Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: بی‌هویتی، تشویش، ناآرامی و افسردگی از جمله پیامدهای ازدواج نکردن جوانان و بالارفتن سن ازدواج است که این موضوع باید مورد توجه نهادهای فرهنگی-تربیتی قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ همزمان با هفته ازدواج نشست خبریدر خصوص مسائل و مشکلات پیرامون ازدواج با حضور خسروبیگی از کارشناسان مسائل اجتماعی و خانواده و اکبری کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی در پایگاه خبری دیارآفتاب برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسرو بیگی، از کارشناسان مسائل اجتماعی و خانواده در استان مرکزی همزمان با هفته ازدواج در این نشست در خصوص مسائل و مشکلات پیرامون ازدواج گفت: در سال های اخیر شاهد تغییرات فراوانی در حوزه ازدواج بوده ایم.

خسروبیگی اظهار کرد: با پیشرفت هایی که در ابعاد مختلف در کشور شاهد بوده ایم در حال حاضر ازدواج سنتی کاهش یافته و در حال گذر از ازدواج سنتی به سمت ازدواج هایی به سبک مدرن هستیم.

وی به مقایسه ازدواج سنتی و مدرنیته پرداخت و گفت: در ازدواج سنتی تصمیم گیرنده نهایی پدر و مادر بودند، در این نوع ازدواج ها در کوتاه ترین زمان مراسم عقد و عروسی برگزار می شد بدون اینکه حتی عروس و داماد شناختی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

خانواده ها در ازدواج فرزندان نقش نظارتی داشته باشند

کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده بیان کرد: امروز خانواده همانند گذشته در ازدواج نقش آفرین نیست و دو طرف بیشترین نقش را در ازدواج دارند البته این به این معنی نیست که خانواده ها نباید در ازدواج جوانان دخالتی داشته باشند بلکه خانواده ها باید نقش نظارتی خودشان را با قوت دنبال کنند.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دانش روانشناسی و با رشد فکری در جامعه، بستر مشاوره های پیش و پس از ازدواج کم کم مورد توجه خانواده ها قرار گرفت و در نهایت ازدواج ها کارشناسی تر شد.

عشق لازم است اما کافی نیست

خسروبیگی به ملاک ها و معیارهای ازدواج اشاره کرد و گفت: عشق یکی از ملاک های اساسی برای ازدواج است ولی باید توجه داشت که به عنوان تنها ملاک محسوب نمی شود و باید ملاک های دیگری از جمله سن هر یک از زوجین، اختلاف سنی، شخصیت‌ها، خانواده‌ها، آداب و رسوم، فرهنگ و... مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد ازدواجی پایدار باشیم.

وی ویژگی های شخصیتی دو طرف را از موضوعات تاثیرگذار در امر ازدواج عنوان کرد و افزود: افراد دارای ویژگی های درون گرایی و برون گرایی هستند و توجه به این موضوع در ازدواج به تشکیل یک زندگی مشترک بدون دغدغه کمک شایانی می کند.

خسرو بیگی نقش سن افراد در ازدواج را مهم دانست و ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته بهترین سن ازدواج برای خانم ۲۵ سال و برای آقایان ۲۸ سال اعلام شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده اظهار کرد: در واقع می توان گفت که قبل از ازدواج دو نفر باید در حوزه روانشناختی نسبت به یکدیگر اشرافیت داشته باشند.

مسائل مالی، یکی از عوامل تاثیرگذار در سن ازدواج

خسروبیگی با تاکید بر اینکه توان اقتصادی و اشتغال در ازدواج مهم است افزود: یکی از دلایلی که امروز منجر به کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان در جامعه شده است بیشتر به موضوع اقتصادی جوانان بر می گردد.

وی ادامه داد: در این خصوص نقش دولتمردان بسیار پررنگ است تا با فراهم کردن زمینه اشتغال برای جوانان، مقدمات ازدواج جوانان و تحکیم خانواده ها را فراهم کنند.

تشویش و ناآرامی، محصول ازدواج دیرهنگام

این کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده با اشاره به اینکه بر اساس روانشناختی انسان در هر سنی دیدگاه ویژه ای دارد اضافه کرد: چرخه زندگی انسان در روند رشد، مقتضیاتی را می طلبد که ازدواج نیز در این چرخه سن خاص خود را دارد و بالا رفتن سن در ازدواج، و عدم ازدواج به هر دلیلی موجب بروز ناآرامی و تشویش در انسان می شود.

خسروبیگی اظهار کرد: بی هویتی، افسردگی و بروز آسیب های اجتماعی از پیامدهای دیگر ازدواج نکردن جوانان و بالا رفتن سن ازدواج است که این موضوع باید مورد توجه مسئولان، نهادهای فرهنگی-تربیتی و مردم قرار گیرد.

وی خانواده را به عنوان اولین پایگاه اجتماعی افراد عنوان کرد و افزود: خانواده ها بیشترین نقش را در تربیت فرزندان خود دارند چرا که باید هوشمندانه فرزندان خود را تربیت کنند تا فرزندانشان در آینده کمتر تحت تاثیر عوامل آسیب زا در ازدواج قرار گیرند.

کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده نقش آموزش و پرورش را در آگاه سازی و تغییر و تحول نگرش افراد به امر مقدس ازدواج را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل اینکه از دوران کودکی با افراد سر و کار دارد می تواند آگاهی های لازم را از کودکی در افراد نهادینه کند.

تولیدات شبکه‌های فارسی زبان نهاد خانواده ایرانی را نشانه گرفته است

وی به نقش استکبار جهانی در فروپاشی بنیان خانواده از طریق ابزارهای رسانه ای اشاره کرد و گفت: استکبار جهانی با راه اندازی شبکه های متعدد ماهواره ای و ساخت سریال های چندین قسمتی سعی دارد خانواده های ایرانی را از مسیر اصلی خود خارج کند.

خسروبیگی بیان کرد: در این شرایط نقش دستگاه های فرهنگی کشور در برابر این توطئه دشمنان حساس و تاثیر گذار است و کوتاهی از وظایف تبعات بدی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی در پایان مباحث خود نقش مشاوره و آموزش را در شکل گیری ازدواج های پایدار مهم و تاثیر گذار دانست و خاطرنشان کرد: هر چقدر طرفین با شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر ازدواج کنند این ازدواج می تواند موفق تر باشد که البته نقش مسئولان هم در فراهم کردن بسترهای ازدواج آسان، مهم است و نباید از آن غافل باشند.

کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی

برگزاری۱۴۰ برنامه در هفته ازدواج دراستان مرکزی/ کارگاه ازدواج در ۶ شهرستان استان برپا می شود

کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی از برگزاری بیش از ۱۴۰ برنامه پیشنهادی به مناسبت گرامیداشت هفته ازدواج توسط دستگاههای اجرایی در استان خبر داد.

اکبری کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی در پایگاه خبری دیار آفتاب در خصوص برنامه های هفته ازدواج در استان مرکزی گفت: جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان مرکزی به منظور برگزاری مناسب برنامه های هفته ازواج تشکیل شده و در این جلسه برنامه ریزی ها و تدابیر لازم برای این هفته اندیشیده شده است.

اکبری اظهار کرد: برنامه های هفته ازدواج در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی تدوین شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته امسال ۱۴۰ برنامه مختلف در سطح استان مرکزی در هفته ازدواج برگزار می شود.

کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی با اشاره به اینکه جشنواره پیوند آسمانی یکی از مهمترین برنامه های هفته ازدواج است افزود: این برنامه در تمامی شهرستان های استان برگزار می شود و در اراک هم در روز ۱۱ شهریور ماه برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این برنامه از زوج های جوان و دست اندکاران حوزه ازدواج تقدیر به عمل خواهد آمد.

اکبری بیان کرد: نشست اساتید و مشاوران در دفتر خبرگزاری ها متناسب با روز های هفته ازدواج از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

برگزاری کارگاه ازدواج در ۶ شهرستان استان مرکزی

کارشناس امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان استان مرکزی از برگزاری کارگاه ازدواج در شهرستان های مختلف استان خبر داد و گفت: در اسفندماه سال گذشته و فروردین ماه امسال ۶ کارگاه ازدواج در ۶ شهرستان استان برگزار شد.

وی افزود: همزمان با هفته ازدواج نیز ۶ کارگاه ازدواج در شهرستان های اراک، محلات، زرندیه، فراهان، آشتیان و تفرش هم برگزار می شود.

اکبری ازدواج را تصمیم سرنوشت ساز برای جوانان عنوان کرد و افزود: با ازدواج بنای خانواده شکل گرفته و با همدلی زوجین تحکیم پیدا می کند.

وی نقش خانواده های را در ازدواج جوانان موثر دانست و خاطرنشان کرد: خانواده ها بیشترین نقش را در تشکیل زندگی مشترک فرزندان خود دارند و اجرای هر چه بهتر این نقش در تحکیم بنیان های خانوده موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان حجت الاسلام متقی فر مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز در گرگان با اعلام این خبر گفت : این ستاد با هدف ارائه ارزان خدمات ازدواج جوانان تشکیل شده است و خدمات مربوط به ازدواج به صورت ارزان در اختیار جوانان قرار می گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • سرمایه گذاری بر روی معادن طلای افغانستان
  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»