Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@20:24:30 GMT

عرفه؛ مقدمه‌ای برای قربانی‌کردن نفس در عید قربان

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۷۸۹۹۲

عرفه؛ مقدمه‌ای برای قربانی‌کردن نفس در عید قربان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: روز عرفه انسان از هرچه غیر خداست بی نیاز می‌شود و سپس در روز عید قربان خواهش‌های درونی و محبوب‌های غیرخدایی را برای تقرب به خداوند در وجود خود قربانی می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام صفرعلی قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی درگفتگو با پایگاه خبری دیار آفتاب؛ به مناسبت روز عرفه گفت: ایام ذی الحجه به ویژه روزهای عرفه و قربان در آیات قرآن کریم به عنوان ایام با ارزش و با برکت معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عظمت روز عرفه گفت: یکی از اعمال حج وقوف در صحرای عرفات است که جایگاهی مانند روز محشر دارد چراکه همه با یک لباس خاص و یک شکل در کنار یکدیگر و در محضر پیشگاه پروردگار عالم حاضر می شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: شرایط ویژه عرفانی و ارتباطی وقوف در این صحرا و در محضر خداوند از جهت پاکسازی درونی و معنوی برای همگان پند آموز است.

قربان‌پور با اشاره به عظمت دعای امام حسین(ع)در این روز گفت: امام(ع) در این دعا با تمام وجود و رگ و پی خدا را می خوانند و حاجت می خواهند. با توجه به اینکه ایشان الگوی همه ما شیعیان هستند، ما نیز چنانچه با تمام وجود از خدا در خواست کنیم از فیض لقاء الله بهره مند خواهیم شد.

وی افزود: کسی که در روز عرفه به شناخت خود و اولیاء خدا دست پیدا کند به شناخت ذات باری تعالی دست می یابد و از هرچه غیر خداست بی نیاز می شود و سپس در روز عید قربان خواهش های درونی و محبوب های غیر خدایی را برای تقرب به خداوند در وجود خود قربانی می کند.

مدیرکل گفت: عید قربان یعنی انسان برای تقرب به پروردگار عالم از همه محبوب های غیر خدایی و تمام نعماتی که در اختیار بشر قرار گرفته است، بگذرد و در پیشگاه خداوند به قربانگاه ببرد.

وی تصریح کرد: در روز عید قربان حجاج برای قربانی به منا می روند و در سایر نقاط نیز، مردم به عنوان عمل مستحبی در منازل و سایر مکان ها قربانی ذبح می کنند.

وی اظهار کرد: قربانگاه واقعی، جایگاه محبوبیت قلب است یعنی هر آنچه که دارند را به پیشگاه خداوند تقدیم می کنند. حقیقت وجود را در محضر خداوند قرار می دهند تا تقرب پیدا کنند.

وی ادامه داد: مقدمه قربانی و تقرب به خداوند، معرفت، شناخت، ایصال و اتصال است تا بشریت پله های ترقی را با استفاده از الگوهایی مانند اهل بیت(ع)، پیامبر اکرم(ص) و ابراهیم خلیل(ع) طی کند تا به هدف خلقت بنابر آیه ششم سوره انشقاق که می فرماید؛«یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ اى انسان حقا که تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى کرد » به ملاقات پروردگار عالم برسد.

قربان‌پور بنا بر روایتی از امام صادق(علیه السلام) خاطرنشان کرد: این امام در این خصوص می فرمایند؛«اگر کسی در شب قدر به مغفرت الهی نرسد برای او غفرانی نیست مگر در عرفه» زیرا از نظر دین اسلام زمان و مکان های متعددی اهمیت ویژه دارند که ماه رمضان یکی از زمان های ویژه جهت بستر سازی ارتباط با خدا است اما چنانچه انسان این طلایی ترین فرصت(شب قدر) را از دست بدهد، تنها می تواند در ایام حج و حضور در صحرای عرفات جبران کند زیرا به دلیل شباهت این روز با روز محشر، قلب انسان آمادگی بهتری برای تقرب به پروردگار دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان

با حکم محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، علی باقری به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب شد.

علی باقری از یکم بهمن ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری خدمت رسان حوزه کشاورزی استان بوده است.

در این حکم آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان منصوب می‌شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیرو‌های متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام‌های موثر بردارید.

توفیق شمارا از درگاه خداوند منان خواستارم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • صدور حکم انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت
  • قضاوت قربانی در مسابقات جام ملت های زیر ۱۷ سال دختران
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه