Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:49:21 GMT

با کم‌آبی در خاورمیانه مقابله کنید

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۱۴۶۰

با کم‌آبی در خاورمیانه مقابله کنید

بانک جهانی با اعلام این که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل تامین آب و فاضلاب نامناسب، سالانه حدود ۲۱ میلیارد دلار از دست می‌دهد، هشدار داد اقدام فوری برای جلوگیری از تاثیرات این امر بر ثبات و رشد ضروری است.

به گزارش ایسنا، بانک جهانی در گزارشی که در کنفرانس هفته آب جهان در استکهلم سوئد منتشر شد، اعلام کرد مدیریت ضعیف منابع آب و فاضلاب در این منطقه که کم‌آب‌ترین منطقه جهان به شمار می‌رود، حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه را کاهش می‌کند، در حالی که این نرخ برای کشورهای درگیر جنگ بین دو تا چهار درصد در سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، مرگ و میر ناشی از آب ناسالم و فاضلاب در برخی از بخش‌های این منطقه به خصوص کشورهایی که درگیر منازعه هستند، بالاتر از متوسط جهانی است و همچنان که منازعه و بحران مهاجرت در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه پیدا می‌کند، کوتاهی در پرداختن به چالش‌های آب می‌تواند پیامدهای جدی بر رفاه مردم و ثبات سیاسی داشته باشد.

در یمن که بیش از دو سال درگیر جنگ بوده است، شبکه‌های آبرسانی به شهرهای بزرگ به دلیل آسیب‌های وارد شده در جنگ و عدم تعمیر در خطر فروپاشی هستند و حدود ۱۵ میلیون نفر از دسترسی معمول به آب و فاضلاب محروم شده‌اند.

در سوریه که جنگ به هفتمین سال خود وارد شده است، آب اغلب به عنوان یک سلاح جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لوله‌ها عمدا تخریب شده و منابع آب آلوده می‌شوند. طبق اعلام یونیسف، حدود ۱۵ میلیون نفر شامل ۶.۴ میلیون کودک به آب سالم نیاز دارند.

مجموعا ۱۸۳ میلیون نفر در کشورهای درگیر جنگ، خشونت و بی‌ثباتی در سراسر جهان، از دسترسی به آب آشامیدنی محروم هستند.

در گزارش بانک جهانی آمده است: در شرایطی که انتظار می‌رود جمعیت شهری در خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شده و به حدود ۴۰۰ میلیون نفر برسد، ترکیبی از سیاست، فناوری و ابرازهای مدیریت آب باید برای بحران آب مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته آندرس یاگرسکاگ، متخصص مدیریت منابع آب در بانک جهانی و یکی از نویسندگان این گزارش، بهره‌وری آب و یا به عبارت دیگر میزان بازده از هر قطره آب مورد استفاده در خاورمیانه، مجموعا در پایین‌ترین سطح متوسط جهانی قرار دارد. کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا میزان مصرف آب بیشتر از آنچه بتواند دوباره پر شود را استفاده می‌کنند.

برای معکوس کردن این روند فناوری و نوآوری ضروری بوده، اما کافی نیستند. مدیریت آب به خصوص تعرفه‌ها و یارانه‌های آب نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد. این منطقه پایین‌ترین تعرفه آب را در جهان داشته و بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی برای یارانه‌های آب عمومی مصرف می‌شود. چنین سیاست‌هایی به استفاده بیش از حد اندازه از منابع آب کمیاب و کم‌ آبی منتهی شده و پایدار نیست.

چالش دیگر این است که بیش از نیمی از آب فاضلاب جمع آوری شده در منطقه بدون تصفیه‌ شدن به محیط زیست باز می‌گردد. مدیریت آب بهبود یافته می‌تواند سود مالی قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشته باشد. دولت‌ها با بهبود ذخیره‌سازی و تحویل آب آبیاری به کاربران می‌تواند سالانه ۱۰ میلیارد دلار سود کند، در حالی که تولید کشاورزی به میزان هشت درصد افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش رویترز، مصر، ایران و سوریه که بیشترین میزان زمین‌های آبیاری در منطقه را دارند کشورهایی هستند که می‌توانند بیشترین سود را کسب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،روستای ۶۰ خانواری "سویرو" در ۲۵ کیلومتری شهر بانه واقع شده ، این روستا علاوه بر اینکه روستایی در دامن جنگل های بلوط زاگرس شمالی قرار دارد، به خاطر مهاجرت سالانه لک‌لک‌ها نیز شهرت خاصی دارد.
طبیعت بکر روستای "سویرو" وجود رودخانه پایین دست این روستا و درختان بلوط همچنین همزیستی ۵۰ ساله روستاییان با لک لک های سفید باعث شده هر ساله این منطقه میزبان صدها قطعه لک‌لک مهاجر شود که از مناطق گرمسیری به این روستا مهاجرت می کنند.
مردم روستای "سویرو" از گذشته های خیلی دور شاهد بازگشت لک‌لک‌ها به این منطقه بودند و آنها را نماد صلح و خوش اقبالی در روستا می دانند.
بر اساس سرشماری سال گذشته حدود ۳۵ لانه و بیش از ۱۵۰ قطعه پرنده هر ساله به این زیستگاه باز می گردند و در هر لانه با جوجه ها حدود چهار تا پنج لک لک زندگی می کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رسانه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • پایگاه آمریکایی: خریداران پهپادها و تجهیزات ایرانی به صف شدند
  • تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • غرق شدن چادرهای آوارگان فلسطینی در آب باران
  • فراجا مظلومانه و بااقتدار در خط مقابله با بی‌حیایی‌ها ایستاده است
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • مقابله مقاومت با یورش نیروهای اشغالگر در شمال کرانه باختری