمین فلسطین به صورت تکه­های گسسته از یکدیگر درآید. همچنین شهرک­سازی­های رژیم صهیونیستی نیز علی­رغم این معاهده گسترش پیدا کرد. این در حالی بود که بر اساس آن باید شهرک­­سازی­ها متوقف می­شد. صهیونیست­ها در حال حاضر به اشغالگری خود در سرزمین­های فلسطینی تداوم می­بخشند و همچنان بر گذرگاه‌ها، ثروت­های طبیعی و مرزها سلطه دارند.

پیامدهای پیمان اسلو در ابعاد اقتصادی نیز محل تأمل است. تدابیر امنیتی صهیونیست­ها باعث شد که بیکاری در میان کارگران فلسطینی افزایش یابد. به‌گونه‌ای که طبق آمارهای موجود میزان بیکاری حدود پنجاه درصد شد که نسبت به پیش از زمان انعقاد توافق‌نامه اسلو افزایش چشمگیری داشته است. به‌طور ملموس درآمد فلسطینی­ها در کرانه باختری و نوار غزه پس از انعقاد این پیمان کاهش قابل‌توجهی را نشان می­دهد که حجم آن حدود 30 درصد است.

پیامدهای توافق‌نامه اسلو تنها به ابعاد سیاسی و اقتصادی محدود نمی­شود، بلکه در ابعاد امنیتی وایدئولوژیک نیز تأثیرگذار بوده است. در حقیقت پذیرش مذاکره با رژیم صهیونیستی از سوی محور سازش فلسطینی آرمان فلسطین و آزادسازی تمام این سرزمین را زیر سؤال برد. زمانی که مذاکره‌کنندگان فلسطینی پای مذاکره با صهیونیست­ها نشستند، این موضوع بدین معنا بود که آن‌ها اولاً مشروعیت این رژیم را پذیرفتند، ثانیاً حقوق فلسطینی­ها را زیر پای خود گذاشتند. هرگونه مذاکره­ای با رژیم صهیونیستی خیانت در حقوق فلسطینی‌ها محسوب می­شود؛ لذاانجام مذاکرات و حصول توافق اسلو کاملاً برخلاف خواسته و اراده مردم فلسطین است. رژیم صهیونیستی با هویت جعلی شکل گرفته است؛ لذا فلسفه وجودی این رژیم نشان می­دهد که نمی­توان هیچ‌گونه هویت رسمی برای آن در نظر گرفت. تأثیرات پیمان اسلو در ابعاد امنیتی نیز همچنان پابرجا است. دستگیری­ها و به شهادت رساندن فلسطینی­ها همچنان ادامه دارد و رژیم صهیونیستی این جنایات خود را متوقف نکرده است.

برخی از کشورهای حامی فلسطین نیز به دنبال توافق‌نامه اسلو رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند و مناسبات گسترده با این رژیم برقرار کردند. این موضوع ضربه بزرگی به آرمان فلسطین در جهان اسلام وارد ساخت و در جبهه بندی کشورهای اسلامی و حامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی رخنه ایجاد کرد.

مأموریت یافتن تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا موضوع تأسف‌باری است که به دنبال پیمان اسلو به وقوع پیوست. آمریکایی­ها در چارچوب توافق‌نامه اسلو بازی را به‌نوعی مدیریت کردند که امنیت رژیم صهیونیستی را به دست خود فلسطینی­ها تأمین کنند. خیانتی بزرگ‌تر از اقدام محور سازش­کار فلسطین در این پیمان وجود ندارد که با توافق خود با رژیم صهیونیستی به عنوان بازوی صهیونیست­ها عمل کرد.

شکل­گیری تشکیلات خودگردان فلسطین چالش­های امنیتی رژیم صهیونیستی را کاسته است و به عنوان سیستم امنیتی این رژیم اقدام می­کند. کار ویژه اصلی تشیکلات خودگردان سرکوب مقاومت فلسطینی­ها است که به این ترتیب این تشکیلات مبارزات فلسطینی­ها را پیش از صهیونیست­ها سرکوب می­کند. معنای واقعی این اقدام خودزنی محور سازش­کار محسوب می­شود که نه‌تنها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نمی­دهد، بلکه هموار کننده مسیر صهیونیست­ها برای انجام این جنایت­ها است. بر این اساس تشکیلات خودگردان جایگاه خود را در بین مردم فلسطین از دست داده است و گروه­های فلسطینی در مقابل خیانت­های آن ایستادگی می­کنند.

به نظر می­رسد چالش­های کنونی در مناسبات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین نشان می­دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی به از دست رفتن جایگاه تشکیلات خودگردان در بین مردم فلسطین واقف شده­اند؛ چراکه عملیات گروه­های فلسطینی اکنون مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز در برمی­گیرد. این موضوع نشان می­دهد که ابومازن و تشکیلات خودگردان کار ویژه پیشین خود را از دست داده است. تداوم وضعیت کنونی موجب می­شود که واشنگتن و تل­آویو در ساختار سیاسی تشکیلات خودگردان تجدیدنظر کنند؛ اما بی‌شک گروه­های مبارز فلسطینی دیگر اجازه نخواهند داد که پیمان اسلو تکرار شودوآن را به تاریخ خواهند سپرد./

انتهای پیام

رامین ولی­زاده میدانی
هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد.

متن بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ سَیَهْدِیهِمْ وَیُصْلِحُ بَالَهُمْ

آنچه که امروز در غزه و در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، همه شواهد آشکاری از خوی توحش و ظلمِ مستمرِ رژیمِ جنایتکارِ صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین است.

بار دیگر صحنۀ خونین مبارزات اسلامی فلسطین؛ با دستان جنایتکار صهیونیست، رنگ خون به خود گرفت و قلب میلیون‌ها مسلمان، آزاده و آزادیخواه جهان و تمامی دلدادگان به آرمان آزادی قدس را جریحه‌دار و لبریز از خشم و نفرت به جنایات وحشیانه و غیر انسانی آنان کرد.

حملات دیوانه‌وار رژیم غاصب صهیونیستی به غزه، خان‌یونس و رفح و شهادت جمعی از مردم مظلوم و بی‌گناه و سه تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی؛ نشان آشکاری از استیصال و درماندگی در مواجهه و رویارویی با مبارزین جوان و شجاع فلسطینی و انتفاضه و دور جدید مبارزات فراگیر و کوبنده در سرزمین‌های اشغالی است.

با دمیدن روح جدید و خیزش امواج بیداری امت مسلمان و بالیدن نهال مقاومت اسلامی، هیبت دروغین و پوشالی صهیونیسم فروریخته و نشانه‌های ناتوانی و زوال در آن به وضوح آشکار گشته و خوی تجاوزگری و بی‌شرمی از جنایت در گردانندگان رژیم کودک‌کش بیش از پیش نمایان گشته است.

علی‌رغم این همه تلاش‌های مستمر شیطانی گسترده و حیرت‌آور، غاصبان و حامیان آنان نه تنها نتوانسته‌اند مسألۀ مشروعیت و مقبولیت رژیم صهیونیستی را در اذهان و افکار عمومی جهان حل کنند، بلکه این مسأله با گذشت زمان، بغرنج‌تر هم شده و اساساً این رژیم موقت و جعلی هر روز به پایان سیاه و تبهکارانه خود نزدیک‌تر شده است.

رژیم اشغالگر فلسطین روزی با آرمان و آرزوی تشکیل حکومت و دولتی مستقر در سرزمین خودخواندۀ موعود و با غصب سرزمین‌های اشغالی و شعار نیل تا فرات در هفت دهۀ پیش، مرتکب خطایی بزرگ و استراتژیک شد و تا امروز با همان خطای راهبردی محاسباتی مرتکب جنایت‌های گستردۀ جنگی علیه انسانیت و شرافت شده؛ ولی بر خلاف تصور و خیال باطل صهیون، آن آرزوی دور، امروز دست نیافتنی‌تر از همیشه بوده و تبدیل به واقعیت فلسطین از بحر تا نهر نه حتی یک وجب کمتر، با بازگشت تمامی آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و باسپردن حق سرنوشت و تعیین نوع حکومتی به خود فلسطینی‌ها، با تراژدی تلخ و پایانی تلخ‌تر و وحشتناک‌تر برای اشغالگران مواجه است.

جنایتکاران غاصب، فلسطین عزیز این پارۀ تن اسلام و قبلۀ اول مسلمین بدانند که قدرت‌نمایی‌های احمقانۀ آنان بزرگ‌ترین شاهد ضعف و شکست و زبونی آنها و رژیم موقت و منحوس و دولت مجعول صهیونیستی محکوم به فنا است و فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و هر لجاجتی در برابر این حق مسلم، سرنوشتی جز ناکامی و شکست در پی نخواهد داشت.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛ ضمن محکومیت شدید این جنایت رژیم منحوس صهیونیستی و تجلیل از مقاومت جانانه و عزتمندانۀ ملت قهرمان و مظلوم فلسطین در برابر اشغالگری و جنایات ضدبشری رژیم غاصب صهیونیستی، شهادت مجاهدان فلسطینی و فرماندهان ارشد جبهۀ مقاومت اسلامی را به خانواده‌های معظم این شهدا، ملت و گروه‌های مقاومت، به‌ویژه جنبش جهاد اسلامی فلسطین تبریک و تسلیت گفته و رجاء واثق دارد تا با راهبرد مقاومت و ایستادگی جوانان سلحشور و قهرمان فلسطینی و حمایت‌های مستمر و همه جانبه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان و دعای خیر آنان؛ به زودی شاهد آزادی قدس شریف باشیم.»

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • تداوم جنایات رژیم صهیونیستی با شهادت ۱۱ فلسطینی
  • ۷ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به جنین
  • پویش پیمان محمد(ص)؛ میثاقی برای قطع تجارت نفت و غذا با رژیم اسراییل 
  • رژیم صهیونیستی به خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین پاسخ نداد
  • حماس: رژیم صهیونیستی به خواسته‌های ملت و مقاومت فلسطین پاسخ نداد
  • شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد
  • محکومیت غصب سرزمین‌های فلسطینی‌ها توسط ایران
  • شهادت ۱۰۷ فلسطینی طی ۲۴ ساعت
  • شهادت ۱۰۷ فلسطینی طی ۲۴ ساعت/ آمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر رسید
  • شهادت ۱۰۷ فلسطینی طی ۲۴ ساعت / آمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۳۳۳ نفر رسید