Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز نماز عید سعید قربان با حضور پرشور مردم مومن و ولایتمدار در سراسر شهرستان های استان کرمان برگزار شد که مشروح خطبه ها را در زیر میخوانید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آرمان کرمان ؛ صبح امروز نماز عید سعید قربان با حضور پرشور مردم مومن و ولایتمدار در سراسر شهرستان های استان کرمان برگزار شد که مشروح خطبه ها را در زیر میخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه موقت کرمان:فلسفه امتحان برای کشف مجهول است

حجت‌الاسلام محمد صباحی صبح امروز در خطبه‌های نماز عید قربان در مصلای امام علی (ع) کرمان همه مردم را با توجه به ظرفیت خود در معرض امتحان الهی دانست و اظهار داشت: فلسفه امتحان برای کشف مجهول است اما هیچ مجهولی برای خدا وجود ندارد و امتحان الهی برای ظهور صفات باطنی و نفسانی است.

امام جمعه موقت کرمان افزود: در چنین روزی حضرت ابراهیم ( ع) برای چندمین بار بعد از امتحان هایی مثل هجرت و شکستن بت‌ها در امتحان قربانی فرزندش هم سربلند بیرون آمد.

وی به شهادت شهید حججی اشاره و عنوان داشت: از صدر اسلام جنایت‌های زیادی را شنیده بودیم، اما زنده ماندیم و آن را با چشمان خود دیدیم که فرزندان نحس آنها همان جنایت‌ها را تکرار می‌کنند و زنده زنده سر می‌برند.

صباحی افزود: گاهی جنگ پیش می‌آید و در میدان جنگ می‌کشند و کشته می‌شوند اما شهید حججی متاسفانه دستگیر و زنده سر بریده شد،حتی در عاشورا هم چنین چیزی را شاهد نبودیم و تنها امام حسین (ع ) این چنین به شهادت رسید.

امام جمعه موقت کرمان اضافه کرد: البته همه شهدای جمهوری اسلامی این آمادگی را داشتند که این چنین به فیض شهادت برسند.

وی مشکلات جوامع را در دو بخش فردی و اجتماعی ارزیابی و خاطرنشان کرد: برخی از مشکلات انسان‌ها فردی هستند اما همان را هم اسلام سفارش کرده که به همنوع خود کمک کنید، قربانی کردن نمونه بارز این موضوع است و می‌تواند گره از برخی مشکلات فقرا باز کند.

صباحی تصریح کرد: مردم کشورهای مسلمان هر روز در کشورهایشان قربانی می‌شوند و این موجب تاسف است که کشورهای اسلامی در مقابل این جنایت‌ها ساکت ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه استکبار در راس تجاوزهای منطقه است و این هنگامه را برای بقای خود لازم دارد و ویران می کند تا بعدا ویرانه‌ها را بسازد،تاکید کرد: همه جوامع و کشورها وظیفه دارند در مقابل آن حتی با دعا کردن واکنش نشان دهند.

امام جمعه رابر:خروجی بیکاری،آمار افزایش طلاق و فساد است/تسهیلات قابل توجه ای به امر ساخت مسکن در شهرستان رابر اختصاص یافت

حجت الاسلام و المسلمین صادقی امام جمعه شهرستان رابردر خطبه های نماز عید سعید قربان ضمن تبریک این روز، با بیان اینکه عید قربان یا عید الاضحى از عیدهاى بزرگ مسلمانان است گفت: روایات اسلامى، در این روز خدا به حضرت ابراهیم خلیل(ع) فرمان داد، حضرت اسماعیل(ع) را ذبح کند. او نیزحضرت اسماعیل را به قربانگاه برد ولى جبرئیل همراه با «قوچى» فرود آمد و حضرت ابراهیم(ع) آن‏را به‏جاى حضرت اسماعیل(ع) قربانى کرد..

وی سنّت قربانى در روز عید قربان در سرزمین منا را به یاد آن رخداد بزرگ خواند و با بیان اسرار قربانى‏ اظهارداشت: فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا ازجمله اسرار و حکمتهاى قربانى است.

حجت الاسلام صادقی در ادامه گفت: کشتن حیوان در مراسم قربانى اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به‏ طور دائم وى را به کارهاى زشت وامى ‏دارد، مقتول می سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک می گردانده، آن‏را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانى می کند و حج اکبر نماید که اگر نفس اماره و خواهش‏هاى او کشته نشوند و آرام نگیرند هرگاه تمام نعمتها و ثروتهاى دنیوى در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمى‏ شود و نداى هل من مزید دارد.

وی افزود: در روایات مى ‏خوانیم اولین قطره خون قربانى که ریخت، خداوند گناهان صاحبش را مى‏بخشد، اوقاتى که به‏ خاطر تولد نوزاد یا ورود مسافر یا دفع بلا، گوسفند ذبح مى‏ شود، در روح و روان و حرکت اهل خانه شور و نشاطى پدید می ‏آید.

امام جمعه رابر با بیان اینکه قربانی کردن مستحباستواز سنت های پیغمبر اسلام که تاکیدات زیادی بر انجام این سنتداشتند افزود: افرادی که توانایی مالی دارند قربانی خریداری و آن را ذبح کنند؛ چرا که تأثیر بسزایی و شور و نشاط عجیبی به وجود می آورد.

وی بااشاره به پیامدهاواثرات مثبت عمل قربانى کردن‏ گفت: یکى از اسرار قربانى، سیر کردن گرسنه‏ ها است، قرآن در این ‏باره مى ‏فرماید:«فکلوا منها و اطعموا القانع و المعتر» از گوشت‏ هایى که قربانى مى‏ کنید هم خودتان میل نمائید، هم به قانع و معتر بدهید.

حجت الاسلام صادقی افزود: قانع، فقیرى است که به آنچه مى‏ گیرد، قانع است. معتر، فقیرى است که علاوه بر تقاضاى کمک، اعتراض هم مى‏ کند. این نشان‏دهنده بینش وسیع اسلام است که سفارش به خود را فراموش کنید نه دیگران را و در تقسیم گوشت و اطعام، پاىبند تملق یا دعا و تواضع فقیر نباشید؛ او را سیر کنید، گرچه با شنیدن زخم زبان باشد.

وی یکى دیگر از اسرار قربانى را به‏ یاد سفرآخرت بودن دانست و عنوان کرد: عید قربان عید رهایى از تعلقات دنیوى و هر آنچه غیرخدایى است محسوب مى ‏شود. در این روز حج گزار، اسماعیل وجود را قربانى مى ‏کند تا سبکبال شود و با ره ‏توشه ‏اى عظیم به سفر آخرت عزیمت کند.

حجت الاسلام صادقی یکی دیگر از اسرار قربانى را گرایش دادن به وجهه انسانى بشرخواند و گفت: مخلوقات خداوند سه دسته هستند: گروهى که فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات؛ گروهى که فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائکه؛ گروهى که گاهى دنبال غریزه رفته و گاهى دنبال وظیفه‏ اند، مانند: انسان.هرگاه انسان بر سر دو راهى غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، بلکه از حیوانات هم پست‏تر شده است، چون از عقل و فکر استفاده ننموده است.

وی با اشاره به خوی حیوانیت داعش و اسرائیل افزود: انسان در این دو راهى خطرناک، وظیفه را انتخاب کند و در خط ملائکه و پاکان قرار گیرد ، مثلاً غریزه گرسنگى و تشنگى و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به‏ سوى همسر مى‏ کشاند، ولى وظیفه دستور مى ‏دهد که در ماه رمضان خوددارى کند، کسانى‏ که سى روز وظیفه را انتخاب کرده‏ اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده ‏اند.

امام جمعه رابر در بخش دیگر سخنان خود به توصیه راهبردى ولى امر مسلمین امام خامنه ‏اى(مدظله ‏العالى)که به‏ حق توقع وخواست واقعى توده‏هاى مردم نیز ازدولتمردان دولت دوازدهم اشاره کردو گفت: نیت الهى براى خدمت به مردم و حل مشکلات آن‏ها و «انس با قرآن و دعا»، روحیه جهادى و تلاش مضاعف و خستگى‏ ناپذیر و بدون چشمداشت، تحمل شنیدن صداى مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونى است، از نقادى استقبال و استفاده کنید.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه مجلس به اکثر وزرا رای بالایی داد، توقع از دولتمردان است که بتوانند مشکلات اقتصادی معیشت مخصوصا بیکاری را حل و فصل نمایند چرا که خروجی بیکاری، آمار افزایش طلاق ، فساد و فحشا و سن بالای جواناناست.

حجت الاسلام صادقی نیز با تأکید بر لزوم حفظ و تقویت روحیه مردمى توسط مسوولان و پرهیز از اشرافى‏ گرى، را از اولویتهای مهم دولتمردان برشمرد.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به بحث بازسازی و مدیریت بحران شهرستان گفت: سهمیه قابل توجه ای به امر ساخت مسکن در قالب تسهیلات کم بهره، به همراه وام بلاعوض در شهرستان رابر اختصاص یافته، که در حوزه شهری ۳۰ میلیون وام با ۶ میلیون تومان بلاعوض و در حوزه روستاها ۲۰ میلیون تومان وام با ۵ میلیون تومان بلاعوض اختصاص داده شده متقاضیان جهت دریافت وام هر چه سریعتر به بنیادمسکن انقلاب اسلامیمراجعه نمایند.

امام جمعه شهرستان رابر از برگزاری جشن بزرگ عید غدیر در شهرستان رابر خبر داد و ضمن دعوت مردم در این جشن باشکوه گفت : جشن عید غدیرمثل سال گذشته در شهرستان رابر برگزار می شودکه امسال همراه با اهدای جوایز با برپایی مسابقه کتابخوانی با محوریت خطبه غدیر به تبیین اهمیت روز عید غدیر و امر ولایت می پردازد.

وی با بیان اینکه جشن غدیر بهانه ای که دشمن نتواند اهمیت این روز را از ذهن فرزندانمان پاک کند افزود: علاقمندان به منظور حضور در این دوره از مسابقات می توانند با مراجعه به دفتر امام جمعه این کتابچه را دریافت نمایندهمچنین کودکان زیر ۱۰سال، نقاشی خودشان را در مورد غدیرخم و افرادی که اسم علی یا پسوند و پیشوند اسمشان علی است کپی شناسنامه را به دفتر امام جمعه شهرستان رابر تحویل دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با قدردانی از افرادی که در کارهای عامل منفعه سهیم می شوند گفت: تمام هزینه سالگرد حاج قاسم تاج الدینی فرزند میر محمد برای کارهای عامل المنفعه هزینه میشود، بهتر است این اقدام خداپسندانه را بیشتر ترویج دهیم .

امام جمعه بخش آسمینون منوجان:عید قربان ، عید رهایی از اسارت نفس و قربانی کردن است/تمرکز در متن وظایف و مسئولیت ها،از مؤلفه‏ هاى موفقیت دولت دوازدهم است

حجت الاسلام و المسلمین رضا احمدی نیک امام جمعه بخش آسمینون در خطبه های نماز عید سعید قربان (10شهریور1396) اظهار داشت: تمرکز در متن وظایف و مسئولیت ها و پرهیز جدى از حاشیه‏ ها، یکى از مؤلفه‏ هاى موفقیت دولت دوازدهم است.
امام جمعه آسمینون در ادامه، افزود: تبیین دو دغدغه اصلى مقام معظم رهبری به تناسب نیازها و ضرورت هاى روز جامعه مبنى بر گشایش اقتصادى و امر معیشت و رفاه مردم و نیز اولویت حمایت و تخصیص منابع به ترویج فرهنگ دینى و انقلابى از اهم موضوعاتى بود که در این‏روزها و در دیدار جمعى از اهالى فرهنگ و هنر، مورد تأکید قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین رضا احمدی نیک خاطر نشان کرد در حالى‏که دولت دوازدهم روزهاى آغازین شروع به کار خود را تجربه مى‏ نماید و همزمان به مناسبت هفته دولت در دیدارى با امام خامنه ‏اى(مدظله ‏العالى) ضمن تجدید میثاق با رهبرى حکیم و شجاع انقلاب، شایسته و لازم بود که آخرین رهنمودها را براى خدمت چهارساله پیش رو دریافت می‏نمودند.

وی بیان کرد:این بار ۱۲ توصیه راهبردى که بعضاً به‏ خاطر اهمیت ویژه آن‏ها تاکیدى بر سفارشات قبل نیز بود، حجت را بر تمامى دولتمردان و خدمتگزاران مردم در دولت دوازدهم تمام کرد زیرا پس از اعتماد و حمایت دوباره رهبری عزیز انقلاب و مردم و نمایندگان محترم مجلس، این دولت و دولتمردانند که باید با فاصله گرفتن از حواشى کلافه‏ کننده و بازى‏هاى سیاسى و جناحى، عزم را جزم کرده و در فرصت طلایى چهارساله‏ اى که در اختیار دارند، از رهگذر خدمتى خالصانه و بى‏ منت، خاطره خوب و به ‏یادماندنى از خود در ذهن مردم و تاریخ کشورمان به‏ جاى گذارند.
احمدی نیک ضمن تبریک عید قربان تاکید کرد عید قربان ، عید رهایی از اسارت نفس و قربانی کردن است .فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا ازجمله اسرار و حکمت هاى قربانى است. کشتن حیوان در مراسم قربانى اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به‏ طور دائم وى را به کارهاى زشت وامى‏ دارد.
امام جمعه آسمینون با اشاره به به نزدیک شدن به فصل شروع مدارس و دغدغه های خانواده ها و دانش آموزان مبنی بر کمبود امکانات لازم درسی و سخت افزاری در بسیاری از مدارس منطقه خواستار توازن و عدالت آموزشی شد.

امام جمعه بلورد سیرجان:عید قربان روز بندگی و عبودیت است/ پاکسازی عراق از داعش با توکل به خدا و اعتماد به نیروی های بسیجی بود/ مشکلات کارگران معدن مس چهارگنبد مورد توجه جدی قرار گیرد

امام جمعه بلورد در خطبه های نماز عید سعید قربان اظهار داشت:شهر استراتژیک تلعفر عراق طی یک هفته آزاد شد که این شهر، قرارگاه داعش بود و مردم مسلمان عراق پیروز نهایی هستند که این پاکسازی عراق از داعش با توکل به خدا و اعتماد به نیروی های بسیجی و روی گرداندن از آمریکا و سایر کشورهای غربی بود.

افضلی پور در ادامه افزود:اگر توکل به خدا باشد حتما پیروزی در انتظار است و به برکت این آزاد سازی، پیکر شهید حججی مبادله شد که در هفته گذشته رئیس جمهور سوریه سخنرانی پیروزی را انجام داد و مژده داد به زودی تمام سوریه از داعش پاک خواهد شد.

وی اظهار داشت:در معدن مس چهار گنبد به دلیل عدم پرداخت دوماه حقوق کارگران، کارگران تعصب کردند و با نوشته ای اعلام کرده بودند اگر حقوق ما پرداخت نشود ما مجبوریم کلیه خود را بفروشیم و این اتفاق بازتاب داخلی و خارجی داشت؛ متأسفانه در رادیو بی بی سی هم پخش شد که هفته گذشته جلسه شورای تأمین با حضور اعضاء هیات مدیره مس چهارگنبد تشکیل شد، کارگران مطالباتی داشتند که این موضوع به خوبی بررسی گردید.

خطیب جمعه بلورد افزود: ما نیز گلایه از معدن مس چهار گنبد داشتیم که در این مدت یک کارگر ساده بلوردی استخدام نشده است که مورد بررسی قرار گرفت و ان شاء الله تولید و اشتغال افزایش یابد؛ و شورای جدید با اتحاد و همدلی روز به روز مشکلات مرم را کاهش دهد.

افضلی پور با اشاره به فرارسیدن عید قربان اظهار داشت:عید قربان یعنی یاد آوری یک سری از مسائل در خصوص این که اموال خود را در راه خدا انفاق کنیم،کُشتن حیوان، یعنی کُشتن نفس اَماره؛ در حدیث آمده اولین قطره خون حیوان روی زمین ریخته می شود گناهان صاحب قربانی بخشیده می شوند و یادآور کار بسیار بزرگ حضرت ابراهیم(ع) و قربانی یعنی تسلیم امر خدا بودن است.

امام جمعه رفسنجان:عید قربان درس ایثار،فداکاری وگذشت است


حجت الاسلام و المسلمین رمضانی پوردرخطبه های نمازعیدقربان ضمن تبریک این عیدبزرگ ودعوت مردم به انجام واجبات وپرهیزواجتناب کامل ازهمه ی معاصی وگناهان اظهار داشت:
عیدقربان عیدقربان فلسفه های متنوعی داردکه همه ی آنهادریک نقطه به هم میرسندوآن نقطه تقرب به خداونداست.همه ی آنچه که امروزبایداتفاق بیفتدنتیجه اش بایدتقرب به خدای تبارک وتعالی باشد.
وی درپاسخ به این سوال که خداوندبه قربانی نیازداردگفت:خداونددرآیه ی۳۷سوره ی حج میفرماید:(نه گوشت هاونه خون های قربانی هرگزبه خدانمیرسندآنچه به خدامیرسدتقواوپرهیزگاری شمامردم است.)
رمضانی پور بیان داشت:قربانی در۳صورت واجب است، برای حج گذاران، کسی که ازدنیارفته ووصیت کرده است برایش قربانی کنند و شخصی که نذرمیکند.
وی هدف ازقربانی راپیمودن مدارج تقوادرمسیریک انسان کامل قرارگرفتن وروزبه روزبه خدانزدیک ترشدن برشمردواظهارداشت:همه ی عبادات برای انسان هاکلاس درس تربیت است وقربان درس ایثار،فداکاری،گذشت وآمادگی شهادت درراه خداودرس کمک به نیازمندان ومستمندان رابه مامی آموزد.
امام جمعه ی رفسنجان به بیان فلفسه های قربانی پرداخت وعنوان کرد:اولین فلسفه ی قربانی تعیین مسیرزندگی وافق فراروی آن زندگی، عبودیت وبندگی محض وتقرب خداونداست. عیدقربان نمادرابطه ی ناب خلق باخالق خوداست ونمودمعنویت مواج تقرب به خداونداست.
وی ادامه داد:دومین فلسفه ی قربانی فرودستی غیرخدااست که بنده بخاطرخداایثاروفداکاری راداشته است.
رمضانی پور عطوفت خداوندنسبت به بندگان، توجه به جامعه وخدمت به خلق وایجادشادی ونشاط جمعی ونظیف بودن ونوپوشیدن و تاسیس مکتب توحیدوملت ابراهیمی شدن را از دیگر فلسفه های قربانی برشمرد.
حجت الاسلام رمضانی پوردرادامه ی سخنان خودانسان هارابه توحیدوتقوای الهی ورعایت نظم وحدودمقررات وبه اصلاح ذات البین اشاره دعوت کردواظهارکرد:مابایددرجامعه ظرفیت داشتن وتحمل داشتن رابه خصوص دربرابرانتقادبالاببریم انسان هانبایدخودرابه بی خبری وندانم کاری بزنندکه هم خودوهم جامعه رامتضررمیکنند.
وی خاطر نشان کرد:رهبرانقلاب به بصیرت تاکیدداردکه بصیرت میتواندجامعه راهدایت کند.
رمضانی پور افزود:شهیدحججی ازجانب خدابرای ماحجتشدوبهترین الگوبرای جوانان مامی باشد.این شهیدرویش انقلاب،مسجد،خانواده ای مذهبی ویک نظام متعهدیعنی سپاه پاسداران است.
رمضانی پورخاطرنشان کرد:رهبرفرزانه انقلاب دردولت دوازدهم تاکیدبراولویت قراردادن اشتغال ومعیشت مردم داردواین کاردولت ومجلس است ودستگاه های امنیتی،اطلاعاتی وقضایی بایدآنهاراپشتیبانی کنندتااینکه سرمایه گذاران بتوانندراحت کارخودراانجام دهندواشتغال باامنیت همراه باشد.
این مقام مسئول افزود:درجامعه نبایدوظیفه هاراتغییردهیم وفکرنکنیم که روحانیون بایدبرای مردم شغل ایجادکنندکارماتبلیغ دین است ومردم بایدبدانندمسئولیت هامتوجه چه کسی است آن دولت ومجلس است که بایداشتغال ایجادکندوموانع راازسرراه مردم بردارد.
وی باتصریح برخی بیانات رهبرفرزانه انقلاب اظهارکرد:آمارهایی که مرکزآمارمیدهددرست اماآمارزمانی خوب وامیدوارکننده است که جامعه ومردم آن رادرزندگی خودلمس کنندبه طورمثال ببیندتورم درزندگی آنهاتاثیرداشته وپایین امده ورکودازجامعه رفته است.

امام جمعه رودبار جنوب:عید قربان، روز اثبات عشق و تسلیم است/شهید حججی نمونه بارز درس بندگی است

حجت الاسلام والمسلمین عباس گروهی در خطبه های امروز نماز عید قربان در رودبارجنوب با تبریک آن به ملت ایران و امت اسلام افزود: عید قربان عید بزرگ بندگی و عبودیت و عمل به وظایف دینی در مقابل خواست حضرت حق است .

امام جمعه رودبارجنوب بیان داشت: بر اساس فلسفه عید قربان انسان در بندگی باید به مرحله ای برسد که حاضر شود در راه خدا از همه چیز بگذرد.

وی ادامه داد: انسان باید بتواند وقتی بحث خدا شد غیر خدا را کنار بگذارد و اگر به این مرحله رسید این عبد به معنای واقعی است.

امام جمعه رودبارجنوب خاطر نشان کرد: حضرت ابراهیم به این مرحله رسید وقتی امر رسید که بین خدا و غیر خدا یکی را انتخاب کند حضرت ابراهیم(ع)خدا را بر همه چیز ترجیح داد وقتی امر شد اسماعیل را ذبح کن امر خدا را اطاعت کرد و خلیل رحمان شد.

وی بیان داشت: اگر انسان به این مقام برسد این مقام بزرگ و بندگی است امروز پیروان حضرت ابراهیم (ع )حاضرند مانند شهید حججی از همه چیز خود بگذرند.

گروهی اظهار داشت: عید قربان روز نمایش قدرت انسان از جهت بندگی در مقابل خداوند سبحان است و اگر انسان مثل امروز توانست امر خداوند را اطاعت کند عبد واقعی می شود.

وی ادامه داد: هر روزی که انسان در زندگی اش مرتکب گناه نشود آن روز برایش عید محسوب می شود.

خطیب جمعه رودبارجنوب عنوان کرد: کسی که توانایی دارد واجب است که قربانی کند و روایت شده است مستحب انسان برای قربانی قرض بگیرد واین تاکید بر این است که ما نسبت به قربانی باید ارزش قائل شویم.

وی افزود: روایت شده است که در روز قیامت این حیوانی که ذبح می شود با شاخ ها و پشم های خود حاضر می شود و در برابر با آن به انسان پاداش می دهند.

امام جمعه رودبارجنوب تصریح کرد: مردم سال گذشته کمک های خوبی را به موکب جنوب کرمان در کربلای معلی کردند و امسال هم مردم نذورات خود را به مسوول موکب شهرستان تحویل دهند.

وی در پایان از خدمات رسانی گروههای جهادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مردم رودبار جنوب تقدیر و تشکر نمود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری قدیمی که بعد از نماز جمعه کاظم صدیقی وایرال شد /چرا صدیقی مانند معاون اول قوه قضاییه استعفا نمی‌دهد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «کاهش صفوف نمازگزاران» نوشت:

«از اینکه در این چند روز اخیر شبکه‌های مجازی که قتلگاه جوانان و مسلخ آبروها شده‌اند این طلبه و سرباز ناچیز امام زمان، رهبری و مردم را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت باعث شدند این‌قدر مردم عزیز ما دل‌شان شکست...» اینها عباراتی است که کاظم صدیقی صحبت‌هایش در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران را با آنها آغاز می‌کند. عباراتی که هر چند ظاهرا برای بهبود مناسبات ارتباطی او با ایرانیان طراحی شده بود تا آب رفته به جوی بازگردد و نقطه پایانی بر انتقادات از او گذاشته شود، اما این صحبت‌ها نه تنها گرهی از هزار توی پیچیده انتقادات از صدیقی باز نکرد، بلکه مانند بنزینی شد که آتش انتقادات از او را افزایش داد. صدیقی در توضیح ماجرای ازگل خود را «طلبه و سرباز ناچیز امام زمان و رهبری» خواند، بابت «یک غفلت و بی‌توجهی» که «بهانه» هجمه دشمنان شده، از مردم و رهبری عذرخواهی، از «مسوولین طلبه‌پرور» تشکر و برای حامیانش دعا کرد؛ توضیحاتی که به نظر می‌رسد حداقل برای بخشی از نمازگزاران جوان قانع‌کننده نبوده است.

مطابق پیش‌بینی‌ها، واکنش‌ها نسبت به حضور صدیقی در نماز جمعه تهران به دو شکل ظهور و بروز پیدا کرد. دامنه وسیعی از مردم و فعالان سیاسی و کاربران به نقد این انتخاب ستاد ائمه جمعه رفته و این انتخاب را نشان‌دهنده لجبازی با افکار عمومی ارزیابی کردند. دسته دوم افراد و جریانات نزدیک به جریان‌های رادیکال و تندروی جناح راست بود که تلاش کردند به‌زعم خود حضور صدیقی در نماز جمعه را بی‌اهمیت جلوه دهند.

دیروز شبکه‌های اجتماعی کشورمان مملو از عبارات، اظهارات و واکنش‌هایی بود که در آنها نسبت به قرار دادن نام کاظم صدیقی در لیست امام جمعه تهران انتقاد شده بود. چهره‌ای که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بیشترین توجه‌ها را در دایره افکار عمومی به خود جلب کرده بود و در هر محفلی بحث و تبادل‌نظر درخصوص عملکرد او حسابی گرم بود. برخی تحلیلگران به سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با ائمه جمعه اشاره کردند که راس هرم سیاسی کشور در آن دیدار از ائمه جمعه خواسته بود مطلقا فعالیت اقتصادی نکنند و در شمایل یک پدر دلسوز، نقش‌آفرینی کنند. این گروه از فعالان سیاسی با طرح این پرسش از ستاد ائمه جمعه کشور که چرا فردی که برخلاف رهنمودهای رهبری عمل کرده و تخلف او محرز شده را دوباره در شمایل امام جمعه تهران قرار داده‌اید؟ تلاش کردند به موضوع واکنش دهند.

دهن‌کجی به مردم است!

احمد زیدآبادی‌ در مورد حضور کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران به عنوان خطیب نوشت: «به فرض بی‌گناهی آقای صدیقی، او حداقل در مظان اتهام و مورد حساسیت شدید جامعه است. با یک محاسبه دم‌دستی به نفع خود او هم نیست که در مقابل انظار عمومی به عنوان خطیب جمعه حاضر شود. ‌اگر غرض از دعوت او برای اقامه نماز جمعه، تبرئه او از اتهام‌های مطرح‌شده باشد، نه فقط بی‌اثر است، بلکه افکار عمومی آن را به عنوان دهن‌کجی نسبت به خود تلقی می‌کنند. بنابراین، چنین تصمیمی چنان آشوبی در اذهان مردم ایجاد می‌کند که پس از آن، نه می‌توان فرد بی‌گناهی را از اتهام غیرمستند تبرئه کرد و نه می‌توان گناهکاری را براساس مستندات محکمه‌پسند محکوم دانست. به نظر می‌رسد عده‌ای عزم‌شان را جزم کرده‌اند که هیچ اعتباری برای هر امر معتبری باقی‌ نگذارند!»

بعد از تصاویر نماز جمعه دیروز تهران به امامت کاظم صدیقی، در فضای مجازی قابی معنادار از مرحوم طالقانی به ‌شدت وایرال شد. کاربران فضای مجازی با بازنشر این تصویر نوشتند: «زمانی که مرحوم طالقانی امام جمعه موقت تهران بود چنین جمعیتی در نماز جمعه حاضر می‌شد!»

رحمت‌الله بیگدلی روحانی اصلاح‌طلب با انتشار ویدیویی از نماز جمعه دیروز به امامت کاظم صدیقی یادداشتی را منتشر کرد: «چرا باید کاری کرد که نمازهای جمعه پُرشور و میلیونی تبدیل به نمازجمعه امثال کاظم صدیقی شود؟! نمازجمعه تهران در زمین فوتبال غیراستاندارد دانشگاه تهران برگزار می‌شود. یک زمین استاندارد فوتبال بزرگسالان برای مسابقات بین‌المللی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر طول و ۶۴ تا ۷۳ متر عرض (۸۰۳۰ مترمربع) و زمین غیربین‌المللی ۹۱ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد. زمین فوتبال محل برگزاری نمازجمعه تهران در بهترین فرض ۴۰۹۵ مترمربع است. در صورت حضور گسترده مردم حدود ۴۱۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر در محل اصلی نماز جمعه تهران جا می‌شوند. عکس‌ها و فیلم‌های نماز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ به امامت کاظم صدیقی حاکی از قلت حضور مردم در نماز جمعه است به‌طوری‌که محل اصلی نماز جمعه هم پُر نشده است! چرا باید کاری کرد که نمازهای جمعه پُرشور و میلیونی حضرات آیات سید محمود طالقانی و حسینعلی منتظری تبدیل به نمازجمعه خلوت امثال کاظم صدیقی شود؟!

اقشار مذهبی جامعه چه دیدگاهی دارند؟

فااغ از این نقدها و اظهارنظرها، تصاویر مخابره شده از نماز جمعه روز گذشته تهران هم نشان‌دهنده دیدگاه قشر متدین و مذهبی جامعه نسبت به رخدادهای اخیر بود. بسیاری از تصاویر نشان می‌داد که صفوف نماز جمعه تهران برخلاف هفته‌های گذشته، خالی‌تر شده بود. تیغه تیز بسیاری از انتقادات متوجه ستاد نماز جمعه کشور بود که علی‌رغم واکنش‌های منفی، باز هم نام کاظم صدیقی را در لیست ائمه جمعه تهران قرار داده بود. برخی تحلیلگران با اشاره به مورد مشابه تخلف فرزندان معاون قوه قضاییه و استعفای این چهره برای نداشتن هر نوع شائبه‌ای در روند رسیدگی به تخلفات فرزندانش، این پرسش را طرح کردند که چرا ستاد نماز جمعه کشور صبر بیشتری در پیش نگرفت تا این‌گونه باعث کاهش رونق نماز جمعه پایتخت نشود. یاشار سلطانی که برای نخستین‌بار خبر این تخلف را در صفحه‌اش منتشر کرد در واکنش به این نوع تصمیمات نوشت: «در شرایطی که کشور نیاز به حمایت و همراهی مردم در برابر تهدیدات خارجی دارد، نماز «دشمن‌شکن جمعه» به امامت ‎کاظم صدیقی، تبدیل به اقدامی «وحدت‌شکن» شده است.»

در شرایطی که موضوع امامت جمعه کاظم صدیقی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و دست به دست می‌چرخید، برخی فعالان سیاسی و تحلیلگران، شرایط جامعه را ناشی از نظام تصمیم‌سازی‌های راهبردی و بنیادین تحلیل می‌کردند. تصمیماتی که انتخابات را با ردصلاحیت‌های گسترده از رونق و مشارکت می‌اندازد و زمینه را برای عرض اندام چهره‌هایی چون علیرضا پناهیان و سایر چهره‌های رادیکال مهیا می‌کند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894470

دیگر خبرها

  • قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق
  • عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا
  • پنج کانون بسیج هنرمندان در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • شهید فائزه رحیمی جوانی با اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی بود
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
  • علما مرزبانان سنگرهای عقیدتی هستند
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • تصویری قدیمی که بعد از نماز جمعه کاظم صدیقی وایرال شد /چرا صدیقی مانند معاون اول قوه قضاییه استعفا نمی‌دهد؟