Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اعضاي فراکسيون توليد و اشتغال مجلس شامگاه سه شنبه 7 شهريور 96 با علي‌اصغر مونسان معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ديدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در اين ديدار مهم‌ترين موضوعات مرتبط با مأموريت‌هاي سه‌گانه اين سازمان و موضوعاتي مانند تقويت روابط بين مجلس و سازمان ميراث‌فرهنگي مورد بررسي قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تغيير مسيرهاي گردشگري لازمه توسعه گردشگري
غلامرضا کاتب رئيس فراکسيون توليد و اشتغال در اين ديدار ضمن تبريک انتصاب مونسان گفت: «اميدوارم با روحيه‌ و تجربه‌اي که از او سراغ داريم، شاهد تحولات خوبي در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري باشيم.»
او با اشاره به اينکه صنعت گردشگري در دنيا بيشترين سهم اشتغال و اقتصاد را به خودش اختصاص داده است گفت: «اما با وجود ظرفيت‌هاي بسياري که در حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در کشور وجود دارد سهم ما از صنعت گردشگري ناچيز است. ما در بهترين حالت در سال 95 توانستيم پنج‌ميليون گردشگر جذب کنيم در‌حالي‌که کوچکترين کشورهاي دنيا نظير قبرس سالانه 2.5ميليون گردشگر در سال را جذب مي‌کند. حتي نزديک به 25ميليارد دلار درآمد گردشگري کره‌جنوبي فقط از بخش گردشگران چيني بود. اما اين سؤال مطرح مي‌شود که ما چقدر توانستيم روي گردشگر چيني سرمايه‌گذاري کنيم و آن‌ها را به ايران جذب کنيم.»
کاتب ادامه داد: «در گذشته بيشترين نگاه در اين مجموعه به سمت ميراث‌فرهنگي بود، البته ما مخالف حفاظت از ميراث‌فرهنگي نيستيم اما در حال حاضر نگاهي که براي کشور توليد ثروت کند يعني گردشگري، چندان در سازمان به قوت دنبال نمي‌شود.»
او پررنگ نبودن برون‌سپاري به بخش خصوصي را از ديگر مشکلات اين سازمان دانست و گفت: «بوروکراسي موجود بخش خصوصي را دلسرد مي‌کند.»
رئيس فراکسيون توليد و اشتغال مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: «نگاه گردشگري داخلي اکثرا محدود به شمال است، گردشگر خارجي نيز به دنبال بازديد از يزد، اصفهان و شيراز و گردشگر مذهبي مشهد و قم را به‌عنوان مقاصد سفر خود تعيين مي‌کند. در حاليکه براي توسعه صنعت گردشگري بايد تغيير مسير گردشگري براي گردشگران داخلي و خارجي صورت گيرد. تا زماني که تغييري در اين نوع نگاه به گردشگري صورت نگيرد اتفاق جديدي رخ نخواهد داد.»
او درباره برداشت 1.5ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي گفت: «اگر اين مسئله به‌خوبي محقق شود، صنايع‌دستي و گردشگري مي‌تواند به‌خوبي از ظرفيت‌هاي اين قانون استفاده کند و توليد اشتغال کند. بايد تيمي براي اين موضوع در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ايجاد شود.»
کاتب بر لزوم تحقق طرح 140هزار شغل که از سوي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ارائه شد گفت: «اين طرح مي‌تواند به توليد اشتغال بينجامد.»
او تصريح کرد: «اولين حرف ما در برنامه ششم توسعه اين بود که سند توسعه راهبردي گردشگري کشور نتا پايان سال اول برنامه نوشته شود، با رويکرد حمايت از بخش خصوصي. بايد تيمي در سازمان ميراث‌فرهنگي براي نوشتن اين سند به فراکسيون توليد و اشتغال مجلس و فرهنگي مجلس براي نوشتن اين سند کمک کند. بزرگترين چالش کشور و تکليف ملي، اشتغال است. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بحث اشتغال حمايت همه‌جانبه دارد.»
ظرفيت مهمي به‌نام ساحل در توسعه گردشگري
سيدمهدي مقدسي نماينده اراک، خنداب و کميجان گفت: «بايد به مردم و ظرفيت‌هاي مردمي اعتماد کرد، زيرا منابع دولتي کفاف توسعه گردشگري را نمي‌دهد.»
او با بيان اينکه پنج‌هزار کيلومتر ساحل داريم گفت: «ما کمترين استفاده را از اين ظرفيت‌ دريايي کرديم، بايد از ظرفيت دريا استفاده کنيم و به‌ استان‌هاي ساحلي بيشتر اختيار داده شود.»
اين نماينده مجلس با بيان اين‌که بايد نگاه در حوزه گردشگري تغيير کند، افزود: «نوع نگاه شما نشان مي‌دهد که مي‌توانيد در اين حوزه تحول ايجاد کنيد. اين فراکسيون با تمام وجود از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و حوزه‌هاي مربوط به اين سازمان حمايت مي‌کند.»
استفاده از بانوان در سازمان ميراث‌فرهنگي
شهرام کوسه‌غراوي نماينده مينو‌دشت نيز در اين جلسه گفت: «ظرفيت گردشگري کشور منحصربه‌فرد است اما چندان از اين ظرفيت استفاده نشده است. بايد در حوزه صنايع‌دستي و در حوزه فرش کارهاي جدي صورت گيرد. ما نمايندگان مجلس انتظار داريم که در اين سازمان حتما از بانوان استفاده شود، زيرا آن‌طور که بايد در حوزه‌هاي مديريتي چندان از بانوان استفاده نشده است.»
او افزود: «اشتغال در روستاها يکي از مهمترين مسائل است زيرا آثار مخربي چون حاشيه‌نشيني را به‌دنبال دارد، امنيت کشور در منطقه بي‌نظير است، و بايد با اقدامات درست اين امنيت را حفظ کرد.»
بايد از شعارزدگي دست برداريم
معصومه آقاپور عليشاهي نماينده شبستر نيز در اين نشست گفت: «بايد از شعارزدگي دست برداريم، فاصله بين انتظارات و منابع دولت بسيار زياد است. در شبستر تعدادي بسيار زيادي روستا را شناسايي کرديم که مي‌توان با همکاري سازمان، مردم و اندکي هزينه محل‌هاي متروکه را به محل اسکان گردشگران تبديل کرد.»
او ادامه داد: «روستاهاي فعلي که به‌صورت طبيعي خودشان داراي گردشگر هستند راهکاري براي حفظ امنيت روستائيان فراهم شود.»
اين نماينده مجلس ضمن تشکر از زحمات احمدي‌پور گفت: «او براي تبريز2018 بسيار زحمت کشيد، اميدواريم رويداد تبريز2018 به‌جد دنبال شود.»
امنيت و آرامش لازمه توسعه گردشگري است
احمد همتي نماينده سمنان نيز در اين جلسه گفت: «بايد ديدگاه دنيا را نسبت به کشور ارزيابي کنيم، ما براي توسعه کشور و گرشگري به ارتباط با کشورهاي ديگر نيازمنديم، اگر رفتارها و عملکرد ما انعکاس منفي در سطوح بين‌اللملي باشد، کار مشکل مي‌شود.»
او افزود: «ثبات، امنيت و آرامش مي‌تواند به توسعه گردشگري کمک مي‌کند، بحث امنيت و آرامش کشور وضعيت خوبي دارد، اما کشور در زمينه ثبات دچار مشکل است، بايد به دنيا نشان دهيم که علاوه بر امنيت ثبات اقتصادي، فرهنگي و... دارد. بايد براي فرهنگ‌سازي در حوزه گردشگري از مدارس شروع کنيم.»
اين نماينده مجلس اضافه کرد: «کشورهايي که در بسياري از منابع از ما پايين‌تر هستند با تبليغات کشور خود را به بهترين نحو معرفي کرده‌اند اما ايران نتوانسته جاذبه‌هاي خود را به خوبي معرفي کند. در بحث صنايع‌دستي کشور ما يکي از بي‌نظيرترين کشورهاست اما تاکنون آن‌طور که بايد از اين ظرفيت استفاده نشده است، بايد با استفاده از مسئولان تخصصي از ظرفيت‌هاي اين حوزه‌ها استفاده کرد.»
قدر هويت ابنبه تاريخي را بدانيم
پروانه سلحشوري نماينده تهران و عضو ناظر مجلس شوراي اسلامي در شوراي عالي ميراث‌فرهنگي و گردشگري نيز در اين جلسه گفت: «يکي از آسيب‌هاي جدي اين سازمان تغييرات در سطح رياست اين سازمان است و ثبات اين سازمان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. بايد به بخش خصوصي توجه شود، زيرا تنها با اتکا بر دولت هرگز به پيشرفت در حوزه‌‌هاي گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث‌فرهنگي نائل نمي‌شويم. اگر در زمينه توجه به بخش خصوصي اهتمام به خرج داده شود شاهد توسعه صنعت گردشگري خواهيم بود.»
او تصريح کرد: «تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان و صدا و سيما براي ايجاد شبکه گردشگري امضا شود، اين شبکه نبايد محدود به معرفي جاذبه‌هاي کشور براي گردشگري داخلي شود، بلکه بايد جذبه‌هاي کشور به دنيا شناسانده شود، ما ظرفيت‌‌هاي بسياري در ميراث‌، جاذبه‌هاي گردشگري و صنايع‌دستي داريم، از توسعه زيرساخت‌ها جدي گرفته شود مي‌توانيم اين سه حوزه را توسعه دهيم.»
سلحشوري ادامه داد: «بايد از ابنيه تاريخي با کمک بخش خصوصي به‌عنوان موزه‌ها، محفلي براي اديبان استفاده کنيم و تنها اين مکان‌ها را به کافي‌شاپ و رستوران تبديل نکنيم و قدر هويت اين مکان‌ها را بدانيم.»
فرش زير مجموعه صنايع‌دستي قرار گيرد
عباسعلي پوربافراني نماينده نائين نيز در اين جلسه گفت: «فرش بايد به زيرمجموعه صنايع‌دستي برگردد، تا بتوان اين حوزه را دوباره شکوفا کرد.»
او در ادامه گفت: «پيوست فرهنگي براي گردشگري مورد نياز است تا بتوان گردشگري را توسعه دهد. بسياري از چالش‌ها و ناهنجاري‌ها در اين حوزه ناشي از نبودن اين پيوست گردشگري و آکاه نبود ساير دستگاه‌ها و نهادها از وظايف و اختياراتشان است.»
نماينده نائين افزود: «بايد قطب‌هاي گردشگري کشور شناسايي و معرفي شود، مهم‌تر از احياي بافت نگهداري و بهره‌برداري از آن بافت بعد از احيا است.»
گروه دوستي پارلماني ايجاد کنيم
شهباز حسن‌پور نماينده مردم سيرجان يکي ديگر از سخنرانان اين نشست بود که گفت: «سطح توقع مردم از نمايندگان و سازمان بالا رفته است و اين مسئله نيازمند تحرک ميداني است. گروه دوستي پارلماني ايجاد کنيم و از طريق امضاي تفاهم‌نامه با ساير کشورها روابط خود را با ساير کشورها گسترش دهيم.»
نماينده سيرجان افزود: «ما در فراکسيون و مجلس شوراي اسلامي آمادگي داريم که بحث تبليغات در شبکه‌هاي تلويزيوني بين‌المللي براي معرفي ظرفيت‌هاي صنايع‌دستي، گردشگري و ميراث‌فرهنگي را به دنيا معرفي کنيم. مي‌توان با کمترين هزينه و از طريق تبليغات گردشگران بين‌المللي بي‌شماري را جذب کرد.»
جذب سرمايه‌گذاران خارجي
علي کاظمي نماينده اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار در اين جلسه گفت: «بايد سند گردشگري براي مکان‌هاي ديدني تهيه شود ساير وزارتخانه‌هاي تکاليف خود را در اين زمينه مشخص کنند.»
او افزود: «بايد سرمايه‌گذاران خارجي را جذب کرد تا بتوان گردشگري را توسعه داد. بايد ديدي ملي در اين زمينه داشت. حفظ و نگهداري از اماکن نبايد بهانه‌اي شود که اماکن تاريخي تبديل به مکان‌هايي نظير قهوه‌خانه که هم‌شأن بناهاي تاريخي نيست تبديل شود.»
گردشگري يکي از مهم‌ترين صنعت‌هاي درآمدزا در دنياست
پروانه مافي نماينده مردم تهران نيز در اين جلسه گفت: «امروزه درآمدهايي که از منابع گذشته حاصل مي‌شود محقق نخواهد شد و مرسوم نيست، و گردشگري يکي از مهم‌ترين صنعت‌هاي درآمدزا در دنياست.»
او درباره نبود زيرساخت‌هاي گردشگري در کشور گفت: «بايد به مسائل گردشگري عميق‌تر نگاه شود، و به سمت ايجاد فضاهاي جديد در حوزه گردشگري حرکت کرد. فراکسيون توليد و اشتغال تمام تلاش خود را در اين زمينه به‌کار مي‌بندد.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۱۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، مسلم شجاعی مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویدادها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود:‌ بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشورها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و افزود: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشورهایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشورهای عرب و فرهیختگان کشورهای فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تورهای گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت:‌ امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدیدها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تورهای گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

کد خبر 6096279 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد