Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>هنر - همشهری آنلاین:
همزمان با اختتامیه سمینار پژوهشی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی،جایزه جلال ستاری به دو پژوهشگر ایرانی و یک پژوهشگر خارجی که در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی فعالیت دارند، تعلق گرفت.

به گزارش ایرنا این جایزه به پرویز ممنون نویسنده ‌کارگردان و پژوهشگر، حمیدرضا اردلان محقق آیین‌های نمایشی و ژاک ترودو دبیر سابق یونیمای جهانی اهدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلال ستاری به دلیل بیماری نتوانست در زمان اهدای این جایزه حضور داشته باشد لذا در پیام کوتاهی به این مراسم از برگزار کنندگان آن تشکر کرد.

در متن پیام جلال ستاری آمده است: جهان عرصه تنوع فرهنگ‌هاست و تلاش برای پیوند میان فرهنگ‌ها راهگشای توسعه اجتماعی است. کوشش شما را می‌ستایم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.

پرویز ممنون که یکی از دریافت‌کنندگان جایزه ستاری بود در ایران حضور نداشت و داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره تندیس و لوح افتخار را به نیابت از او دریافت کرد.

فتحعلی بیگی در هنگام دریافت این جایزه گفت: من افتخار شاگردی دکتر پرویز ممنون را داشتم و پایان‌نامه لیسانس من هم درباره تعزیه بود. این جایزه را به امانت می‌گیرم و حتما به دست ایشان خواهم رساند.

پرویز ممنون نویسنده، پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر است که سال‌ها رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد. او از دولت اتریش نشان پرفسوری دریافت کرده و در معرفی نمایش‌های سنتی ایران به دنیا فعالیت‌های زیادی انجام داد.

ژاک ترودو دبیر سابق یونیمای جهانی هم جایزه خود را از محمدحسین ناصربخت دبیر سمینار پژوهشی جشنواره دریافت کرد.
ترودو هم پس از گرفتن این جایزه این اتفاق را غیرمنتظره دانست و گفت: «من دوستان زیادی در ایران دارم که همگی انسان‌های فوق‌العاده‌ای هستند. این جایزه برای من خیلی دور از انتظار و غیرمنتظره بود.»

این پژوهشگر هشت سال دبیر کل یونیمای جهانی بود و به مدت چهار سال ریاست کمیسیون میراث یونیما را برعهده داشت. او زندگی خود را وقف اعتلای هنر نمایش بویژه نمایش‌های آیینی سنتی در سراسر دنیا کرده است.ژ

براساس اعلام هجدهمین جشنواره آیینی سنتی، جایزه جلال ستاری ، حمیدرضا اردلان دیگر دریافت کننده جایزه ستاری، که تندیس و لوح افتخار را داوود فتحعلی‌بیگی و پیمان شریعتی به او اهدا کردند در هنگام دریافت جایزه گفت: جلال ستاری بعد از انقلاب در خانه نشست و حدود یکصد کتاب نوشت و ترجمه کرد. بسیاری از بزرگان فرهنگ جهان را که ما نمی‌شناختیم، او به ما معرفی کرد. بسیاری از متون را که مباحثی نو در زمینه اسطوره‌شناسی بود، او به ما شناساند. یکی از افتخارات زندگی من این است که اسمم در کنار ستاری به عنوان شاگرد و شاگردِ شاگرد ایشان بیاید. یکی از محبوب‌ترین روشنفکران ایران جلال ستاری است و به دلیل جدیت و متانت ایشان نسل جدیدی از روشنفکران پاگرفتند. چیزی شبیه نقشی که فردوسی در ادوار ایران داشت.

اردلان طی سه دهه مجموعه‌ای گسترده از میراث آیین‌هاینمایشی و موسیقاییی گردآوری کرده است.

به گزارش هجدهمین جشنواره آیینی سنتی، جایزه جلال ستاری ، پنجمین سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی هشتم و نهم شهریور ماه با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی و ارائه 40 مقاله در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار و شامگاه گذشته به کار خود پایان داد.

این جایزه از سوی یک NGO اهدا می‌شود وکانون نمایش آیینی سنتی و جشنواره و سمینار از ابتدای شکل‌گیری این جایزه از آن کاملا حمایت می کند تا بصورت مستقل برگزار شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۱۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان

سید روح الله حسینی، رایزن فرهنگی ایران در کابل در بازدید از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، با اشاره بر اشتراکات زبانی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، نژادی و زبانی بین ایران و افغانستان تصریح کرد در این نمایشگاه یکی از بارزترین نقاط اشتراک دو کشور که قرآن کریم است، به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: حضور پررنگ گروه‌های قرآنی و قاریان ایرانی در این نمایشگاه که جلوه دیگری از نزدیکی بیش از پیش ایران و افغانستان را به نمایش گذاشت، نویدبخش شروع تازه‌ای از وزش نسیم روح‌بخش قرآن در دوره حاکمیت جدید، به عنوان ریسمان مستحکم الهی بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت است.

حسینی افزود: این امیدواری اکنون به‌وجود آمده که نمایشگاه قرآن شروعی پربرکت برای استمرار نمایشگاه‌های دیگر در ولایات مختلف افغانستان باشد.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، چهارشنبه(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» به مدت هفت روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعدازظهر آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه ۲۵ غرفه قرآن کریم و آثار مرتبط با آن به نمایش گذاشته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • با عشق به ایران در ارمنستان