Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به نظارت 20 اکیپ ثابت و سیار بر ذبح دام در روز عید قربان، از ارائه رایگان خدمات کشتارگاهی در این روز خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر در این رسانه، با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعیدی در این گفتگو با تاکید بر جایگاه رسانه ها در امر اطلاع رسانی به افکار عمومی گفت: شخصا اعتقاد بسیار زیادی به اصحاب رسانه و مطبوعات دارم و معتقدم حضور موثر رسانه ها به ارتقای سطح فرهنگی و آگاهی در جامعه منجر خواهد شد.

بخش اول این گفتگو را در ادامه می خوانید:

مرآت- ضمن عرض خیرمقدم، در خصوص ماموریت های دامپزشکی و اقدامات انجام شده در این مجموعه طی سالهای اخیر توضیح دهید.

سعیدی- دامپزشکی مجموعه ای است که در جهت حفظ بهداشت عمومی جامعه و کنترل مواد غذایی گام بر می دارد و مهمترین رسالت آن نیز ارتقای بهداشت انسان است چراکه سلامت دام و مواد گوشتی که مورد مصرف انسان قرار دارد بر روی سلامت انسان موثر است. در کنار این موضوع هم حمایت از اقتصاد ملی و سرمایه های دامی، تامین امنیت غذایی کشور و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام قرار دارند.

همانطور که مستحضرید حدود 49 درصد بیماری های شناخته شده در انسان، بین انسان و دام مشترک است یعنی می تواند از دام به انسان منتقل شود و استراتژی کنترل این بیماری ها در جمعیت انسانی، کنترل این بیماری ها در جمعیت دامی است. مجموعه ای که برای کنترل این بیماری ها در جمعیت دامی پیش بینی شده است سازمان امپزشکی کشور است.

دامپزشکی استان سمنان هم در سالهای اخیر با اقدامات صورت گرفته موفق شده است استان را از لحاظ وقوع بیماری های واگیردار دامی امن کند که خوشبختانه به امنیت غذایی و حفظ سرمایه های دامی استان منجر شده است.

مرآت- نحوه نظارت شما بر ذبح دام در عید قربان چگونه است؟

سعیدی- این نکته را عرض کنم که برابر قانون کلیه ذبح ها به جز عید قربان و ماه محرم باید در کشتارگاه ها انجام شود و این موضوع نیز صراحت قانون است. ما نیز در این ایام خاص وظیفه داریم شرایط و الزاماتی را پیش بینی کنیم تا حداقل های ذبح فراهم شود و خدای نکرده تبعاتی برای سلامت مردم در این ایام ایجاد نشود.

در عید سعید قربان مانند روزهای تاسوعا و عاشورا اکیپ های ثابت و سیاری را تدارک می بینیم که این امر در سالجاری نیز پیش بینی شده است. حدود 20 اکیپ ثابت و سیار با 40 دامپزشک، ناظر بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در نقاطی که ذبح دام بیشتر انجام می شود حضور خواهند داشت. توصیه اکید ما نیز آن است که مردم دام های خود را برای قربانی به کشتارگاه ها بیاورند و از خدمات رایگان کشتارگاه ها استفاده کنند. در این مراکز علاوه بر معاینه های قبل و بعد از کشتار، مشاوره های خرید دام سالم نیز ارائه می شود.

در حال حاضر نیز با کمیته امداد و سایر دستگاه ها همکاری داشته باشیم تا در فضاهایی که ذبح انجام می شود حداقل های مورد نیاز فراهم شود.

اصرار ما هم این است که اگر در نقاط خاصی قرار است برنامه ذبح به طور تجمیعی برگزار شود صرفا ذبح صورت بگیرد و لاشه ها با انتقال به کشتارگاه ها پوست کنی شوند، حتی 24 ساعت دوره جمود طی شود تا گوشت سالم به دست نیازمندان و عموم مردم برسد.

در سالهای اخیر خوشبختانه سال به سال بر مشارکت مردم برای ذبح دام در کشتارگاه ها افزوده شده که این امر نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است.

مرآت- در خصوص اقدامات انجام شده برای کنترل تب برفکی در استان توضیح دهید.

سعیدی- تب برفکی یک بیماری واگیردار فوق العاده عفونی در دام که البته مشترک با انسان و دام نیست اما خسارات بسیار سنگین اقتصادی بر جمعیت دامی ایجاد می کند و البته اثر غیرمستقیمی بر بهداشت عمومی خواهد داشت چراکه وقتی جمعیت دامی درگیر تب برفکی می شود مشکلات حاشیه ای ویروس و عفونت های ثانویه می تواند گوشت و محصولات دامی را تحت الشعاع تبعات خود قرار دهد. اگر بتوان این ویروس را کنترل کرد حداقل 25 درصد سرمایه های دامی را حفظ خواهد کرد چراکه این بیماری می تواند بین 10 تا 15 درصد تلفات و تا 25 درصد افت تولید داشته باشد که این مقدار برای سرمایه های دامی عددبسیار زیادی خواهد شد. در حال حاضر در استان سمنان حدود 1 میلیون و 600 هزار راس دام سبک، 85 هزار راس دام سنگین و 13 هزار نفر شتر وجود دارد که ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرند لذا مقابله با این ویروس از اتلاف سرمایه های استان جلوگیری خواهد کرد.

در کنار این موضوع نیز حیات وحش استان قرار دارد چراکه استان سمنان از لحاظ حیات وحش دارای منابع بسیار غنی است که حیواناتی نظیر بزکوهی، آهو و... نیز می توانند تحت تاثیر این ویروس قرار بگیرند. مهمترین اقداماتی که در جهت کنترل این بیماری در سطح استان سمنان انجام شده است واکسیناسیون و افزایش پوشش ایمنی بوده است که البته این امر با واکسن هایی انجام می شود که توان مقابله با ویروس های نوپدید را نیز داشته باشند.

خوشبختانه در 4 سال گذشته اپیدمی فراگیر تب برفکی را در جمعیت دام سنگین و سبک نداشتیم و موارد جزئی به صورت انفرادی کنترل شده است و آمارها از کاهش شدید تب برفکی حکایت دارند که رضایت نسبی دامداران و بهره برداران را به دنبال داشته است.

مرآت- مهمترین برنامه شما برای مقابله با این ویروس چه بوده است؟

سعیدی- مهمترین اقدام ما افزایش آموزش و اطلاع رسانی بوده است چراکه معتقدیم اگر مشارکت مردم در این خصوص وجود داشته باشد قطعا موفق خواهیم شد. هریک از مردم می توانند به عنوان یک ضابط دامپزشکی در واحد خود عمل کنند. دومین اقدام ما نیز پوشش صد درصدی دام های سنگین و سبک در استان است بویژه تحت کنترل قرار دادن دام عشایر استان که از نقطه ای به نقطه دیگر در رفت و آمد هستند. خوشبختانه تا این لحظه نیز استان سمنان را از تب برفکی مصون نگه داشته ایم.

وضعیت استان سمنان نیز از لحاظ بروز تب برفکی در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار خوب و ایده آل است. اخیرا نیز با هشدار انتقال بیماری از استان قم روبرو بودیم که اطلاع رسانی آن نیز صورت گرفت، همچنین اقدامات کنترلی خود را با همکاری نیروی انتظامی افزایش دادیم. در مواردی حتی برخی از محموله ها توقیف شدند. دوره بروز بیماری های واگیردار دام نظیر تب برفکی حدود 14 روز است که دام های مشکوک نگهداری می شوند و چنانچه سلامت آنها تایید شود از قرطینه ترخیص خواهند شد. مواردی نیز داشتیم که تشخیص دادیم دام ها باید کشتار شوند که نهایتا به کشتار ختم شدند.

مرآت- در خصوص تب کریمه کنگو چه اقداماتی در سطح استان انجام شد؟

سعیدی- تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که با وجود اینکه در دام علامت خاصی ندارد اما برای انسان بسیار مهلک و کشنده است. دام صرفا ناقل بیماری است. دام در دوره ای که این ویروس را دارد در دوره ای 7 تا 14 روزه می تواند آنرا به انسان منتقل کند. انتقال آن نیز از طریق تماس با ترشحات دام آلوده هنگام ذبح و یا تماس بدن زخمی انسان به ترشحات دام آلوده و یا هنگام زایمان دام رخ می دهد. همچنین این بیماری کشنده از طریق گزش کنه آلوده به ویروس از دام به انسان منتقل می شود.

اما برای پیشگیری از آن اطلاع رسانی به عموم دست اندرکاران دام نظیر دامداران، دامپزشکان، مسئولان علوم پزشکی، قصابان، حاملین دام، کشتارگاه ها و عموم مردم صورت گرفته است تا در اقدامات خود مراقبت های ایمنی و بهداشتی را لحاظ کنند. اقدام دیگر هم طرح سم پاشی دامداری های استان با کمک بسیج عشایری و بسیج سازندگی بود که وسعتی بیش از 2 میلیون متر مربع را شامل می شد و حدود یک میلیون و 200 هزار راس انواع دام در استان را تحت پوشش قرار داد.

علاوه بر این نیز از ابتدای شروع فصل گرما که تب کنگو شیوع می یابد خود واحدهای دامداری نیز مراقبت های ایمنی را انجام داده اند و این طرح ها با همکاری گردان امام حسین (ع) سپاه قائم آل محمد (عج) استان ادامه دارد. دامهای سنگین نیز با سم ویژه کوران تحت پوشش قرار گرفتند و این را عرض کنم که با همکاری دستگاه های مختلف استان تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان سمنان مشاهده نشده است.

مرآت- آیا فصل شیوع این بیماری به پایان رسیده است؟

سعیدی- نمی توان اینطور گفت چون کنه ها در طول فصول گرم یا ماههایی که گرم هستند وجود دارند اما خوب با آغاز فصل سرد فعالیت آنها کاهش محسوسی خواهد داشت. اوج فعالیت کنه ها در بهار و تابستان رخ می دهد.

یکی دیگر از راههای پیشگیری نیز جمود گوشت کشتار شده در سردخانه است که متاسفانه در سالهای گذشته کشتارگاه های ما مجهز به پیش سرد کن نبودند و خوشبختانه در سال جاری کشتارگاه های مهدیشهر، دامغان و سمنان و نیز گرمسار به پیش سرد کن مجهز شدند که طی آن گوشت حدود 24 ساعت منجمد می شود که این امر به از بین رفتن ویروس ها و عوامل اصلی تب کنگو می انجامد.

در همین رابطه کشتارگاه سنتی شهمیرزاد تعطیل شد و کشتارگاه سنتی بسطام نیز در دست تعطیلی است چراکه این کشتارگاه ها سنتی هستند، عملا کشتارگاه نیستند و فقط سالنی هستند که در آن هم دام زنده نگهداری می شوند، هم کشته می شود و هم پوست کنی صورت می گیرد و حداقل های یک ساختار کشتارگاهی را که گوشت مطمئنی را تولید کند ندارند. کشتارگاه شاهرود نیز در حال تجهیز به پیش سرد کن های موقت و دائم است که بزودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

مرآت- چند کشتارگاه در استان سمنان فعال هستند؟

سعیدی- کشتارگاه ها عمدتا وابسته به شهرداری ها هستند. در حال حاضر 7 کشتارگاه دام داریم که البته یکی از آنها همانطور که گفتم تعطیل شد. دو کشتارگاه سنتی و 5 کشتارگاه نیز نیمه صنعتی است. متاسفانه کشتارگاه صنعتی در استان سمنان نداریم.

در بخش طیور نیز 7 کشتارگه صنعتی داریم که باعث خوشحالی است و در حال مذاکره با شهرداری ها هستیم تا نسبت به صنعتی کردن کشتارگاه های خود اقدام کنند و خوشبختانه روند آن از سالهای 95 تاکنون رو به رشد بوده است.

قطعا وقتی کشتارگاه ها صنعتی باشند تمام الزمات بهداشتی را رعایت خواهند کرد و تیم های ناظر نیز بر روی آنها نظارت مستمر خواهند داشت. از آن طرف نیز آزمایش های دوره ای آنها انجام می شود لذا گوشت استحصال شده سالم تر خواهد بود.

مرآت- اخیرا چند تن از مخترعین استان دستگاهی برای پاک کردن مکانیزه کله پاچه تولید کرده بودند. از اینگونه طرح ها حمایت می شود؟

سعیدی- بله، شخصا از نزدیک در جریان این تلاش ها بوده ام و چندبار نیز از آن بازدید کردم و در نهایت تایید کردیم که در کشتارگاه سمنان به صورت پایلوت فعالیت کند. خوشبختانه کشتارگاه های شاهرود و دامغان نیز این دستگاه را خریداری کرده اند و البته در ابتدای راه هستیم. طرح دیگری در دست است که کله پاچه و احشای قابل مصرف دام بسته بندی و به بازار ارائه شود.

البته متاسفانه برخی کشتارگاه ها از طرح های دانش بنیان استقبال نمی کنند که علت آن نیز موضوعات مالی است و ناچارا ما باید با الزامات قانونی خود این طرح ها را حمایت کنیم.

بخش دوم این گفتگو متعاقبا منتشر خواهد شد.

گفتگو و تنظیم: مسعود تبریزی

عکس: محمد نجم

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام

معاون خدمات شهری شهرداری اراک ازخریداری سه سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام خبر داد.

حمید حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مرکزی اظهارکرد: مجموعه مدیریت شهری طبق برنامه های درنظر گرفته در راستای بهسازی و نوسازی، بهینه سازی و ارتقا سطح بهداشت و صنعتی کردن کشتارگاه دام شهرداری اراک، اقدام به تهیه و خرید سه سری دستگاه برودتی پیش سرد گوشت به صورت «سه دستگاه اواپراتور، سه دستگاه کندانسور، سه دستگاه کمپرسور» برای بهره برداری در کشتارگاه کرده است.

وی افزود: با عنایت به ضرورت و لزوم تامین و افزایش ظرفیت سالن پیش سرد کشتارگاه دام شهرداری بر اساس پیک کشتار روزانه و در راستای پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و… و همچنین نگهداری ۲۴ ساعت قرنطینه ای و بهداشتی گوشت استحصالی مطابق دستورالعمل های دامپزشکی، خرید چندین دستگاه برودتی برای احداث، نصب و راه اندازی سالن پیش سرد با هدف خدمات رسانی مطلوب به شهروندان اراکی و بمنظور رعایت دستورالعمل ها و ضوابط دامپزشکی برای حفظ بهداشت و سلامت گوشت استحصالی، در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک تاکید کرد: پس از پیگیری ها و بررسی های لازم، نسبت به تهیه و خرید تجهیزات برودتی سالن پیش سرد کشتارگاه دام از جمله «سه دستگاه اواپراتور، سه دستگاه کندانسور، سه دستگاه کمپرسور» اقدام شد.

کد خبر 749444

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • پیش بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)