Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن سال تحصیلی جدید بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (سوره توبه / آیه 122)

آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه هم‌زمان با ایّام نورانی ذی‌الحجه، شهر ولایت و امامت نویدبخش تجلی روح معنویت و اشتیاق بیشتر طلاب محترم علوم دینی در کسب معارف اهل بیت «علیهم السلام» می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند تبارک و تعالی رسالت نبیّ مکرم اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» را نعمتی سنگین و بزرگ برای مؤمنین دانسته تا بتوانند با آشنایی نسبت به آیات پروردگار و تحکیم مبانی اعتقادی، تزکیه نفوس و تعلم کتاب و حکمت به کمال مطلوب برسند و از حیرت و گمراهی نجات یابند. بدون تردید تفقّه در دین همراه با بصیرت، رشد فکری و دست‌یابی به مراحل عالیه عبودیت در پیشگاه الهی تنها عاملی است که می‌تواند زمینه را برای انذار جامعه و هدایت آنان در شئون دین و دنیا فراهم سازد و تار و پود زندگی انسان‌ها را بگونه‌ای که مرضی خداوند سبحان و اولیائش «علیهم‌السلام» باشد تنظیم نماید.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که خود را مرهون هدایت پروردگار متعال عز شأنه و عنایت خاصه حضرت بقیة‌الله الاعظم «ارواحنا له الفدا» و رهنمودهای مراجع عالی مقام بخصوص بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام «اعلی‌الله مقامه الشریف» و رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» می‌داند، ضمن تجلیل از شخصیت‌های علمی و حوزوی و تقدیر از فقهاء بزرگی که در تأسیس و تداوم حوزه‌های علمیه نقش بس ارزنده‌ای را ایفاء نموده، در بسط علوم و معارف اسلامی و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، وظیفه می‌داند توجه طلاب گرام و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد. «فانّ الذکری تنفع المؤمنین».

1.رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین معارف دین و پاسداری از اسلام ناب بخصوص در عصر حاضر اقتضاء می‌کند چون سدّی محکم در برابر هجمه گسترده دشمنان و توطئه‌های آشکار و پنهان آنان برای ایجاد بحران فکری و تضعیف مبانی اسلامی و احیانا نفوذ در صفوف حوزویان، با قدرت و صلابت بایستد و با توکل به خداوند و استنصار از ساحت مقدس امام زمان «عجل‌الله تعالی فرجه» و مجهز شدن به سلاح علمی و عملی با اسلام‌ستیزان معاند مقابله نموده، اقشار مختلف جامعه بخصوص نسل محترم جوان را از سقوط اخلاقی و افتادن در دام منحرفان نجات دهد. عموم فضلاء به ویژه طلاب جوان و انقلابی که سرمایه‌های آینده حوزه به شمار می‌روند وظیفه دارند با فراگیری سبک زندگی اولیاء الهی و آگاهی از روش‌ها و منش‌های امامان معصوم «علیهم‌السلام» خود را برای مبارزه با خرافات و زدودن تبلیغات مسموم دشمنان از دامان پاک اسلام آماده نموده، یقین داشته باشند وعده الهی که فرموده «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» پشتوانه راه و کار آنان خواهد بود.

2.تأسی به سیره پیامبر بزرگ اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» و ائمه اطهار «علیهم‌السلام» که با توجه به مقتضیات زمان شخصیت‌های بارز، مجاهد، عالم و با تقوی را تربیت نموده و به آنان راه و روش صحیح نشر معارف دین و مقابله با معاندین را آموزش داده تا بتوانند با قلم و بیان و تحمل سختی‌های فراوان و بذل مال و جان از میراث گرانبهای اسلام محافظت نمایند و به نسل‌های پس از خودشان منتقل سازند. این سنت حسنه در عصر غیبت امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» با تلاش فقهاء عظام و دیگر عالمان برجسته اسلام ادامه پیدا کرد، تا نتیجه آن فداکاری‌ها و زحمات، امروز در اختیار ما قرار گیرد. ما نیز وظیفه داریم با امکانات گسترده خود و با توجه به شرائط حساس زمان، از این امانت عظیم خداوند پاسداری نموده و آن‌گونه که شایسته‌ است به اهلش برسانیم و بدانیم کوچکترین سهل‌انگاری و غفلت در انجام این مهم گناهی نابخشودنی است که باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

3.از آنجا که انقلاب شکوهمند اسلامی با فداکاری و ایثار و قیام علماء دین به رهبری امام عظیم‌الشأن «قدس‌الله نفسه الزکیه» آغاز گردید و با همراهی مردم شریف و متدین و ایثار جوانان مؤمن و اقشار مختلف به پیروزی رسید، وظیفه‌ ما است که از این رویداد بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ، پاسداری نمائیم و با روحیه انقلابی همراه با رهنمودهای مراجع بزرگ تقلید خاصه مقام معظم رهبری «ادام الله ظلهم» اجازه ندهیم خدعه و توطئه دشمنان در ضربه زدن به نظام اسلامی و تضعیف مبانی انقلاب تحقق یابد و خون پاک صدها هزار شهید که تعداد قابل توجهی از آنان تربیت شده در حوزه‌های علمیه هستند به بوته فراموشی سپرده شود. و همین بدانیم اهمال در این وظیفه که همراه با فروپاشیدن اساس اسلام و مکتب تشیع خواهد بود مستضعفین جهان را ناامید ساخته، سلطه استکبار را بنحو چشمگیر تقویت خواهد کرد.

4.مراجع معظم تقلید که به منزله قله‌های علمی و فقهی برای حوزه‌های علمیه می‌باشند، بهترین راهنمایانی هستند که می‌توانند چالش‌های فکری و مدیریتی حوزه را برطرف ساخته و طلاب محترم را در مسیر تحول و تکامل به نحو احسن ثابت قدم بدارند. این مراجع معظم می‌توانند با راهنمایی‌های خود روحیه انقلابی و شادابی در تحصیل را در آنان تقویت کرده و راه را برای ورود در عرصه‌های جدید فقهی و متناسب با نیاز‌های روز و بهره‌گیری از سیره علماء سلف و فقه جواهری هموار نمایند و مبانی فقه حکومتی بر اساس ولایت فقیه را برای محصلین علوم دینی تبیین کرده، با ارشاد و هدایت شورای عالی و مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، توان علمی و اخلاقی حوزه را بالاتر ببرند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید به طلاب محترم و اساتید بزرگوار از خداوند توفیق بیشتر همگان را برای بالندگی و تقویت حوزه‌های علمیه مسئلت می‌نماید.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

انتهای پیام/

اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت سال تحصیلی جدید

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است و این انتقال، یک گذر تاریخی بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: یاد و نام و خاطره‌های شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی می‌داریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود می‌فرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر می‌کنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان می‌کنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچه‌ها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.

وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، موج‌آفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمده‌ایم از پدران معنوی ما به حساب می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقش‌آفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهره‌های مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهره‌های مهم حوزه‌های علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزه‌های علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بی‌بدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزه‌های علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزنده‌ای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقش‌آفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومت‌های شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاسته‌اند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزه‌های علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرت‌ها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر ساده‌ای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماه‌ها طول می‌کشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزه‌های ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجاب‌انگیز و درخشان از زندگی ایشان است.

آیت‌الله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفت‌وگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عده‌ای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانه‌رو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازه‌ای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان‌ کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه می‌گشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
  • عملیات وعده صادق، برهم زننده معادلات سیاسی نظامی جهان
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است