Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@10:14:24 GMT

اردوهاي خطرساز دانش‌آموزي- شيرزاد عبداللهي*

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۹۴۸۴۹

خبرگزاري آريا - دوسه سالي بود که خبر مرگ دانش‌آموزان در سفرهاي اردويي از تيتر رسانه‌ها حذف شده بود و حالا شنيدن خبر کشته شدن 9 دانش‌آموز دختر و مجروح شدن حدود 30 تن از دانش‌آموزان شهرستان ميناب استان هرمزگان در سفر اردويي، به يادمان مي‌آورد که اين وقفه دو سه ساله، تصادفي بوده و اتوبوس‌هاي غيراستاندارد با رانندگان خسته و خواب آلود، در جاده‌هاي داراي نقاط پرخطر، همچنان قتلگاه دانش‌آموزاني است که با ذوق و شوق و يا براي کسب نمره عملي درس آمادگي دفاعي سال دوم دبيرستان، عازم اردو مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خانواده قربانيان بايد شيوه نامه اردوهاي دانش‌آموزي را بند به بند مطالعه کنند تا معلوم شود چه اندازه مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان، مقررات برگزاري اردو‌هاي دانش‌آموزي را رعايت کرده اند؟ مرگ اين دانش‌آموزان اگر نگوييم قتل عمد، قتل غيرعمد توسط برگزار‌کنندگان اردو محسوب مي‌شود و مسئولان آموزش و پرورش از رده مدير مدرسه تا مديرکل و وزير مسئول و ضامن هستند.
دستورالعمل اجرايي بازديد دانش‌آموزي، به استناد مصوبه سال 82 شورايعالي انقلاب فرهنگي، در آبان ماه سال 89 با امضاي حميدرضا حاجي بابايي وزير وقت آموزش و پرورش به ادارات کل و مناطق ابلاغ شد. مسأله اصلي در برگزاري اردو، حفظ سلامت و امنيت دانش‌آموزان است.
در دستورالعمل آمده است: «در برگزاري و اجراي اردوها بايد تمهيدات و اقدامات مقتضي به منظور تأمين کامل امنيت فردي و اجتماعي شرکت‌کنندگان پيش‌بيني و اعمال شود.» مجوز اردو بايد بر اساس ماده 107 آيين نامه اجرايي مدارس صادر شود: «براي اعزام دانش‌آموزان به خارج از محدوده شهرستان محل تحصيل، علاوه بر اخذ رضايت کتبي اوليا، موافقت شوراي مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش محل نيز ضروري است.» نخستين اقدام اخذ رضايتنامه کتبي از پدر يا قيم قانوني و احراز صحت امضا يا اثر انگشت آنان است.
اقدام بعدي تأييد نوع وسيله نقليه و مسير اعزام دانش‌آموزان از سوي مدير مدسه است. طبق دستورالعمل: «وسيله نقليه حامل دانش‌آموزان بايد سالم و مناسب باشند/ وسايل نقليه مورد استفاده الزاماً مي‌بايست از وسايل نقليه اداري موجود يا شرکتهاي مسافربري معتبر تأمين گردد/ رعايت ظرفيت قانوني وسيله نقليه الزامي است/ وسيله نقليه ضمن دارا بودن برگه معاينه فني مجهز به امکانات ايمني و وسايل مورد نياز با توجه به فصول سال باشد.»
در خصوص راننده هم پيش‌بيني‌هاي دقيقي در آيين نامه شده از جمله اينکه «راننده بايد توانايي جسمي و شرايط اخلاقي و روحي را دارا بوده و... مقررات قانوني و سرعت مجاز در حرکت وسيله نقليه را الزاماً رعايت کند.... » همچنين در دستورالعمل آمده است که اين موارد در قرارداد استفاده از وسيله نقليه قيد شود. ضمناً سرپرستان و مربيان موظفند در صورت عدم رعايت مقررات قانوني و سرعت غيرمجاز به راننده تذکر داده و در صورت عدم رعايت مقررات از سوي راننده به پليس راه اطلاع دهند. اگرمفاد اين دستورالعمل به طور کامل اجرا شود باز هم مسافرتهاي اردويي دانش‌آموزان با ناوگان جاده‌اي موجود همچنان پرخطر است.
بر اساس کارشناسي پليس راه اکثر تصادفات اتوبوس‌هاي حامل دانش‌آموزان تاکنون بر اثر «خطاي انساني راننده مانند خواب آلودگي و سرعت غيرمجاز و يا نقص فني اتوبوس» اتفاق افتاده است. هر چند در دستورالعمل گفته شده که «حرکت وسايل نقليه حامل دانش‌آموزان در شب با رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و امور ايمني درج شده در دستورالعمل بلامانع است.» به دليل اينکه احراز توانايي جسمي و شرايط روحي و رواني رانندگان و ايمني وسيله نقليه مشکل است، بايد دستورالعمل اردويي، بازبيني و حرکت اتوبوسهاي حامل دانش‌آموزان در شب ممنوع شود.
نکته مهم‌تر اين است که ايمني کودکان و دانش‌آموزان در مقررات حمل و نقل اهميت ويژه‌اي ندارد. در امريکا اتوبوس‌هاي مدرسه همگي به رنگ زرد و داراي استحکام و شکل ويژه هستند. هنگامي که اين اتوبوسها کنار خيابان متوقف مي‌شوند و فلاشرهاي خود را روشن مي‌کنند، همه وسايل نقليه در دو طرف خيابان بايد کاملاً متوقف شوند.
در ايران سرويس حمل و نقل دانش‌آموزان فرقي با خودروهاي ديگر ندارد. راهنمايي و رانندگي هم مقررات ويژه‌اي براي سرويس حمل و نقل مدارس در نظر نگرفته است.در جاده‌ها وضع از اين هم بدتر است. ناوگان حمل و نقل جاده‌اي در ايران فرسوده و غيرقابل اطمينان است. نقاط خطر خيز در جاده‌ها فراوان است. علاوه بر اينها جاده‌هاي ايران ظرفيت اين همه وسايل نقليه از سواري تا اتوبوس و کاميون را ندارند. راننده‌هاي وسايل نقليه عمومي هم اغلب فاقد صلاحيت روحي و رواني لازم هستند. مجموعه اين شرايط ريسک تردد در جاده‌هاي ايران را از ريسک حضور در ميدان جنگ بيشتر کرده است. بايد سفرهاي اردويي دانش‌آموزان با ناوگان جاده‌اي را تا فراهم آمدن شرايط مناسب تعطيل کرد.
استفاده از ناوگان ريلي و هوايي ايمن‌تر است، اما با توجه به حجم سفرهاي اردويي دانش‌آموزي، ظرفيت کافي ندارند. در چنين شرايطي اوليا بايد قبل از امضا کردن رضايتنامه به ايمني فرزندان خود فکر کنند و رضايت خود را منوط به فراهم آمدن ايمني فرزندانشان در اردو کنند. شوراي مدرسه و مدير مدرسه هم بدون اطمينان از ايمني دانش‌آموزان رضايت ندهند. اولياي دانش‌آموزان مقتول و مجروح هم به خاطر جلوگيري از تکرار چنين حوادثي مسأله را از نظر حقوقي تا آخر پيگيري کنند.
*کارشناس آموزش
منبع: روزنامه ايران 11/06/1396
پژوهشم**1197**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۹۴۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی بعدازظهر دوشنبه در یادواره شهدای دانش آموز و فرهنگی ناحیه یک مرکز استان، ضمن تبریک ایام و گرامیداشت روح شهید معلم و استاد الگو شهید مطهری و ۲۰ شهید دانش آموزی ناحیه یک شهر ساری و چهار شهید فرهنگی، اظهار کرد: دانش آموزان نسل‌های جدید از نظر فرهنگی فضای ذهنی، قلبی و فرهنگی شهدا را بشناسند و راهشان را ادامه دهند.

آیت الله محمدی لائینی تاکید کرد: شیاطین می‌خواهند از نظر فرهنگی دنیای درون نسل جدید ما را جور دیگری بسازند و با دنیای درون شهدای ما متناقض باشد و باید در این راستا هوشیار بود و کار فرهنگی و جهادی کنیم.

وی تاکید کرد: باید دانش آموزان و نسل‌های جدید را با آن فضای فرهنگی و معنوی که خدا دوست دارد آشنا کنیم آن وقت به یک محمدحسین فهمیده و شهدای دانش‌آموزان می‌شوند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: دانش‌آموزان ما باید با مسجد آشنا شوند و اهل مسجد و نماز اول وقت باشند زیرا صدای اذان را شیاطین را دور می‌کند، اما اگر صدای اذان، قرآن و نماز خبری نباشد شیطان نزدیک می‌شود.

این مسئول بیان کرد: رأس شیاطین آمریکاست و امپراطور رسانه‌ای دشمنان، مردم را دور خود جلب می‌کند و می‌خواهد الگوهای خود را نشان دهند درحالی که عاقبت گوش کردن حرف شیطان جهنم و عاقبت حرف خداوند بهشت است.

کد خبر 6092199

دیگر خبرها

  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • کنترل ۲۱۵۰ دستگاه ناوگان عمومی در محور‌های مازندران
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • برگزاری پویش دانش‌آموزی «معلم خوب من»
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • دانش‌آموزان نابغه ایرانی بر بام والیبال جهان ایستادند
  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد