Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@07:12:25 GMT

هيلي: پايبندي ايران به برجام هم يک آرزوست

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۸۷۲۲۷

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا - «نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه و همزمان با انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي که مهر تاييدي بر پايبندي تهران به تعهدات قيد شده در توافق هسته‌اي بود، گفت: اگر آنطور که مقام‌هاي ايراني مي‌گويند، بازرسي پايگاه‌هاي نظامي ايران تنها يک آرزو (براي آمريکا) باشد، پايبندي تهران به برجام هم يک خيال و آرزوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي اطلاع رساني وزارت امور خارجه آمريکا، هيلي که به نظر مي رسد در اجماع سازي عليه ايران و کسب مجوز آژانس براي بازرسي از مراکز نظامي کشورمان ناکام مانده است، مدعي شد: ايران در حال نشان دادن چهره واقعي خود است. تهران بايد تصميم بگيرد که آيا مي‌خواهد عضوي از جامعه ملل باشد که مي‌توان از آن انتظار پايبندي به تعهدات بين‌المللي را داشت، يا اينکه مي‌خواهد نقش رهبر يک جنبش تروريستي را ايفا کند.
وي ادامه داد: گرچه حمايت ايران از تروريسم موضوع جديدي نيست، سخنان رهبر حماس که تهران را بزرگ‌ترين حامي خود از لحاظ مالي و نظامي در نبرد با اسرائيل خوانده بود، اعتراف شگفت‌انگيزي به شمار مي‌رود.
هيلي در ادامه اظهارات ادعايي خود گفت: بر اساس قطعنامه 2231 شوراي امنيت که توافق هسته‌اي با ايران را هم شامل مي شود، تهران اجازه صادرات هيچگونه سلاحي را مگر با تاييد اين نهاد ندارد.
هيلي مدعي شد: همچنين چنانچه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نياز به دسترسي به پايگاه‌هاي نظامي ايران براي راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور داشته باشد، تهران بايد مطابق با تعهدات خود در برجام و پروتکل الحاقي، اين دسترسي را به سهولت ايجاد کند.
خبرگزاري‌هاي بين المللي روز پنجشنبه گزارش دادند که با وجود فشارهاي آمريکا، بازرسان هسته‌اي آژانس نيازي به بازرسي از مراکز هسته‌اي ايران نمي‌بينند.
محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت پيش از اين در واکنش به زياده‌خواهي‌ها و کارشکني‌هاي آمريکا گفته بود: بازرسي از پايگاه‌هاي نظامي ايران آرزوي آمريکا است و ما مصمم به دفاع از هر سياستي هستيم که منافع و مصالح ملي ما را تامين کند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه در هشتمين گزارش فصلي خود بار ديگر تاييد کرده بود که ايران به تمامي تعهدات خود در توافق هسته‌اي پايبند بوده است.
بر اساس اين گزارش، ذخاير اورانيوم کم‌غناي ايران (LEU) تا تاريخ 21 اوت (30 مرداد) 88.4 کيلوگرم، سطح غني‌سازي حداکثر 3.67 درصد و ميزان ذخاير آب سنگين 111 تن بوده که هر سه پايين‌تر از حد مجاز تعيين شده در توافق است.
اين سومين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از روي کار آمدن دولت ترامپ در آمريکا است که پايبندي ايران به توافق را مورد تاييد قرار مي‌دهد.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معيني جم*انتشار دهنده: بهمن بامداد**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۷۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران از ۶ تا ۷ ماه مه(۱۷ تا ۱۸ اردیبهشت) برای دیدار با مقامات بلندپایه ایرانی به ایران سفر می‌کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که این نهاد بین‌المللی به این خبرگزاری گفت: ما تایید می‌کنیم که رافائل گروسی، مدیرکل از ۶ تا ۷ مه برای دیدار با مقامات رسمی ارشد ایران به این کشور سفر می‌کند.

پیش از این «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود، در سفر گروسی، مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوعات فی مابین مذاکره می‌کنند.

به گفته وی،مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای ایران که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود به ایران می‌آید.

گروسی علاوه بر شرکت در این کنفرانس با مقامات کشورمان در تهران و اصفهان نیز دیدار می‌کند.

دیگر خبرها

  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست