Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@18:08:44 GMT

باید ارزش خدمات داروسازان پرداخت شود

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۳۸۰۱

مهمانان برنامه نبض شبکه خبر با بررسی مشکلات حوزه داروسازی کشور خواستار توجه بیشتر دولت و مسئولان نظام سلامت به داروسازان و داروخانه و حمایت بیشتر از آنها شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، شانه ساز رئیس انجمن علمی داروسازان در ابتدای برنامه نبض پزشکی شبکه خبر با اشاره به دشوار بودن رشته داروسازی گفت: در ایران 78 درصد فارغ التحصیلان داروسازی در بخش داروخانه مشغول می شوند که متوسط جهانی اشتغال داروسازان در بخش داروخانه 55 درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس انجمن علمی داروسازان افزود: متوسط جهانی اشتغال داروسازن در بیمارستان ها 18 درصد؛ در بخش صنعت 10 درصد ؛ در بخش پژوهش و تحقیقات 5 درصد و در بخش های نظارتی و قانونی نیز 5 درصد است که به ترتیب این آمار در ایران 7.2 درصد، 6.18 درصد، 2 درصد و در بخش نظارتی 6.2 درصد است.

شانه ساز با اشاره به مشکلات تاسیس داروخانه گفت: با وجو د این که تاسیس داروخانه مستلزم سرمایه گذاری سنگین است متاسفانه هیچ تسهیلاتی برای تاسیس داروخانه در مناطق محروم وجود ندارد.
رئیس انجمن علمی داروسازان افزود: انتظار می رود دولت با تسهیلات کم بهره و نیز تجدید نظر در نرخ خدمات و تعرفه ها از داروخانه ها و داروسازان حمایت کند.
شانه ساز با انتقاد از افزایش نیافتن نرخ داروهای تولید داخل متناسب با افزایش هزینه ها گفت: هیچ وقت منطق درستی بر قیمت عرضه دارو حاکم نبوده است و همه این ها باعث می شود که هزینه های دارسازان و داروخانه افزایش یابد

رئیس انجمن علمی داروسازان یکی از علل خروج نخبگان داروساز از کشور را اقتصاد ضعیف داروسازی و عدم حمایت دولت دانست و گفت: به همین دلیل شاهدیم که بسیاری از مسئولان رده بالای شرکت های داروسازی جهان جوانان ایرانی اند.

دکتر شانه ساز به جایگاه برتر علمی ایران در داروسازی گفت: به رغم جنگ تحمیلی و تحریم ها از نظر علمی توانایی تولید هر دارویی را که در سطح جهانی تایید می شود داریم داروسازان و جوانان ما می توانند ظرف دو سال هر دارویی را تولید کنند.
رئیس انجمن علمی داروسازان با اشاره به بدهی بیش از 4000 هزار میلیارد تومانی بیمه به داروسازان و داروخانه ها تاکید کرد: همه مسئولان نظام سلامت دوست دارند خدمات در داروخانه ها و در بخش داروسازی اصلاح شود اما اراده ای برای تحقق آن ندارند.

در ادامه برنامه دکتر کبریایی زاده رئیس سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی ب ااشاره به جذب بیشتر فارغ التحصیلان داروسازیی به داروخانه ها و توجه دولت به توسعه این حوزه گفت: امروز بیش از 12 هزار داروخانه در کشور داریم.

رئیس سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی توجه به بخش تحقیقات و فناوری دارویی را هم یادآور شد و گفت: در 15 سال اخیر گرایش به صنعت و تحقیقات افزایش یافته است به نحوی که تعداد مقالات تولیدی این حوزه بیشتر از حوزه های دیگر است.

کبریایی زاده همچنین از برگزاری نمایشگاه ایران فارما از 21 تا 23 شهریور خبر داد و از آن به عنوان بزرگترین رخداد داروسازی کشور یاد کرد.

رئیس سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به نیاز بخش داروسازی به سرمایه گذاری گفت: دولت باید تسهیلات و مشوق هایی برای حوزه داروسازی و داروخانه ها در نظر بگیرد.

کبریایی زاده گفت: حداقل سرمایه برای تاسیس یک داروخانه حتی در شهرهای کوچک یک میلیارد تومان است و روشن است که بدون حمایت دولت بسیار سخت است.

رئیس سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به حضور واسطه ها در این بخش و متوسل شدن برخی از داروسازها به آنها برای تامین سرمایه شان گفت: این موضوع مخاطرات را خود به خود همراه دارد.

کبریایی زاده با اشاره به قفسه های تمییز داروخانه های ایران گفت: داروخانه های ما به لحاظ وجود داروهای سالم ، با کیفیت و غیر قاچاق وضع بسیار مطلوبی دارد و به اصطلاح قفسه های داروخانه های ما تمییز است.

رئیس سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: یکی از ضعف های ارائه خدمات به مردم در داروخانه ها بحث مشاوره دارویی کافی است که باید به مردم ارائه دهند با وجود این طبق تحقیقاتی که انجام دادیم 70 درصد داروسازان ما به بیماران مشورت می دهند و فقط 30 درصد مشاوره نمی دهند که آن هم اغلب به دلیل شلوغی داروخانه هاست.

کبریایی زاده همچنین با انتقاد از نظام سلامت گفت: نظام سلامت ما داروخانه را زیان ده کرده است و لازم است که ارزش خدمات داروسازان پرداخت شود.
همچنین دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی تهران مهمان تلفنی برنامه نیز با ارائه آماری از از فارغ التحصیلان شاغل داروسازی در کشور گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد از فارغ التحصیلان رشته داروسازی، در داروخانه ها مشغول به کار می شوند که استاندارد جهانی این امر در دنیال بیش از 50 درصد است.
او افزود: برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه، فارغ التحصیلان رشته داروسازی باید امتیازاتی را کسب کنند، خود مدرک امتیاز دارد و در کنار آن هرسال کار در داروخانه نیز امتیاز دارد، البته این امتیازات در مناطق محروم بیشتر است که بعد از حدنصاب امتیاز مجوز تاسیس داروخانه صادر می شود.
محمودی با انتقاد از عدم توازن در توزیع پزشکان داروساز در کل کشور گفت: بعضا دکتر داروساز امتیاز لازم برای تاسیس داروخانه را کسب کرده اما به دلیل درخواست در مراکز استان ها مانند تهران که دچار مازاد دکتر داروساز است، طبیعی است که این مجوز صادر نمی شود.
او با بیان اینکه یکی از وظایف دکتر داروساز مشاهده نسخه پزشک و بعد از آن تحویل دارو به بیمار براساس نسخه پزشک است، افزود: دکتر داروساز می تواند در کنار آن مشاوره های لازم را به بیمار بدهد و حتی نحوه مصرف و عوارض دارو را به بیمار یادآوری کند.
او با اشاره به جایگاه موثری که دکتر داروساز می تواند در فرآیند درمان بیماران در بیمارستان داشته باشد افزود: در آمریکا 29 درصد از دکتران داروساز در بیمارستان ها هستند درحالی که در ایران این آمار تنها 7 درصد است این درحالی است که دکتران داروساز در رشته بالینی می توانند در بیمارستان خدمات مطلوب و مهمی به بیماران ارائه دهند و مورد مشورت پزشکان برای تجویز دارو قرار بگیرند.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان، گفت: شعبه اول بدوی و ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی ایرانشهر به سه پرونده، قاچاق سوخت به میزان ۶۴ هزار لیتر و ارزش ۲ میلیارد و ۶۳۶ میلیون ریال رسیدگی کرد.
انصاری افزود: این شعبه پرونده خرید و فروش و حمل ۲ هزار و ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل به ارزش ۸۹۸ میلیون ریال را بررسی و با توجه به مدارک موجود و نوع کشف سوخت در خودرو، اتهام انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط سوخت‌ها متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۷۹۷ میلیون جزای نقدی محکوم کرد.
وی درباره پرونده قاچاق ۲ هزار و ۳۴۰ لیتر سوخت به ارزش یک میلیارد و ۲۶ میلیون ریال، ادامه داد: شعبه رسیدگی کننده ضمن ضبط سوخت کشف شده متهم را به پرداخت ۲ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: همچنین شعبه پرونده قاچاق یک هزار و ۶۶۰ لیتر گازوئیل به ارزش ۷۳۸ میلیون ریال را بررسی و با توجه به ارائه نکردن مدارک قانونی، اتهام انتسابی را محرز و متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۴۷۶ میلیون جریمه نقدی محکوم کرد.

 

دیگر خبرها

  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • پرداخت ۱۰۶ میلیارد تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • قاچاقچی سوخت ۲۵ میلیارد و ۷۴۳ میلیون ریال جریمه شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • محکومیت ۸۸۸ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در بیرجند
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش