Web Analytics Made Easy - Statcounter

همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کردستان به مهمانی بسیج رسانه استان به مدت دور روز راهی سفر راهیان نور به سمت سروآباد و مریوان می شویم....

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کردستان به مهمانی بسیج رسانه استان به مدت دور روز راهی سفر راهیان نور به سمت سروآباد و مریوان می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به قرآن نگل که میرسیم، محو تماشای این زیبایی ها میشویم. مناظر زیبایی که با وجود مسافران و ازدحام آن در فصل تابستان جذابیتش را ازدیاد بخشیده است.


فروش بدلیجات و تسبیح های متبرک به قرآن نگل، درآمدزایی این منطقه را افزایش داده است.‌


با کاک محمد رحیمی و همسرش که هم صحبت میشویم با خوشرویی از کارشان میگویند که شکرخدا با وجود ازریاد مسافران راهیان نور درآمدمان برکت گرفته .


هر چند دوری از این مکان مقدس برایمان دشوار است اما سوار بر اتوبوس و همراه سایر خبرنگاران راهی جاده سرسبز و طبیعت بکر و بی نظیر میشویم.
کوه های پر پیچ و خم های جاده را که می گذرانیم دختر بچه های زیبا همراهمان میشوند با مینی بوس کاک رشید راهی یادمان شهدای دالانی میرویم که دسته دسته مردم با لباس های خاکی و چشمانی پر اشک به سمت پایین روانه می شوند و دانشجویی از شهر شیراز سه ماه است که خادمی این شهدا را می کند و می گوید خوشحالم که در کردستانم و در همچین جایی مشغول به کار هستنم.


شکوه و عظمت این کوه ها عجب ابهتی دارد. ابهتی که با نگریستن به آن پی به دلیری دلیر مردانی می افتیم که چطور در برابر دشمنان جانانه ایستادتد و ابهت و شجاعت این کوه ها را بنام خود ثبت کردند.


به پیش که می رویم در بالای کوه و درست در مرز بین ایران و عراق ، شنیدن صدای مدیحه‌سرایی که از بلندگوهای ورودی یادمان شهدای دالانی به گوش می‌رسید حال و هوای سفر را معنوی کرد.


ارتفاعات دالانی


روستای دزلی و ارتفاعات دالانی در سال‌های نخست انقلاب و دفاع مقدس بارها مورد هجوم ضدانقلاب و دشمنان بعثی قرار گرفت.


یادمان دالانی ارتفاعاتی است مرزی در 35 کیلومتری جنوب مریوان و 6 کیلومتری جنوب غربی روستای دزلی. نزدیک ترین شهر عراق به این ناحیه یعنی شهر خرمال در 10 کیلومتری این ارتفاعات واقع شده است. این ارتفاع در دی ماه سال 59، توسط نیروهای سپاه مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان آزاد شد. این نقطه مشرف به شهر های خرمال، حلبچه، سید صادق عراق و دریاچه دربندیخان بوده و یکی از محورهای عملیات والفجر 10 می باشد.

5 سال حبس و شکنجه رزمنده دالانی در زندان عراق

حاج شوکت صالحی انگار همین دیروز از پشت خاکریزها به اسارت برده شده و حالا با روحیه بالایی آزاد شده است.


هیچ چیز دنیایی نتوانسته او را در قید و بند خود درآورد. این را در نگاه اول می‌شد خواند و بیشتر که با او سخن گفتیم دیدیم چقدر از آنچه تصور می‌کردیم بالاتر است.


وی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود که به خاطرات دوران جنگ و شکنجه های عراقیان در آن زمان اشاره کرد و گفت: شرایط در اردوگاه عراقیان بسیار سخت و آزار دهنده بود ، شرایط بدی را در اردوگاه ها پشت سر می گذاشتیم شیوه نگهداری اسرا در آنجا سخت و طاقت فرسا بود تعداد زیادی از اسرا را در یک اتاق کوچک نگهداری می کردند این در حالی بود که بسیاری از اسرای ما زخمی یا موج گرفته بودند .


وی می گوید: زمانی عراقی‌ها وی را دستگیر و بعد از شکنجه‌های بسیار پنج سال او را به اسارت گرفته بودند و زمانیکه آزاد شد بدلیل شکنجه‌های زیاد و فشار روحی که بر وی متحمل شده بود نمی‌توانست سه فرزندش را به درستی بشناسد.


به سمت پایین که حرکت می کنیم بیشتر به صخره های عظیمی که دلاوران این انقلاب به پا خواستند و جانانه دفاع کردند خیره می شویم و سکوت همه جا را فرا می گیرد به نزدیک ماشین که می رسیم دوباره بچه های این روستا که هر روز به مهمانان راهیان نور خیره می شوند و همراهیشان می کنند صحنه را جال بتر می کند و با دیدن دوربین عکاسی عکاسان چشمانشان پر ذوق تر می شود تا تصویر خود را همان موقع در لنز دوربین ببیند.


اورامان تخت کردستان؛ روستای هزار ماسوله


اصحاب رسانه به سمت اورامان تخت حرکت می کنند، روستایی که اگر کسی برای اولین بار به آنجا رفته باشد نمی تواند توصیف این مکان دیدنی را داشته باشد، روستایی که به هزار ماسوله لقب گرفته است و معمارى اورامانات و سرسبزى این منطقه کوهستانى رؤیای پله‌هایى به سمت بهشت را متصور مى‌کند.

خانه‌هاى این روستا با سنگ و اغلب به صورت پلکانى ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامان تخت زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.


به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است. پوشاک کردى آمیزه‌اى از رنگ و نقش است. لباس مردم اورامانات نیز کردى است.


کتابخانه ای با 5 هزار جلد کتاب در روستا


به سمت کتابخانه اورامان که رفتیم ، شیرین یوسفی کتابدار این کتابخانه ، 300 جوان و نوجوان در این کتابخانه عضو هستند و حدود و پنج هزار جلد کتاب وجود دارد اما متاسفانه کمبود کتاب به ویژه کتاب های آموزشی بسیار در این کتابخانه لازم است و خواهشمندیم مسئولین در این حوزه به ما کمک کنند.

فرمانده سپاه سوآباد در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اظهار کرد: شهر هورامان دارای پیشینه تاریخی زیادی است و قدیمی‌ترین اسناد در این منطقه کشف شده است.


جعفر غفاریان بیان کرد: هورامانات جایگاه نویسندگان و شعرای بلند پایه است و به دلیل بافت سنتی که دارد از فرصت‌های گردشگری به شمار می‌رود که از اقصی نقاط کشور مسافران زیادی را به این منطقه پذیرفته است.


وی گفت: سپاه در راه حفظ امنیت کشور و دفاع از ارزش های مقدس نظام جمهوری اسلامی بسیار سخت تلاش کرده و در این راه هزاران شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی ادامه داد: سپاه در شهرستان سروآباد که به قدمگاه رهبری مشهور و همه مردم آن بسیجی و انقلابی هستند خدمات بسیار خوبی را انجام داده و کارنامه بسیار درخشانی دارد.


وی اضافه کرد: سپاه در عرصه های مختلف عمرانی و سازندگی نیز یک سدشکن بوده و در بحث پروژه های بزرگ عمرانی، اقتصادی، ساخت سدهای بزرگ و در ایجاد اشتغالزایی و رفع محرومیت زدایی بسیار موفق عمل کرده است.


وی گفت: در بحث محرومیت زدایی در این شهرستان از سال 93 تاکنون، حدود 814 میلیون تومان هزینه شده است .



کوله بار سفرمان را دوباره می بندیم و از روستای ده ره کی که عبور می کنیم نان محلی کلانه و دوغ خوشمزه ی آن را نمی توان نخورد و راهی شد لذا یک ساعتی را نیز در این مکان مهمانشان بودیم و سپس به روستای دزلی رسیدیم جایی که در دوران دفاع مقدس شاهد حضور مجاهدانه رهبر معظم انقلاب بوده است.

زائرسرای دزلی با 400 تخت و 34 اتاق


والی شفیعی عضو شورای روستای دزلی با اشاره به اینکه به یمن حضور معظم‌له در دزلی در دوران دفاع مقدس، زائرسرایی برای استراحت زایران راهیان نور احداث شده که بزودی افتتاح می‌شود.


وی بیان کرد: این زائرسرا دارای ۴۰۰ تخت و ۳۴ اتاق است.

در روز دوم سفرمان با حضور در فرمانداری این شهر مورد استقبال فرماندار مریوان قرار گرفتیم.


محمد شفیعی با اشاره به طرح‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی انجام شده و در دست اقدام این شهر اظهار کرد: مریوان بیشترین جنگ را به خود دیده و بیشترین جانباز و شهید را داده است و برگزاری همایش و جشنواره‌های ملی با نام شهدا امر مهمی در معرفی شهدای این مرز و بوم به اقصی نقاط کشور است.


وی مریوان را ویترین امنیتی و فرهنگی کشور عنوان کرد و خواستار معرفی بیشتر مریوان توسط اصحاب رسانه شد.


فرماندار مریوان همچنین از پیش‌بینی یک میلیارد تومان برای ساخت جاده‌های یادمان‌های شهدای مریوان خبرداد و گفت: امسال جاده‌های مسیر یادمان آسفالت خواهند شد.


یادمان شهدای گمنام زریوار (مریوان)


مزار مطهر4 شهید گمنام دفاع مقدس در جانب شرقی دریاچه زریوار مریوان و در نزدیکی سنگرهای رزمندگان اسلام، از اماکن زیارتی زائرین جبهه های شمال غرب است که اصحاب رسانه مهمان آنها می شوند.


بازهم قدم گذاشتن بر خاکی که ذره‌ذره‌اش جای پای شهدا بود و معنویتی که از مکان، برخواسته بود فکر و اندیشه‌ی هر زائری را به عالمی دیگر هدایت می‌کرد.


در روز دوم سفرمان با حضور در فرمانداری این شهر مورد استقبال فرماندار مریوان قرار گرفتیم.



«خانم شیخان» یادمانی بر فراز کوه‌های مرز کردستان و عراق


آخرین سفرمان به یادمان خانم شیخان است، یادمان خانم شیخان مریوان در 22 کیلومتری شمال غرب مریوان در مرز باشماق واقع شده که این نقطه یادمانی به شهر پنجوین عراق و منطقه عملیاتی والفجر 4 و والفجر 9 مسلط است .


عبدالکریم فتاحی راوی این یادمان که خود از پیشمرگان مسلمان کرد و رزمندگان و جانبازان سال ۷۰ تاکنون بود به تلاش‌های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های آنها پرداخت.


وی وحدت و انسجام همه ایرانیان را رمز موفقیت رزمندگان اسلام در پیروزی با دشمنان دانست و گفت: از جمله عملیات‌های به ثمر نشسته در این منطقه عملیات والفجر چهار بود که به اسیر شدن یک‌هزار عراقی انجامید.


وی کوههای کانی شفقت، سنگ معدن و کله قندی را از کوههای مین‌آلود نزدیک یادمان خانم شیخان دانست و بیان کرد: در اطراف همین کوهها سال گذشته ۵۲ شهید کشف شدند و شناسنامه، پلاک و ماسک شهیدانی در این اطراف پیدا شده است.


۱۱ هزارنفر از یادمان شهدای مریوان بازدید کردند


وی گفت: پنج هزار شهید مفقودی نتیجه جنگ‌های عراق و دفاع ایرانیان است که عراقی‌ها برای تجاوز به خاک ایران وارد جنگ شدند و ایرانیان برای دفاع از ناموسشان ایثارگری کردند.


فرمانده سپاه مریوان ضمن استقبال از اصحاب رسانه با اشاره به کاروان راهیان نور مریوان اضافه کرد: از ۱۳ فروردین ماه جاری تاکنون یکصد کاروان به صورت خودجوش و سازمان یافته در مریوان حضور یافتند و ۱۱ هزارنفر از یادمان شهدای مریوان بازدید کردند.


شکیبا سلیمی به برنامه فصل پویش نیز اشاره کرد و گفت: این فعالیت از هفتم مرداد آغاز شده و تا هشتم شهریور ماه جاری ادامه دارد.


وی اضافه کرد: براساس این فعالیت پنج هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز کردستانی علاوه بر بازدید از یادمان شهدا ۲۴ ساعت در اختیار فصل رویش هستند که فعالیت‌های تربیتی برای آنها انجام می‌گیرد.


وی در پایان به تعداد خادمان یادمان شهدای مریوان پرداخت و اضافه کرد: یک‌هزار و ۵۰۰ نفر خادم شهدا برای خدمات‌دهی به زائران انجام خدمت می‌کنند.


اگر حال مهربانی کم است، گذشت کم است،‌فساد آزاردهنده شده است،‌فاصله طبقاتی همه را آزار می‌دهد، منفعت‌طلبی چون موریانه به جان خیلی‌ها حتی بسیاری از مقامات و مسئولین ما افتاده است و گاه چنان بی‌رحم و خشن می‌شویم که صبر و گذشت و مدارا را به کناری می‌نهیم؛ همه و همه محصول دوری از آن روحیه ایثار و گذشت و فداکاری است.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۷۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • شواهدی مبنی بر دفن افراد شکنجه‌شده در آودیوکا وجود دارد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند