Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@16:05:05 GMT

۵ علامت کمبود ویتامین که در چهره پدیدار می شود

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۸۵۹۱۴

یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین راه برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن است. اما ممکن است به دلیل افزایش سن و قرارگیری در معرض برخی مشکلات سلامت، با کمبود ویتامین ها مواجه شوید.

غالبا کمبود ویتامین ها با آزمایش خون قابل تشخیص هستند، اما گاهی اوقات برخی کمبودها از طریق پوست، مو و ناخن ها قابل تشخیص هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان، پنج نشانه کمبود ویتامین به راحتی از طریق دیدن صورت امکان پذیر است که در ادامه اشاره می شود.

چشم های پُف کرده
معمولا بعد از بیدارشدن از خواب چشم ها پف کرده هستند. با این حال، پف بیش از حد زیاد ممکن است نشانه کمبود ید در بدن باشد. طبق مطالعه سال ۲۰۰۶، بین مصرف ید و بیماری تیروئید ارتباط وجود دارد و کمبود آن منجر به خستگی، کوفتگی و چشم های پف کرده می شود. سایر علائم کمبود ید شامل خشکی پوست، اضافه وزن و ناخن های شکننده است.

مواد خوراکی حاوی ید: قره قاط، ماست، سیب زمینی، توت فرنگی، و لوبیا.

پوست رنگ پریده
چهره رنگ پریده می تواند نشانه نیاز شما به مصرف ویتامین B۱۲ بیشتر باشد. فقدان این ویتامین می تواند در پوست اشکار شده و احساس خستگی به همراه داشته باشد. علامت دیگر کمبود این ویتامین، زبان کاملا صاف است.

مواد خوراکی حاوی ویتامین B۱۲: ماهی سالمون، گوشت قرمز، غلات فرآوری شده، ماست و پنیر سوئیسی.

موی خشک
موی خشک در برخی روزها امری شایع است اما خشکی بیش از اندازه موها می تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B۷ باشد. کمبود این ویتامین می تواند منجر به شکنندگی ناخن ها و نازک شدن تارهای مو شود. مصرف دوز بالای بیوتین از طریق مکمل های ویتامین می تواند در بهبود کیفیت مو و حتی درمان دیابت مفید باشد.

مواد خوراکی حاوی ویتامین B۷: تخم مرغ، بادام، آجیل، حبوبات و غلات کامل.

لب های رنگ پریده
رنگ پریدگی لب ها به معنای کم خونی است و شما نیاز به مصرف آهن بیشتری دارید. سرماخوردگی بیش از حد می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. بعلاوه فقر آهن می تواند سیستم ایمنی بدن تان را ضعیف کند. همچنین تلفیق رنگ پریدگی صورت و رنگ پریدگی لب ها می تواند نشانه آشکار کم خونی باشد.

مواد خوراکی حاوی آهن: گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لوبیا، سبزیجات برگ دار تیره، غلات سرشار از آهن و نخود فرنگی.

خونریزی لثه ها
معمولا مشاهده کمی خون بعد از مسواک زدن عادی است اما اگر لثه های شما بسیار حساس بوده و غالبا خونریزی می کنند می تواند نشانه کمبود ویتامین C باشد. کمبود دائم ویتامین C در رژیم غذایی می تواند منجر به بروز بیماری «اسکوروی» شود. علائم اسکوروی شامل کبودی آسان، خونریزی آسان و درد مفاصل و عضلات است.

مواد خوراکی حاوی ویتامین C: پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی، توت فرنگی، و گریپ فروت.
منبع: سلامتی

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی

آب سیب زمینی غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، ویتامین‌های مختلف B، کلسیم، آهن، فسفر، مس و گوگرد، است. اکثر مواد مغذی در پوست سیب زمینی قرار دارند، بنابراین مهم است که هنگام تهیه آبش در خانه، پوستش را نگیرید.

به گزارش بهداشت نیوز، آب سیب زمینی به دلیل وجود بسیاری از مواد مغذی فواید زیادی دارد و تاثیرات چشمگیر سلامت آب سیب زمینی شامل جلوگیری از پیری، کمک به هضم، بهبود زخم، حمایت از کبد، بهبود گردش خون، تنظیم تولید هورمون، و ... است.

بهبود سلامت قلبی با آب سیب زمینی:

مقدار قابل توجهی از پتاسیم در یک لیوان آب سیب زمینی وجود دارد، بیش از ۵۰% مصرف روزانه شما. این بدان معنی است که روز خود را با یک لیوان از این آب شروع کنید که باعث کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی شما می‌شود و همچنین باعث کاهش تنش در رگ‌های خونی و عروق، و در نتیجه فشار خون می‌شود. این نیز خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

درمان برای میگرن با آب سیب زمینی:

گفته شده است که سیب زمینی خام و آبش قرن هاست که در پزشکی سنتی اروپا استفاده می‌شود. یک تکه از سیب زمینی یا آب سیب زمینی را روی پیشانی و گیجگاه خود برای بهبود درد، استرس و حتی میگرن قرار دهید.

کمک به درمان بیماری کلیه با آب سیب زمینی:

مصرف منظم آب سیب زمینی با عملکرد بهتر کلیه و کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ کلیه همراه است. تحقیقات زیادی در این زمینه گزارش نشده است، اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که درمان با آب سیب زمینی برای آن‌ها کار می‌کند.

آب سیب زمینی برای جلوگیری از بیماری قلبی عروقی:

آب سیب زمینی حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که قلب را از انسداد شریان‌ها و توقف قلب محافظت می‌کند و از این رو سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

کمک آب سیب زمینی به کاهش وزن:

مردم اشتباه تصور می‌کنند که مصرف سیب زمینی باعث افزایش وزن می‌شود با این حال، تحقیقات نشان داده اند که سیب زمینی واقعا به کاهش وزن کمک می‌کنند. آب سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. نوشیدن آب سیب زمینی پس از غذا باعث توقف هورمون‌های گرسنگی (گرلین و لپتین) می‌شود که مانع از گرسنگی و باعث کاهش وزن می‌شود.

تقویت ایمنی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تقویت ایمنی توسط تحریک تولید گلبول‌های سفید می‌شود. دیگر آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی ایمنی باعث محافظت در برابر بیماری مزمن و کاهش استرس اکسیداتیو نیز می‌شوند.

بهبود سریع زخم از مزایای آب سیب زمینی:

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود و به نوبه خود سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد.

دیگر خبرها

  • تسلیحات ممنوعه صهیونیستی پیکر شهدای غزه را ذوب می‌کند
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B۱ است
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • سبزی‌های بی‌نظیر برای کنترل قند خون