Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:58:29 GMT

هیچ نهادی از تدوین دانشنامه تعزیه ما حمایت نکرد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۱۶۴۳

اردشیر صالح پور با اشاره به امتزاج فرهنگ ایرانی و اسلامی در ایران بعد از اسلام گفت: داعش نمونه خوانشی خشک از دین است که چنین فجایعی را به بار می‌آورد.

به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده،این مدرس و پژوهشگر تئاتر که روز پنجشنبه 9 شهریور ماه در دومین روز سمینار نمایشهای آیینی و سنتی سخن میگفت، با بیان این مطلب ادامه داد: اعجاز ایرانیان این بود که قساوت و خشونت دین اعراب را با لطافت ایرانی فرهنگ خود جایگزین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اضافه کرد: بزرگترین خدمت ایرانیان به دین اعراب این بود که عرفان و دین را با یکدیگر آمیخته کردند و به دین لطافت و مهربانی بخشیدند.

صالح پور در ادامه از تعزیه به عنوان هنری نمادین یاد کرد و با تشریح نمادهای تمثیلی در این گونه نمایشی افزود: تعزیه در ساحت پنداره و فانتزی قابل توجیه است هرچند نگاه دینی آن هم سر جای خودش هست. با این نگاه، شیر که دو بار در مجلس ظهر عاشورا ظاهر می‌شود، نمادی ایرانی است. زمین و خاک و آب در تعزیه وجوه اسطوره‌ای دارند. کل واقعه کربلا در این سه نماد خاص خلاصه میشود. همچنان که ابن زیاد، ابن سعد و شمر هر یک مابه ازای یکی از سرهای ضحاک هستند. ضحاک ـ مار سه سرـ در اساطیر ایرانی که ریشه تازی دارد، ظلم و ستم را بر ایرانیان روا می‌دارد.

صالح پور خاطرنشان کرد: اولیا و اشقیا در تعزیه به ترتیب خصلت‌های امشاسپندان و دیوهای اهریمنی را بیان میکنند. همین ترکیب و فرم در شاهنامه وجود دارد . مثلا افراسیاب به عنوان نماد خشکی در برابر سیاوش به عنوان نماد باروری قرار می‌گیرد.

به گفته او، حضرت عباس در تعزیه نماد سرباز مهری و برادری و نجابت است و حضرت علی پدر خاک است و حضرت زهرا بانوی آبهاست. و اینها برگرفته از آیین میتراییسم است.

در ادامه مقالات « تعزیه: ذوب شدگی نشانه های قراردادی در نشانه های متعالی» توسط علی عباسی و «داستانهای شیعه و متون تعزیه» توسط حسین اسماعیلی ارایه شد.

نوبت صبح دومین روز سمینار با مقاله آموزش نمایشهای سنتی توسط لاله تقیان به پایان رسید.

این پژوهشگردر آغاز مقاله خود یادآوری کرد که در دوره گذشته آموزش نمایشهای سنتی به صورت سینه به سینه بوده است اما امروزه این امر کافی نیست و الزامات دیگری نیاز است. زیرا بقای این هنرها گذشته از روش سینه به سینه، نیازمند روشهای تازه و پایههای علمی استیعنی هنرمندان این رشته امروزه باید باسواد هم باشند.

تقیان در ادامه نمونههایی از آموزش نمایش های سنتی در چین و ژاپن را توضیح داد و گفت: در این کشورها مدارس ویِژه‌ای و نیز سالن‌های خاصی برای آموزش و اجرای نمایش های سنتی وجود دارد. ضمن اینکه در کشوری مانند چین آموزش این هنرها را از سنین کودکی آغاز میکنند و اجرای نمایش های سنتی، مایه مباهاتشان است و به کمک این هنرها حتی به اقتصاد آن کشور کمک میکند چراکه گروه‌های حرفه‌ای آن در جهان شناخته می‌شوند و با گروههای حرفهای دیگر کشورها ارتباط برقرار و درآمدزایی میکنند.

این پژوهشگر با ابراز تاسف از بی توجهی به نمایشهای آیینی و سنتی در ایران ادامه داد: همان اندک کسانی هم که به این هنرها توجه دارند، در انجام کارهایشان با مشکلات گوناگونی رو به رو هستند. همچنانکه هنوز نتوانستهایم فهرستی از این نمایش‌ها را آماده کنیم که همین موضوع شرط حضور ما برای ورود به حوزه نمایش‌های سنتی در آسیاست.

تقیان در ادامه از بی نتیجه ماندن دانشنامه تعزیه در ایران انتقاد و اضافه کرد: هیچ نهادی در کشور ما حاضر نشد از تدوین این دانشنامه پشتیبانی کند در حالیکه چند سالی است که آن را آماده کرده‌ایم.

او همچنین تاکید کرد توجه به نمایش‌های سنتی زمانی تاثیرگذار است که مردم آن را دیده باشند بویژه در زمانی که انواع وسایل ارتباطی وجود دارد، این هنرها نیازمند توجه بیشتری هستند. اما در مدارس کشور ما هیچ فرصتی برای آشنایی کودکان با نمایش‌های سنتی وجود ندارد و اگر کودکانی به این نمایش ها علاقه مند باشند، به واسطه خانواده هایشان است و نه مدرسه.

تقیان در ادامه از کم توجهی به آموزش نمایش های سنتی در دانشکده های هنری هم اظهار تاسف کرد و افزود: امروزه در دانشکده های هنری ما واحدهای مختصری برای آشنایی دانشجویان با این شیوه های نمایشی طراحی شده که کافی نیست . یا باید گرایشیویژه آموزش این نمایش‌ها ایجاد و یا دانشکده‌ای ویژه تدریس این رشته ها تاسیس شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه در زمینه نمایش های سنتی سرمایهگذاری لازم را نکرده‌ایم، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی به عنوان اصلی‌ترین متولی این موضوع توجه لازم را ندارد و وزرات ارشاد نیز به اندازه کافی از این نمایشها حمایت نمی‌کند به طوری که امروزه نمی دانیم دقیقا چند نسخه تعزیه داریم در حالیکه تعزیه تنها گونه نمایش ایرانی است که در سازمان یونسکو ثبت شده است و کشور ما باید در حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی بکوشد ولی دولت به این موضوع بی توجه است.

تقیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: این روزها حتی شاهنامه خوانی هم کمرنگ شده است و بسیاری از هنرمندان نمایشهای آیینی و سنتی را از دست داده‌ایم. خیمه شب بازی با وجود اینکه رشته خاصی در دانشگاه های ماست، توسعه نیافته است و دانشجویان ما به دیگر شاخه های عروسکی توجه بیشتری دارند درحالیکه خیمه شب بازی ما در جهان یکتاست. از سوی دیگر بخش پژوهش با وجود اهمیتی بسیاری که دارد، کارهای جدی در این زمینه بسیار اندک است و با این وضعیت به جایی نخواهیم رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امید رضاوند مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضائی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام جرم رسمی دفتر حقوقی و قضائی وزارت آموزش و پرورش علیه دست اندرکاران اصلی یکی از سریال‌های نمایش خانگی خبر داد.

رضاوند با اشاره به شأن و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه، اظهار کرد: علیرغم این مهم که معلّم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه به ویژه فرهنگیان شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی با تاکید بر اینکه وزارت‌آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضائی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

کد خبر 6098033

دیگر خبرها

  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • آموزش پشتکار به کودکان با هنر نمایش و سرگرمی
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد