Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:12:29 GMT

عصر 15 اکتبر؛ مدافعان برجام آماده باشند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۱۱۳۱

خبرگزاري آريا- ترامپ همچنان جهان را درباره سرنوشت توافق ايران مردد نگه داشته است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، لورا روزن، در گزارشي در المانيتور (امريکا)، نوشت:
درست در همان زمان که طرفداران جنگ با ايران از اين شکايت دارند که از کاخ سفيد بيرون رانده شده اند، طرفداران توافق هسته اي نيز اطمينان ندارند که بر رئيس جمهور چيره خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيش از فرارسيدن مهلت بعدي ارايه گزارش به کنگره درباره تأييد پايبندي ايران به توافق هسته اي در ١٥ اکتبر، نيات دونالد ترامپ، رئيس جمهور [آمريکا]، براي منتقدان و مدافعان اين توافق به يک اندازه مبهم است.
ورود يک ماه پيش جان کلي، رئيس کارکنان کاخ سفيد و در پي آن، جدايي استيو بنون، مشاور راهبردي ترامپ، سباستين گورکا، معاون گزافه گوي او و چندين مقام جنگ طلب در شوراي امنيت ملي همراه با بنون، برخورد رئيس جمهوري با افرادي که طرفدار کناره گيري صريح آمريکا از توافق هسته اي هستند ، کاهش يافته است. کلي، دريا سالار چهار ستاره بازنشسته، تشريفات سختي مقرر کرده است که بر اساس آن هر اطلاعاتي پيش از آن که در اختيار رئيس جمهور قرار گيرد، بايد براي برررسي ابتدا در اختيار راب پورتر، مسؤول دفتر ستاد کارکنان کاخ سفيد، قرار گيرد. کلي سياست در باز دفتر رئيس جمهور را نيز متوقف کرده و شمار افرادي را که اجازه ملاقات حضوري با رئيس جمهور دارند، محدود کرده است.
يکي از مقامات ارشد کاخ سفيد به «پوليتيکو» گفت هدف کلي در اصل اين است که «رئيس جمهور بايد گزارش هاي خوب دريافت کند؛ وي بايد اطلاعات مناسب دريافت کند». اين مقام مسؤول گفت: «ما بايد وي را در موقعيتي قرار دهيم که تصميمات خوب و درستي بگيرد.»
در واقع، جان بولتون، نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل متحد، اين هفته در مقاله اي که در آن به تشريح برنامه اش براي کنار رفتن از توافق هسته اي ايران پرداخته بود، از اين که به وي اجازه داده نشده است پيشنهاد خود را به ترامپ ارائه کند، گله کرد.
بولتون در «نشنال ريويو» نوشت: «من اکنون پيشنهاد ايران را به عنوان خدمتي عمومي ارائه مي کنم؛ زيرا تغيير کارمندان در کاخ سفيد تقديم اين برنامه را به دونالد ترامپ ناممکن کرده است. ... اگر چه وي زماني آن قدر به من لطف داشت که گفت «هر زمان که خواستي بيا و مرا ببين»، اما آن روزها اکنون به سر آمده است.»
به گفته جان بولتون، بنون در اواخر ژوئيه از وي خواسته بود «نقشه راهي» با اين محور که ترامپ چگونه مي تواند از توافق هسته اي کنار برود، تهيه کنم. بر اساس برنامه بولتون، آمريکا نه فقط بايد از توافق کنار برود و تحريم هايي يک جانبه بر ضد ايران تصويب کند؛ بلکه بايد بمب هاي سنگر شکني در اختيار دشمنان ايران، از جمله اسرائيل، قرار دهد. بولتون همچنين از «مقاومت» در برابر حکومت فعلي از طريق حمايت از اقليت هاي قومي همچون کرد ها و بلوچ ها و نيز «گروه هاي مخالف و دمکراتيک ايراني» همچون «مجاهدين خلق» (گروهي که پيشتر در فهرست گروه ها و سازمان هاي تروريستي وزارت امور خارجه آمريکا قرار داشت) دفاع کرد.
اما همان طور که منقدان توافق ايران و طرفداران تغيير حکومت در اين کشور در تلاش هاي خود براي ارتباط با ترامپ ناکام مانده اند، افراد عملگرا تر در سياست خارجي و نيز طرفداران توافق ايران نيز چندان مطمئن نيستند که ديدگاه آن ها غالب بشود. متحدان اروپايي واشنگتن نيز با اين که بر ادامه پايبندي شديد به تعهدات خود در توافق هسته اي ٢٠١٥ تأکيد مي کنند، اما درباره عملکرد ترامپ در اين زمينه در آينده ترديد دارند .
ريچارد نفيو، عضو پيشين تيم مذاکره کننده آمريکا در مذاکرات هسته اي، به «المانيتور» گفت: «اوضاع بدتر مي شود.» بر اساس بحث هاي او با برخي از طرف ها در دولت آمريکا، ترامپ «همچنان بر اين نظر خود اصرار دارد که توافق بايد به هم بخورد و ايران در اين توافق فريبکاري مي کند و ما بايد واکنش مناسبي نشان دهيم.»
نفيو که اکنون در «دانشگاه کلمبيا» تدريس مي کند، گفت چنين به نظر مي رسد که احتمال عدم تأييد پايبندي ايران به توافق هسته اي در ماه اکتبر ٥٠ – ٥٠ باشد. اما حتي اگر ترامپ پايبندي ايران را تأييد کند، اين اطمينان که او در آينده به اين توافق پايبند بماند، همچنان اندک خواهد بود؛ وي به ايجاد مانع بر سر راه گشايش اقتصادي و سرمايه گذاري بين المللي که ايران احساس مي کند، بر اساس توافق بايد از آن ها برخوردار شود، ادامه خواهد داد.
فدريکا موگريني، مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اين هفته در هشداري آشکار به واشنگتن گفت اتحاديه اروپا با ٢٨ عضو از توافق ايران در برابر تلاش هاي احتمالي آمريکا براي طرح ادعاهاي ساختگي و داراي انگيزه سياسي مبني بر اين که ايران به اين توافق پايبند نيست، دفاع مي کند.
موگريني در سخنراني روز دوشنبه خود در جمع سفراي اتحاديه اروپا گفت: «بنابراين اکنون که دو سال از توافق هسته اي مي گذرد، پايبندي به توافق از سوي «آژانس بين المللي انرژي اتمي» ..... و نه هر يک از کشور ها به تنهايي، تأييد مي شود. ... و ما بايد در ماه هاي آينده اين را بار ها و بار ها در همه جا تکرار کنيم.»
موگريني در ادامه گفت: «از اين که در ابتداي اين ماه از زبان آقاي حسن روحاني، رئيس جمهور ايران که براي بار دوم نيز انتخاب شد، شنيدم ادامه اجراي تعهدات اين کشور را در توافق هسته اي، تعهد شخصي خود مي داند، خوشحال شدم.»
امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه، روز سه شنبه به سفراي فرانسه گفت: «گزينه ديگري وجود ندارد. ... در شرايطي که ما در آن به سر مي بريم، توافق ٢٠١٥ همان چيزي است که امکان ايجاد گفتگويي سازنده و دشوار را با ايران براي ما فراهم مي کند.»
ژرار آرود، سفير فرانسه در واشنگتن، روز سه شنبه در صفحه خود در «توييتر» نوشت: «فرانسه از لغوتوافق هسته اي ايران حمايت نمي کند و با اين کار موافقت نخواهد کرد.»
همان طور که رئيس جمهور امانوئل ماکرون امروز گفت: گزينه اي غير از «برجام» وجود ندارد. فرانسه از لغو توافق ايران حمايت نمي کند و با اين کار موافقت نخواهد کرد.
فرانسه همچنين به دولت ترامپ نشان داده است که اين کشور بسيار علاقمند است براي شروع مذاکره اي ديگر با ايران که در آن به موضوع برنامه اين کشور در زمينه موشک هاي بالستيک پرداخته شود، تلاش کند؛ احتمالاً مشروط به اين که آمريکا از توافق کنوني خارج نشود.
اگنس روماتت اسپاگنه، سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه، در نشست امروز به خبرنگاران گفت، ماکرون روز سه شنبه نشان داد که «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) «را مي توان با تلاش براي زمان پس از سال ٢٠٢٥ و با تلاش لازم درباره بررسي مساله موشک هاي بالستيک تکميل کرد. ... چنين تلاشي بايد موضوع رايزني هاي آينده با شرکاي ما باشد.»
کلسي دونپورت از «انجمن کنترل تسليحاتي»، گفت گزارش بعدي «آژانس بين المللي انرژي اتمي» درباره پايبندي ايران به برجام قرار است روز جمعه در اختيار کشور هاي عضو هيأت رئيسه آژانس قرار گيرد . جلسه بعدي هيأت رئيسه آژانس قرار است در روز هاي ١١ تا ١٥ سپتامبر و چند روز پيش از آمدن سران کشور هاي جهان به نيويورک براي برگزاري نشست افتتاحيه «مجمع عمومي سازمان ملل متحد»، برگزار شود. ترامپ قرار است در ١٩ سپتامبر در اين گردهمايي سخنراني کند.
بر اساس گزارش ها، ايران و روسيه نيز درخواست کرده اند در حاشيه «مجمع عمومي سازمان ملل»، نشستي با حضور وزراي هفت کشور حاضر در مذاکراتي که به توافق هسته اي انجاميد، برگزار شود. اگر چنين نشستي برگزار شود، اين نخستين ديدار ميان رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران خواهد بود. وزارت امور خارجه آمريکا اظهار نظري در اين باره که آيا تيلرسون آمادگي حضور در چنين نشستي را که به نظر مي رسد هنوز برنامه رسمي براي برگزاري آن اعلام نشده است، دارد يا خير.
نفيو گفت يکي از رهبران خارجي که به نظر او شايد بتواند بر ترامپ درباره ويژگي هاي مثبت توافق هسته اي با ايران اثر بگذارد، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه است؛ اما عضو اسبق تيم مذاکره کننده آمريکا در مذاکرات هسته اي از اين که پوتين از انگيزه بالايي براي انجام دادن چنين کاري برخوردار باشد، اطمينان ندارد.
نفيو گفت: «تنها پرسشي که باقي مي ماند – آيا رهبري بين المللي که ترامپ به ديگاه هاي او اعتماد کند، در جايگاهي هست که وي را به کار ديگري متقاعد کند؟ تنها نامي که شنيدم ... پوتين است .»
سرگي ريباکف، معاون وزير امور خارجه روسيه، اين هفته گفت روسيه در واقع از دولت آمريکا خواسته است در توافق باقي بماند.
«اسپاتنيک» روز سه شنبه به نقل از ريباکف گفت: «روسيه در حال حاضر براي متقاعد کردن مقامات ارشد آمريکا به ادامه «برنامه جامع اقدام مشترک» تلاش مي کند. ... ما تلاش هاي خود را روي متقاعد کردن هم پيمانان خود در دولت آمريکا به اين که بايد به وظايف خود بر اساس توافق هسته اي با ايران عمل کنند، متمرکز کرده ايم.
در همين حال، انتظار مي رود مقاماتي که روي مسائل ايران کار مي کنند هرگونه برنامه اجتماعي را لغو کنند و براي عصر ١٥ اکتبر آماده شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آماده هستیم فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم، گفت: این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعتی در اصفهان در خصوص اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: اگر چه فشار نظام سلطه در جهت اینکه اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق نشود، است. اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

اسلامی با بیان اینکه این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه شده است، گفت:‌ هدف ما این است که با این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهیم و برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم تا حصار‌ها شکسته و یک نظام علمی متفاوتی ایجاد شود و این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده محقق شود.

مراسم افتتاحیه سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وی، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و ... عصر امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه) در اصفهان برگزار می‌شود.

آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ایبرگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای در اصفهانشاهد برگزاری یک رویداد هسته‌ای در سطح بین‌المللی هستیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم
  • اگر آمریکا نبود اشغالگری اسرائیل در ۷ اکتبر پایان یافته بود
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق