Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، الجزیره در خبری اعلام کرد: یک گزارش تحقیقی روزنامه نگار بلغاری می‌گوید که عربستان سعودی و امارات متحده عربی از اروپای شرقی برای گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق سلاحارسال کرده می‌کند.

عربستان این سلاحها را از طریق واسطه‌های مختلف و با پوشش دیپلماتیک برای ممانعت از مشخص شدن نقاط مبدأ و مقصد نهایی خود جابجا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سلاح‌ها دستکم با 350 پرواز به دست داعش و برخی گروههای تروریستی دیگر رسیده است. در این نقل و انتقالات سازمان سیای آمریکا نیز دست داشته است.

«محمد سهیمی» از اعضای اپوزیسیون ساکن در آمریکا در صفحه مجازی خود با متهم کردن آمریکا به سیاسی کاری و دوگانگی رفتاری در این مورد، نسبت به این خبر شبکه الجزیره واکنش نشان داد.

وی نوشت:

تحریم شرکت‌های هواپیمایی مسافری ایران و استفاده از شرکت هواپیمایی مسافری آذربایجان برای حمل اسلحه به تروریست ها

دوستان: تا قبل از توافق هسته‌ای ماه جولای ۲۰۱۵ تمامی شرکت‌های هواپیمایی مسافری ایران تحت تحریم آمریکا بودند. بهانه این بود که جمهوری اسلامی از هواپیما‌های مسافری برای حمل اسلحه به لبنان، و بعد به سوریه استفاده می‌کند. حتی پس از توافق هسته‌ای، که یکی‌ از موارد توافق برداشتن آن تحریم بود، لابی‌های اسرائیل و عربستان، به همراه نئوکان‌های آمریکا با برداشتن آن تحریم با همان بهانه مخالف بودند. اینکه صد‌ها هموطن ما به دلیل سقوط هواپیما‌های کهنه و عدم فروش لوازم یدکی آنها به ایران جان خودرا از دست دادند بماند.

حال، تحقیقات یک روزنامه نگار نشان می‌دهد که عربستان، امارات متحده، و سازمان سیا در چند سال گذشته از شرکت هواپیمایی مسافری Silk Way, که متعلق به جمهوری آذربایجان است استفاده نموده تا اسلحه و مهمات برای تروریست‌ها در سوریه بفرستند. این پرواز‌ها برچسب دیپلماتیک داشتند، و با دستکم ۳۵۰ پرواز اسلحه به آن ناحیه حمل میکردند. این پرواز‌ها حتی در سال ۲۰۱۷ ادامه یافته اند. اسلحه ها‌را در بازار سیاه و یا از کشور‌های اروپای شرقی‌ خریداری میکردند، و از آنجا به عربستان، و بعد از طریق پنهانی‌ به سوریه حمل میکردند و میکنند. در حقیقت، غرب که ناقض تعهدات خود در برابر هواپیما‌های مسافری فروخته شده به ایران بود، و باعث کشته شدن صد‌ها هموطن ما [شده]، خود و متحدانش همان کاری را انجام میدهند که کشور ما را به آن متهم میکرد.

گفتنی است کمک تسلیحاتی عربستان و کشورهای عربی به تروریست‌های سوریه مطلبی است که در سالهای گذشته نیز بارها توسط رسانه‌های مختلف منعکس شده است. به عنوان نمونه افکار نیوز در تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۰۴ به نقل از پایگاه میدل ایست ای در گزارشی اعلام کرد که عربستان و امارات طی دو سال گذشته مقادیر زیادی سلاح و مهمات از بلغارستان خریداری کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند که احتمال ندارد عربستان و امارات این سلاحها و مهمات را برای نیروهای ویژه خود که از سلاحهای پیشرفته غربی استفاده می کنند خریداری کرده باشد، بلکه به احتمال زیاد این دو کشور این سلاحها را برای گروههای مسلح در سوریه و یمن که سلاحهای ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق در آنجا بسیار زیاد استفاده می شود، خریداری کرده اند.

یک افسر نظامی بلغارستان گفت که سلاحهای خریداری شده توسط عربستان، با هواپیمااز صوفیه پایتخت ان کشور منتقل می شود و هدف اصلی عربستان از خرید این سلاحها ارسال آن برای گروههای مسلح در سوریه است و احتمال دارد که برخی از محموله های مازاد سلاح به یمن انتقال داده شود.

معارضان مسلح و تحلیلگران مستقل نیز گفتند که این سلاحهای بلغارستانی در سوریه استفاده می شود. بر اساس گزارشی که دولت بلغارستان در ماه آگوست گذشته آن را منتشر کرد ولی در رسانه ها بازتاب نیافت این کشور مجوزهایی برای صادرات سلاحهای سنگین و سبک به عربستان به ارزش 71.3 میلیون دلار صادر کرده است.

بر اساس سندی که پایگاه ویکی لیکس آن را منتشر کرده است، بلغارستان درباره فروش سلاحهای جنجال بر انگیز به عربستان و یمن با سفارت آمریکا در این کشور مشورت کرده است و این در حالی است که سفارت آمریکا هرگونه اطلاع خود از اینکه برخی کشورها برای گروههای مسلح در سوریه از بلغارستان سلاح خریداری کرده اند، تکذیب کرد. یک افسر سابق در ارتش بلغارستان نیز که نخواست نامش فاش شود گفت این سلاحها از عربستان سعودی برای گروههای مسلح معارض دولت سوریه خریداری شده است.


وی اظهار داشت که این سلاحها از طریق هواپیما به شهر تبوک در شمال عربستان و از آنجا به مرزهای مشترک اردن و سوریه منتقل شده است و این سلاحهای بین گروههای معارض مسلح توزیع شده است.

در پایان باید گفت این حقایق نشان می‌دهد که نمی‌توان به آمریکا کوچکترین اعتمادی داشت و آمریکا در برنامه‌هایش برخلاف تصور بسیاری از افراد، فقط به دنبال منافع خود است و در این راستا از هیچ اصولی پیروی نمی‌کند. ایران در حالی که به طور مستقیم در حال مبارزه با تروریست‌هاست، به اتهام دروغین ارسال سلاح به تروریست ها تحریم می‌شود ولی عربستان برای ارسال سلاح به تروریست‌ها با آمریکا هماهنگ می‌کند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. در عین حال آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست‌ها در سوریه حضور نظامی پیدا می‌کند.

این واقعیات نشان می‌دهد که نمی‌توان کوچکترین اعتمادی به آمریکا داشت و باید به آمریکا به چشم دشمنی که کمترین تعهد اخلاقی ندارد نگریست و در احتیاط کامل با آن برخورد کرد.

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه

در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه بر نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه تاکید شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در دیدار با معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه با اشاره به وضعیت بازار دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر عدم همکاری برخی از کشورها و القای تحریم‌های ظالمانه بوده است.

وی با بیان اینکه امروز ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در منطقه شناخته می‌شود، گفت: یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای رقابت در بازارهای صادراتی توجه ویژه به کیفیت است. در کنار تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سعی کردیم کیفیت این فرآورده‌ها را ارتقا داده و صادرات را به بازار منطقه تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت مطلوب روابط سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، خاطرنشان کرد: قطعاً به دنبال کمک به تأمین تجهیزات و دارو و حتی انتقال دانش در این زمینه به کشور سوریه هستیم و امیدواریم این کشور نیز در آینده نزدیک بتواند ساختار سلامت خود را بازآرایی کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین معاون امور دارویی و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت سوریه ضمن تقدیر از همکاری ‌های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه، گفت: به دنبال توافق صورت گرفته در دو سال گذشته موفقیت ‌های خوبی در زمینه ‌های مختلف این همکاری ذکر شده ایجاد شد.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خصوص تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بازار سوریه دارد و تقاضا داریم جمهوری اسلامی ایران در تأمین برخی از واکسن‌ های موردنیاز، ما را یاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد