Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-02@22:08:30 GMT

کارگاه تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۵۳۴۸

کارگاه تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه

به گزارش ایسکانیوز، این کارگاه در راستای اهمیت استقلال مالی و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای هدف دانشگاه کارآفرین در سومین برنامه راهبردی و با حضور معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌ها، مسئولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و رئیس پارک علم و فناوری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه تهران با اظهار اینکه دانشگاه‌های دنیا مسیر جدیدی در جهت ایفا و به عهده گرفتن نقش‌های جدی‌تر در جامعه را طی می‌کنند، گفت: «یکی از نقش‌های عمده آن‌ها نقش اقتصادی در جامعه است و اینکه به سمت و سوی دانشگاه کارآفرین پیش بروند. دانشگاه‌ها به لحاظ مدل‌های مدیریتی و اقتصادی با رویکرد جهانی روش‌های جدیدی را استفاده می‌کنند که باعث می‌شود بتوانند در سطوح بالاتری حضور یابند».

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، هدف اصلی معاونت برنامه‌ریزی از این نشست را که به صورت سلسله نشست‌هایی ادامه‌دار خواهد بود مشارکت بدنه دانشگاه در طراحی اقدامات لازم برای ورود دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه پیشرو کشور در این عرصه برشمرد.

دکتر صدیق دامغانی زاده در ادامه خاطر نشان کرد: «اگر این اتفاق بیفتد قطعاً دانشگاه‌های دیگر از این الگو استفاده خواهند کرد. در این نشست که یک نوع نگاه جدید است به جای اینکه ما در دانشگاه فکر تولید کنیم و بخشنامه ارائه دهیم، همه کسانی که در دانشگاه دست اندر کار هستند در فرآیند تولید فکر از ابتدا مشارکت خواهند داشت. این جلسه یک نقطه آغاز است که به شکل رفت و برگشتی و طوفان فکری کمک می‌کند تا دانشگاه به راه‌حل‌های جدید برای توسعه خود دست یابد».

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها از جایی شروع کردند که تمام منابع آن‌ها را دولت تأمین می‌کند، گفت: «دانشگاه‌ها در مقاطعی اقدامات دیگر را در دستور کار خود قرار دادند، به طور مثال به سمت جذب اعتبارات پژوهشی از بیرون شدند اما در حال حاضر موضوع در دنیا و البته در ایران هم از این فراتر رفته است».

دکتر صدیق دامغانی زاده، با تاکید بر اینکه منابعی که دولت در اختیار دانشگاه تهران قرار می‌دهد جوابگوی اهداف بلند این دانشگاه نیست و با این حجم از منابع نمی‌توانیم نقشی در سطح ملی ایفا کنیم، عنوان کرد: «باورمان بر این است که نباید متکی صرف بر منابع دولتی بود و باید تفکر ما در جهت کسب منابع درآمدی جدید باشد، منابع درآمدی فقط پول نیستند بلکه نحوه صحیح اتصال ما به جامعه و مکانیزم‌هایی هستند که ما را در مقابل جامعه پاسخگو می‌کنند».

وی با اشاره به پژوهش‌های کاربردی به عنوان یک منبع جدید گفت: «در این راه ما باید به صنعت پاسخگو باشیم و این یک مزیت دوطرفه برای ما ایجاد می‌کند یعنی هم قدرت اقتصادی به همراه دارد و هم به طور واقعی دانشگاه را به جامعه گره می‌زند».

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه آموزش آزاد وظیفه اصلی دانشگاه نیست ولی ما یک آورده بزرگ داریم و آن توان مدیریت آموزش است، خاطرنشان کرد: «در درآمد‌های آموزشی حتماً باید خود را با نیازهای واقعی جامعه بیشتر نزدیک و آن‌ها را شناسایی کنیم. دانشگاه تهران توان بالایی در این حوزه دارد و باید تجربه مدیریت آموزشی خود را به ویژه در آموزش‌های آزاد در خدمت جامعه قرار دهد».

وی افزود: «در هر دوره‌ای که ایجاد می‌شود با بهترین کیفیت مدیریت وهم‌چنین با مدرک ما جامعه مطمئن می‌شود فردی که این درس را خوانده از کیفیت خوبی برخوردار است و این یک کار جانبی است بدون اینکه به خط اصلی دانشگاه که آموزش با هدف توسعه علم است لطمه وارد شود. در این راستا بخشی از مسائل جامعه را حل می‌کنیم و منابع آن نیز در اختیار بخش‌های دانشگاه برای دستیابی به اهداف بلندی که در توسعه علم و مرزهای دانش است قرار داده می‌شود و این یک مکانیزم جدید برای پاسخگو کردن دانشگاه به جامعه و قوی‌تر کردن آن از لحاظ منابع اقتصادی است».

دکتر صدیق دامغانی زاده در توصیف نقش پارک علم و فناوری تصریح کرد: «این پارک برای تبدیل ایده‌های دانشگاه تهران به محصول و یا ثبت اختراع سرمایه‌گذاری می‌کند وامید داریم در چند سال آینده محصولات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازار کشور را در بر بگیرد و بخشی از منابع آن هم به دانشگاه برگردد».

وی در پایان افزود: «قطعا پارک در آینده دانشگاه تهران نقش عمده‌ای را در تبدیل ایده‌های علمی به محصول و نهایتاً ورود آن‌ها به بازار ایفا خواهد کرد. منابع پارک در سه بخش توسعه فعالیت‌های پارک، توسعه فعالیت‌ها و تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و بخش دیگر در رابطه با توسعه کل دانشگاه و هم‌چنین یک بخش ویژه برای توسعه شرایط اقتصادی کارکنان دانشگاه است. امیدوارم دانشگاه تهران علاوه بر پیشرفت‌های علمی به لحاظ اقتصادی هم قدرت و جایگاه خود را به دست آورد».

در این کارگاه استادان و صاحب نظران به بحث و بررسی و ارائه نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات مدیرتی خود پرداختند و دکتر جهانگیر یدالهی فارسی، در زمینه مبانی نظری تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه و مرور تجربه‌های موفق؛ دکتر طهمورث حسنقلی پور در زمینه، مرور تجربه موفق دانشکده مدیریت؛ دکتر مینا مهرنوش در زمینه دانشگاه کارآفرین، بستر و ثروت درآمد پایدار؛ دکتر صدیق دامغانی زاده، دکتر بخشنده و دکتر آقازاده، در زمینه پارک علم و فناوری و مدل‌های همکاری‌های ثروتافزا در درون دانشگاه و معرفی برنامه‌های جوانه، رویش و شکوفایی سخنرانی خود را ارائه دادند و پنل هم‌اندیشی درباره چالش‌ها و راهکارهای دانشگاه تهران برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین نیز برگزار شد.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۵۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال در لرستان وجود دارد

سیدفرهاد ناصری‌نیا  در نشست مدیران عضو شورای هماهنگی، تشکلات کارگری و کارفرمایی و جامعه کار و تولید با نماینده ولی فقیه در لرستان، اظهار کرد: هر پیشرفتی در هر حوزه داریم قطعاً دست کارگر در آن پیداست و براساس قانون، در بیشتر کارگروه‌ها، یک نماینده از کارگر و کارفرما حضور دارد.

وی ادامه داد: در قوانین ما جایگاه و منزلت کارگر دیده شده و تمام هدف این بوده است که مشکلات کارگران با همفکری خودشان حل شود.

او گفت: نگاه ما در وزارت تعاون سه‌جانبه است و اعتقاد ما در قوانین این است که کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی بیان کرد: جامعه کارگری در کشور ۱۴ هزار شهید و در لرستان ۲۰۴ شهید دارد که در حال تآلیف کتاب مربوط به آن هستیم و تلاش داریم تا قبل از کنگره شهدای کارگر، این کتاب چاپ شود.

ناصری‌نیا اظهار کرد: در این هفته، تجلیل از نخبگان کارگری را داریم و دیدار با زنان کارگر نمونه، بازدید‌ها و همایش‌هایی هم داریم که اگر به برطرف شدن مشکلات کارگری منجر نشود، ابتر خواهد ماند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال در استان با ۱۳۸ هزار و ۵۱۷ نفر کارگر داریم، افزود: در حوزه اشتغال‌زایی یکی از مشکلات ما نبود بازار فروش بود که پیشنهاد ما ایجاد یک بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی است. 

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال در لرستان وجود دارد
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی روز معلم را تبریک گفت
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • تصمیمی برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اتخاذ نشده است