Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه ذبح دام در معابر عمومی اثرات مخرب بهداشتی و روانی در پی دارد از آمادگی کشتارگاه این شهرستان در روز عید قربان برای ارائه خدمات رایگان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد عارفی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: ذبح دام در معابر عمومی از دو جنبه برای مردم دارای مخاطراتی خواهد بود که عبارت است از جنبه بهداشتی و جنبه روانی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از نظر بهداشتی کسانی که با دام زنده در تماس هستند ممکن است آلوده به میکروب‌ها و عوامل بیماری که در اندام دام وجود دارد بشوند و مسأله بعد اینکه برخی افراد ممکن است خراش‌های پوستی در بدن خود داشته باشند که امکان انتقال بیماری از دام به انسان از طریق همین خراش‌ها وجود دارد.

عارفی ادامه داد: از جنبه روانی هم کسانی که شاهد ذبح دام هستند ممکن است لطمات روحی جبران ناپذیری بخورند به ویژه این موضوع در مورد کودکان مهم‌تر است؛ چرا که مشاهده ذبح دام اثرات بسیار مخرب روانی برای آن‌ها در پی خواهد داشت به خصوص اگر آن حیوان مانند گوسفند مورد علاقه کودک هم باشد.

رییس شبکه دامپزشکی کاشمر خاطرنشان کرد: موضوع ذبح دام در معابر از منظر عمومی هم کار خلافی است؛ چراکه منجر به آلوده شدن محیطی می‌شود که انسان‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند.

وی گفت: خون دام یک ماده غذایی مقوی برای رشد میکروب‌ها و تجمع حشرات است که این حشرات هم در انتقال عوامل بیماری به سایر محیط‌ها دخالت دارند لذا ذبح دام باید در یک محیط بسته انجام شود.

عارفی با تأکید بر لزوم ذبح دام در کشتارگاه تصریح کرد: در کشتارگاه فقط کسانی در معرض خطر هستند که شغلشان این است و آن‌ها از وسایل و تجهیزات لازم استفاده می‌کنند ضمن اینکه در کشتارگاه ناظری وجود دارد که بررسی می‌کند که اگر دام مشکلی داشت در انتها ذبح شود تا باعث آلودگی محیط نباشد و از همه مهمتر آنکه در کشتارگاه وقتی دام ذبح می‌شود لاشه به پیش سردکن که نقش سالم کننده گوشت را دارد منتقل می‌شود.

وی افزود: وقتی لاشه به پیش‌سردکن منتقل شد جمود نعشی اتفاق می‌افتد و گوشت از حالت بازی به حالت اسیدی تغییر ماهیت می‌دهد و در حالت اسیدی هم عوامل داخل بافت خون به طور کامل نابود و معدوم می‌شوند لذا گوشت بعد از پیش‌سردکن هم باید در یخچال عرضه شود تا آلودگی‌های سطحی به آن افزوده نشود ضمن اینکه گوشت در داخل یخچال تا پنج روز قابل استفاده است مشروط بر اینکه آلودگی‌های ثانویه به آن افزوده نشده و دمای یخچال هم بین صفر تا چهار و نهایتاَ شش درجه باشد.

رییس دامپزشکی کاشمر ذبح دام در معابر عمومی را از نظر بهداشت و نیز نیروی انتظامی خلاف قانون دانست و گفت: اگر گزارشی به ما برسد ما موضوع را به نهادهای مربوطه اطلاع خواهیم داد ضمن اینکه مردم هم خودشان می‌دانند که ذبح دام در معابر خلاف است و در این زمینه اطلاع رسانی کافی از جمله به هیأت‌های مذهبی انجام شده است.

عارفی افزود: مردم اگر به هر مناسبتی مانند عیدقربان، مجلس عروسی، خانه و یا ماشین جدید، مجالس عزاداری وغیره قصد قربانی کردن دامی را دارند این کار را در کشتارگاه انجام دهند تا این کار معنوی و با ارزش آن‌ها با یک کار خلاف و اثرات سوء بهداشتی و روانی در جامعه ضایع نشود.

وی ادامه داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته در روز عید سعید قربان با همکاری مؤثر شهرداری و مدیریت کشتارگاه کاشمر آماده ارائه خدمات و نظارت بهداشتی به صورت رایگان به خیرین و کسانی که قصد دارند دامی را ذبح کنند هستیم و توصیه اکید ما به شهروندان این است که برای حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه از ذبح دام در معابر عمومی خودداری و برای ذبح به کشتارگاه مراجعه کنند.

رییس دامپزشکی کاشمر تصریح کرد:‌ بعد از عید قربان هم شاهد بازگشت حجاج و سپس ایام عزادارای ماه محرم خواهیم بود که تقاضای ما از شهروندان این است در این مناسبت‌ها و در تمامی مراسم عمومی برای حفظ سلامت جسمی و روحی جامعه از ذبح دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

وی گفت: ما که مسلمان هستیم باید مسائل بهداشتی و قانونی را رعایت کنیم و شرایط را هم به گونه‌ای فراهم سازیم که دام در هنگام ذبح زجر نبیند.

عارفی گفت: سال گذشته در روز عید قربان در کشتارگاه کاشمر، سالن ذبح دام در ریوش و نیز در مؤسسات خیریه حدود 480 رأس دام ذبح شدند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آونروا) طی گزارشی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) هشدار داد که در نتیجه حملات مداوم اشغالگران قدس به نوار غزه، «سطوح ویرانگر» آسیب روانی از جمله استرس، به کودکان در نوار غزه وارد شده است.

تیم آونروا در این باره اعلام کرد که در تلاش است تا تاثیرات وحشتناک جنگ را بر کودکان و نوجوانان کاهش دهد.

این نهاد تاکید کرد: مشاوران در تلاش‌ اند امید و آسایش را برای کودکان غزه فراهم کنند.

آونروا بار دیگر بر قراری آتش‌ بس فوری در نوار غزه تاکید کرد.

کد خبر 6097639

دیگر خبرها

  • فراهم کردن قابلیت ارائه خدمات سفر و گردشگری به زبان انگلیسی در شهر اصفهان
  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه 
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی در لاران
  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در جزیره قشم
  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • قصه زندگی با بودنش آغاز می‌شود + فیلم
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه