Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اولين نشست کارگروه بررسي وضعيت زباله گردي کودکان تشکيل شد و طي آن نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط به بيان مشکلات ناشي از کار اين گروه از کودکان پرداختند.
به گزارش ايسنا، مازيارفر، عضو جمعيت امداد دانشجويي امام علي (ع) در اولين نشست کارگروه بررسي وضعيت زباله گردي کودکان با اشاره به نتايج پژوهشي که در 10 استان کشور انجام شد، گفت: در اين پژوهش همزمان 685 کودک شناسايي شدند که بيشتر مليت آنها ايراني، افغانستاني و پاکستاني بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: از بين اين کودکان 41 درصد مطلقا بيسواد بودند، 52 درصد داخل مراکز تفکيک زباله زندگي مي‌کردند و سطح بهداشت آنها به شدت پايين بود.
نماينده جمعيت امام علي (ع) با بيان اينکه در کنار محل تفکيک زباله آلونک‌هايي ايجاد شده که اين کودکان در کنار افراد بزرگ در همانجا زندگي مي‌کنند گفت: 40 درصد اين کودکان تنها منبع درآمد خانواده خود هستند و کل خانواده را حمايت مي‌کنند. بحث بسيار تلخي که درباره اين موضوع مطرح است کارفرماي کودکان زباله گرد است.
وي افزود: دو مسير اصلي براي کار اين کودکان وجود دارد، نخست پيمانکار شهرداري است که مستقيما اين کودکان را استخدام مي‌کند و برايشان کارت صادر مي‌کنند و مسير دوم افرادي هستند از خود ماموران شهرداري که اين کودکان را استثمار مي‌کنند و پولي از آنها مي‌گيرند تا بتوانند در منطقه کار کنند.
مازيارفر با بيان اينکه مزيت اين کارت‌ها اين است که کودکان زباله گرد را ديگر کتک نمي‌زنند و زباله‌هايشان را به زور نمي‌گيرند، ادامه داد: بايد به زباله به چشم کالاي گرانقيمت نگاه کرد، يک کودک به طور متوسط 60 کيلوگرم زباله در طول روز جمع آوري مي‌کند که بار بسيار سنگيني است.
نماينده جمعيت امام علي (ع) با بيان اينکه وقتي پيمانکار مناقصه را برنده مي‌شود با کارگاه‌هاي تفکيک زباله واردمذاکره مي‌شود گفت: مسئول کارگاه‌ها بايد 800 هزار تومان بابت هر کودک به پيمانکار بدهند تا اجازه پيدا کنند زباله‌هاي منطقه را تفکيک کنند.
وي افزود: ميانگين حداکثر زمان زباله گردي 20 ساعت و ميانگين آن 10.5 ساعت است. 62 درصد اين کودکان هرگز از دستکش استفاده نمي‌کنند و ايدز، هپاتيت، کزاز، حصبه، سالک پوستي، انگل‌هاي روده‌اي، اسهال خوني، فلج اطفال، زانو درد و کمردرد از جمله بيماري‌هايي است که کودکان زباله گرد را هدف قرار مي‌دهد. با وجود همه مشکلات هيچ نهاد ناظر و مسئولي وجود ندارد و معمولا NGOها اجازه پيدا نمي‌کنند به اين کودکان سر بزنند و مواردي داشتيم که چند نفر از همکاران ما مورد ضرب و شتم ماموران شهرداري قرار گرفتند.
به گزارش ايسنا، خاکي نماينده بهزيستي تهران با تاکيد بر اينکه بايد نگاه علمي داشته باشيم و شرايط را بپذيريم که آمار کودکان زباله گرد آمار پاييني نيست، گفت: بايد اين موضوع ساماندهي شود. ما آماده پذيرش، آموزش و ساماندهي کودکان کار و خيابان و کودکان زباله گرد هستيم.
به گزارش ايسنا، قديمي رئيس سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران نيز در پاسخ به اين پرسش که پيمانکاران شهرداري چگونه عمل مي‌کنند؟ گفت: در خصوص زباله خشک درآمدي نداريم و به علت پول نيست که اتفاقاتي نظير زباله گردي رخ مي‌دهد. هدف اصلي شهرداري حمل زباله از درب منازل مردم به سمت اماکن دپوي زباله است و اين مسئوليت معمولا بر عهده پيمانکاران قرار مي گيرد.
وي افزود: بايد علت ترکيب نشدن زباله را هم در نظر گرفت. مردم براي تفکيک زباله به ما کمک نمي‌کنند حتي حاضر شديم براي آپارتمان‌هاي بالاي 20 واحد مخزن جداگانه قرار دهيم و اکنون در پارک‌ها هم مخازن جداگانه تفکيک زباله وجود دارد اما مردم توجهي نمي‌کنند. اگر تفکيک زباله از مبدأ انجام شود ديگر اين اتفاقات رخ نمي‌دهد.
رئيس سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينکه اگر در سطح ملي به اين موضوع بپردازيم رسانه‌ها و همه دستگاه‌ها پاي کار بيايند تا بتوانيم فرهنگ سازي کنيم گام بزرگي برداشته‌ايم، گفت: درصد زباله تر به خشک بسيار بالا است و براي پيمانکاران جذابيتي براي تفکيک وجود ندارد. حاضر هستيم همه NGOها به عنوان بازرس به ما کمک کنند تا بتوانيم تخلفات را شناسايي و با آنها برخورد کنيم.
قديمي ضمن تکذيب اين موضوع که شهرداري براي کودکان زباله گرد کارت صادر مي‌کند، گفت: يک سري افراد سودجو اين کار را انجام مي‌دهند. زيرا صدور کارت براي تفکيک زباله قدغن و ممنوع است و شهرداري‌هاي مناطق معمولا اين کار را نمي‌کنند.
وي افزود: شما پيمانکاراني که از کودکان زير 18 سال استفاده مي‌کنند را بايد به ما معرفي کنيد تا ما ديگر با اين پيمانکاران قرارداد نبنديم. ما خودمان مدعي هستيم و معتقديم نبايد زباله گردي اتفاق بيفتد.
رئيس سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينکه قبلا پيشنهاداتي نظير درب دار کردن و زيرزميني کردن مخزن‌هاي زباله محلات ارائه شده بود که آماده هستيم اين کار را انجام دهيم، گفت: ما بر کارگاه‌هاي تفکيک زباله کهريزک نظارتي نداريم. زيرا در حوزه شهرداري تهران نيست و بايد استانداري به آن ورود کند.خلازير و تقي آباد هم شهرک‌هاي مستقلي هستند و در آنجا خانواده‌ها ساليان سال است که تفکيک زباله را انجام مي‌دهند. بايد از طريق استانداري به اين مناطق هم وارد شد و سازماندهي لازم را انجام داد. ما مرجع قضايي نيستيم و تنها مي‌توانيم پيمانکاران را جريمه کنيم اما حاضريم با کمک بهزيستي و قوه قضاييه براي حل مسائل و مشکلات مربوط اقدام کنيم.
به گزارش ايسنا، ليلا ارشد مدير خانه خورشيد نيز با بيان اينکه در حال حاضر شاهد هستيم که کودکان پنج تا هفت ساله بارهاي سنگين زباله را حمل مي‌کنند، گفت: آيا امکاني وجود ندارد تا پيمانکاران را مجاب کند که از کودکان در سنين پايين استفاده نکنند؟. يک اقدام کوتاه مدت ديگر اين است که حتما اين کودکان از دستکش استفاده کنند، واکسينه شوند و تحت پوشش بيمه قرار بگيرند.
وي افزود: آيا شهرداري مي‌تواند فضاهاي کوچکي را براي اقامت و استراحت کوتاه مدت کودکان زباله گرد در سطح شهر اختصاص دهد؟. لازم است همه کنار هم قرار بگيريم و منشأ وجود اين مشکلات را پيدا کنيم.
به گزارش ايسنا، رحيمي مديرعامل جمعيت امداد دانشجويي امام علي (ع) نيز در اين نشست با بيان اينکه نبايد فکر کنيم چگونه بايد آسيب‌هاي ناشي از کار کودکان را کم کنيم بلکه بايد به فکر رفع کامل آن باشيم گفت: طبق قانون، کار کودک به اين شکل خلاف است و جزء مصاديق پر ضرر کار کودک محسوب مي‌شود. اينکه بخواهيم دستکش به کودکان زباله گرد بدهيم يا وي را بيمه کنيم معنايش اين است که کار وي را تاييد کرده‌ايم. در حاليکه بايد ريشه‌هاي اين موضوع را جستجو کرد.
وي افزود: زباله ثروتي است که نمي‌دانم چرا شهرداري از آن چشم پوشيده است. مبالغ زيادي در اينجا جابجا مي‌شود و متاسفانه براي حداکثر کسب سود حداکثر استثمار صورت مي‌گيرد. در کدام کلانشهر دنيا زباله را اينگونه جمع آوري و تفکيک مي‌کنند. نبايد به راه حل‌هاي کوتاه مدت کاهش آسيب بسنده کنيم.
به گزارش ايسنا، هادي شريعتي نائب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان نيز با بيان اينکه نگاه امنيتي و سياسي به مسائل اجتماعي آسيب زاست گفت: بايد از متهم کردن دستگاه‌ها بگذاريم. ما درباره قشري حرف مي‌زنيم که به بدترين نوع کار کودک يعني زباله گردي روي آوردند. درباره قشر فرودستي سخن مي‌گوييم که صدايشان شنيده نمي‌شود. بستن در کارگاه‌هاي تفکيک زباله و توزيع دستکش نمي‌تواند مشکل را حل کند بايد با فقري که خانواده اين کودکان با آن روبرو هستند مبارزه کنيم.
به گزارش ايسنا، طيبه سياوشي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه موضوع زباله گردي کودکان بسيار دردناک است، گفت: اما خوشحال هستيم که امروز درباره اين موضوع صحبت مي‌شود و مي‌توان به آن پرداخت.
وي افزود: بايد درباره موضوع کودکان کار و زباله گردي کودکان راه حل علمي را پيش گرفت. بايد از مطالعات تطبيقي و بومي سازي تحقيقات خارجي استفاده کرد.
وي با بيان اينکه بايد تدابير حمايتي از اين کودکان اتخاذ شود و دستگاه‌هاي ذيربط به موضوع ورود کنند، گفت: قصد مقصر اعلام کردن دستگاهي را نداريم اما بايد توجه کرد که اين موضوع نيازمند فرهنگسازي است. هنوز با رسانه ملي در اين خصوص به توافق نرسيديم. پروسه بازيافت زباله در کشور ما متفاوت از جاهاي ديگر است و بايد به گونه‌اي حل و فصل شود که تعداد کودکاني که به دليل ارزان بودن به کار گرفته مي‌شوند کاهش يابد.
سياوشي ادامه داد: اخيرا نشستي با حضور نمايندگان تهران، اعضاي شوراي شهر تهران و دکتر نجفي شهردار تهران داشتيم. در آن جلسه آسيب‌هاي اجتماعي مورد تاکيد قرار گرفت و در آنجا همه معتقد بوديم در تهران 52 نفر هستيم که بايد با هم افزايي براي حل مشکلات کلانشهر تهران تلاش کنيم. در مجلس به اتفاق نمايندگان کميسيون حقوق قضايي، فراکسيون کاهش آسيب‌هاي اجتماعي تشکيل شده است که يکي از کميته‌هاي آن کميته کودکان کار است. در اين فراکسيون تلاش مي‌کنيم به مسائل عمده اين حوزه بپردازيم. تشکيل اين فراکسيون گام مهمي بود و اميدواريم نتايج خوبي داشته باشد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۸۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز جهانی اتیسم در رشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گیلان ؛ داوود قیصر نژاد رییس هیات مدیره انجمن حامیان اتیسم گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه ۳۵۰ کودک اتیسیمی تحت پوشش این انجمن هستند گفت: به این کودکان در ۲۰ رشته ورزشی، هنری و آموزشی خدمات ارائه می‌شود.
وی بیشترین چالش خانواده‌های اتیسمی را کمبود امکانات آموزشی برای کودکان اتیسم و نبود مجتمع نگهداری از این کودکان و مشاغل برای بزرگسالان اتیسمی عنوان کرد.
اتیسم یا اختلال خود درماندگی نوعی اختلال روانی – ذهنی است که بعد از ۱۲ ماهگی قابل تشخیص است.
اگرچه عوامل ژنتیکی، ازدواج خانوادگی، سن بالای مادر و مشکلات دوران بارداری در ابتلا به اتیسم موثر است، اما هنوز علت اصلی ابتلا به اتیسم مشخص نیست.
در گیلان بیش از ۷۰۰ کودک و بزرگسال مبتلا به بیماری اتیسم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • انتقاد سناتور سندرز در سنای آمریکا علیه کمک مالی به تل آویو