Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@00:00:35 GMT

گرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور آذربایجان غربی + تصاویر

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۶۷۵۷

گرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور آذربایجان غربی + تصاویر

به همت دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه مراسم ۴۷۵ شهید ترور آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، ظهر امروز مجاهد نستوه آذربایجان آیت الله شیخ غلامرضاحسنی نماینده امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در آذربایجان غربی که چندین دهه امامت جمعه مردم ارومیه را بر عهده داشت پس از مدتها در یک مراسم رسمی حاضر شد و در مراسم نامگذاری یک مجموعه ورزشی بنام این شخصیت بزرگ معاصر انقلاب اسلامی شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این مراسم با محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار کرد.

بر اساس این گزارش در این مراسم علاوه بر نامگذاری یک مجموعه ورزشی بنام آیت الله حسنی هر کدام از زمینهای رشته های مختلف ورزشی دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بنام یکی از شهدا از جمله شهید ادیک مجنونیانس از شهدای شاخص مسیحی شهر ارومیه نامگذاری شد و به بهره برداری رسید.

در ادامه این مراسم که با بزرگداشت 475 شهید ترور آذربایجان غربی و اختتامیه جشنواره شعری برای ایران که در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه که با شرکت ماموستا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه اهل تسنن ارومیه و گروهی از مدیران ادارات دولتی و فرماندهان نظامی و انتظامی، اصحاب رسانه و دانشجویان همراه بود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امروز بر همگان ثابت شده که ریال‌های سعودی، نقشه‌های صهیونیستی و سازماندهی آمریکایی منشأ تغذیه تسلیحاتی و لجستیک همه گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه است.

محمدرضا با هنر گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاقی است که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و با تکیه بر اسلام ناب محمدی و با دستی تهی از امکانات مادی و با قلبی مملو از اخلاص و ایمان اتفاق افتاد.

تاثیرات فرامنطقه ای پیروزی انقلاب اسلامی ایران

وی تصریح کرد: به تعبیر تحلیلگران غربی دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران زلزله‌ای به دست امام خمینی (ره) در منطقه اتفاق افتاد که امواج آن افکار نسل‌های معاصر و آینده را جلب و جذب می‌کند و تبعات رهایی بخش آن دیر یا زود دامن‌گیر بسیاری از ستمگران و زورگویان می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشینه مبارزاتی یاران امام و مردم ایران در قبل از انقلاب بیان کرد: در آن موقع نیروهای مسلحی بودند که با نیتی پاک می‌خواستند علیه رژیم ستم شاهی جنگ مسلحانه راه بیاندازند اما امام خمینی (ره) هیچ وقت راضی به ترور حتی سران حکومت ستم شاهی نشد.

باهنر خاطر نشان کرد: عده‌ای در دوران قبل از انقلاب از امام می‌خواستند مجوز ترور مسئولان رده بالای ستمشاهی را صادر کند اما امام هیچ وقت روی خوش به ترور و جنگ مسلحانه نشان ندادند و با این روش مخالفت کردند.

وی افزود: بسیاری از انقلاب‌های بعد از انقلاب ایران اسلامی که حتی ماهیت مذهبی داشتند مسلحانه بود به طوری که الجزایر برای بیرون راندن استعمارگران فرانسه از خاک خود شهدای بسیار زیادی تقدیم کرد.

سهم‌خواهی ناکام از انقلاب اسلامی

باهنر تصریح کرد: عده‌ای بعد از انقلاب اسلامی اقدام به سهم‌خواهی از انقلاب کرده و مدعی حکومت شدند حضرت اما خمینی (ره) اما قبل از پیروزی انقلاب به این گروه‌ها از جمله مجاهدین خلق راه نفوذ ندادند و آنها هیچ وقت قبل از انقلاب با لبخند رضایت حضرت امام روبه‌رو نشدند.

عضو مجمع ملی تشخیص مصلحت نظام افزود: سنگین‌ترین خونریزی‌ها توسط تروریست‌ها در ایران صورت گرفته است به طوری که نزدیک به 18 هزار شهید ترور در ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: امثال داعش و النصره برای امروزی‌ها تازه است و مردم ایران از سال 57 با پیروان گمراه این تفکرات درگیر است.

باهنر خاطر‌نشان کرد: خانم بی‌نظیر نخست وزیر فقید پاکستان بوتو یک ماه قبل از ترورش گفت «ریشه تروریست آموزش‌ها و سازماندهی آمریکا٬ ریال‌های آل سعود و سرزمینی است که حکومت پاکستان و افغانستان در اختیار آنان گذاشت».

باهنر اظهار کرد: با توجه به محبوبیتی که اسلام داشته است تروریست‌های تحت حمایت غرب و دنیای استکباری تلاش می‌کنند این محبوبیت و مقبولیت را از بین ببرند.

وی افزود: ریال‌های آل‌سعود٬ مکرهای رژیم صهیونیستی٬ سازماندهی آمریکا و بی‌خیالی برخی حکومت‌های منطقه تروریست‌ها را به وجود آورده است اما در این میان رایحه وصایای شهدای بزرگی چون باکری‌ها٬ همت‌ها و حججی‌ها بستر روشنی را به وجود می‌آورد تا همگان با چهره حقیقی تروریسم و حامیان آنها آشنا شوند.

745 شهروند آذربایجان غربی قربانی عناصر کوردل تروریست

یعقوب پور اسد ظهر امروز در مراسم بزرگداشت 475 شهید ترور آذربایجان غربی و نیز مراسم اختتامیه جشنواره شعری به نام ایران که با حضور محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه برگزار شد با تجلیل از شهدا و خانواده آنان و تبیین اهمیت پاسداشت یاد و نام این عزیزان و شناساندن آنها به جوانان اظهار داشت: شهدای ترور جزو مظلوم‌ترین شهدا هستند چه که این عزیزان به شیوه ناجوانمردانه توسط منافقین و دشمنان کوردل به شهادت رسیده‌اند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه گفت: استکبار جهانی پیوسته ایران اسلامی را به حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کنند این در حالی است که این کشور افزون بر 17 هزار شهید ترور دارد.

وی خاطر نشان کرد: استان آذربایجان غربی با دارا بودن 475 شهید ترور از بزرگ‌ترین قربانیان ترور در کشور است.

پور اسد تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این مراسم آن است که به جهانیان اثبات کنیم که ایران و ایرانی خود قربانی تروریست‌هاست نه حامی آنها.

اتحاد و همدلی پیروان ادیان و مذاهب در مقابل تروریسم استکباری

وی گفت: تشکیل گروهک‌های تروریستی همچون پ.پ.ک٬ پژاک٬ طالبان و داعش و امثالهم همه کار استکبار جهانی و دست پروده های منطقه‌ای آنان است.

پور اسد تصریح کرد: جالب است که حامیان شناخته شده تروریست‌ها ایران را به عنوان پشتیبان تروریست‌ها قلمداد و اعلام می‌کنند اما معلوم نیست با این همه شهدای ترور در کشور این کشورهای به ظاهر متمدن با چه منطقی ایران را حامی تروریست می‌خوانند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه افزود: تروریست‌ها بدانند اتحاد و همدلی ما در قالب ادیان و مذاهب مختلف بزرگ‌ترین مقاومت و پاسخ در برابر تروریست‌هاست و اجازه تحقق اهداف آنها در منطقه را نخواهد داد.

در این مراسم تعدادی از شعرای انقلابی تراز اول کشور شعرهای خود را با موضوع شهادت و حماسه آفرینی های دفاع مقدس قرائت کرده و تمر یادبود شهدای ترور آذربایجان غربی رونمایی شد.

همچنین در این مراسم علاوه بر تجلیل از محمدرضا باهنر برادر نخست وزیر شهید ایران اسلامی، محمد حضرت پور شهردار ارومیه، مسعود مجرد مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی، خانواده‌های شهدای ترور ناجوانمردانه مردم مهاباد در رژه روز ارتش، خانواده شهید مسیحی ادیک مجنونیانس، تعدادی از شعرا، فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر ارومیه نیز تجلیل شدند.

گزارش و تصاویر: ژیلا علیقلی نیا و مجتبی اسماعیل زاد

انتهای پیام/

گرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور آذربایجان غربی + تصاویرگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیهگرامیداشت ۴۷۵ شهید ترور در ارومیه R41361/P1377/S6,48/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۶۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرجام گروه فرقان؛ پشیمانی و خسران!

حادثه فرقان از عبرت‌های تاریخ انقلاب است. افرادی متدین، نمازخوان، نماز شب خوان و دائم روزه‌دار با شعار اسلام آمدند و بهترین آدم‌های متدین انقلاب را به شهادت رساندند. اما با کار فرهنگی که روی آن‌ها شد، به‌شدت عوض شدند و فهمیدند که اشتباه بزرگی کرده‌اند، طوری که تا نزدیکی چوبه دار، دغدغه این را داشتند که آیا خدای متعال توبه آن‌ها را پذیرفته یا نه؟

به گزارش ایسنا، یکی از گروه‌های منحط که در ابتدای پیروزی انقلاب بر اساس خط اعتقادی منحرف خود و برداشت‌های اشتباه و ناصواب از اسلام و قرآن، ترور و به شهادت رساندن مقامات سیاسی و نظامی وفادار و دلسوز نظام را در دستور کار خود قرار داده بود؛ گروه فرقان بود.

یکی از مقامات نظامی و متعهد به نظام که توسط این گروه، ترور و به شهادت رسید؛ سپهبد شهید؛ محمد ولی قرنی بود.

محمدولی قرنی در سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۰۹، وارد د دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۳۶، به اتهام توطئه برای سرنگونی پهلوی دوم دستگیر و به اخراج از ارتش و زندان محکوم گردید.

با پیروزی انقلاب اسلامی، قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش شد و در مقابله با آشوب‌های کردستان ایفای نقش کرد.

وی در سوم اردیبهشت ۱۳۵۸، به دست چند تن از اعضای گروهک فرقان به‌شدت مجروح شد و به شهادت رسید.

اما روایت سرلشکر پاسدار محسن رضایی؛ رئیس وقت سازمان اطلاعات سپاه از اعتقادات این گروه و فعالیت‌های آن‌ها و همچنین نحوه شناسایی، دستگیری و بازجویی و اعترافات آنان، روایتی جالب و در عین حال عبرت‌آموز است:

یکی دو ماه از انقلاب نگذشته بود. دولت موقت انسجام لازم را نداشت و نهادهای امنیتی هم در کشور شکل نگرفته بود. در کشور، احساسات و شور انقلابی جریان داشت و سلاح بسیار زیادی در دست مردم بود. ساختار اداری قبلی به‌کلی نابودشده و نهادها و سازمان‌های جدید هم در حال تأسیس بودند.

در چنین وضعیتی، گروه فرقان با رهبری یک طلبه جوان به نام اکبر گودرزی شکل گرفت. اعضای این گروه قصد داشتند که عده زیادی از روحانیون مبارز و سران نظام را ترور کنند.

آن موقع، مسئولان نظام محافظ و نگهبان نداشتند و هرکسی به‌راحتی می‌توانست آن‌ها را ترور کند، چون خبری از پلیس و امنیت نبود. بعلاوه گروه فرقان یک گروه جوان و ناشناخته بود و برعکس گروه‌های دیگر مانند مجاهدین خلق یا حزب موتلفه اسلامی، تقریباً هیچ شناختی از آن وجود نداشت.

اعضای این گروه جوان‌هایی مذهبی اما احساساتی بودند که با برداشت سطحی از قرآن و نهج‌البلاغه برای بیشتر مفاهیم دینی، مصادیق عینی ساخته و با یک برنامه حساب‌شده به دنبال ترور برخی از مسئولان و چهره‌های انقلابی بودند.

آن‌ها کار بسیار خطرناکی را شروع کرده و عده‌ای از متدین‌ترین، انقلابی‌ترین و وفادارترین نیروهای انقلاب و امام را نشانه گرفته بودند.

در مرحله اول، امثال محمدولی قرنی، آیت‌الله مطهری، دکتر محمد مفتح، مهدی عراقی و پسرش محمد حسام را شهید و به جان خیلی‌های دیگر مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای سوءقصد کردند که ناموفق بودند.

گروه فرقان عده زیادی از افراد را نشانه گرفته بود تا شهید کند. اگر فرصت می‌یافت، احتمالاً ده تا پانزده نفر دیگر از سران نظام را شهید می‌کرد. البته بخش عمده‌ای از این اطلاعات، بعد از دستگیری آن‌ها به دست ما رسید.

در واقع، ما با جریان ناشناخته‌ای مواجه بودیم که با اتکای به آیات قرآن و شعارهای اعتقادی و ظاهر اسلامی، نزدیک‌ترین افراد به حضرت امام را هدف قرار داده بود.

نفوذ در درون گروه

یک روز مرتضی الویری یک نفر را به من معرفی کرد که به‌نوعی با گروه فرقان ارتباط پیداکرده بود. من این فرد را به آقای رمضانی و دکتر محمدی معرفی کردم و او نفر اصلی برای نفوذ در تشکیلات فرقان شد.

آن فرد به ما خبر داد که یکی از نیروهای کادر فرقان در جست‌وجوی خانه‌ای برای اجاره است. ما از این فرصت استفاده کردیم و خانه دو طبقه‌ای در نزدیکی بیت حضرت امام اجاره کردیم. در طبقه اول آن، یکی از برادران پاسدار به نام آقای قایقران را با خانواده‌اش قرار دادیم تا از نزدیک مراقب اوضاع باشد و طبقه دوم را از طریق عامل نفوذی خود به کادر فرقان پیشنهاد دادیم.

خوشبختانه آن فرد آمد و در طبقه دوم مستقر شد. ما به کمک دوستانمان در اداره دوم ارتش، در همه جای آن خانه میکروفون کار گذاشته بودیم و گفت‌وگوی افراد و جلسه‌های گروه فرقان را شنود می‌کردیم. از خلال شنودها اطلاعات خوبی به دست آوردیم. تیم تعقیب و مراقبت ما هم فعال شد و ما با تعقیب افرادی که به آن خانه تردد داشتند، اطلاعات خود را درباره فرقان تکمیل کردیم.

متأسفانه شهادت دکتر مفتح کار را برای ما سخت کرد. ما نمی‌دانستیم خانه‌های تیمی فرقان را که شناسایی کرده بودیم، بزنیم یا نه و اگر به این خانه‌ها حمله کنیم، آیا موفق خواهیم شد تا از ترور افراد دیگر به دست عوامل فرقان جلوگیری کنیم یا اینکه احتمال دارد اعضای فرقان هوشیار شوند و از دسترس ما خارج شوند؟ این تردید تا دی‌ماه سال ۵۸ که همه خانه‌های تیمی گروه فرقان را شناسایی و به آن‌ها حمله کردیم، بین دوستان ما مطرح بود.

دستگیری و بازجویی اعضای گروه

بعد از شهادت شهید مفتح در آذر ۵۸ به نتیجه رسیدیم که به هر طریق ممکن، حمله به خانه‌های تیمی گروه فرقان را شروع کنیم. بر همین اساس، به یازده خانه تیمی حمله کردیم که در نتیجه آن، نزدیک به پنجاه نفر از اعضای فرقان دستگیر شدند.

آقای گودرزی (رئیس گروه) برخلاف تصور، در ۴۸ ساعت اول اعتراف کرد و اطلاعات زیادی در اختیار ما گذاشت. من از دوستان سؤال کردم: شما چطور این‌همه اطلاعات را از ایشان گرفتید؟ آیا او را کتک زدید؟ گفتند: نه ما حتی یک سیلی هم به او نزدیم.

دوستان ما فقط کار اطلاعاتی صرف نمی‌کردند، چون می‌دانستند که این گروه، اعتقادی است. ازیک‌طرف، با اعضای گروه فرقان مباحثه اعتقادی داشتیم و در وهله اول، بطلان عقایدشان را ثابت می‌کردیم. هنگامی‌که آن‌ها از درون متزلزل می‌شدند، شروع به حرف زدن می‌کردند.

بنابراین، مهم‌ترین ابزار ما، اثبات بطلان اعتقادات آن‌ها بود که برایشان بسیار سخت بود و از اینکه می‌دیدند همه اعتقادات آن‌ها پوچ بوده، عذاب می‌کشیدند.

حادثه فرقان یکی از عبرت‌های تاریخ انقلاب است. افرادی متدین، نمازخوان، نماز شب خوان و دائم روزه‌دار با شعار اسلام آمدند و بهترین آدم‌های متدین انقلاب را به شهادت رساندند. اما با کار فرهنگی که روی آن‌ها شد، به‌شدت عوض شدند، تغییر کردند و فهمیدند که اشتباه بزرگی کرده‌اند، طوری که تا نزدیکی چوبه دار، دغدغه این را داشتند که آیا خدای متعال توبه آن‌ها را پذیرفته یا نه؟

آن‌ها حتی پدر و مادر و خواهران و برادران خود را توجیه کرده بودند که اشتباه کرده‌اند. به آن‌ها گفته بودند که برای ما دعا کنید تا خدا توبه ما را بپذیرد.

اگر این حادثه، هرسال یک‌بار به جوانان ایران یادآوری شود و به‌عنوان یک پند جلوی چشمانشان باشد، گزاف نخواهد بود.

منبع:

اردستانی، حسین، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: راه دوران مبارزه، بحران گروه‌های سیاسی: روایت محسن رضایی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۹، صص ۳۱۷.۳۱۸، ۳۱۹.۳۲۰، ۳۲۱.۳۲۲، ۳۲۷

دیگر خبرها

  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی
  • دیدار فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با مادر و خانواده طلبه مجاهد مرحوم حاجی حسینلو در خوی 
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی
  • فرجام گروه فرقان؛ پشیمانی و خسران!
  • گرامیداشت یاد و خاطر سردار شهید حجازی در دلگان
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب