Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@06:23:55 GMT

دکتر موسی خانی:معاونت آموزش و پژوهش یکی شود

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۸۰۵۹۵

دکتر موسی خانی:معاونت آموزش و پژوهش یکی شود

به گزارش ایسکانیوزٰ دومین روز از همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر شریعتی معاون وزیر علومٰ، دکتر رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر موسی خانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید.

دکتر موسی خانی با انتقاد از برخی خط کشی ها و تفکیک ساختارها و وظایف در دانشگاه آزاد اسلامی گفت:آقای دکتر رهایی پیگیری کنند معاونت آموزش و پژوهش یکی شود چرا که اگر یکپارچه باشند خیلی بیشتر می توانند موثر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:آموزش واحد صف دانشگاه است و باقی همه ستادند که باید در خدمت این صف باشند.

وی اضافه کرد:آموزش صرف برای آموزش فایده ندارد بلکه باید پژوهش به آموزش تبدیل شود و بین آموزش و پژوهش رابطه تنگاتنگی وجود داشته باشد.

موسی خانی گفت:چندی پیش یک موسسه آمریکایی طی پژوهشی اشاره داشت که در منطقه آسیا تنها دو کشور قابلیت ایران و مالزی قابلیت برتر شدن را دارند.

وی افزود:نسل جوان،باهوش و متمایل به تحصیلات آموزش عالی امکان شایستگی محوری و رقابت پذیری برای ما ایجاد کرده اند که دیگران فاقد آن هستند.

موسی خانی اظهار داشت:دانشگاه آزاد اسلامی سکان یک و نیم میلیون جمعیت جوان مستعد و علاقمند به تحصیلات عالی را در اختیار دارد که در دنیا کمتر نمونه ان را پیدا می کنیم.

وی افزود:هرم سنی جمعیت کشور ما جوان است که می شود از این فرصت استفاده کرد.

موسی خانی بیان داشت:در عرصه رقابت پذیری رقبای جدی در محیط داریم و با تهدیداتی مثل کاهش زادو ولد و تغییرات جمعیتی و برخی مخاطرات اقتصادی روبرو هستیم که باید با استراتژی تمایز و ارائه محصول با کیفیت و و با قیمت کمتر بتوانیم در عرصه های رقابت دست برتر را داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:در حال حاضر رقابت ما درون گروهی و با دانشگاه های داخلی است و شرایط و ابزار برای تمایز و کیفیت بخشی مهیاست که باید از این فرصت ها استفاده کرد.

موسی خانی گفت:دیدگاه آقای دکتر ولایتی و آقای دکتر رهبر نسل چهارم دانشگاهی است، که بتواند موثر باشد و تحقیقات کاربردی مورد نیاز جامعه را انجام دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سالانه مبالغ کلانی به پایگاه های اطلاعاتی می دهد، گفت:متاسفانه آمارها نشان می دهد علی رغم هزینه های دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان و اعضای هیئت علمی از این منابع و پایگاه های اطلاعاتی استفاده لازم را نمی کنند تا جایی که ما مجبور شدیم برخی از این قراردادها را لغو کنیم.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از عدم مراجعه اساتید و دانشجویان به پایگاه های علمی افزود:با وجود اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تعداد زیادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد آمارهای عدم استفاده از پایگاه های اطلاعاتی از سوی دانشجویان و اساتید نگران کننده است

موسی خانی تاکید کرد :اگر به تعبیر آقای دکتر رهایی قرار است در افق چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد منوط به یک حرکت و عزم جدی است.

وی در ادامه به ضعف در پایان نامه ها و جدی نگرفتن دوره های پسادکتری در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:باید از ظرفیت اساتید با تجربه و بنام حداکثر استفاده را بکنیم .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت:تعامل دانشگاه ازاد اسلامی در دوره دولت یازدهم و دوازدهم افزایش یافته و فرصت های ویژه ای از سطح تعامل ایجاد شده است.

وی افزود:امروز بخش های مختلف دولت از جمله معاونت علمی و برخی وزارت خانه ها مثل وزارت نفت، صنعت تجارت و معدن با واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی قراردادهای میلیاردی میبندند و حمایت می کنند.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ هستیم.

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که پژوهشگران مفاهیم و نظریه‌ها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار می‌گیرند، و به ژرف‌اندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریه‌های رایج نمی‌پردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریه‌ها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریه‌ها بپردازند.

* تاثیر شناخت جامعه برارائه پژوهش‌های تجربی کاربردی

این استاد جامعه‌شناسی در این مقاله می‌نویسد: اگر بتوانیم پژوهشگران را متقاعد سازیم که همانند یک انسان‌شناس (نه به‌عنوان یک انسان‌شناس) به شناخت دقیق جامعۀ خود اقدام کنند و مطابق با اصول صحیح نظریه‌سازی، به برساخت نظریه -در سطح خُرد یا متوسط، یا کلان  بپردازند کمکی ارزشمند به پژوهش‌های تجربی کاربردی و کارآمد کرده‌ایم.

نبوی ادامه می‌دهد که به‌رسمیت شناخته‌شدن نظریه و به‌کارگرفتن آن، خود به فرایند جداگانه‌ای در اجتماع علمی نیاز دارد که به تغییر باور‌ها و هنجار‌ها در این گروه اجتماعی مربوط می‌شود.

* آموزش تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی

باید آموزش نظریه‌ها، نقد و تلفیق نظریه‌ها و به‌ویژه برساخت نظریه نه از شیوه میان‌بُر، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلال‌های منطقی نظریه‌های اصلی در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد

نبوی در این مقاله به این مهم اشاره می‌کند که آموزش کاملا مؤثر و کارآمدِ نظریه‌ها و تفکرات اجتماعی به دانشجویان، به‌ویژه به دانشجویان مقاطع تکمیلی بسیار راه‌گشا و کارآمد در ارائه هرچه بهتر نظریات کاربردی است.

این پژوهش توضیح می‌دهد که برای این هدف چند کار باید صورت گیرد: تحقیق و تدریس نه‌تن‌ها نظریه‌ها، بلکه تفکر اجتماعی ایرانی-اسلامی، منظور از تفکر اجتماعی ایرانی و اسلامی شامل اندیشه‌های معاصر روشنفکران ایرانی و عرب و مسلمانان جنوب شرق آسیا و دیگر صاحب‌نظران اسلامی (برعهده متخصصین نظریه‌ها و نظریه‌شناسان و نظریه‌دانان گذاشته شود.

به زعم این پژوهشگر به نظر می‌رسد کسانی که به‌طور تخصصی بر روی نظریه‌ها متمرکز هستند و پژوهش‌هایی را متمرکز بر نظریه یا نظریه‌ها به انجام رسانده‌اند، آثار کیفی متمایزی را در این حوزه منتشر ساخته‌اند.

* جامعه‌شناختی ساختن تفکرات اجتماعی

 مقاطع تکمیلی، علاوه بر آموزش نظریه‌ها، آموزش نقد نظریه‌ها، تلفیق نظریه‌ها، و به‌ویژه برساخت نظریه نه از شیوه میان‌بُر و کم‌زحمت، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلال‌های منطقی نظریه‌های اصلی و مطرح در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد و به‌طور جدی‌تر، -جدی‌تراز قبل- و معطوف به بومی‌سازی نظریه‌های جامعه‌شناختی غربی و جامعه‌شناختی ساختن تفکرات اجتماعی متفکران ایرانی و مسلمان آموزش داده شود.

این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمع‌بندی می‌کند که با توسعۀ رشته‌های خاص در دوره دکتری بهتر بتوان به این هدف دست یافت. از سوی دیگر با به اصطلاح گفتمان‌سازی، فضای فرهنگی و فکری خاصی برای صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی شکل بگیرد؛ طوریکه انگیزه جدی برای برساخت نظریه‌ها برای آنها به وجود آید.

نبوی در پایان به این نکته اشاره می‌کند که در شکل‌دادن به این فضای فرهنگی و گفتمانی، نهاد‌های مهم علمی مانند انجمن جامعه‌شناسی و گروه‌های آموزشی و پژوهشی جامعه‌شناختی و علوم اجتماعی در سراسر کشورو روشنفکران خارج از نهاد‌های علمی نقش مؤثری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • میدان را برای حضور گروه‌های مردمی در فعالیت پرورشی باز می کنیم
  • جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • حضور فعال دانشگاه آزاد در نمایشگاه بین‌المللی آموزش و پرورش
  • حضور فعال دانشگاه آزاد نجف‌آباد در نمایشگاه بین‌المللی آموزش و پرورش