کردستان ذخیره گاه فرهنگ ایرانی است
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۵۸۲۰
به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازسنندج؛ابراهیم زارعی در هفتمین جشنواره ملی و نخستین دوره بین المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» که امروز در سینما بهمن سنندج برگزار شد، با اشاره به حفظ فرهنگ دفنوازی گفت: دف یکی از سازهای قدیمی ایرانی است که در نقش برجستههای دوره ایلامیها دیده میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نقوش دف نوازان از یک هزار و ۲۵۰ سال قبل از میلاد یعنی در حدود سه هزار و ۳۰۰ سال پیش وجود دارد و خوشبختانه این هنر تاکنون حفظ شده است.
زارعی به ارتقای جایگاه موسیقی توسط کردها اشاره کرد و افزود: خانوادههای عندلیبی, کامکارها و یوسف زمانیها سهم عظیمی از موسیقی ایران دارندو توانستهاند در این زمینه نقشآفرینی کنند و لازم است که این فرهنگ با فعالیت همهی هنرمندان بیشازپیش حفظ شود .
فرماندار بابیان اینکه عمده موسیقی بهصورت شفاهی بوده است خاطرنشان کرد: امروزه موسیقی بهصورت مکتوب درآمده و باعث توسعه هنر ایرانی شده است.
رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری جشنواره دفنوازی گفت: با تلاش حوزهی هنری و فعالیت هنرمندان جشنواره فعلی بهصورت بینالمللی برگزار میگردد که جای افتخار برای مردم کردستان است.
امین مرادی به وضعیت موجود خاورمیانه تأکید کرد و افزود: در شرایطی که در کشورهای همسایه عدهای به نام دفاع از دین با اقدامات وحشیانهی خود مسلمانان را به خاک و خون میکشند در ایران اسلامی و در سایهی امنیت و آرامش ایجادشده شاهد برگزاری مراسم و برنامههای متعددی برای وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی هستیم.
وی بابیان اینکه استان کردستان با حضور هنرمندانی از داخل و خارج از کشور میزبان جشنوارهای با شعار هنر, همگرایی و مهربانی است بیان کرد: هنری در راستای اصالت, همگرایی و در جهت وحدت و مهربانی در مکتب انسانیت است و باید فرهنگ وسیلهای برای حفظ وحدت مسلمین باشد.
رئیس حوزه هنری استان کردستان با تأکید بر اینکه استان کردستان و کشور ایران مهد فرهنگ و تمدن است اظهار داشت : دفنوازی و فرهنگ موسیقی کردستان و ایران نمونه بارزی از حفظ فرهنگ اسلامی است.
مرادی با اشاره به
جایگاه دف گفت: دف جایگاه بالایی ازنظر عرفانی دارد و قدسی بودن هنر از آن است که تمام مقامات دف و مدح رسول اکرم و اهلبیت (ع)است.
مهدی احمدی مسئول کمیته داوران نیز درپایان این مراسم بیان کرد: هیات داوران این جشنواره را بیژن کامکار , احمد خاک طینت و که ژوان ضیاء الدینی تشکیل می دهند.
انتهای پیام/م
دفنوازی و فرهنگ موسیقی کردستان نمونه بارزی از فرهنگ اسلامی استمنبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات «شب نغمههای اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعهای از آثار حوزه مناجاتخوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آیینی خواهد بود.
آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژهبرنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.
مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذنزاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوحهای یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذانگویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی درباره «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.
وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه میکرد. همانطور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من میتواند یکی از بزرگترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود میتواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیتهای والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بیاعتناییهایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذانگویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذانگویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.
کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی