Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@08:31:44 GMT

آزمون دو سر باخت براي سپردفاع موشكي امريكا

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۸۵۶۹۵

آزمون دو سر باخت براي سپردفاع موشكي امريكا

آيا واشنگتن موشك‌هاي پيونگ‌يانگ را سرنگون خواهد كرد؟

به گزارش بولتن نیوز، يك روز پس از آزمايش جنجالي موشكي كره‌شمالي بر فراز آسمان ژاپن، گمانه‌زني در مورد احتمال استفاده امريكا از سيستم دفاع موشكي اين كشور كه در آب‌هاي اطراف كره شمالي و خاك كشورهاي همسايه نصب شده،‌ افزايش يافته است.

وزير دفاع امريكا جيمز متيس، پيش از اين گفته‌بود كه كشورش آمادگي دارد كه هر موشك كره شمالي را كه خاك امريكا را مورد تهديد قرار مي‌دهد، سرنگون كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تحليلگران نظامي نسبت به گزينه استفاده از سامانه سپر موشكي اظهار ترديد مي‌كنند.
ديويد شائر، دستيار پيشين وزير دفاع امريكا در امور آسياي شرقي به رويترز مي‌گويد: «كيم جونگ اون با انجام آزمايش موشكي اخيرش رسما براي ژاپن و ايالات متحده امريكا شاخ و شانه كشيده است. » اين مقام پيشين پنتاگون ادامه مي‌دهد: «وقتي كه دونالد ترامپ مي‌گويد همه گزينه‌ها روي ميز است، يعني اينكه هدف گرفتن موشك‌هاي بالستيك كره شمالي در آسمان يكي از گزينه‌هاي مورد نظر است.»
يك تحليلگر شوراي روابط خارجي امريكا در نوشته‌اي كه يك روز پس از تازه‌ترين آزمايش موشكي كره شمالي منتشر كرد، مي‌نويسد: «چه استفاده از سامانه سپرموشكي و چه عدم استفاده از آن خطرات فاجعه‌باري در پيش دارد.» به نوشته آنكيت پندا، سردبير وب‌سايت شوراي روابط خارجي «از يك سو اگر موشك‌هاي كره شمالي خاك جزيره گوام را هدف قرار دهند يك فاجعه نظامي رخ داده است، از سوي ديگر اگر سامانه دفاع موشكي در برابر حمله موشكي كره شمالي به كار گرفته‌شود و حتي يكي از موشك‌هاي كره شمالي بتواند فرار كند و در آب‌هاي نزديك گوام فرود بيايد، فاجعه نظامي ديگري رخ خواهد داد، چرا كه اعتبار عملياتي سامانه سپر موشكي امريكا كاملا زير سوال مي‌رود.»
موشك‌هاي كره شمالي تا كجا مي‌توانند بروند؟
از زماني كه دولت كره شمالي اعلام كرده است در واكنش به تحريم‌ها و رزمايش‌هاي تحريك‌آميز دولت امريكا، برنامه‌اي براي شليك چندين موشك به جزيره گوام در اقيانوس آرام آماده كرده است، نگراني‌ از انجام يك عمليات موفق موشكي از سوي كره شمالي به خاك امريكا افزايش يافته است. گوام نزديك‌ترين منطقه متعلق به امريكا به خاك كره شمالي است. فاصله سواحل كره شمالي با جزيره گوام نزديك به 3500 كيلومتر است، در حالي كه سرزمين اصلي ايالات متحده امريكا با سواحل كره شمالي بيش از 9500 كيلومتر فاصله دارند.
آزمايش موشكي صبح سه‌شنبه كره‌شمالي هر چند با موفقيت كامل همراه نبود، اما نشان داد كه كره شمالي يك گام ديگر به عملي كردن تهديدش براي هدف قرار دادن جزيره گوام نزديك شده است. موشك «هواسونگ- 16» كه روز سه‌شنبه پرتاب شد بعد از طي مسيري معادل 2700 كيلومتر و پس از عبور از آسمان ژاپن در آب‌هاي اقيانوس آرام منفجر شد.
براي پيونگ‌يانگ ساده‌ترين راه حمله به يك پايگاه نظامي امريكا، شليك موشك به سمت گوام است. هر چند آزمايش موشكي ماه جولاي كره شمالي به گفته تحليلگران نظامي امريكايي نشان داد موشك‌هاي كره شمالي مي‌توانند حتي خاك اصلي امريكا را هم هدف قرار دهند.
جان شيلينگ، پژوهشگر اتاق فكر 38 نورت، در مقاله‌اي كه در پي آزمايش موشك «هواسونگ-14» كره شمالي نوشت، تاكيد كرد: «آزمايش 4 جولاي يك آزمايش ويژه از سوي كره شمالي بود. موشك مذكور به سمت آسمان نشانه گرفته‌شده‌بود تا مجبور نباشد از آسمان ژاپن براي مسيرش استفاده كند. با توجه به مسيري كه اين موشك طي كرد، اين امكان وجود دارد كه برد نهايي آن به سادگي بين 7 تا 8 هزار كيلومتر باشد.» شيلينگ تاكيد مي‌كند: «با اين فناوري كره شمالي مي‌تواند به سادگي يك سر جنگي 500 كيلوگرمي را تا 9700 كيلومتر كه فاصله ميان سكوي پرتاب تا پادگان دريايي سن‌ديه‌گو در غرب ايالات متحده است، شليك كند.»
شيلينگ در مقاله‌اي كه ماه جولاي نوشته‌بود، اظهار اميدواري كرده‌بود كه با توجه به دستيابي كره شمالي به موشك‌هايي كه توانايي هدف گرفتن خاك امريكا را دارند، سامانه سپردفاع موشكي امريكا آمادگي دفاع در مقابل تهاجم را داشته‌باشد.
آيا سپر دفاع موشكي توان جلوگيري از كره شمالي را دارد؟
در واقع سامانه سپر دفاع موشكي ايالات متحده امريكا در اطراف كره شمالي بسيار قدرتمند است. بيش از صد ناو مجهز به موشك‌هاي ضدموشك و سامانه‌هاي رهگيري موشك در آب‌هاي اطراف كره‌شمالي در شرق آسيا مستقر شده‌اند. سيستم پدافند ضدهوايي PAC-3 كه در اختيار نيروهاي دفاعي ژاپن قرار دارد نيز براي دفاع از حملات موشكي مستقر شده است. ايالات متحده امريكا به اضافه سامانه‌هاي تاد مستقر در جزيره گوام، سال گذشته سامانه‌هاي تاد جديدي را در خاك كره جنوبي مستقر كرده است.


اما تحليلگران نظامي در مورد استفاده از سيستم‌هاي دفاع موشكي امريكا در برابر تهديد كره شمالي خوش‌بين نيستند. يك موشك بالستيك در مسير رسيدن به هدف در سه فاز طي مسير مي‌كند. ابتدا در مرحله شليك مسير اوج‌گيري تا خروج از سطح پاييني جو، مسير ميانه مستقيم در بالاي جو و سپس مرحله فرود به سمت هدف. در مرحله اوج‌گيري و فرود، فناوري امروزي سامانه‌هاي دفاع موشكي توانايي هدفگيري موشك‌هاي بالستيك را ندارند.
سامانه‌هاي دفاع موشكي در واقع مجموعه‌اي از سيستم‌هاي رهگيري ماهواره‌اي، زميني و دريايي در كنار سامانه‌هاي موشكي هستند كه توسعه آنها از دهه 1940 ميلادي، همزمان با ابداع موشك‌هاي بالستيك آغاز شد. تعداد زيادي از كشورهاي پيشرفته دنيا در حال حاضر در حال توسعه و بهبود سامانه‌هاي دفاع موشكي خود هستند. ارتش امريكا ادعا مي‌كند كه سامانه‌هاي دفاع موشكي‌اش توان منهدم كردن موشك‌هايي را در آسمان دارد كه با خود سرجنگي اتمي حمل مي‌كنند.
بر اساس ارزيابي خبرگزاري رويترز ايالات متحده امريكا طي 18 سال گذشته بيش از 40 ميليارد دلار براي تحقيق و توسعه سامانه‌هاي ضد موشك هزينه كرده است. ادعاي ارتش امريكا در مورد انهدام موشك‌هاي بالستيك توسط سامانه‌هاي ضد موشكش هر چند در تئوري و در شرايط آزمايشي با موفقيت همراه بوده اما تاكنون در شرايط عملياتي واقعي مورد استفاده قرار نگرفته است.
مايكل المن، تحليلگر موسسه 38 نورت، معتقد است: «اگر هدف‌گيري موشك‌هاي بالستيك دشمن با شكست مواجه شود، اتفاق بسيار شرم‌آوري رخ داده، هر چند كه چنين رويدادي بسيار محتمل است. » به گفته اين تحليلگر مسائل نظامي، هدف از به كارگيري سامانه‌هاي ضد موشك، درست مانند پدافند ضدهوايي براي اين نيست كه كاملا جلوي حملات نظامي را بگيرد، بلكه براي اين است كه خطرات حمله دشمن را تا سر حد ممكن كاهش دهد.
در حال حاضر از سه سامانه دفاعي مستقر در آب‌هاي اقيانوس آرام و خاك ژاپن، كره جنوبي و جزيره گوام، دو سامانه توانايي هدف گرفتن يك موشك بالستيك در حال طي مسير به سمت هدف را دارند. سامانه PAC-3 كه در اختيار نيروهاي دفاعي ژاپن قرار دارد، توانايي هدف گرفتن موشك‌هاي بالستيك در بالاي جو را ندارد اما مي‌تواند در صورت انفجار موشك در بالاي جو، قطعات پراكنده آن را پيش از سقوط به روي زمين منهدم كند.
سامانه‌هاي SM-3 BlockI كه توسط نيروي دريايي ايالات متحده امريكا در آب‌هاي اقيانوس آرام مستقر شده‌اند در كنار سامانه‌هاي زميني موشك تاد كه در جزيره گوام و خاك كره جنوبي قرار گرفته‌اند، مي‌توانند موشك‌هاي كره شمالي را در مسير حركت در بالاي جو رهگيري و منهدم كنند. اما به نوشته وب‌سايت شوراي روابط خارجي، هدف‌گرفتن يك موشك بالستيك توسط موشك ديگر مانند «هدف گرفتن گلوله با گلوله‌اي ديگر» است.
به نوشته انكيت پندا، شايد سيستم سپر دفاع موشكي امريكا كه تاكنون در عمليات واقعي مورد استفاده قرار نگرفته است بتواند يك موشك كره شمالي را رهگيري كند اما اگر كره شمالي در آن واحد چندين موشك به سمت گوام شليك كند، ممكن است اين سامانه در رهگيري تعدادي از موشك‌ها ناموفق باشد. اين مقاله ادامه مي‌دهد اگر حتي يكي از موشك‌هاي كره شمالي، در آب‌هاي نزديك به گوام هم فرود بيايد، اعتبار عملياتي سامانه سپر دفاع ضدموشكي ارتش امريكا براي هميشه از بين خواهد رفت.

 

منبع: روزنامه اعتماد

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۵۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به کمیته شورای امنیت مدعی شدند بقایای موشکی که ۲ ژانویه در شهر خارکیف اوکراین فرود آمد، از یک موشک بالستیک سری Hwasong-۱۱ کره‌شمالی بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • حمله موشکی حزب الله به شهرک المناره در فلسطین اشغالی
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران