Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جهت گیری های مثبت مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت:سخنرانی روز گذشته آقای دکتر رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش که خواندم، جهت گیری های خوبی را مطرح کردند که امیدواریم این جهت گیری ها دنبال شود.

آقای شریعتی نیاسر با ارائه پاورپوینتی در این جلسه به مفایسه دانشگاه های مختلف پرداخت و گفت:دانشگاه آزاد اسلامی یکی از زیر نظام های آموزش عالی کشور است که نزدیک ٣٦ درصد جمعیت دانشجویی کشور را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:بخش عمده ای از جمعیت دانشجویی کشور در مقطع کارشناسی هستند و نزدیک به ٨٠ درصد در گروه علوم انسانی و مهندسی تحصیل می کنند.٥٤درصد از دانشجویان کشور آقایان و ٤٦درصد خانم ها هستند.

شریعتی نیاسر گفت:همان گونه که روز گذشته در این همایش گفته شد بدلیل کثرت بی رویه جمعیت علوم انسانی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی در ادامه با انتقاد از بی مهری ها نسبت به علوم پایه گفت:اعتبار ویژه ای در سال جاری برای علوم پایه اختصاص یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: از جمعیت اساتید کشور تنها 2 درصد استاد و بیش از ٣٣درصد مربی می باشند ، که متاسفانه اکثریت در بخش دانشگاه های غیر دولتی و خصوصی هستند.این در حالی است که در کشورهای پیشرفته عکس این موضوع صادق است و بخش خصوصی باید جدی تر به این مسئله ورود کند.

شریعتی نیاسر اظهار داشت:روندجمعیت دانشجویی از سال ٨٤ سیر افزایشی را بویژه در علوم انسانی و علوم مهندسی شاهد بوده است که این روند افزایشی از سال ٩٢ و ٩٣ مقارن با دولت جدید بدلیل کاهش رشد جمعیت کشور و اعمال سیاست های انقباضی وزارت علوم متوقف و کاهش یافت.

وی افزود:ما از ابتدا ٣شعار ارتقای کیفی،کنترل کمی و اقتدار و هماهنگی را مطرح کردیم و این سیاست را در دوره جدید پیگیری کردیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد:از سال ٨٤ و با آغاز دولت نهم سیر افزایشی فزاینده غیر قابل باور و غیرمنطقی را در پذیرش دانشجو شاهد بودیم.در یک نمونه از ٤٤ موسسه غیر انتفاعی به ٣٤٠ موسسه غیرانتفاعی در کشور رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد:ما سال ٩٢ ترمز را کشیدیم و جلوی رشد موسسات غیر انتفاعی را گرفتیم.

شریعتی نیاسر گفت:در این دوره هیچگونه مجوز تاسیس موسسه غیرانتفاعی داده نشد مگر با اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهاد بالادستی است.

وی افزود:علی رغم رشد بی رویه موسسه های غیرانتفاعی در سال های گذشته، اما جمعیت دانشجویی افزایش متناسبی را شاهد نبودیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد:تنها در سال 89 جمعیت بالای 400 هزار نفر مشاهده شد.اما در حالا حاضر حدود 8 درصد جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه های غیر انتفاعی هستند.

شریعتی نیاسر بعد از این به سراغ دانشگاه پیام نور رفت و اظهار کرد:در دانشگاه پیام نور هم وضعیت زیگزاگی ناشی از نوسانات و تغییرات مدیریتی در تعداد دانشجو مشاهده می شود.به عنوان نمونه سال ٨٥ دانشگاه پیام نور ٦٨٠ هزار دانشجو دارد و در فاصله یک سال این تعداد به بیش از یک میلیون نفر می رسد.اما بعد از آن دچار افت شدید می شود.

وی به ماموریت دانشگاه ها اشاره کرد و گفت:دانشگاه ها باید به ماموریت که برایشان تعیین شده پایبند بمانند.اینگونه نباشد که در دانشگاه پیام نور از ماموریت غیر حضوری فاصله گرفته که باید در همان مدار قرار بگیرد.دانشگاه آزاد اسلامی هم در سال ٦٠ قرار بود دانشگاه غیر حضوری باشد اما برخی اقتضائات زمانی موجب شده که هم اکنون دانشگاه بزرگ حضوری شده است.

دکتر شریعتی نیاسر پس از مقایسه دانشگاه های مختلف گفت رهبری توصیه کرده اند :به تحصیلات تکمیلی توجه ویژه شود.که بحث کیفیت موضوع جدی است.ما هرچند به کمیت خوب پرداخته ایم اما کیفیت مورد اغفال واقع شده است.

وی افزود:در تحصیلات تکمیلی جمعیت دانشجو از ٨٤ تا ٩٤ بیش از هشت و نیم برابر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت:در حالی که بیش از ٢٠ تا ٢٥ درصد جمعیت دانشجویی کشور در تهران هستند.به غیر از استان های برخوردار مثل اصفهان، خراسان، فارس و برخی استان های دیگر، بسیاری از مناطق محروم جمعیت دانشجویی پایین دارند و این در حالی است که مستعد هستند.

شریعتی نیاسر خواستار توجه ویژه به دوره های کاردانی و رشته های مهارت محور شد:یکی از پارامترهای رشد بسیاری از کشورها مثل کره و ژاپن توسعه آموزش های مهارتی و ورود تکنسین ها و کاردان ها به صحنه کار بوده است.اما ما در این زمینه غفلت کردیم و به لحاظ فرهنگی هم فرهنگ سازی لازم ثصورت نگرفته است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه های دولتی 64 درصد ، غیر انتفاعی 6.4 درصد، پیام نور 27درصد کاهش پذیرش داشته اند به از رشد بی رویه جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد در سال های گذشته پرداخت و تاکید کرد:رشد 68 درصدی پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی نشانه نادرستی مدیریت نادرست دوره قبلی بود.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تنها 3 درصد از رشته های کشور زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارند گفت: در بسیاری از دانشگاه های موفق دنیا علوم پزشکی در دل سایر رشته ها قرار دارد و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفقی برای تلفیق رشته های پزشکی و غیر پزشکی است.

وی افزود:نمی شود رشته ها از هم فاصله داشته باشند باید به سمت تعامل بین رشته ها و بین رشته ای ها حرکت کرد.

شریعتی نیاسر گفت:وزارت علوم در دوره جدید در بحث نظارتی بر دانشگاه های مختلف به صورت جدی ورود کرده است و علاوه بر جلوگیری از رشد بی رویه و کمی، با نظارت در کمیسیون ماده 9 بر موسسات غیر انتفاعی و بدلیل کیفیت پایین، 9 موسسه تاکنون منحل شذه و 24 موسسه ظرفیت شان صفر گردیده است.

وی به برخی واحدهای دانشگاه آزاد و برخی ضعف ها اشاره کرد و گفت:در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد که دارای 35000دانشجو و 6000دانشجوی دکتری بود تنها یک دانشیار وجود داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد:علاوه بر برخوردهای انقباضی در سال های گذشته، رویکرد ایجابی هم داشته و برخی مراکز ارتقا پیدا کرده وبه دانشکده و دانشگاه تبدیل شده اند.

شریعتی نیاسر در ادامه به برخی اسناد بالادستی وزارت علوم مثل نقشه جامع علمی کشور و طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت:طرح آمایش که در ده بند اسفند 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، یکی از منحصر به فردترین اقداماتی است که در دولت یازدهم انجام شد و انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اجرای این طرح با وزارت علوم هماهنگ بوده و رشته‌ها به صورت منطقه ای و براساس نیازها و ظرفیت های هر منطقه به تصویب برسد.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایان به برخی راهبردهای وزارت علوم اشاره و ماموریت گرایی،سازماندهی، ارتقای کیفیت، نظام جامع آموزش مهارتی و مدیریت های منطقه ای را جزو سیاست ها و راهبردهای وزارت علوم خواند.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد و دانشجو یک رسانه باشد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی در مراسم گرامیداشت روز معلم در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با تأکید بر اینکه باید دانشگاه و تلاشگران آن را قدر دانست، اظهار کرد: اینکه بیش از ۱۵ میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل شده و سه میلیون نفر از آنان مشغول تحصیل هستند، به برکت مجاهدت‌های علمی دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌ها را باید گفت تا جوانان به آینده امیدوار شوند، ادامه داد: توقف در مسیر رشد و تعالی معنی ندارد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سیر تحول در نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها، بیان کرد: زمانی آموزش در مراکز دانشگاهی، محور بود، بعد از آن تحقیقات اولویت یافت و امروز کارآفرینی در کنار آموزش و تحقیق، مأموریت اصلی دانشگاه‌هاست.

رحمتی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی، ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت به وجود آمده که مایه امیدواری است، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به ظرفیت‌های درونی خود دستاورد‌های خوبی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مهارت‌آفرینی نیز موفقیت‌های خوبی کسب کند و گفت: دستاورد‌های دانشگاهی خوب روایت و منعکس نمی‌شود و مراکز دانشگاهی باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای تبیین و روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم برای مقابله با جنگ روانی دشمن استفاده کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تشریح کرد: هر استاد دانشگاه و هر دانشجو می‌تواند یک رسانه باشد و امیدآفرینی کند.

به گزارش آنا، مراسم روز معلم با حضور جمع کثیری از استادان و همچنین دانشجویان ورودی سال ۷۲ واحد تبریز در رشته علوم اجتماعی (۳۱ سال پیش) و دانشجویان و مسئولان کشوری و با حضور مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، محمدقربانی گلشن‌آباد، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.

در پایان مراسم از استادان، مدیران گروه و رئیس دانشکده نمونه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد و دانشجو یک رسانه باشد 
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن